Siyasetin Kendine Mesnet Bulmasına Örnek
(Tarih Felsefesi açısından bir yorum)
Ebu Süfyan
ve Muaviye hakkında, sahabi kategorisini bir tarafa bırakıp
yaptıklarına bakarak bir değerlendirme yaparsak, İslâm için onulmaz yaralar
açtığını kimse inkar edemez.
Susmak
güzeldir, ancak iktidar hırsları için dinin temelini dinamitlemişlerdir.
Günümüzde bile düzelme gösteremiyorsak bir nedeni olduklarını söylememek doğru
değildir. Evlat babanın sırrıdır. Yezid’den geriye doğru gidersek, azgınlığın
ve hırsın artışı insana neyi ifade eder. Onların kendi menfaatleri için
yapmayacakları şey yoktur. Öldürmek, iftira etmek yanında yalan söz isnad etmek
daha kolaydır. Bunu da yapmışlardır.
Rasülüllâh salla'llâhü aleyhi ve
sellemin evlatlarına düşman olan için tek sonuç vardır. Bunlar nedir?
....
Demek gerekiyor.
حدثنا أحمد بن عمر قال : نا عبد بن أحمد ، ثنا علي بن عمر ، ثنا القاضي أحمد بن كامل ، ثنا عبد الله بن روح ، ثنا سلام بن سليم ، ثنا الحارث بن غصين ، عن الأعمش ، عن أبي سفيان ، عن جابر قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : «أصحابي كالنجوم بأيهم اقتديتم اهتديتم » "
Hadisin
Metni ve Tercümesi
İbn Abdülber
dedi ki: Bize Ahmed b. Ömer tahdis etti. O dedi ki: Bize Abd b. Ahmed haber
verdi. O dedi ki: Bize Ali b. Ömer tahdis etti. O dedi ki: Bize Kâdî Ahmed b.
Kâmil tahdis etti. O dedi ki: Bize Abdullah b. Ravh tahdis etti. O dedi ki:
Bize Sellâm b. Süleym tahdis etti. O dedi ki: Bize Hâris b. Ğusayn tahdis etti.
Onun A‘meş’ten onun Ebû Süfyân’dan onun da Câbir’den naklettiğine göre
Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem şöyle buyurmuştur: "Ashâbım
yıldızlar gibidir. Hangisine uyarsanız hidâyete erersiniz."
**
Rasülüllâh
salla’llâhü aleyhi ve sellemden sahih olarak rivayet edilen: "Benim
sünnetime ve benden sonra hidayete ermiş raşit halifelerin sünnetine sımsıkı
tutunun!" (Ebu Davud; Tirmizi, 2676; İbni Mace; Ahmed, Müsned)
hadisi bu hadisle muarızdır ve Rasülüllâh salla’llâhü aleyhi ve sellemden onun
sözü olarak münkerdir. Bir de bunun üstüne, haberin Rasülüllâh salla'llâhü
aleyhi ve sellemden sabit olmadığı düşünülürse, haberin hali (ve değeri) daha
açık ortaya çıkar. Netice olarak haber sahih değildir. Rasülüllâh salla'llâhü
aleyhi ve sellem ashabına kendinden sonra ihtilaf etmeyi mübah kılmamıştır.
Beyhakî’
el-Medhal adlı eserinde Ebu Abdullah el-Hafız Ebu Bekr Ahmed b. El-Hasen Ebu
Abbas Muhammed b. Yakub, Bekr b. Sehl ed-Dimyâtî, Amr b. Hasim el-Beyrûtî,
Süleyman b. Ebî Kerîme, Cuveybir b. Saîd el-Ezdî, Dahhâk b. Müzâhim, İbn Abbas
rivayet zinciri ile naklettiği hadis şöyledir:
Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Allah’ın Kitabı'ndan size ne
verildiyse onunla amel gerekir. Onun terki konusunda hiçbiriniz için mazeret
yoktur. Eğer Allah’ın Kitabında yoksa o zaman benim bir sünnetim geçmiştir.
Şayet benim geçmiş bir sünnetim yoksa bu defa ashabımın dedikleri vardır. Çünkü
ashabım gökteki yıldızlar gibidir. Hangisine sarılsanız hidayete
erersiniz. Ashabımın ihtilafı ise sizin için rahmettir.” (Beyhaki,
el-Medhal, s. 162-3, no: 152. tah. M. Ziyaurrahman el-A’zami
Daru’l-Hulefa-Kuveyt, t.y.)
“Ashabımın
ihtilafı ise sizin için rahmettir.” Bu şekilde kullanılarak resmen insanlar
susturulmuştur. İhtilaf konusu kendi içinde ayrıca sorunlar taşıyan bir
durumdur. İzafidir.
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar