DİYALEKTİK DAVRANIŞ TERAPİSİNDE YOL GÖSTERİCİ FELSEFİ PRENSİPLER
Psikolojik Değişimin Diyalektiği:
Diyalektiğe, sürecin mantığı ve dünyayı
inceleyip anlamakla ilgili tutarlı bir sistem olarak işaret edilmiştir.
Diyalektik, DDT (Diyalektik Davranış Terapisi) içinde, psikolojik vaka
kavramsallaştırması için önemli bir bağlam sağlar. Gözden geçirilen bakış
açılarına zıt bir şekilde, diyalektik dikkati sadece danışandan, danışanın
etkileşimde bulunduğu bağlama kaydırır.
Diyalektik bakış açısına göre, formüle
edilen bir “vaka”, tek başına danışan değildir, daha ziyade danışan, danışanın
toplumu, terapist ve terapistin toplumu arasındaki ilişkilerdir. Terapisti
etkileyen faktörler, danışanı etkileyen faktörler kadar önemlidir.
Bir dünya görüşü olarak, diyalektiğin
birkaç önemli ilkesi vardır ki birinci ilke şudur:
“Bütün”; “sentezleri” yeni bir takım “parçalara”
ve dolayısıyla yeni bir “bütüne” evrilen, “tez” ve “antitez” kutuplaşması
içindeki heterojen parçaların bir ilişkisi olarak düşünülür.
Kendi içlerinde ve daha önceden bir önem
taşımayan parçalar, sadece birbirleriyle olan ilişkilerinde ve tanımladıkları
bütünle ilişkilerinde önemlidirler. Görüngülerin (fenomen) heterojen (cinsi
ayrı olan) bir şekilde bir araya gelmiş olduğunu düşünmenin vaka formülasyonu
için önemli anlamlan vardır. Parçaların sadece farklı değil, aynı zamanda
birbirleriyle çelişkili ve karşıt olmaları olgusu, gözlemciyi; parçaların
sınıflandırman tarzda tespitine değil daha ziyade parçalar çözüme doğru ilerledikçe
onların ilişkisine odaklar.
Diyalektik durumların ikinci ilkesi, parçaların sadece belirli bir bütünün
bileşenleri olarak özellikler kazanmasıdır. Aynı parça, farklı bütünlerin
yönleri olarak görüldüğünde farklı özelliklere sahip olabilir. Farklı
bütünlerin parçaları farklı çelişkiler ve diyalektik sentezler
içereceklerdir. Vaka formülasyonu için bu noktanın önemi, ‘hiçbir klinik
görüngünün meydana geldiği bağlamdan ayrı bir şekilde anlaşılamayacağı’ sonucunu
doğurmasıdır. Sistemin kendisi dinamik olduğundan, klinik görüngüler ve
onların bağlamları arasındaki sürekli değişen ilişkiler de değerlendirme,
kavramsallaştırma ve değişimin odağı olmalıdır.
Üçüncü ilke parçaların ve bütünlerin karşılıklı
ilişki içinde oldukları, onların sabit özellikleri ve değişmez sınırları olan
nesnelerin sadece bir çarpışması olmadığıdır. Öyle ki, parçalar aynı zamanda
bütün tarafından etkilenmeden bütünü oluşturmaya katılamazlar. Bu görüşün
önemli bir gizli sonucu şudur; eş zamanlı olarak sistem tarafından
etkilenseler de içinde etkileşimde bulundukları (ve onlarsız var olmayacakları)
terapi sistemini değiştirmemek, danışanlar için imkansızdır. Bu yüzden
danışanın dışında, “parçalara” dikkat etmek, danışana dikkat etmek kadar
önemlidir.
Dördüncüsü, daha önce bahsedildiği gibi diyalektik, değişimin tüm
sistemlerin bir yönü olduğunu ve bir sistemin tüm seviyelerinde mevcut olduğunu
kabul eder. İstikrar nadir bir olaydır,
idealleştirilmiş hedef değildir. Diyalektik ne zıt güçlerin dikkatli
bir dengesi ne de iki açık akıntının birbirine karışmasıdır, bunun yerine zıt
güçlerin karmaşık etkileşimidir. Güçler arasındaki denge bulunduğunda,
daha yüksek bir gözlem seviyesinde, yani yeni, daha kapsamlı bir sentez ileri
sürme, müzakere etme ve oluşturmayla ilgili genel sürece bakarak keşfedilir.
Diyalektiğin temel metaforunun
incelenmesi (diyalektik materyalizme karşı diyalektik idealizm) diyalektiğin
DDT vaka formülasyonuyla nasıl ilişkili olduğunu gösterir. Diyalektik
materyalizmde, nihai olarak zıtların yaratılması ve sentezini harekete geçiren
“enerji” ya da güç, insanların dünyalarındaki değişimi zorlama çabalarıdır.
Buna karşıt olarak, diyalektik idealizmde bu süreç evrensel hakikat
aracılığıyla harekete geçer (yani, evrenin kendisi süreci harekete geçirir).
Diyalektik Davranış Terapisi vaka
formülasyonu, insan etkinliğini örneğin, bir kültür içinde yaratılan ve
desteklenen idealler ile bireylerin gerçek vücut tipleri arasındaki çelişkiyi
göstermek gibi bazı durumlarda motive edici bir şey olarak ve örneğin, insan müdahalelerinin
sonucunda şans ve becerinin etkileşimi gibi başka durumlarda daha büyük ve
doğal bir çelişki olarak kullanarak, iki görüş arasında gider gelir. DDT ile
ilgili Diyalektik materyalizmin felsefesi (ki DDT’nin bir temeli olan davranış
kuramıyla örtüşür) insanlara “düzensiz bir dünyaya bir düzen getiriyor”
şeklinde bakarken, Zen psikolojisindeki DDT’nin temellerine karşılık gelen
diyalektik idealizm, evrenin düzeninde doğal olarak var olan bir birliği ve
örüntüyü fark edebileceğimize ve hissedebileceğimize inanır. Diyalektik
materyalizm terapiyi ve terapisti değişim prosedürlerinin uygulanmasına odaklar
ve vaka formülasyonu hem neyin değişmesi gerektiğini hem de hangi
prosedürlerin en etkili olacağını belirler. Diyalektik idealizm terapi ve
terapisti bütünün -başlangıç, orta ve son- radikal kabullenilişine odaklar.
Diyalektik Davranış Terapisi vaka formulasyonunun
kavramsal çerçevesini özetlersek; tedavi evresi, terapide hedeflenen
problemli davranışların ne olduğunun yanında kişinin ulaşmak için çalışacağı
hedefleri de etkiler. Biyososyal kuram, problemli davranışın gelişim ve
sürdürülmesi için hangi değişkenlerin merkezî olduğu hakkındaki temel hipotezi
çerçevelendirir. Öğrenme prensipleri, hem davranışsal analizlerin metotlarını
hem de değişimi önerir. BKB (Boderline Kişilik Bozukluğu) davranışsal
örüntüleri ve diyalektik açmazlar, işlevsel olarak hem kendi başına problemli
davranışa hem de bu örüntüleri değiştirmedeki zorluklara bağlı olan ikincil
davranışsal örüntüler sunar. Değişim ve kabullenme arasındaki diyalektik
-materyalizm ve diyalektik idealizm arasındaki diyalektik- DDT’nin temel diyalektiğidir
ve vaka formülasyonunu, tedavinin her seviyesinde bilgilendirir.
Kaynak:
Tracy D. Eells, Psikoterapi Vaka Formülasyonu El
Kitabı, Özgün Adı: Handbook of Psychotherapy Case Formulatîon, trc: Gülçin
Melodi Bağcı, Litera Yayıncılık, İstanbul-2009, sh.442-445
(Herhani bir “millî mesele”, tek başına devletin, milletin ve
kurumlarına ait değildir. Daha ziyade bu durum devletin, tarihî geçmişin,
iktidarın ve milletin arasındaki ilişkilerin neticeleridir. Kasıtlı olarak
oluşturulan farazî gündemler ancak günü kurtarmaya yaramaktadır. Sorunları, tek
pencereden bakarak çözmenin zorluğu yanında afakî meselelerle, düğümler çözmeye
çalışmak, çözmemek için atılan adımlardır. )
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar