İNANÇ VE İNKÂR ARASINDA
Tanrı'nın var olduğuna/olmadığına inanma ya da başka bir
deyişle Tanrı'nın varlığı sorunu, hayatımızı belirleyen önemli meselelerden
biridir.
“Tanrı’nın var olup olmadığı, insan ruhunun ölümsüz olup olmadığı
üzerinde ne lehte, ne de aleyhte hiçbir bilimsel kanıt yoktur. Ancak biz
yine de bir Tanrı olduğuna ve insan ruhlarının ölümsüz olduğuna inanma hakkına
sahibiz.” deriz.[1]
Tanrı'nın var olduğunu ispat eden
delillerin çürütülmesinin var olmaklığını ortadan kaldırmaz.
2. Tanrı’nın var olmadığını ispat
eden delillerin çürütülmesi de, Tanrı’nın var olmadığı iddiasını çürütmez"[2]
Bu sorgulama bir noktaya gelir ki,
iyi ve kötü arasındaki savaş artık insanın dimağında çelişkiler içeren bir
krize dönüşür:
“Küçük bir çocuk olarak okulda
dayak yemeyeyim diye büyük bir şevkle Tanrı’dan yardımını diliyordum. Duamı
kabul etmediğinde de, bunu benim iyiliğim için yaptığını düşünüyordum. Başıma
kötü bir şey gelmesini istemeyen büyükler, hatta anne ve babam yediğim sopalara
gülüyordu; oysa yediğim sopalar benim için büyük bir üzüntü kaynağıydı...
Oyun oynamayı seviyordum; beni
cezalandıranlar da oynamayı seviyorlardı. Ama büyüklerin oyunlarına iş
deniliyordu. Çocukların oyunları onlarınkine oldukça benzemesine rağmen onlar
büyüklerce cezalandırılıyorlardı ve hiç kimse onlara acımıyordu... Çocukken
bir gün mide rahatsızlığından aniden ateşim yükseldi; neredeyse ölüyordum; Sen
bunları gördün, o zaman benim koruyucum değil miydin?”[3]
İnsan kendini bulmak
için çocukluğundan beri arayacağı ve bulmakta zorlanacağı bir yola girmiştir.
Artık inanma/inkâr sorunu onun bir meselesidir. Clifford diyor ki:
“Eğer bir kişi, çocukluğunda ya da hayatının daha sonraki
bir döneminde kazandığı bir inanca, onunla ilgili aklına gelen tüm şüpheleri
bastırarak ve zihninden uzaklaşarak bağlılığını sürdürüyorsa, inancını
tartışmaya açan ya da onu tartışan kitaplardan ve insan topluluklarından
bilinçli bir şekilde uzak duruyorsa; hatta inancını rahatsız eden soruları
dinsizlik olarak addediyorsa, o kişinin hayatı insanlığa karşı işlenmiş büyük
bir günahtır. ”[4]
O zaman aklın yardımına muhtaç
oluruz.
“Aklın, Allah'a inanmayı ve itaati
insana borç kılması ya bir fayda içindir veya boş yeredir. Aklın boş yere
itaati gerekli kılması doğru olmaz. Çünkü akıl, boş yere emretmez. Eğer bir
fayda için gerekli kılıyorsa bu fayda ya mabut olan Allah'a veya kula râci
olur. Allah'a ait olamaz. Çünkü Allah illet, amaç/garaz ve faydadan
münezzehtir. Hatta inkâr, iman, taat, isyan Allah nazarında müsavi olan
şeylerdir. (Yani Allah için bir kâr ve zarar düşünülemez). Kul'a râci bir
faydası bakımından da muhaldir. Zira fayda ya dünyada ya da ahirette olur.
Dünyada olamaz; çünkü itaatin peşin bir gayesi yoktur. Belki nefsine galebe
çalması bakımından bir sürü eziyet çekmesi vardır. Gelecekte de bir gaye
taşımaz. Çünkü gelecekte itaate mükâfat, isyana ceza olduğunu akıl nereden
bilebilir? Hâlbuki akıl için isyan ile taatin ikisi birdir. Çünkü hiçbir şeye
ayrı meyli olmadığı gibi hiçbiri hakkında da ihtisası yoktur. Bütün bunları
bildiren şeriattır. O halde Allah'ı bilmek aklen değil şer'an vaciptir."[5]
Eğer bilmeceye cevap vermek istemiyorsak, bu bir tercihtir;
fakat yaptığımız her tercihte kendimizi tehlikeye atarız.
Eğer bir insan Tanrıya ve geleceğe sırtını dönmek isterse
kimse onu engelleyemez; kimse makul bir şüphenin ötesinde onun yanlış yaptığını
ispatlayamaz.
Eğer bir insan başka türlü düşünür (yani Tanrı'nın
varlığına inanırsa) ve düşündüğü gibi davranırsa ben kimsenin onun yanlış
yaptığını ispatlayabileceğini düşünmüyorum. Herkes en iyi olduğuna inandığı
davranışı yapmalıdır; eğer yaptığı davranış kötüyse davranışının zararını en
çok davranışı yapan kimse görecektir. [Amerikalı filozof W. James]
“Edindiğim tecrübeler ve gözlemlerim sonucunda
inananların, inanmayanlara
nazaran genellikle daha mutlu veya daha mutsuz olduğunu görmedim. Yani inanmak
insanları daha mutlu kılmıyor. Aynı şekilde inanmamak da insanları mutsuz kılmıyor.
Bana göre, esas ve önemli olan erdemler, iyi kalplilik ve
zekâdır. İnanç vb. değildir. Böyle olmasına rağmen zekâ, her türlü inançla
engellenir; iyi kalplilik ise günah ve ceza duygusuyla körleşir” [6]
D. Lane, şunları söyler:
“Her dinî tecrübe, kişiye Tanrı
tarafından bir lütuftur. Dinî tecrübe asla İnsanî bir gayretin sonucu değildir.
Dünyada Tanrının lütfü, tecrübe
vasıtasıyla hissedilir ve böyle bir tecrübe bize zarar vermez. Elbette
Tanrı'nın, olayların normal akışı ve tarih içerisinde, insan durumunun
şartlarına uygun kurtuluşu gösterdiği unutulmamalıdır. Lutüf doğa içerisinde
gelişir, o doğayı yıkmaz ve doğaya kayıtsız kalmaz. İnsanla temas kuran Tanrı,
onun kurtuluşu için bazı şeyleri vasıta kılar. Bu bazen Tanrı'nın kendisi,
bazen peygamber, bazen de bir kurum olarak kabul edilir."[7]
Ancak diyebilirsin ki;
“Allah'ın bazı kimseleri peygamber
seçip, bütün insanlardan üstün tuttuğunu, peygamberleri önder yapıp insanları
onlara muhtaç kıldığını nereden biliyorsun? Peygamberler yüzünden insanların
birbirine düşmesini, düşmanlık duygularının gelişip savaşların artmasını ve bu
sebeple insanların helak olmasını İlâhî hikmetle nasıl bağdaştırıyorsun?
Hakîm ve Rahîm olan Allah'ın hikmet
ve merhametine yaraşan, dünya ve ahirette yararlı ve zararlı olan şeylerin
bilgisini bütün kullarına ilham etmek ve insanları birbirinden üstün tutmamaktır.
Böylece insanlığı felakete sürükleyen görüş ayrılıkları ve çekişmeler ortadan
kalkmış olur. İnanç ayrılıkları sonucunda insanların birbirlerinin kanını
dökmesinden, düşmanlık duygularının savaşlara yol açıp bir felaket halini
almasındansa, bizim söylediğimiz daha tutarlı ve daha güvenli bir yoldur. Nitekim
nice kimselerin bu yüzden öldüğünü görmekteyiz. ”[8]
"Senin için kötü yoktur, fakat
yalnız senin için değil, bütün
evren için de; çünkü onun dışında senin kurmuş olduğun düzeni bozacak ve
dağıtacak hiçbir şey çıkmaz. İşin ayrıntısında bazı öğeler başkalarıyla uyum
içinde olmadıklarından onları kötü addederiz. Oysa bu öğeler aslında
başkalarıyla uyum içindedir; bu yüzden de gerçekte iyidirler." [9]
Kirizden kurtulmak için ne
yapmalıyız;
Hakikatlere ulaşmak daima delil ile
olur zannedenler Allah'ın geniş ve sonsuz rahmetini daraltanlardır. Şunu kesin
olarak anladım ki bir ilme son haddine kadar vakıf olmayan kimse o ilimdeki bozukluğu anlayamaz. [Gazzalî]
“Eğer dinin etkisi olmazsa, insan
kalbini heva ve hevesten korumak mümkün değildir; şeytanlar onun kalbine girer.
Bu durumda Allah onların nefislerini muhafaza etmeyip, onları şeytanın
vesveseleriyle baş başa bırakır. Böylece şeytan onları daima şerre, kötülüğe
çağırır, kötü işlerle onları aldatır; mayalarındaki bozuk şeylere, şehvete,
isyana, Allah'ın buyruklarına karşı çıkmaya davet eder. Bunların neticesinde
(de) nefs adeta şeytanlaşır."[10]
“Kalpten şeytanın vesvesesini atmak
ancak o vesveseyi veren şeyden başkasını kalbe koymakla mümkündür: Allah'ı zikirden
başka kalbe ne korsan şeytanın vesvesesine yardımcı olursun. Kalbi şeytanın
vesvesesinden koruyan, ancak Allah'ı anmaktır. Allah'ı anmada şeytanın nasibi
yoktur. Bir şey ancak zıddıyla tedavi edilir. Şeytan vesvesesinin zıddı da
Allah'ı anmak ve O'ndan yardım dilemektir... Buna ancak kendilerine zikrullah
galebe çalan muttakiler yol bulur. Şeytan, bunların etrafında ancak çapulcu bir
hırsız gibi dolaşır."[11]
Gazzalî, inanç yeri olan kalbi bir
savaş arenasına benzetir. İyilik ve kötülüğü sembolize eden kabiliyetler bu
arenada durmadan bir mücadele içindedir:
“Şeytan ve meleğin askerleri arasındaki
kovuşturma, kalbin harp meydanında devam eder. Ta ki biri galebe çalar ve
açılan kapıdan içeri girer, orada oturur, mesken tutar ve diğerinin o rada
dolaşması artık bir anlam ifade etmez (ihtilas/şeytan olmanın hakkını
verememek). Nice kalpler var ki, onları şeytan orduları feth etmiş; onlara
malik olmuş ve kalbi ahireti arkaya atıp dünyalığı tercih eden vesveselerle
doldurmuştur. Bunların kalbi ele geçirmesinin ilk yolu şehvet ve hevaya
uymaktır. Bundan sonra kalp, ancak şeytanî kuvvetlerden tahliye ile feth edilebilir.
Söz konusu şeytanî kuvvetler de heva ve şehvettir. Bunlar kalpten
boşaltıldıktan sonra kalp ancak Allah'ı zikretmekle tamir edilebilir. Çünkü melekler buralarda bulunur.
”[12]
Ancak bu söylenenlerin yetmediği
insanlar vardır. Onlar için şunları söyleyebiliriz.
“Konuşurken ‘kötü sözler’ kullanan
bir adam, kullanmayandan mantığa göre, daha kötü bir kimse değildir. Ne var
ki, herkes bir ermişi hayalinde canlandırmaya çalışırken onun hiçbir zaman
sövmemiş olduğunu düşünür. Mantığın ışığı altında bakılacak olursa bunun
saçmalığı açıktır. ”[13]
Kırlarda yaptığım gezintilerin
birinde, bitkinlik
derecesinde yorulmuş olduğu halde hâlâ koşmaya çalışan bir tilki gördüm.
Birkaç dakika sonra da avcılarla
karşılaştım.
Bana tilkiyi görüp görmediğimi
sordular; ben de gördüğümü bildirdim. Onlar ne yana gittiğini sorunca da yalan
söyledim.
Doğruyu söylemekle daha iyi adam
olacağımı hiç sanmıyorum. Benim de çok kez her şeyin boş olduğunu düşündüren
bir ruh haline kapıldığım olmuştur; bu düşüncelerden herhangi bir felsefenin
yardımıyla değil yapılması gereken sıradan gündelik işlerle kurtulmuşumdur. (İnsanların son zamanlarında niye bahçe
işleri ile uğraştığını anlamış oluruz.) [Bertrand Russell]
Augustinus sözü bitirelim:
“Ben Seni geç sevdim, ne denli eski ve o denli yeni
Güzellik,
Seni geç sevdim!
Ben dışarıdayken, Sen benim içimdeydin ve ben Seni dışarıda
arıyordum. İğrençliğimle çekici yaratıklarına saldırıyordum.
Sen benimleydin, ama ben Seninle değildim.”
Yazının
Hazırlandığı Kaynak:
Dr.
Aydın IŞIK, İnanç Krizi/ Augustinus, Gazalî, Kant, Russell, Ötüken, İstanbul,
2009
“İNANÇ KRİZİ” KİTABININ
KULLANDIĞI LİTERATÜR:
Abrahamov, Binyamin, Islamic
Theology, Edinburg University Press, Edinburg, 1998.
Alston, William P., Perceiving
God, Cornell, University Press, London, 1991.
Aquinas, Thomas, Summa
Theologica I, Ed. Anton C. Pegis, Random House, New York.
Augustine, Contra Julianum
(Against Julian), trans. Matthew A. Schumacher, Nicence and Post-Nicene
Fathers (içinde), Edinburg Edition.
Augustine, De Gestis Pelagii
(On The Proceedings of Pelagii), trans. Peter Holmes and Robert Ernest,
Nicence and Post-Nicene Fathers (i- çinde), Edinburg Edition.
Augustine, De Natura et Gratia
( On Nature and Grace), Basic Writings of Saint Augustine, trans. Phomes,
Ed. Whitney J. Oates, Cilt. 4. Random House, New York, 1948.
Augustine, De Spiru et Littera (On
The Spirit and Letter), Basic Writings of Saint Augustine, Trans. P: Holmes,
Ed. WhitneyJ. Oates, Cilt. 1, Rondom House, New York, 1948.
Augustine, On Free Choice of
The Will, trns. Thomas Williams, Hackett Publishing, Indiana, 1993.
Augustine, On The Teacher,
Basic Writings of Saint Augustine (içinde), Trans. P. Holmes, Cilt. 1, Ed.
Whitney J. Oates, Rondom House, New York, 1948.
Augustine, On Admonition and
Grace, Basic Writings of Saint Augustine (içinde), trans. P. Holmes, Ed.
Whitney J. Oates, Cilt. 4, Rondom House, New York, 1948.
Augustine, On Grace and Free
Will, Basic Writings of Saint Augustine (içinde), trans. P. Holmes, Ed.
Whitney J. Oates, Cilt. 1, Rondom House, New York, 1948.
Augustine, On Predestination of
the Saints, Basic Writings of Saint Augustine (içinde), trans. P. Holmes,
Ed. Whitney J. Oates, Cilt. 1, Rondom House, New York, 1948.
Augustine, The City of God,
trns. John Healey, Hazell- Watson and VineyLtd., London, 1934.
Augustine, The Confessions of
Saint Augustine, Trs. E.B. Pusey,Rondom House, New York, 1999.
Aydın, Mehmet, “Gazalî’nin ‘Kurt)’
Nazariyesinde Allah’ın Sıfatlarının Anlam ve Önemi”, Ankara Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi Dergisi, C. XXII, Ankara, 1978.
Aydın, Mehmet, Din Felsefesi,
D.E.Ü. Yay., İzmir, 1987.
Bakıllani, Olağanüstü Olaylar ve Aralarındaki
Farklar; Mucize, Keramet, Sihir, Çev. Adil Bebek, Rağbet Yayınları, İstyanbul,
1998.
Beauchamp, Tom L., “Naturalistic
Fallacy”, Philosophical Ethics, McGrawtHill Book Company, New
York, 1982.
Brightman, “Russell’s Philosophy
of Religion”, The Philosophy of Bertrand Russell, Ed. Paul Arthur Schilipp,
Harper Torchbook, London, 1944.
Brinton, Crane, “Enlightenment”, The
Encyclopedia of Philosophy, V. 1-2, Ed. Paul Edwards, Macmillan Pub., New
York, 1967.
Buber, Martin, Ben ve Sen,
Çev. İnci Palsay, Kitabiyat, Ankara, 2003.
Cassirer, Ernst, Kant’ın Yaşamı
ve Öğretisi, Çev. Doğan Özlem, 2. Baskı, İnkılâp Yayınevi, İstanbul, 1996.
Clark, Mary, Augustine:
Philosopher of Freedom, Desclee, New York, 1958.
Clifford,WiUiam, ‘The Ethics of
Belief', The Radonality of Belief in God, ed. George I. Mavvrodes, Prentice-Hall,
New Jersey, 1970.
Copleston, Kant, Çev. Aziz
Yardımlı, İdea Yayınları, İstanbul, 1989.
Couenhoven, Jesse, “Augustine’s
rejection of Free-Will Defence: An Overwiev of The Late Augustine’s Theodicy”, Religious
Studies, Cilt: 43, Cambridge University Press, Camridge, 2007.
Craig, William Lane, The
Problem of Divine Foreknowledge and Future Contingents From Aristotle tu
Suarez, E.J. Brill, New York, 1988.
Cüveyni, Kitabü’l irşad,
Tah. Es'ad Temim, Müesset’l Kütüb es- Sekafıyye, Beyrut, 1996.
Cüveyni. İrşad (A Guide to
Conslusive Proofs for the Princible of Belief), Çev. Paul Walker, Reading,
2002.
Çelikel, Bülent, Gazalî ve
Eğitim, Basılmamış Doktora Tezi, İzmir, 2006.
Dalkılıç, Bayram, Bertrand
Russell’ın Felsefesinde Tanrı Problemi, (Basılmamış Doktora Tezi), Selçuk
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1997.
Dihle, Albrecht, The Theory of
Will in Classical Antiquity, University of California Press, Berkeley,
1982.
Eliot, T.S. “Dry Salvages”, Complete
Poems and Plays, Harcourt, 1952.
Eliot, T.S. “Little Gidding”, Complete
Poems and Plays, Harcourt, 1952.
Farabî, el-Medinetü’l Fazıla,
çev. Ahmet Arslan, Vadi Yay., Ankara, 1997.
Fazlur Rahman , Prophecy in
İslam, George Ailen & Umving Ltd., London, 1958.
Frank, Richard M., “Moral
Obligations in Classical Müslim Theology”, Journal of Religious Ethics,
Sayı: 11, 1983.
Gazalî, el-Ecvibetü’l-Gazalîyye
fi’l-mesaili’l-uhreviyye, (Mecmuatu Resail içinde 4. Cilt),
daru’l-Kütübi’l-Tlmiyye, Beyrut, 1994.
Gazalî, el-İktisad fı’l-itikad,
Ankara Üniversitesi İ.F. Yayınları, thk. İ.A. Çubukçu-H. Atay, Ankara, 1962.
Gazalî, el-Munkiz mine’d-dalal,
Mecmuatu Resail içinde 7, Darü’l Kütabi’l Tlmiyye, Beyrut, 1988.
Gazalî, el-Mustasfa min
ilmVl-usul I, Daru'l Sadır, Bulak-Mısır, h. 1322.
Gazalî, er-Risaletü’l-ledüniyye,
Mecmuatu Resail içinde 3, Daru'l Kütübi'l İlmiyye, Beyrut, 1994.
Gazalî, Eyyühe’l-veled,
Mecmuatu Resail içinde 3, Daru’l Kütabi’l ‘ilmiye, Beyrut, 1988.
Gazalî, Fedaihu’l-batıniyye(Batiniliğin
İçyüzü), Çev. Avni İlhan, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara, 1993.
Gazalî, Feysalu’t tefrika
beyne'l İslam ve'z-zendaka, (Mecmuatu Resail içinde Cilt 3), nşr.
Darü’l-kütübi’l- ‘ilmiye, 1. Baskı, Beyrut, 1994.
Gazalî, Hülasa et-tasanife fi
et-tasavvuf, (Mecmuatu Resail içinde 2. Cilt), Daru’l-Kütübi’l-Tlmiyye,
Beyrut, 1994.
Gazalî, İhya ulumi’d-din,
c. IV, Müessesetü’l Halebi, Kahire, 1967.
Gazalî, İlcamu’l-avam ani
‘ilmi’l-kelam, Mecmuatu Resail içinde 4, Daru’l Kütübi’l İ’lmiyye, Beyrut,
1994.
Gazalî, Kanun’t-te’vil,
(Mecmuatu Resail İçinde 7 Cilt), Daru'l Kütübi’l ‘Ilmiyye, Beyrut, 1988.
Gazalî, Mearicu’l kuds,
Matbaatu’l-istikameti bi’l-Kahire, Mısır, trs.
Gazalî, Minhacu’l-abidin,
çev. Y. Arıkan, Dede Korkut Yay., İstanbul, 1968.
Gazalî, Tehafütü’l-felasife,
Çev. Bekir Karlığa, Çağrı Yayınları, İstanbul, 1981.
Gazalî, Tevhid Risalesi,
Çev. Celal Yıldırım, Ticaret Matbaacılık T.A.Ş., İzmir, 1964.
Gilson, Etienne, The Christian
Philosophy of Saint Augustine, trns. L.E.M. Lynch, Vintage, New York, 1960.
Grifell, Frank, “El-Gazalî’s
Concept of Prophecy: The Introduction of Avicennan Psychology into As’arite
Theology”, Arabic Sciences and Philosophy, Cambridge University Press,
Vol. 14, Cambridge, 2004.
Hava Lazarus-Yafeh, Studies in
Ghazali, The Magnes Press, Jerusalem, 1975.
Heidegger, Being and Time,
Çev. Sein und Zeit, Harper & Row, New York, 1962.
Hourani, George F., Islamic
Rationalism, Clarendon Press, Oxford, 1971.
Hourani, George, Juwayni’s
Criticisms of Mu’tazilite Ethics, The Müslim World, ed. Williem A.
Bıjlefeld, Cilt:LXV, E.J. Brill Pub., New York, 1975.
Işık, Aydın, Bir Felsefi
Problem Olarak Vahiy ve Mucize, Elis Yay., Ankara, 2006.
İbn Haldun, Mukaddime I,
Çev. Zakir Kadiri Ugan, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1989.
İbn Rüşd, Keşf Thk. Mahmut
Kasım, Kahire, 1964.
İbn Sina, Şifa: İlahiyat II,
Çev. Michael E. Marmura (Healing: Metaphysics), Medieval Political Philosophy,
Ed. Ralph Lerner& Muhsin Mehdi, 6. Baskı, Cornell University Press, New
York, 1989.
John Herman Randall-Jr. Justus
Buchler, Felsefeye Giriş, çev. Ahmet Arslan,Ege Üniversitesi Yay.,
İzmir, 1989.
Jones, Richard H., Mysticism
Examined, State University of New York Press, New York, 1993.
Kadı Abdül Cebbar, Mugni,
Cilt:VI, Thk. Mahmut Muhammet Kasım, Ed. İbrahim Medkur-Taha Hüseyin, Kahire,
1962-1965.
Kant, Ahlak Metafiziğinin
Temellendirilmesi, Çev. İoanna Kuçuradi, Hacettepe Üniversitesi Yayınları,
Ankara, 1982.
Kant, An Answer to the Question:
What is Enlightenment? eserver.org/ philosophy /Kant.
Kant, Arı Usun Eleştirisi,
Çev. Aziz Yardımlı, İdea Yayınevi, İstanbul, 1993.
Kant, Eğitim Üzerine, Çev.
Ahmet Aydoğan, İz Yayıncılık, İstanbul, 2006.
Kant, Evrensel Doğa Tarihi ve
Gökler Kuramı, Çev. Seçkin Cılızoğlu, Havass Yayınları, İstanbul, 1982.
Kant, Gelecekte Bilim Olarak
Ortaya Çıkabilecek Her Metafiziğe Prolegomena, Çev.İoanna Kuçuradi, Yusuf
Örnek, 2. Baskı, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara, 1995.
Kant, Lectures on The
Philosophical Doctrine of Religion, Çev. Ailen W. Wood, (Religion and
Rational Theology’nin içinde) Cambridge University Press, Cambridge, 1996b.
Kant, On The Miscarriage of Ali
Philosophical Trials in Theodicy, Çev. George Giovanni, (Religion and
Rational Theology içinde), Cambridge University Press, Cambridge, 1996d.
Kant, Pratik Aklın Eleştirisi,
Çev. İoanna Kuçuradi, Ülker Gökberk,- Füsun Akatlı, 3. Baskı, Türkiye Felsefe
Kurumu, Ankara, 1999.
Kant, Religion Within The
Boundaries of Mere Reason, Çev. George di Giovanni, Cambridge University
Press, Cambridge, 1996a.
Kant, The Conflicts of The
Facuties, Çev. Mary J. Gregor ve Robert Anchor, (Religion and Rational
Theology içinde), Cambridge University Press, Cambridge, 1996c.
Kaufman, İnsanı Anlamak,
Çev. Aziz Yardımlı, 2. Baskı, İdea Yay., İstanbul, 1997.
Kierkegaard, Soren, Kierkegaard’s
Concluding Unscientific Postsript, trns. David. F. Swenson, Princeton
University Press, Princeton, 1968.
Lane, Dermot A., The Experience
of God: An Invitation to do Theology, Paulist Press, New York, 1981.
Lonergan, B., The Subject,
DLT, İkinci Baskı, London, 1974.
Macquarrie, John, “Pietism”, The
Encyclopedia of Philosophy, Ed. Paul Edwards, V. 5-6., Macmillan Pub., New
York, 1967.
Makdisi, George, “Ash'ari and
Ash’arites in Islamic Religious History”, Studia Islamica, Vol. 18,
1983.
Marmura, Michael E., “Ghazali and
Ash'arism Revisted”, Arabic Sciences and Philosphy, Vol. 12, Cambridge
University Press, Cambridge, 2002.
Nieto, Jose C., Religous
Experience and Mysticism, University Press of America, Maryland, 1997.
Özcan, Hanifi, “Birbirine Zıt İki
Epistemolojik Yaklaşım: Temelci- lik ve İmancılık”, A.Ü.İ.F. Dergisi Necati
Öner Armağanı, Cilt: XL, Ankara, 1999.
Özcan, Hanifi, “Matüridi’ye Göre
Kur’an'daki Kıssa ve Mesellerin Epistemolojik Amaç ve Önemi", D.E.Ü. İlahiyat
Fakültesi Dergisi, İzmir, 1995.
Özcan,Hanifi, Epistemeolojik
Açıdan İman, M.Ü.İ.F.Y., 2. Baskı, 1997.
Özkan, Senail, Schopenhauer,
Paradokslar Üzerinde Raks, Ötüken Neşriyat, İstanbul, 2006.
Pascal, Blaise, Pensees,
Çev. A. J. Krailsheimer, Penguin Books, London, 1995.
Paulsen, Friedrich, Immanuel
Kant, His Life and Doctrine, Çev. J.E. Creighton and Albert Lefevre,
Kessinger Publishing, Whitefısh, 2007.
Pike, Nelson, Mystıc Union,
Cornell University Press, London, 1992.
Plantinga, Alvin "Is Belief
in God Properly Basic”, Faith and Rationality: Reason and Belief in God,
Ed. Alvin Plantinga and Nicolas Wolterstorff, Nötre Dame Pub., London, 1993.
Plantinga, Alvin, “The Free Will
Defence”, Philosophy of Religion, ed. Steven M. Cahn, Harper&Row
Publisher, New York, 1970.
Plato, Timaios, çev. Erol
Güney-Lütfı Ay, M.E..B. Yay., İstanbul, 1997.
Quasem, Muhammad Abul, The
Ethics of Al-Ghazali: A Composite Ethics in İslam, Caravan Books, New York.
Rahner, Kari, “Thoughts on the
Possibility of Belief Today”, Theological Investigadons, Sayı:5, DLT,
London, 1966.
Rahner, Kari, Foundations of
Christian Faith, D.L.T., London, 1978.
Razi, Hatim, A’lamu’n Nübüvve,
Çev. Mahmut Kaya, 1 Baskı, Klasik, İstanbul, 2003.
Rogers, Katherin A., “Augustine's
Compatibilism”, Religious Studies, Cambridge University Press, Cilt:40,
Camridge, 2004.
Rusell, İnsanlığın Geleceği,
Çev. Memduh Balaban Ataç Kitapevi, 3. Baskı, İstanbul, 1963.
Russell, “What is an Agnostic?”, The
Basic Writings of Bertrand Russell, Ed. Robert Egner-Lester Denonn, New
York, 1961.
Russell, B. Sorgulayan Denemeler,
çev.Nermin Arık, 4. Baskı, TÜBİTAK Yay., Ankara, 1996.
Russell, Bertrand, “What is an
Agnostic?”, The Basic Writings of Bertrand Russell, Ed. Robert E.
Egner-Lester E. Denonn, New York, 1961.
Russell, Bertrand, Inguiry into
Meaning and Truth, Penguen Books, Harmondsvvorth, 1965.
Russell, Bertrand, The
Scientific Outlook, Norton Library, 1. Published, New York, 1962.
Russell, Dünyamızın Sorunları,
Çev. S. Eyüpoğlu- V. Günyol, Can Yay., 2. Baskı, İstanbul, 1963.
Russell, Felsefe Sorunları,
Çev. Vehbi Hacıkadiroğlu, Kabalcı Yay., İstanbul, 1993.
Russell, Human Knowledge Its
Scope and Limits, George Ailen & Unwin Ltd., London, 1971.
Russell, Mutluluk Yolu,
Çev. Nurettin Özyürek, Varlık Yay., 7. Baskı, İstanbul, 1992.
Russell, Power, Routledge,
2. Baskı, London and New York, 1995.
Russell, The Analysis of Mind,
George Allen-Unwin Ltd., 9. Impression, London, 1968.
Russell, Why I am not a
Chiristian, Unwin Books, 2. Impression, London, 1969.
Sarıoğlu, Hüseyin, İbn Rüşd
Felsefesi, Klasik, İstanbul, 2003.
Schillebeeckx, E., “Faith
Functioning in Human Self- Understanding”, The Word in History, Sheed
and Ward, New York, 1966.
Schillebeeckx, E., God and Man,
Sheed and Ward, London, 1969.
Schmaus, M. Dogma, Sheed
and Ward, London, 1968.
Shea, J., Stories of God,
Thomas More Press, Chicago, 1978.
Sherif, Mohamed Ahmed, Ghazali’s
Theory of Virtue, State University of New York Press, New York, 1975.
Smith, Jonathan (ed), The
HarperCollins Dictionry of Religion, Harper, San Francisco, 1995.
Smith, Wilfred Cantwell, “Faith as
Tasdiq”, Islamic Philosophical Theology, State of New York Press, New
York, 1979.
Söle, Dorothee, Thinking About
God, SCM Press, London, 1990.
Stumpf, Samuel Enoch, Philosophy:
History & Problems, Fifth Edition, McGraw-Hill, New York, 1994.
Swinburne, “Reply to Richard
Gale”, Religious Studies, Sayı: 36, Cambridge University Press, 2000.
Swinburne, Providence and
Problem of Evil, Clarendon Press, Oxford, 1998.
Swinburne, Richard, “Rewiews”, Religious
Studies, Sayı: 16, 1980.
Swinburne, The Existence of
God, Clarendon Press, Oxford, 1979.
Tillich, Paul, Sytematic
Teology I, The University of Chicago Press, Chicago, 1967.
Titus, Living Issues in
Philosophy, Van Nostrand Reinhold Company, Edition, New York, 1970.
Tracy, D., “The Task of
Fundamental Theology”, Blessed Rage for Order, Seabury Press, New York,
1975.
Waterhouse, E.S., “Pietism”, Encylopaedia
of Religion and Ethics, Ed. James Hasting, V. 10., T&T Clark Ltd.,
Edinburg, 1994.
William Wallace, Kant,
Batoche Books, London, 2000.
Yaran, Cafer Sadık, Tanrı
İnancının Akliliği, Etüt Yay., Samsun, 2000.
Yılmaz, Sabri, Kadı Abdulcebbar
ve Gazalide Te’vil Problemi, Basılmamış Doktora Tezi, İzmir, 2004.
[1]Samuel Enoch Stumpf, Philosophy: History & Problems, Fifth Edition, McGraw-Hill, New York, 1994, s. 393.
[8] Hatim er-Râzî,
A’lamu’n-Nübüvve, Çev. Mahmut Kaya, 1 Baskı, Klasik, İstanbul, 2003,
s. 83-84.“A’lamu’n Nübüvve eserinde Hatim er-Razi, Ebu Bekir
er-Razi’yle nübüvvet üzerine yapmış olduğu diyalogu aktarır
[10] Gazalî, Tevhid Risalesi, Çev. Celal Yıldırım, Ticaret Matbaacılık T.A.Ş., İzmir,
1964, s. 24-25.
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar