Allah Teâlâ Rüyada Görülür mü
Mutasavvıfların Allah Teâlâ Rüyada Görülür Demelerine
Yapılan İtirazlara Cevap
Tasavvuf erbabına yapılan eleştirilardan biri de; Hakk
Teâlâ’nın düşde görüleceğini söylemeleridir.
Akşemseddin, ilk olarak bu eleştiriye şöyle cevap
vermektedir. Şayet Hakk Teâlâyı düşte görmek mümkün değilse, geçmiş birçok
ulema ve meşayih te bu eleştiriye hedef olmuştur. Mesela ulema-i Muhaddisin
şöyle buyurmaktadır.
“.... Hakk
Teâlâyı düşde görmek, Peygamberler görmek, feriştehler görmek, güneş görmek, ay
görmek, şuallu yıldız görmek dahî yağmurlu bulut görmek, muhakkak ki bunları
görmektir, zira şeytan kendini bunlara benzetemez. ” [1]
Yine Akşemseddin bu hususla ilgili eserinde Cüneydi
Bağdadi’nin dayısı ve şeyhi olan Sırrî-i Sakati’den şöyle bir ifadeye yer
vermektedir.
“Ben velî demezem şol kişiye ki; düşde, ya vakî de Hakk
Teâlâsını her lâhza göz açmada, yahut her saatte yahut her günde, yahut her
ayda yahut her yılda, yahut ömründe bir kerre yahut nice kerre suretsiz ve
keyfiyetsiz görmeye. ”[2]
Burada önemle ayrıştırılması gereken bir husus vardır
ki, o da şudur. Hak peygamberler haricinde bir kişiye, bu husus mümkün olmayan
bir durumdur. Hakk Teâlâ’yı düşde görmek demek, zahir gözle görmek anlamına
gelmez. Akşemseddin de eserinde bu hususun ayrıştırılması gerektiği üzerine
vurgu yapmış ve bu hususla ilgili eserinde şu ifadeden kullanmıştır.
“Bir kimse dese ki, Allah Teâlâ düşde yahut vakı’de
suretle veyahut bir türlü keyfiyetle görülür ve ya da dese ki Hak Teâlâ dünyada
zâhir gözüyle görülür.
Bazı meşayih ittifak ettiler bu gibi söz diyenin
yalanlanmasına ve azgındır denmesine. ”313
Görülüyor ki Akşemseddin’in ifadesiyle Hakk Teâlâ
belli bir surette görülür, veya dünyada zahir gözüyle görülür demek, yanlış bir
ifade olacaktır. Fakat Hak Teâlâ rüyada belli bir suret içinde olmaksızın
görülebilir, denilebilir.
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar