Print Friendly and PDF

KUR’ÂNIN İNZÂL VE TENZÎLİ- KADİR VE BERÂT GECELERİ

Bunlarada Bakarsınız



İbni Cerîr ve sâirede mezkûr olduğu üzere ekser rivâyet tefsirleri İbni Abbas radiyallâhü anhtan şu ifadeleri nakletmişlerdir:
1- İkrimeden: Kur'an hepsi bir cümle olarak Ramazanda leyle-i kadirde Dünya Semaı’na indi, sonra Allah,Arzda bir şey ihdas etmek, vahy eylemek murad ettikçe ondan indirdi tâki cem' etti.
2- Hakîm ibni Cübeyrden: Kur'an bir gecede Semai Ulyâdan Semai Dünyâya cümle-i vâhide olarak indi, sonra senelerde tefrîk olundu ve İbn-i Abbas Hazretleri:
فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ
56/VÂKIA-75: Artık hayır! Yıldızların mevkilerine yemin ederim.
âyetini okudu,müteferrıkan nâzil oldu dedi.
3- Saıyd ibni Cübeyrden: Kur'an, cümlei vâhide olarak leyle-i kadirde Semai Dünyaya indi de mevakıinücumda oldu, Allah onu Resûlüne ba'zısı  ba'zısı ardınca indiriyordu.
Şehr-i Ramazân(Leyle-i Kadr)’den tam on buçuk ay sonra, yâni Leyle-i Berât’da başlamıştır.
96/ALAK-1:
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ
Yaratan Rabbinin İsmi ile oku.
Fahruddin Razî de şöyle kaydetmiştir: Rivayet olunur ki: Atıyye-i Harûrî,   İbnü Abbas hazretlerinden "Gerçekten biz onu kadir gecesinde indirdik."            (Kadr, 97/1) ifadesi ile "Gerçekten biz onu mübarek bir gecede indirdik." (Duhan, 44/3) ifadesini şöyle sordu: Yüce Allah Kur'ân'ı ayların hepsinde indirmiş iken bu nasıl sahih olur? İbnü Abbas (r.a.) hazretleri de dedi ki:
Ey İbnü Esved! Ben helak olsam da bu nefsinde kalsa cevabını da bulamazsan helak olacaktın.
Kur'ân cümleten (toptan) Levh-i mahfuzdan Beyti Ma'mura indi ki o dünya semasıdır. Sonra onun arkasından olayların çeşitlerine göre, durumdan duruma nazil oldu.
Demek ki, Kur'ân'ın bir toptan inişi, bir de kısım kısım inişi vardır. Toptan inmesi bir defada olmuştur. Buna daha çok "İnzal" deyimi uygundur. Kısım kısım inmesi de Peygamber'e azar azar yirmi üç senede olmuştur. Buna da "Tenzil" deyimi uygundur. Bunların aynı mânâda kullanıldıkları yadırganmadığı gibi, "tenzil"in her necmi (kısım kısım inmesi) ayrıca düşünüldüğü zaman yine "inzal" denilmek uygun olacağından birinin bir gecede birinin de diğer gecede olması iki rivayetin uzlaştırılmasına daha uygun gelecektir. Şu halde "mübarek gece"nin "berat gecesi" olması, "Gerçekten biz onu kadir gecesi indirdik." (Kadr 97/1) buyurulmasına aykırı olmayacaktır.
MÜBAREKE, hayrı çok demektir. Çünkü Yüce Allah bu gecede kullarının menfaatlerine ait işler hazırlar ki yalnız Kur'ân'ın inzali olsa yine yeterdi. Amma niçin gece indirildi. Çünkü biz münzir idik, yani inzar yapıyorduk, inzar edecek uyarıcı bir peygamber gönderiyorduk. Demek ki Peygamber'in inzarı sıdk ile yapılması için ilk önce onu kendi nefsinde duyması hikmetin gereği idi.
Bismillâhirrahmânirrahîm
44/DUHÂN-1: Hâ mîm.
Ha, mim.( "Hâ-mîm", Rahmân'ın Sallallâhû Aleyhi Ve Sellem Efendimiz'in rûhunda tecellî eden ledünnî, ilâhî rahmetinin icmalî bir remzidir. Hem de o apaçık kitaba and olsun.)
44/DUHÂN-2: Vel kitâbil mubîn(mubîni).
Kitab-ı Mübîn'e (Apaçık Kitab'a) andolsun.
44/DUHÂN-3: İnnâ enzelnâhu fî leyletin mubâreketin innâ kunnâ munzirîn(munzirîne).
Muhakkak ki Biz onu, mübarek bir gecede indirdik. Şüphesiz Biz, uyaranlarız.
44/DUHÂN-4: Fihâ yufreku kullu emrin hakîm(hakîmin).
Hikmetli (hükmedilmiş) emirlerin (işlerin) hepsi, onda (o gecede) ayırt edilir (belirlenir).
İbni Abbas'tan rivayet edildiğine göre, hikmetli işlerin birbirinden ayırt edilmesi şu şekilde cereyan etmektedir:
- Bu seneden gelecek seneye kadar meydana gelecek olayların hepsi ayrı ayrı melekler tarafından defterlere yazılır. Rızıklar, eceller, zenginlik,fakirlik, ölümler, doğumlar hep bu esnada kaydedilir. O yılki hacıların sayısı bile bu devrede takdir olunur. Herkesin ve her-şeyin o sene içindeki mukadderatı kaydedilir.
- Rızıkla alakalı defterler Mikail Aleyhisselâma verilir.
- Savaşlarla ilgili defterler Cebrail Aleyhissalama verilir.
- Ameller nüshası dünya semasında görevli melek olan İsrafil'e verilir ki bu büyük bir melektir.
-Ölüm ve musibetlerle ilgili defter de Azrail Aleyhisselâma teslim edilir.
Bu gece Şaban`ın onbeşinci gecesidir. Allah Teâlâ bu gecede Benü Kelb kabilesinin koyunlarının tüyleri sayısınca insanları Cehennem`den kurtarır. Ancak kendisine şirk koşanların, müslümanlara karşı kin ve düşmanlık besleyenlerin, akrabaları ile münasebeti kesenlerin, gururlu ve kibirlilerin, ana-babasına asî olanların ve içki içmeye devam edenlerin yüzüne bakmaz. (Buhârî, et-Tergîb ve`t-Terhib, II, 118).
İnsanların bir sene içerisindeki rızıkları, zengin veya fakir olacakları ve ecelleri gibi mühim hususlar o gece içerisinde meleklere bildirilir. O geceyi ibâdet ve tâatla geçirmek ve nafile namaz kılmak sevaptır. Fakat o geceye mahsus belirli bir namaz şekli yoktur. Nitekim Peygamber Efendimiz bu geceyi ibadetle geçirmiş ve Allah`a şöyle dua etmiştir:
"Azabından affına, gazabından rızana sığınır, senden yine sana iltica ederim. Sana gereği gibi hamdetmekten âcizim. Sen seni senâ ettiğin gibi yücesin. (et-Tergib, II, 119, 120).
Peygamber Efendimiz (s.a.s.) bizlere de şöyle buyurmuştur:
Şabanın 15. gecesini ibadetle, gündüzünü de oruçla geçirin! O gece Allahü teâlâ buyurur ki: “Af isteyen yok mu, affedeyim. Rızk isteyen yok mu, rızk vereyim. Dertli yok mu, sıhhat, afiyet vereyim. Ne isteyen varsa, istesin vereyim” Bu hâl, sabaha kadar devam eder. [İbni Mace]
Allah Teâlâ Şaban`ın onbeşinci geresi (Berâet gecesi) tecelli eder ve ana-babaya asi olanlarla Allah`a ortak koşanlar dışında bütün kullarını bağışlar. (Ibn Mace, Ikametü`s-Salât, 191; Tirmizî, Savm, 38).
Kaynak: Evrâdun Ûsbûiyyeh  Li Muhyiddin [Muhyiddin İbn Arabî Hazretler’nin Evrâdı ]:Sayfa:125,126
Şaban ayının 15. gecesi; Berât gecesi duâsı Berât Gecesi Duâsının Türkçe Okunuşu
Bismillâhirrahmânirrahîym
Allâhümme yâ zel menni velâ yumennu aleyke yâ zettavli vel in’âmi yâ zelcelâli vel ikrâm lâ ilâhe illâ ente zahrelleciyne ve emânel hâifiyne ve müciyrel müsteciriyn.
Allâhumme in künte ketebteniy indeke fiy ümmil kitâbi şakıyyâ ev mahrûmen ev mukterren aleyye fiyrrızkı femhullâhumme fiy ummil kitâbi şekaâvetiy ve hırmâniy ve ıktitâre rızkıy vektubniy indeke saiyden şehiyden merzûkan müveffekan lilhayrâti mekfiyyen mu’nete
men yu’ziyniy feinneke kulte ve kavlukel hakku fiy kitâbikel münzeli alâ nebiyyikel murseli yemhullâhu mâ yeşâu ve yusbitu ve indehu ümmül kitâb.
İlâhiy bittecelliyil a’zami fiy leyletinnısfi min şa’bânel muazzamilletiy yufreku fiyhâ küllü emrin hakîymin ve yubremu ısrif annâ minessûi vel belâi velkahti velvebâî mâ na’lemu ve mâ lâ na’lemu inneke ta’lemu velâ na’lemu ve ente allâmul ğuyûb ve sallallâhu alâ
Seyyidinâ Muhammedin ve alâ aâlihi ve sahbihi ve selem.
Berât duasının okunma şekli:
Yasin-i şerif 1 defa okunur ondan sonra (uzun ömür niyetiyle) duayı şerif üç defa okunur. Tekrar Yasin-i şerif okunur sonra (rızk genişliği niyetiyle)duayı şerif üç defa okunur. Üçüncü kez yine Yasin-i şerif 1 defa daha okunur ardından da (güzel akibet niyetiyle duayı şerif üç defa daha okur sonra bağışlanır.
Not: Akşam ile yatsı arasında okunması tavsiye olunmaktadır.



Mehmet DUMLU Efendi BERAT Gecesi Sohbeti 10.10.2003 Kütahya


Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar