SEN O’SUN
Tanrı her şeyin ne kadar içindeyse, o
kadar dışındadır.
Tanrı ne kadar içerideyse, o kadar
dışarıdadır.
Eckhart
**
Tanrı her yerde mevcut olsa da O,
senin için, sadece ruhunun en derin ve en merkezi kısmında vardır..
Doğal duyular Tanrı’yı algılayamaz ve
seni O’na bir kılamaz; hayır, içe dönük kavrayış, irade ve bellek melekelerin
Tanrı’ya uzanabilir fakat O’nun senin içindeki meskeni olamaz. Ama tüm bu
melekelerin, bir merkezden uzayan doğrular, ya da bir ağacın gövdesinden çıkan
dallar gibi ortaya çıktığı, sana ait bir kök ya da bir derinlik vardır. Bu
derinliğe merkez denir, ruhun kaynağı ya da dibi. Bu derinlik birliktir, ruhun
-neredeyse sonsuzluğu diyecektim- ebediyetidir; zira öylesine sonsuzdur ki onu
Tanrı’nın sonsuzluğu dışında hiçbir şey tatmin edemez, hiçbir şey ona huzur
vermez.
William Law
**
Svetaketu on iki yaşındayken bir
öğretmene gönderildi ve yirmi dört yaşına basıncaya kadar ondan eğitim aldı.
Tüm Veda’ları öğrendikten sonra mükemmel bir eğitime sahip ve çok ahlâklı
olduğu inancıyla kendini beğenmiş halde, evine geri döndü.
Babası ona dedi ki, “Svetaketu,
çocuğum, sen ki bilgiyle dolu ve çok ahlâklısın, sayesinde duyulamayanı
duyduğumuz, algılanamayanı algıladığımız ve bilinemeyeni bildiğimiz şu bilgiyi
istedin mi?”
“O bilgi nedir, efendim?” diye sordu Svetaketu.
Babası cevap verdi. “Bir parça
çamuru bilerek, çamurdan yapılan her şey bilinir olur, fark sadece isimdedir,
ama hakikat, her şeyin çamurdan olduğudur -bu yüzden, çocuğum, bu bilgi, her
şeyi bilmemize yarayan bilgidir.”
“Ama muhakkak benim saygıdeğer
öğretmenlerim bu bilgiden yoksunlardı; zira eğer bilselerdi bana da
öğretirlerdi. Siz, efendim, o halde, bana bu bilgiyi verir misiniz?”
“Öyle olsun,” dedi babası... ve devam etti:
“Bana incir ağacının bir meyvesini
getir.”
“Burada bir tane var, efendim.”
“Soy onu.”
“Soydum, efendim.”
“Orada ne görüyorsun”
“Tohumlar efendim, çok küçükler.”
“Tohumlardan birinin içini aç.”
“Açtım, efendim.”
“Ne görüyorsun orada?”
“Hiçbir şey.”
Babası dedi ki, “Oğlum, orada
algılamadığın gizli öz -o özün ta kendisinin içinde bu koskocaman incir
ağacının varlığı bulunuyor. O gizli öz olan şeyin içinde, varolan her şeyin
kendi benliği vardır. Bu, Hakikidir, bu Kendidir ve sen, Svetaketu, sen O’sun.”
“Yalvarırım, efendim,” dedi oğlan, “bana daha fazlasını anlatın.”
“Öyle olsun, çocuğum,” diye cevapladı babası, ve dedi ki “Bu tuzu suya koy, ve
yarın sabah bana gel.”
Oğlan denileni yaptı.
Ertesi sabah baba dedi ki,
“Bana suya koyduğun tuzu getir.”
Oğlan suyu karıştırdı ama bulamadı,
zira tuz, elbette ki, suda çözünmüştü.
Babası dedi ki,
“Kabın yüzeyinden suyun tadına bak.
Nasıl?”
“Tuzlu.”
“Şimdi ortadan biraz tat. Nasıl?”
“Tuzlu.”
“Şimdi biraz dipten tat. Nasıl?”
“Tuzlu.”
Baba dedi ki, “Şimdi suyu dök ve
sonra yine bana gel.”
Oğlan denileni yaptı; ama tuz
kaybolmamıştı, zira tuz sonsuza dek var olur.
Sonra baba dedi ki, “Senin buradaki
bedeninde de, aynı şekilde, oğlum, Hakiki olanı algılamıyorsun, ama o gerçekte
orada. O gizli öz olan şeyin içinde, her şeyin kendi benliği var. Bu,
Hakikidir, bu Kendidir ve sen, Svetaketu, sen O’sun.”
Chandogya Upanişad’dan
**
Her şeyde sadece Bir’i ara; seni
yoldan çıkaran İkincidir.
Kebir
**
Ruh, Tanrı’ya benzemediği hususlarda,
kendine de benzemez.
Aziz Bernard
Tanrı’dan Tanrı’ya gittim, her ikisi
de benim içimdeki benden “Ey sen, bensin!” diye bağırana kadar.
Bayezıd-ı Bistami
**
Ey Tanrım, nasıl olur da
bu zavallı yaşlı dünyada Sen çok yücesindir ama kimse Seni bulamaz.
Sen o kadar gür bir
sesle çağırırsın ama kimse Seni duymaz, Sen o kadar yakınsındır ama kimse Seni
hissetmez, Sen Kendini herkese vermişsindir ama kimse Senin ismini bilmez.
İnsanlar Senden kaçar ve
Seni bulamadıklarını söylerler, arkalarını dönerler ve Seni göremediklerini
söylerler; kulaklarını tıkarlar ve Seni duyamadıklarını söylerler.
Hans Denk
**
Tanrım, senden ne isteyeceğimi
bilmiyorum.
Ancak sen benim ihtiyacım olanı
biliyorsun.
Benim kendimi sevmeyi bildiğimden daha
iyi seviyorsun beni.
Baba, çocuğuna, kendisinin nasıl
isteyeceğini bilmediği şeyi ver.
Ceza ver ya da iyileştir, beni çökert
ya da yükselt:
Tüm niyetlerine hayranlık duyuyorum,
onları bilmeksizin.
Sessizim; bir kurbanlık olarak kendimi
sunuyorum;
Sana boyun eğiyorum;
Senin arzunu yerine getirmekten başka
bir arzum yok.
Bana dua etmeyi öğret.
Sen içimde dua ol.
Fenelon
Kaynak:Aldous Huxley- KADÎM
FELSEFE-DOĞU’NUN VE BATI’NIN BÜYÜK MİSTİKLERİ ÜZERİNE BİR YORUM, Çeviren: Mutlu
Yetkin, Özgün Adı: The Perennial Philosophy,İthaki Yayınlan – 916- Yayına
Hazırlayan: Müge Karahan - Selçuk Aylar, 2014, İstanbul
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar