SEB’-SABA-YEDİ- SEB'ÜL- MESANİ-SÜLEYMAN
Süleyman: (ara.) er. 1. ibranice
"huzur, sükun". Süleyman (Arapça: سليمان, sulaymān;
İbranice: שלמה, Şlomo veya Şelomo; Latince: Salomone, Yunanca: Σολωμών,
İngilizce: Solomon, Fransızca: Salomon, Almanca: Salomo), Kral Davut ile
Batşeba'nın oğlu ve İsrail Krallığı'nın üçüncü (1.Tatul , 2.Davut ) kralı.
Kudüs kentindeki büyük tapınağı inşa etmiştir. Kuran'da nebi (peygamber) olarak
zikredilir. Hıristiyan inancında yasa koyucu ve kral olarak saygı görür.
Saba halkı: Saba ülkesinde yaşamış halk.
Sebe' Suresi: Kuran-ı Kerim'de Saba halkının da
anlatıldığı 34. sure.
Mevlâna'nın eserlerinde özellikle
tekrarladığı Süleyman, Belkıs ve Hüdhüd kuşlarının bağlantısını farklı bir
şekilde kurmaya çalışalım.
Dogonlar, sayısal olarak Sirius-b'yi
22 sayısıyla sembolize ederler. Sirius Sistemi'ndeki üç yıldızın sayısal
sembolizmdeki değerleri 22, 33, 44'tür. Türkler 22 sayısını sembolik olarak en
çok kullanan kavimdir. Oğuz Kağan Destanı'nda kurt, ok ve üçoklar adıyla üçlem
sembolleri vardır; Uygurlar'ın türeyiş destanında kurt babadır, Göktürk
efsanelerinde ise anadır. Kökenlerinin göksel olduğuna inanan ve göğe çok önem
veren Oğuz Kağan Destanı'nda demir-kazık yıldızından bahsedilir. Eski Türk
kavimlerinde, bu yıldız gök ile yeryüzünü; ruhlar âlemi ile madde âlemini,
ayıran bir sınırdı. Büyük kamlar ve şamanlar bu kapıdan Tanrı ile bağlantı
kurarlardı. Mu devresinden itibaren yeryüzünde göksel olarak nitelendirilen
bilgi akışının kaynağı Sirius'tur. Şimdiki devrenin bilgi akışı Mu devresindeki
bilgi akışından farklıdır. Sirius ulularının izni olmadan dünya dışı
uygarlıklar dünya ile bağlantı kuramazlar. 22 sayısı bununla bağlantılıdır. Bir
diğer bağlantı ise Mısır'daki Ra güneşi Sirius güneşini ifade eder. Bu Sirius,
Sirius-a'dan ziyade Sirius-b'yi ifade eder. Yani Eski Mısır güneş tanrısı
Ra'nın sembolü Sirius b'dir yani 22 sayısıdır.
Yedi ise dünya için kutsal bir
sayıdır; gelişimini ifade eder. Çünkü seb'an minel mesânî, yani tekrarlanan
yedi, Kur'an'ın "seb'ülmesani" kavramıyla, övülen yedi ayetli sure
manasıyla Fatiha Suresi'dir. Kur'an'ın kalbi çekirdeğidir.
Eski Mısır'da "Dünya'ran
Rabbi"nin ismi geb yani seb idi ve siyah ve yeşil renklerle tasvir
edilirdi. Yeşil dünya hayatinin ve ölümsüzlüğün, siyah ise ölümlü dünyanın
sembolüdür.
Seb ya da şeb-i arus törenleri ise
"sevgiliye kavuşma", Allah'a kavuşma olarak kutlanır. Mevlâna'nın
düğün günü dür. Çünkü Rabb'ine kavuşacağı gündür. Arus gelin demektir, Seb, şeb
yani sevgili anlamındadır.
22 sayısı 7 ile bölündüğünde pi
sayısını vermektedir. Piramidal
yapıların oranlarında pi sayısı çok önemlidir. Piramid ise, kürenin merkezinden
çeperine kadar uzanan bir kesittir. Bu kesitin ilk başlangıcı Âlemlerin
Rabbi'ni, daha sonra hiyerarşik şekilde, ruhsal plânlar, çemberin en uç
çeperini insiler yani halk, çemberin dışını ise iblis ve caydırıcı plâna dahil
varlıklar bulunmaktadır.
Seb'û'l-mesani. Kur'an'ın
"seb'ül- mesani" kavramıyla, övülen yedi âyetli sûre manâsıyla Fatiha
Suresi'dir. Kur'an'ın kalbi çekirdeğidir. Mesani Kur'an'da sadece iki yerde
geçer. "Usandırmaksızın tekrar tekrar okunan yedi ayetli Fatiha'yı ve
azametli Kur'an'ı verdik." Bu ayetiyle Kur'an, Fatiha Suresi'nin yedi
rahmet ayetiyle birlikte dillerden ve gönüllerden düşmeyeceğini haber
vermiştir.
3.Seb'an : yedi, yedili
4.Min el mesânî: mesâniden (ikinciden)
Eski Mısır'da shu ve tefnut'un oğlu,
nut'un eşi olan Dünya Tanrısı. Kutsal hayvanı ve sembolü kazdı. yeşil ve
siyah derili bir adam olarak çizildi (bitkilerin ve verimli nil çamurunun
renkleri)
Seb: gökyüzünün eşi ve dünyanın
tanrısıdır. Eski mısır'ın tanrısıdır.
Dünyanın Rabbi diye geçer Kur'an'da.
Seb'ül mesani.
Seb tanrısının yedi sarmalı, yedi
tekrarı. Seb tanrısının yani Dünyanın Rabbi'nin ayetleri ve aktardıkları.
Dünyanın Rabbi ve onun bağlı olduğu
başka yedili sistemler ve Sonsuz'a gidiş.
Yemen'de halen ismi geçen Sebe
bölgesinin, Sebe Melikesi ile bağlantısı çok kuvvetlidir. Sebe Suresi ve Sebe
Melikesi de bağlantılıdır. Çünkü Belkıs Sebe Melikesi' dir ve Konik tarzda
yedili sistemin en üstünde bulunan Âlemlerin Rabbi'nin yansıması olan, en alt
bölümde bulunan çemberin çeperinde bulunur.
Yedili sistemin en dış çeperidir.
Piramidin tabanıdır. Hz. Süleyman ise, Âlemlerin Rabbi ile, gönül vasıtası ile
irtibat kurabilen ve en dış çeperde bulunan Sebe Melikesi'ni çeperin içine yani
çemberin içine dahil edebilmiştir. Çünkü İblis ve caydırıcı güçler, bu çemberin
çeperinin dışında bulunmaktadır. Sebe Melikesi de burada yer alıyordu. Çeperin
içine çekildiğinde Yedili sisteme dahil olmuştur. Bu yüzden özellikle Sebe
Suresi'nde bahsedilmekte, Sebe Melikesi olarak adlandırılmaktadır. Mevlâna'nın
bâtını yönünü ele alırsak, o ancak kendi cinsinden olanlardan Hz. Süleyman'dan
üstüne basa basa bahsetmiştir.
Kaynak:
Batıni Mevlana, Kevser Yeşiltaş - Nilüfer Dinç, Sınır Ötesi Yayınları, 2011
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar