FONTLARIN DİLİ, ANLAMLARI VE ÖNEMİ
ALINTI
Herkesin fontu
kendine deyip geçmeyin. Yazı fontları karakterinizi ve kariyerinizi etkiler! Bu
yazımın her satırını tek tek dikkatli okuyun.
PAZARLAMA ve REKLAMCILIKTA YAZI
KARAKTERLERİNİN ÖNEMİ:
Yazı karakterleri, pazarlama elemanları içerisinde en
önde gelen dizayn araçlarından birisidir. Hem akademisyenler hem de
uygulamacılar, yazı karakteri tasarımının bütünleşik iletişim çalışmalarında
önemli bir görsel araç olduğunu kabul etmektedirler. Araştırmalar gösteriyor ki; yazı karakterleri reklamı
yapılan markaların algılanmasına, hafızada tutulmasına ve anlaşılmasına
doğrudan etki etmektedir. Bu dizaynlar hitap ettikleri kişilerin markayı
yenilikçi, güçlü, sıcak vb şekilde algılamasında etkilidir. Bu sebepten seçilen
yazı karakteri ürüne ve/veya markaya uygun seçilmelidir, öyle ki bu karar
firmanın finansal performansına dahi etki edebilmektedir. Fakat genelde yazı
karakterlerinin bütün etkilerine rağmen önemi yeterince anlaşılamamıştır.
Helvetica, Bodoni, Futura, Times,
Officina, Gill Sans, Univers, Franklin Gothic, Rockwell, DIN, Lucida, Avant
Garde, Myriad, Eurostile gibi fontlar dünyada en çok en yaygın kullanılan ve
dünyanın en iyi 100 fontu arasında yer alıyor. Bu fontlar pazarlama ve görsel
iletişimde her tasarımda uzmanlarca tescillenmiş satış başarısına sahip en
etkili fontlar. Değişen ve gelişen teknolojiyle paralel giden grafik tasarım
dünyasında da tabiî ki de yukarıda saydığım fontlar klasikler haline geldiği
için eskisi kadar etkili değiller. Ama bi Avant Garde, Futura ve ya Myriad
etkisini uzun yıllar sürdürecek cinsten yazı karakterleri.
TASARIMDA FONTLARIN KULLANIMI:
Memnuniyet verici, çekici ve göze çarpanlar (ortalama
güven verenler): Bunlar genelde birinci kümedeki fontlardır. Bu fontlardaki
çizgiler biraz daha inceltilerek dikkat çekicilikleri artırılabilir. Disney bu
stratejiyi kullanmaktadır.
Memnuniyet verici, güven veren ve göze çarpan fontlar
(ortalama çekiciler): Bunlar basit ve uyumludurlar. Her ne kadar uyumun
memnuniyet vericilik üzerinde pek bir etkisi olmadığı varsayılsa da aslında bu
nötr değil pozitif bir etkidir. Memnuniyet ve güven verici bir tasarım; doğal,
basit ve uyumlu fontlar vasıtası ile oluşturulabilir. Bu tasarımlarda
çizgilerin inceltilmesi yoluyla daha dikkat çekici hale getirilebilirler. Memnuniyet
verici, güven verici ve güç algısı oluşturanlar (ortalama çekiciler):
Memnuniyet ve güven veren fontlara bir güç algısı eklenmek istendiğinde daha
doğal bir görünüm vermek ve çizgileri daraltmak yollarına başvurulabilir. Font
kombinasyonları: Farklı fontların bir arada kullanılması vasıtası ile
oluşturulur. Genelde ilk veya son harfin farklı bir fonttan seçilmesi önerilir.
Böylece tasarımda farklı algılamalar yaratılabilir ve tasarım çalışmasında
esneklik sağlanmış olur. Bu durum tasarımcı için yaratıcılığını daha geniş bir
alanda kullanma imkanı sağlar.
Aşağıdaki Fontların Psikolojisi isimli görselde
güzel bir şekilde yazı tiplerinin neleri ifade ettiği ne hisler ve ne etkiler
yarattığı gösterilmiş. Bende bu fontların size neleri ifade ettiğini kısaca belirteyim:
Times New
Roman: Güvenilir
Bodoni:
Etkileyici
Georgia:
Saygın
Garamond:
Azimli
Baskerville:
Geleneksel
Helvetica (Apple’ın
mobil işletim sistemlerinde kullandığı güncel font):
Evrensel
Verdana: Temiz
Arial:
Modern
Century
Gothic: Objektif
Calibri:
Stabil [sağlam; sabit, değişmez.]
Rockwell:
Cesur
Courier:
Güçlü
Museo:
Modern
Clarendon:
Sağlam
Bevan:
İhtişamlı
Lobster:
Feminen
Zaphino:
Seçkin
Pacifico:
Arkadaş canlısı
Lucida:
Şaşırtıcı
Brush
Script: Yaratıcı
Infinity:
Özel olma
Eurostyle:
Modaya uygun
Majaram:
Stil sahibi
Matchbook:
Keskin
Politica:
Zeki
Fontların Psikolojisi yazı karakterlerinin Anlamları,
fontların dili, fontların özellikleri
TİPOGRAFİ:
İletişimin temel öğelerinden biri olan yazı, ilkel
toplumlarda kullanılan sembol ve işaretlerin zamanla geçirdiği değişimlerden
sonra oluşmuş son biçimlerdir. Bu biçimler taşıdıkları güçlü anlamları
sayesinde bir duyguyu, bir fikri ve bir yaşamı anlatabilir. Kimi zaman bir
sözcük milyonlarca resme, kimi zaman da bir resim milyonlarca sözcüğe karşılık
kullanılabilir. Resim izleyene yaşattığı duygu yoğunluğu ile iz bırakırken,
yazı, hem taşıdığı anlam, hem de sunuş biçimiyle etkili olmaktadır.
SEVİLMEYEN ÜVEY EVLAT COMİC SANS:
İlginçtir
tipograflar arasında en sevilmeyen font “comic sans serif” fontudur. Bu font aslında 1994’te, aynı
zamanda Trebuchet MS gibi çok güzel bir fontun yaratıcısı Vincent
Connare tarafından çizgi roman baloncuklarını doldurmak için üretildi.
Fakat ilgili ilgisiz herkes bu sempatik fontu kullanmaya başladı. Obsesif
tasarımcılar da bu meseleyi o kadar ciddiye aldılar ki bu fontun kullanımını
yasaklamak için “Ban Comic Sans ” adlı bir site bile yaptılar. Siz siz olun bu fontu
kullanmadan önce iki kere düşünün ya da gelecek eleştirilere hazırlıklı olun.
Fakat bu fontun seveni de çok paintte tasarım yapan gençler mesela. Bu fontu
ben de tercih etmiyorum ama dünyada font kıtlığı da yok. Düşünün,
benim bile tasarımlarımın bulunduğu ücretsiz font indirebileceğiniz bir çok
site var. Buna en güzel örnek dafont.com
sitesidir. Siteyi
gezdiğinizde bana hak vereceksiniz. Comic Sans’tan çok daha comic bir
sürü font var.
BU FONTUN ADI NE? BU HANGİ FONT?
Kanayan yaramız. Herhangi bir görselden bulamadığımız
fontu çıkarmamak bazen en kötü görseldeki yazıları tek tek çizmeye kadar
götürüyor. Zamanında birçok kez logoları çizmeye kalkışmıştım. Ekranda ismini
bilmediğiniz bir font ile karşılaştığınızda, elinizdeki tüm fontlara göz atarak
eşleştirmeye çalışmak keyif verici bir durum değil. Bu işi sizin için yapan ve
çoğu zaman tam isabet tutturan bir site mevcut. Uzatmadan konuya giriyorum. Öncelikle,
www.myfonts.com/WhatTheFont
sayfasını yer imleri sık kullanılanlar listenizin en kolay köşesine gözünüze
sokarcasına ekleyin. Ekrandaki
fonttan 6-7 farklı karakterlik temiz bir ekran görüntüsü çekip jpeg formatında
kaydedin. Sayfanın hemen üzerindeki “Local File > Choose File” butonuna
basarak kaydettiğiniz dosyayı tanımlayın ve “Upload Image” butonuna basarak
siteye yükleyin. İşlem tamamlandıktan sonra, yüklenen dosyada görüntülenen
harfleri alttaki “Character Selection” bölümünden teyit edin ve “Search”
butonuna tıklayın. Bu işlem sonrasında, karakterlere [glyph] en yakın fontlar
listelenecektir. Yüklediğiniz font ile eşleşen fontu listeden bulun. Daha sonra
bulduğunuz fontu başka yerlerden edinin. İşlem bitti.
Bu yazı sizi; Nerede hangi fontu kullanmalıyım?
Bu fontun anlamı ne? Bunun fontu ne anlama geliyor? vb sorulardan kurtarmıştır
umarım.
Bonus KİTAP ÖNERİSİ:
Fontlarla ilgili bir kitap önereceğim
size: TAM BENİM TİPİM.
Bu kitap size: Aşk mektubu hangi fontla
yazılmalı, comic sans’ın tarihçesi, Doğru font hangisi, en çok kullanılan
fontlar, en güzel font hangisi, en sevilen fontlar, en sevilmeyen fontlar,
fontların tarihçesi, helvetica, istifa mektubu hangi fontla yazılmalı, Ligatür,
punto, sans serif nedir, serif nedir tümünü anlatıyor. Yazı karakterlerini,
yaratıcılarını, tarihçeleri ve toplum üzerindeki etkileri ile birlikte yansıtan
harika bir kitap. Üstelik mesleği itibariyle konuyla ilgili olanların değil,
okumaya ilgi duyan, detayları seven herkesin evinde bulunması gereken Simon
Garfield’ın yazdığı bir başucu kitabı. Okuduktan sonra daha gözlemci olacağınız
ve hangi yazı karakterlerini sevip – hangilerinden uzak durduğunuzu
irdeleyeceğiniz bir kitap. Sıkışan trafikte gözümüze çarpan tabelalara,
plakalara, markalara, ilanlara, afişlere mutlaka dikkat ediyorsunuzdur.
Hepsinin bir karakteri, yarattığı karmaşa ve bazen coşku uyandıran tarafları
var. Gün içinde gezdiğimiz web siteleri, okuduğumuz kitap – dergi ve gazete,
içeriği ne olursa olsun görselleri ve yazı karakteri ile de bizi etkiler.
Kitabın Giriş Yazısı:
Tam Benim Tipim bir font kitabı. Binlerce fontu alt alta
sıralayan katalogvari bir kitap değil -öyle olsa muhtemelen bir uluslararası
çoksatan olamazdı. Tersine; gerçek öyküler üstüne kurulmuş hayli eğlenceli bir
kitap elinizdeki. Gutenberg’in ilk harf kalıbını dökmesinden, Steve Jobs’ın
onları bilgisayarımızın font menüsüne doluşturup “modern zaman font salgınını”
başlattığı ana, pek çok şaşırtıcı ve hatta kimi zaman büyüleyici öykünün
kahramanı bu kitapta bahsedilen fontlar. Helvetica neden ve nasıl bütün dünyayı
istila etti ya da daha romantik bir deyişle, “şehirlerin parfümü” haline geldi?
IKEA’nın fontunu değiştirmesi nasıl oldu da “İsveç
kaynaklı en büyük infial” olarak anılacak bir toplumsal tepkiye sebep oldu?
Obama’yı Beyaz Saray’a bir font taşımış olabilir mi?
Neden 30′ların Art Deco’su Amy Winehouse’a böylesine
yakışıyor?
Bir fontu, bir ülkeye, bir dine, bir döneme, bir
mesleğe ya da bir duyguya has kılan şey tam olarak nedir?
Arial’ın dingin kim(liksiz)liğinden, Times New
Roman’ın pratik ciddiyetinden, Comic Sans’ın rahatsız edici hafifliğinden -ve
kullanımını yasaklama kampanyasından- kimler sorumlu?
Trajan’ı bütün kötü film posterleri için vazgeçilmez
kılan ne?
Tüm zamanların en iyi ve en kötü fontları hangileri?
Ve tabii, kaçınılmaz soru; seçtiğin font senin hakkında ne söylüyor?
Tabelalardan menülere, havalimanlarından
giysilerinizin etiketlerine, baktığınız her şeyi farklı görmenizi sağlayacak
bir kitap Tam Benim Tipim. “Eğer öğle yemeğindeki kaşığın şeklini
hatırlıyorsanız, şekli yanlış demektir,” -Adrian Frutiger, iyi bir fontun farkedilmez
olması yönünde görüşünü paylaşırken…
Fontların
Psikolojisi yazı karakterlerinin Anlamları, fontların dili, fontların
özellikleri
Fundalina bizim yerimize kitaptan notlar çıkarmış: Yakın
zamanda kaybettiğimiz Steve Jobs’ın, okulunu bırakmasının ardından kaligrafi
dersine girmesi bizim için büyük şans. Onun sayesinde Macintosh
kullanıcılarının font konusunda yaşadığı zenginliği artık bizler de
paylaşıyoruz. “Font” sözcüğü Steve Jobs sayesinde tüm bilgisayar
kullanıcılarının diline giriyor.
Tırnaklı yazı karakterleri
serif, tırnaksız yazı karakterlerine ise sans serif olarak adlandırılıyor.
Upper ve lower case
terimleri aslında, dizgicilerin elinin önündeki bir sözcüğü oluşturmak üzere
kullanılmayı bekleyen metal veya ahşap harflerin durduğu yeri gösterirmiş.
Kolay ulaşılanlar alt kutuda, büyük harfler ise üst kutuda beklermiş.
Yazıların cinsiyeti
olabilirmiş. Çok etli ve çıkıntılı fontların genellikle eril olduğu, kaprisli,
ince ve kıvrımlı fontların da dişi olduğu düşünülürmüş.
Sans serif yazılar
resmi olmaktan çok çağdaş görünürmüş. Kalıcı ve geleneksel olurlarmış, Futura,
Helvetica ve Gill Sans en ünlüleri imiş.
Bir yazı
karakterinde, her harfin kendi coğrafyası varmış. Kapatılmış alan, bir harfin (
o – b y ada n) içindeki kapalı ya da yarı kapalı alanlarıymış. Çanak g, b
türündeki harflerin yuvarlak yapılı kısımlarıymış. Gövdeler temel konstrüksiyon
ögeleriymiş, tasarıma göre kalın ya da ince olabilirlermiş.
Destekli serifde
gövdeden tırnağa geçiş kavisli ve köşesiz iken, desteksiz serifde tırnak
bağlantıları köşeli olurmuş. Bir harfin x yüksekliği, taban çizgisiyle orta
çizgi arasındaki uzaklıkmış. Üst uzantı orta çizginin üzerine uzanır, alt
uzantı taban çizgisinin altına uzanırmış.
Ligatür günümüzde
iki harfin tek bir harf gibi kullanılması demekmiş.
Punto hem yazıyı
hem de aralarındaki espası ölçmenin birimi olarak kullanılırmış.
Cinsel
sapkınlıkları ve harf sanatına duyduğu tutkuyla ve fontlarıyla anılan Eric
Gill’in yarattğı Gill Sans garip bir şekilde cinsiyetsiz bir fontmuş.
Futura – Paul
Renner’in en kalıcı çalışması – Alman fontlarının en tanınmışıymış.
Edward Johnston’ın
Underground yazı karakteri ilk modern sans serif sayılırmış.
Luc de Groot,
şimdilik dünyanın en yaygın kullanılan fontu Calibri’nin tasarımcısıymış
Yeryüzünde
düzenli olarak kullanılan ilk 10 font ;
Frutiger, Helvetica, Futura, Gill
Sans, Univers, Garamond, Bembo, Minion, Arial iken.
En az
sevilenler ise; Times New
Roman, Helvetica, Brush Script, Arial, Rotis, Grunge
türü fontlar Avant Garde, Comic Sans imiş.
Kütüphaneci ve veri kayıt şirketlerinin kullandığı
Courier’i tercih ederseniz inek gibi görünürsünüz.
Seksi ve flörtöz
etkisi yaratmak için yumuşak ve kavisli yazı karakterlerini seçin.
Güvenliğinize düşkün ve
kimliğinizi gizli tutmak istiyorsanız Univers gibi sans serif fontlar tam size
göre.
İlgi çekmek
istiyorsanız Comic Sans’ı tercih edebilirsiniz. Ancak kitapta bu fontun algıda
ciddiyetsizlik uyandırdığı ve en nefret edilen fontlardan olduğunun anlatıldığı
kocaman bir bölüm var.
Büyük ve yuvarlak O’ları ve
kuyrukları olan fontlar daha dostça ve insanca bir etki bırakır.
Daha dikdörtgen ve köşeli
fontlar, katılık, soğukkanlılık ve Sigman’dır.
İstifa mektubu
yazacaksanız; işinizden severek ayrılıyorsanız New York veya Verdana, yeter
artık kurtuluyorum duygusu yaratmak için Ariel’i kullanabilirsiniz.
Aşk mektubu yazmak istiyorsanız
italik ve büyük – yuvarlak O’ları olan bir font etkili olur.
Bir ilişkiyi bitirirken ise;
sert ve açık bir dille ayrılışlarda Times New Roman, yumuşak tavırlı
ayrılıklarda bir ihtimal daha var havası verebilmek için italik kullanılabilir.
Yanıt olarak hayır’ı kabul
etmeyenler için ise sert görünümlü ve teknik Courier kullanılabilir.
TİPOGRAFİNİN 10 EMRİ:
1-Bir belgede üç
yazı karakterinden fazlasını kullanmayın.
2-Ana başlıkları
büyük ve sayfanın tepesinde kullanın.
3-Metniniz için 8
veya 10 punto aralığında bir yazı büyüklüğü tercih edin.
4-Okunaklı olmayan
yazı karakterinin aslında bir yazı karakteri olmadığını unutmayın.
5-Harf
aralıklarına saygı gösterin.
6-Metin içindeki
ögelere gizlice vurgu yapın.
7-Uzun bir metin
için sadece büyük harf kullanmayın.
8-Harf ve
sözcükleri sadece bir çizgiye dizin.
9-Hizalama
yaparken sadece sağa tarafı kullanın.
10-Çok kısa ya da
çok uzun satır yapmayın.
http://yusufavci.net/fontlarin-dili-anlamlari-ve-onemi/
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar