Namaz Göz Nuru
Modern ilahiyatçılar, miraç hadisindeki namaz vakitlerinin düşmesini alay konusu ederek yorum yaparlar. Beş’e
kadar inişini düzmece olduğunu rivayet ederler. Sormalı, ehl-i Kitabın elli
vakti nasıldır? diye bir açıklama gözünüze ilişti mi? Yok…
Bir okumada bu hadisi görünce elli vakit ve
beş vaktin ne olduğunu anlayacaksınız.
Rasülüllâh salla'llâhü aleyhi ve selleme
teşekkür etmemiz gerekir. Hayatımızda günlerin ve yılların sürekli ibadet
ortamında olması insanlar nasıl sıkıntıya uğrattığını anlayacaksınız.
Yahudilerin “cumartesi bari tatil olsun istekleri” bu olmalı. Ancak onlarda
buna dayanamayıp ihlal ettikleri, malumdur.
Şimdi bahse konu hadisi okuyalım.
Ezrak bin Kays anlatıyor: "Bize künyesi
Ebû Rimse olan bir imam namaz kıldırdı ve söyle dedi:
Bu namazı yahut bunun gibi bir namazı Hz.
Peygamber sallallâhü aleyhi ve sellem ile beraber kıldım. Ebûbekir ve Ömer,
Peygamberimizin sağında, ön safta idiler. Bir adam namazın ilk tekbirine
yetişmişti, arkasından Allah’ın Elçisi namazı kıldırdı, sonra sağına ve soluna
selam verdi, öyle ki iki yanağının beyazlığını gördük. Daha sonra benim
ayrıldığım gibi ayrıldı. O, namazın ilk tekbirine onunla beraber yetişen adam
hemen namaza kalktı. Bunun üzerine Hz. Ömer ona doğru koştu ve omuzlarından
tutup silkeleyerek söyle dedi:
"Otur, Ehl-i Kitab’ı helâk eden şey
yalnızca namazları arasında fâsıla olmamasıydı."
Hz Peygamber, gözlerini kaldırdı ve 'Allah
sana doğru söyletti Ey Ömer!' buyurdu."
[Ebû Dâvud, Salât, 195; Hâkim, Müstedrek, I,
403; Beyhakî, Sünenü'l-kübrâ, II, 190; Ahmed B. Hanbel, Müsned, V, 368.]
Hz. Ömer radiyallâhü anh boş zamanlarında ehli
kitabın eserlerini tedkik ederdi. Konular üzerinde vukufiyeti vardı.
Ali Emiri
Gusül, duanın/ namazın şartı mıdır?
İslam,
parçalanmayı kabul etmeyen, ilahi, özünde birlik, bağımsız, yaşanabilir,
huzurlu bir yaşam ve dürüstlük olan kapsamlı, basit bir dindir.
Gusül
cinsel ilişkiden sonra, bu bir önkoşul değil, Allah'a dua etmek için izindir.
Sünni
ve Alevilerin ayrıştığı nokta burada başlar. Hz. Muhammed sallallâhü aleyhi ve
sellem “mümin cünüp/necis olmaz” buyurması nedeni budur. Gusül namazın/duanın
şartıdır. Burada dikkat edilmesi gereken husus,
bir Müslüman için verilmiş duasızlık/ibadetsizlik ruhsatı, beş vakitten ikisi arasında geçen zaman
kadardır.
İslam
namazın terkine müsaade etmediği için, müslümanın bu kısa zaman aralığında
yıkanması gerekmektedir. Önceden dediğimiz gibi İslami hayat parçalanma kabul
etmez. Dikkatli düşünüldüğünde birbirine girift logolar tarzındadır. İslam bir
bütün olarak yaşandığında mana ifade etmektedir.
Ali
Emiri
İslam’da bütün yasaklar ve helaller namaz
ibadetini muhafaza için konulmuştur. Eğer bir Müslüman beş vakit namazını ihlal
etmeyecek olsa idi bütün yasakları aşabilirdi. Ancak mümkün görünmüyor.
Kıyamette ilk sorgunun namazdan olacağı ve hesabını verenin diğer emir ve
sorumluluklardan kurtaracağı rivayet edilir.
Mesela içkinin yasaklanma illetlerine
bakıldığında aklın dumura uğraması ile oluşan kulluk kırılmasıdır.
“Namaza yaklaşmayın” emrine düşmemek bir kulun
hedefi olmalıdır. Allah Teâlâ kullarını kendine ibadet etsinler için
yaratmıştır. Çocuklarınıza ve ehlinize namazı emredin rızık konusunda sorumlu
değilsiniz, dolaylı olarak izah edicidir.
- Ariflerin Menkibeleri adlı kitapta Mevlana
ince bir detayı dile getirmiştir.
- Bahaeddin Veled bölümünün 51. Menkibesinde
Bahaeddin Veled Şarap içenin, köpek, domuz, maymun olacağını söylüyor. Bu
hikayeyi Seyyid Burhaneddin’in önünde anlattı. O da Şeyhim her kim şarap içtiğinde böyle olursa, ona
şarap haramdır, diye
fetva verdi. Eğer sen böyle oluyorsan içme, eğer olmuyorsan iç, onun dediği
gibi olmazsın diye buyurdu.
- Ve de Şemsi Tebrizi bölümünün 41.
Menkibesinde Fakihler Mevlana’ya şarap helal midir diye soruyorlar.
Bunun altında da kasıtlarının Şemse dokunmak
olduğu yazmakta. Sadece buraya kadar okunduğunda Şems’in şarap içtiği
anlaşılmaktadır.
- Daha
sonra da Mevlana içse ne çıkar... diyor ve saçma deliller söylüyor ardından.
Açık cevap şudur ki Mevlana ve Şemseddin şarap içiyorlarsa her şey ona
mubahtır...
Hulasa; müslümanın hayatını namaz dizayn eder.
Eğer bir insan içtiğinde bir vakit namazını kaçırsa ve ömür boyu namaz kılsa
onun yerine geçmeyeceğini bilir. Kaza namazı özür dilemek içindir. Noksanlığın
giderilmesi için değildir. Allah Teâlâ dilerse kulunu affeder, dilerse
etmez...Ayrıca, uyku ve unutmadan dolayı
noksanlıklarda kul affa mazhar olmuştur. Namazın terkinin affı ise yalnız Allah
Teâlâ’ya kalmıştır.
Öyle ise bütün kötülüklerin anası içkiden uzak
durmak evladır.
Ali Emiri
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar