POSTMODERN BİR FENOMEN OLARAK “S İ B E R P U N K”
Hzl: Umut
Demirci - sen@umutsun.com
Bilimkurgu edebiyatına düşkünlüğüm çocukluğumda severek
okuduğum Jules Verne ile başlamıştı. Bilimkurgu sineması ve edebiyatını takip
etmekteydim ancak ülkemizde bu türün modernleşme sürecinin yoksunluğundan olsa
gerek Dünya’nın çok gerisinde olduğunu fark ettim. Uzay, robot, yapay zekâ,
bililsel bilimler gibi alanlara olan ilgim teknkolojinin hayatımızda oynadığı
önemli rolle birlikte daha fazla gelişti.
Dünya ülkelerinin bilimsel hiyerarşisinde itibar yoksunu
bir yere sahip olan ülkemizde bilimkurgunun eksik kalması rahatsızlık
vermekteydi. Bu nedenle bilimkurgunun en zorlu ve yeni alt türü olan siberpunk
konusunda tezimi vermeye karar verdim. Ülkemizde tam olarak siberpunk olmasa da
bilimkurgu beğenisi, ilgisi edebiyat ve dramatik sanatlarda kendini göstermeye
başlamıştı. Türkiye’de aynı gün içinde, güneş batmadan hem Amerika hem Çin ile
görüşme yapmak mümkündür. NASA’nın Dünya dışından çekilen fotoğrafların büyük
çoğunluğunda Türkiye’yi hemen bulmak mümkündür. Siberpunk’ın kült romanı
Neuromancer’ın önemli bir kısmı İstanbul’da geçmektedir. Yine güncel
birsiberpunk roman olan J.C. Grimwood’un Arabesk Üçlemesi Osmanlı Devleti’nde
alternatif bir tarih senarysouna oturtulmuştur. Siberpunk felsefesinin ve
çağımız anarşist düşüncesinin önemli ismi Hakim Bey (Peter Lamborn Wilson) bu
ismi İstanbul’da aldığını açıklamıştır. Bu nedenle siberpunk’ın Türk
Tiyatrosu’nda bir yere sahip olması gerektiği fikriyle bu postmodern fenomeni incelemeye
karar verdim.
Giriş Bölümü’nde özellikle siberpunk’ın Amerika’da
doğuşu Japonya’da gelişip yayılmasını ele aldım. Bu bölümde siberpunk’ı bir
edebiyat türü olmaktan çok felsefi yapısını genel hatlarıyla değerlendirmeye
çalıştım. Siber kültür ve uzamlarını ortaya koyarak postmodern bir yaklaşımda
sosyolojik etkilerini değerlendirdim. Nitekim siberpunk tamamen postmodern bir
türdür. Kavramın doğrudan olmasa dahidolaylı olarak yaşamdaki yansımalarını
göstermeyi amaçladım.
I. Bölüm’de
kavramın düşünsel, kültürel, bilimsel ve sanatsal arka planını açımladım.
Kavramın neden ve nerede ortaya çıktığı, kimler tarafından hangi siyasal,
felsefi ve sanatsal tabanlara oturtulduğunu sergiledim. Şamanizm’den Antik
Yunan’a, Descartes’dan The Matrix’e uzanan serüvenini adım adım anlattım.
Siberpunk’ın ele aldığı yaslandığı teknolojik gelişmeleri bu çerevede ileri
sürülen spekülasyonları, düşünsel çatışmaları açıkladım. En basit anlamıyla
‘ileri teknoloji-düşük yaşam seviyesi’ anlamına gelen siberpunk’ın altında yatan
sınıfsal mücadeleleri, kurgudan gerçekliğe dönüşmüş, dönüşmekte olan, dönüşecek
ve dönüşemeyecek olan anlatıları, perspektifleri irdeledim. Bilim-teknoloji’nin
bu bağlamda projelendirdiği, ele aldığı çalışmaları felsefe, psikoloji dâhil
olmak üzere çeşitli disiplinler açısından tartışma ihtiyacı duydum.
Edebiyat, sinema ve tiyatral anlatımda türün arkasında
yatan temelleri açımladım. Beat akımından Romantik düşünceye, Chandlervari
dedektiflik öykülerinden George Orwell, Jules Verne ya da H.G.Wells’in temel
teşkil eden disütopik bilimkurgu yapıtlarına dek siberpunk’ı besleyen tüm
kitapları, yaklaşımları, değerlendirmelere değindim. Çok geniş bir yelpazaye
sahip olmayan siberpunk bilimkurgu edebiyat türünde bir arayışolarak doğsa da
gerçekçi vizyonlarıyla günümüz bilim adamlarını nasıl heyecanlandırdığını
göstermeye çalıştım.
II. Bölüm’de
ise I. Bölüm’de verdiğim arka plana göre örneklemelere gittim. Edebiyattan
sinemaya ve tiyatroya dönüşüm süreçlerini tematik gruplar halinde ele adım. I.
Bölüm’de feslesefi düşünceden başlayıp sosylojik, kültürel ve psikolojik
etkilere nasıl ulaştığını anlatırken II. Bölümde yine aynı izlekle motiflere,
temalara göre türü değerlendirdim. Mümkün olduğunca işin teknolojik ya da
bilimsel ayrıntılarından kaçınıp düşünsel zeminine dair ortaya konan
tartışmaları izlek olarak belirledim. Farkında olmadan içinde olduğumuz,
tehlikelerine maruz kaldığımız ileri teknoloji sonuçlarının, siber kültüre sert
bir tavır, anarşist bir hareket olarak karşık verir siberpunk. Teknolojiyi bir
bela olarak görürken teknofobiye düşmeden konuya yaklaşır ve üst düzey
teknokratlarla sokak serserilerini karşı karşıya getirirtıpkı Kevin Mitnick ve
Tsutomu Shimomura’nın literatürde yer edinmiş kovalamacasında olduğu gibi.
Siberpunk’ın zorluğu teknoloji ve bilim konusunda hatrı
sayılır bir birikim gerektirmesinden kaynaklanmaktadır. Bu yüzden ülkemizde
siberpunk olduğunu iddia eden kırk yaşüstü kimi yazarlar ne yazık ki Popüler
Bilim Dergileri ya da gazetelerin kısa teknoloji haberlerinden öteye bir
felsefe sunmazlar. Bu alanda teknolojik birikime sahip kimseler ise
siberpunk’ın ruhunda yatan dinamik, anarşist bir punk düşünceden yoksundurlar
ya da sanat dünyasından uzak teknokratlar olmayı tercih etmişlerdir. Bu yüzden
Maddox’un düşüncesine katılmamak elde değil: siberpunk’ın en kötü yanı
taklitleridir. Diğer bilimkurgu türleri fantazyaya daha fazla yaslandığından,
gerçekçilik gereksinimi duymaz ve küçük bir buluş dil kıvraklığıyla güzel
işlenebilir. Ancak siberpunk’ta buluş her şeydir. Yakın geleceğe dair bir buluşunuz
olmalıdır ve henüz gerçekleştirilmemiş olmalıdır. Bu ise bilimsel, teknolojik
mecrayı çok iyi takip etmeyi ve konulara arka planlarıyla birlikte hâkim olmayı
gerektirir. Bu yüzden II. Bölüm’de üretilmiş olan yapıtları iyi ve kötü
örnekleriyle değerlendirmeye çalıştım. Edebiyat ile başlayan siberpunk türünün
yankısı sinemada 1990’dan günümüze büyük yankı bulmuş ve bulmaya devam
etmektedir. Ancak tiyatro tüm Dünya’da siberpunk’a teknofobik yaklaşmaktadır.
Oysa siberuzayın kendine has yapısı içinde binbir sahne kurulmuştur ve
tiyatrocuların katkısını beklemektedir.
KAYNAKÇA
GENEL BAŞVURU KAYNAKLARI
AKSAN, Doğan
Ana Çizgileriyle Dilbilim, Türk Dil Kurumu Yay., Ankara,
1998 ÇALIŞLAR, Aziz
Felsefe Sözlüğü, Cem Yay., İstanbul, 1997
FOLSCHEID, Dominique
Felsefe Akımları, Dost Yay. Ankara 2005
HANÇELİOĞLU, Orhan
Düşünce Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1974
Çağdaş Siyaset Felsefecileri, Remzi Kitabevi, İstanbul,
1981
NUTKU, Özdemir
Dünya Tiyatro Tarihi, Mitos Boyut Yay. 2000. İstanbul,
2000 ŞENER, Sevda
Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi, Dost Yay. Ankara 1998
URGAN, Mina
İngiliz Edebiyatı Tarihi, Yapıkredi Kültür Yay.,
İstanbul, 2003 Anonim
Wikipedia Özgür Ansiklopedi, wikipedia.org
KİTAPLAR
ALKAN, Erdoğan
Romantizm Antoloji, Varlık Yay., İstanbul, 2006 AKARSU,
Hikmet Temel
Siber Tragedya ya da Iphigeneia, Telos Yay., İstanbul,
2003 ANDRE-SALVINI, Beatrice Babil, Çev: Ela Uluatam, Dost Yay, Ankara, 2006
AVON, Henry
Anarşizm, Çev: Ahmet Kotil, İletişim Yay., İstanbul,
2007 BASALLA, George
Teknolojinin Evrimi, Çev: Cem Soydemir, Tübitak Yay.,
Ankara,
2004
BAUDRILLARD, Jean
Simulakrlar ve Simulasyon, Çev: Oğuz Adanır, Doğu Batı
Yay. Ankara 2003
BAYAR, Zühtü
Geyşa Android Şirketi, İnkılap Yay., İstanbul, 1999
BESTER, Alfred
Kaplan! Kaplan!, Çev: Hakan Aytutucu, Altıkırkbeş Yay.,
İstanbul, 1996
Yıkım’a Giden Adam, Çev: Berna Kılınçer, Çetin Şan,
Altıkırkbeş Yay., İstanbul 2000
BEY, Hakim:
Geçici Otonom Bölgeler (T.A.Z.), Çev: Rahmi G. ÖĞDÜL,
Stüdyo İmge İstanbul 2002
BRAUTIGAN, Richard
Babili Düşlemek, Çev: Çetin Şan, Banu Irmak, Altıkırkbeş
Yay., İstanbul, 2003
BURROUGHS, William S.
İçerideki Kedi, Altıkırkbeş Yay., İstanbul, 1996
Şans Hayaleti, Çev: Funda Önkol, Altıkırkbeş Yay.,
İstanbul, 1996
BÜRGER, Peter
Avangard Kuramı, Çev: Erol Özbek, İletişim Yay.,
İstanbul, 2003 CARROLL, Lewis
Alice Harikalar Diyarında, Bilge Kültür Sanat, İstanbul,
2004 CLARK, Toby
Sanat ve Propaganda, Çev: Esin Hoşsucu, Ayrıntı Yay.,
İstanbul,
2004
CLARKE, Arthur C.
2001: Bir Uzay Efsanesi, Çev: Oya İşeri, Ardan Tüzünsoy,
İthaki Yay., İstanbul 1998
2010: Bir Uzay Efsanesi 2, Çev: Oya İşeri, Ardan
Tüzünsoy, İthaki Yay., İstanbul 1998
2061: Bir Uzay Efsanesi 3, Çev: Oya İşeri, Ardan
Tüzünsoy, İthaki Yay., İstanbul 1999
CONNOR, Steven
Postmodernist Kültür, Çev: D. Şahiner, YKY. İstanbul,
2001 DAHL, Roald
Öptüm Seni, Çev: Püren Özögören, Can Yay., İstanbul,
1997 DOĞAN, Abdullah
Yapay Zekâ, Kariyer Developer Yay., İstanbul, 2002 DICK,
Philip K.
Android’ler Elektrikli Koyun Düşler mi?, Çev: Mehmet
Öztekin, Altıkırkbeş Yay., İstanbul, 2006
Simulakra, Çev: Esen Gür, Altıkırkbeş Yay., İstanbul,
2004
DYER-WITHEFORD, Nick
Siber Marx: İleri Teknoloji Çağında Sınıf Mücadelesi,
Aykırı Yay. İstanbul,
ERSANEL, Nedret
De-Şifre, Hayy Kitap, İstanbul, 2005
Siber İstihbarat, Hayy Kitap, İstanbul, 2005
GIBSON, William
Mona Lisa, Altın Kitaplar, İstanbul, 2004
Neuromancer, Çev: Melika Altıntaş, Sarmal Yay., İstanbul
,1998
Sıfır Noktası, Çev: Özlem Kurdoğlu, Sarmal Yay.,
İstanbul, 1999
The Difference Engine (STERLING, Bruce ile), Victor
Gollancz, Londra, 1990
GODWIN, William
Necromancers, Gutenberg E-books, 2004 GRIMWOOD, Jon
Courtenay
Paşazade - İlk Arabasek, Çev: Senem Davis, İnkılap Yay.,
İstanbul, 2006
Effendi - Arabaesk II, Bantam Spectra Book, New York,
2003 Felaheen - Arabesk III, Bantam Spectra Book, New York, 2003 HARVEY, David
Postmodernliğin Durmu, Çev: Sungur Savran, Metis Yay.,
İstanbul, 1996
ERSUMER, Oğuzhan
Bilimkurgu Sinemasında Siberpunk, DEÜ Güzel Sanatlar
Enstütüsü Yay., İzmir, 2006, s.85.
HAWKINS, Jeff
Zeka Üzerine, Çev:Zeynep Esin, Pegasus Yay., İstanbul,
2007 INNES, Christopher
Avant-Garde Tiyatro, Çev: Beliz Güçbilmez, Aziz V.
Kahraman, Dost Yay., Ankara, 2004
IRWIN, William,
Matrix ve Felsefe, Çev: Murat Sağlam, Güncel Yay.,
İstanbul,
2003
KROPOTKIN, P.A.
Çağdaş Bilim ve Anarşi, Çev: Mazlum Beyhan, Ötüken Yay.,
Ankara, 1999
LYOTARD, J.F.
Postmodern Durum, Çev: Ahmet Çiğdem, Vadi Yay., Ankara,
1994
LUCY, Niall
Postmodern Edebiyat Kuramı, Çev: Aslıhan Aksoy, Ayrıntı
Yay. İstanbul, 2003
MITNICK, Kevin
The Art of Deception, Wiley Pub., Indianapolis, 2001 The
Art Of Intrusion, Wiley Pub., Indianapolis, 2005 OATES, Joan
Babil, Çev: Fatma Çizmeli, Arkadaş Yay., Ankara, 2004
PENROSE, Roger
Kralın Yeni Usu III, Çev: Tekin Dereli, Tübitak Yay.,
Ankara,
2003
PLATON
Devlet, Çev: Sabahattin Eyüboğlu - M.Ali Cimcoz, Türkiye
İş Bankası Yay, İstanbul, 1999
ROSS, Andrew
Tuhaf Hava: Sınırlar Çağında Kültür Bilim ve Teknoloji,
Çev:Kamil Durand, Ayrıntı Yay., İstanbul, 1995
SAGAN, Carl
Milenyum Eşiğinde Yaşam ve Ölüm Üzerine Düşünceler, Çev:
Füsun Baytok, Ankara, 2006
SHELLEY, Mary
Frankenstein, Çev: Orhan Yılmaz, İthaki Yay., İstanbul,
2002 STERLING, Bruce
Mirrorshades: Cyberpunk Anthology, Ace Boks, New York,
1988
The Difference Engine (GIBSON, William ile), Victor
Gollancz, Londra, 1990
The Hacker Crackdown, Bantam Boks, New York, 1992
TEVFİK, Hasan
Pamuk Prenses ve Katrilyonlarca Cüce, Hayy Kitap Yay.,
İstanbul, 2005
TOURAINE, Alain
Modernliğin Eleştirisi, Çev: Hülya Tufan, YKY, İstanbul,
2007 TURHANLI, Halil,
Kâhinler ve Müjdeciler, Ne Kitaplar Yay. İstanbul, 2004
Meleklerin Düştüğü Yer, Altıkırkbeş Yay., İstanbul, 1994 Şenlik Sanat ve
Sabotaj, Çiviyazıları Yay., İstanbul, 2002 WHITBY, Blay
Yapay Zeka, Çev: Çiğdem Karabağlı, İletişim Yay., 2005,
İstanbul
YOUNG, Tricia Henry
Punk- Bir Altkültürün Oluşumu, Çev: Hira Doğrul, Dost
Yay., Ankara, 1999
MAKALELER
ANAFARTA, Orhan
“Avalon (2001)”, Geceyarısı Sineması Dergisi, sayı: 19,
Ankara, Güz 2003
AUSTIN, Andrea
“Frankie and Johnny: Shelley, Gibson, and Hollywood's
Love Affair with the Cyborg”, Romanticism on the Net (RON), 21.02.01, Erişim.
04.05.07,
http://www.erudit.org/revue/ron/20017v/n21/005958ar.html
BAUWENS, Michel
“Deus ex Machina vs. Electric Gaia”, CMC Magazine, Nisan
1997, Erişim:
08.05.07,
http://www.december.com/cmc/mag/1997/apr/last.html
BETHKE, Bruce
“Etymology of Cyberpunk”, Aktaran Cyberpunk Project,
Erişim:
26.03.7, http://proj
ect.cyberpunk.ru/idb/etymology_of_cyberpunk.html
BEY, Hakim
“The Information War”, Hermetic, Erişim: 04.03.06,
http://www.hermetic.com/bey/infowar.html#note%208
BOSTROM, Nick
“A history of transhumanist thought”, Faculty of
Philosophy, Oxford University, Oxford, 2005
“A History of Transhumanist Thought”, Journal of
Evolution and Technology, Sayı 14, 2005
BRANWYN, Gareth
Introducing Beyond Cyberpunk, Erişim: 29.03.07,
http://www.streettech.com/bcp/BCPtext/Manifestos/IntroducingBCPl.html
BRIN, David
“Singularity and Nightmares: Extremes of Optimism and
Pesimism About Human Future”, Lifeboat Foundation Special Report, Erişim:
08.04.7, http://lifeboat.com/ex/singularities.and.nightmares7print
BURROWS, Roger J.
“Cyberpunk as Social and Political Theory”, Cyberpunk
Project, 1995, Erişim:02.04.07,
http://proj
ect.cyberpunk.ru/idb/cyberpunk_as_socpolitical_theory.html CHANDLER, Daniel
“Imagining Futures, Dramatizing Fears”,
Erişim:28.02.2007, http://www.aber.ac.uk/media/Documents/SF/sf03.html
ELMER-DEWITT, Philip
“Cyberpunk!”, Time Magazine, Haziran, 2001, Erişim:
20.04.07, http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,160935,00.html
IRVINE, Martin
William Gibson’s Neuromancer and Post-Modern Science
Fiction, Erişim: 29.04.07,
http://www.georgetown.edu/faculty/irvinem/technoculture/pomosf.html
FUKUYAMA, Francis
“Transhumanism”,Governance and World Order in the 21st
Century, Cornell University Press, 2004. Aktaran Reason Magazine, 25.08.2004, Erişim:
16.03.07, http://www.reason.com/news/show/34867.html
GARIS, Hugo de
“The Artillect War”, Brain Builder Group, Utah State
University, 2001, Utah
GIBSON, William
“Tanrının Küçük Oyuncakları”, Wired Magazine, Temmuz
2005, Erişim:14.03.2007, http://www.wired.com/wired/archive/13.07/gibson.html
GINSBERG, Allen
“Göğüs Tahtasından Gelen Ses”, Roll Dergisi, Sayı:7,
Mayıs 1997, İstanbul,
HAFNER, Katie
Cyberpunk: Outlaws and Hackers on the Computer Frontier,
Aktaran Murat YILDIRIMOĞLU, Erişim: 12.04.07, http://www.muratyildirimoglu.com/makaleler/kevinmitnick.htm
HAWK, Andy
“The Future Culture Manifesto”, Cyberpunk Project,
Erişim:
21.04.7, http://proj
ect.cyberpunk.ru/idb/future_culture_manifesto.html
HERPER, Matthew
“IBM Aims To Simulate A Brain”, Forbes, Erişim:10.04.07,
http://www.forbes.com/technology/sciences/2005/06/06/cx_mh_0606ibm.h tml
IGLAUER, Ben
“Cyberpunk Lives!”, Aktaran Cyberpunk Project, Erişim:
26.03.7, http://proj
ect.cyberpunk.ru/idb/cyberpunk_lives.html
JOY, Bill
“Why the future doesn't need us”, Wired Magazine, Issue
8.04, Nisan 2000, Erişim:04.04.07,
http://www.wired.com/wired/archive/8.04/joy_pr.html
KUTLU, Kutlukhan
“Siebrpunk Distopya A.Ş.”, Sinema: Popüler Sinema
Dergisi,
Sayı:5, İstanbul, Mayıs 2004
“80’li Yıllardan Günümüze Bilimkurgu. Referanslar
Dönemi”, Sinema Dergisi, sayı:2, İstanbul, Mart 1998
LANDON, Brooks
“Cyberpunk: Future so bright to gotta wear shades”,
Cinefantastique, 1987, s.30
LEARY, Timothy
“The Eternal Philosophy of Chaos”, Chaos and
Cyberculture, New York, 1994,
LEVY, Pierre
“From Cyberspace to Noosphere”, Minerva Symposium,
Parma,
2003
MADDOX, Tom
“TUFANDAN SONRA: 80'ler ve 90'larda CYBERPUNK”, Atılgan
Dergisi, Çev: Emrah GÖKER, Pentimento Yayınları
MURRELL, Beatrix
The Imaginal Within The Cosmos: The Noosphere and Cyberspace,
Erişim:19.03.2007,
http://www.bizcharts.
com/stoa_del_sol/imaginal/imaginal5 .html NEWITZ, Annalee
“Genome Liberation”, Erişim: 17.03.07,
http://archive.salon.com/tech/feature/2002/02/26/biopunk/print.html
PANIZA, Claudia Melisa
“Cyberpunk as a Way of Life”, Aktaran Cyberpunk Project,
Erişim: 26.03.07, http://project.cyberpunk.ru/idb/way_of_life.html
PERSON, Lawrence
Notes Toward a Postcyberpunk Manifesto, Nova Express,
Sayı 16,
1998, Aktaran
Slashdot, Erişim: 23.02.07, http://slashdot.org/features/99/10/08/2123255.shtml
PURINTON, Marjean D.
“Science Fiction and Techno-Gothic Drama: Romantic
Playwrights Joanna Baillie and Jane Scott”, Romanticism on the Net (RON),
21.02.2001, Erişim: 05.05.07,
http://www.erudit.org/revue/ron/2001/v/n21/005968ar.html
SHINER, Lewis
“Inside the Movement: Past, Present and Future”. Fiction
2000: Cyberpunk and the Future of Narrative, The University of Georgia Pres,
London, 1992
SPENCER, Nicholas
“Rethinking Ambivalence: Technopolitics and the Luddites
in William Gibson and Bruce Sterling’s The Difference Engine”, Contemporary
Literature, Wisconsin, 1999
TAYLOR, Paul A.
“Hacktivism”, The Semiotic Review Of Books, Sayı 12
TRASK, H.A.Scott
“Sumner: Against Democracy, Plutocracy, And
Imperialism”, Journal of Liberation Studies, Ludvig Von Mises Institute 2004,
Sayı 18
WARD, Jean Marie
“Jon Courtenay Grimwood explores the fragile history of
the future by tinkering with the past”, Erişim:04.03.2007, http://www. scifi.
com/sfw/ interviews/sfw2757.html
WEEKS, Mark
“Game Over: Did IBM Cheat Kasparov?”, About, 2005,
Erişim:
05.04.7, http://chess.about.com/library/weekly/aa05f04.htm
WHITAKER, Reg
“The Tower of Infobabel: Cyberspace as Alternative
Universe”,
The Socialist Register, Sayı 32, London, 1996
WOLFE, Steven M.
The Alliance to rescue Civilization, Space Frontier
Foundation,
Texas, 2002
WOLFE, Josi
“Nanotech Could Give Global Warming a Big Chill”, Forbes
Nanotech Report, New York, Sayı 5, Temmuz 2006
VINGE, Vernor
“The Coming Technologal Singularity”, Vision-21
Symposium by NASA Lewis Research Center and The Ohio Aerospace Institute, 1993,
Erişim: 08.04.07, http://kuoi.asui.uidaho.edu/~kamikaze/doc/vinge.html
BASILMAMIŞ KAYNAKLAR
DEMİRCİ, Elif
Ölümlülük, Ölümsüzlük ve Yapay Zeka, M.S.Ü. Sosyloji
Bölümü Lisans Tezi, İstanbul, 2005
ŞAHMARAN, Gökçen
Postmodern DönemSanatında Şiddet ve İroni Kavramlarının
Yarattığı Şizofrenik Açılım, D.E.U. Yüksek Lisans Tezi, İzmir, 2004
MURPHY, Graham J.
Cy(bber)borgs and Netizens: (Re)Configuring the
Post/Human Body in the Nodal Intersections of SyberFiction and Cyberspace,
Alberta University, Edmonton, 2002
NAZARE, Joseph
Critical Carnival: Cyberpunk and the Postmodern
Condition (al), New York University, Doctor of Philosophy, Department of
English, New York, 2004
PARK, Chi Hyun
Orientalism in US Cyberpunk Cinema from Blade Runner to
The Matrix, The University of Texas, Austin, 2004
SHUBERT, Irwin
Cyberspace, The Next Frontier?, Simon Fraser University,
Toronto, 1994
ŞİMŞEK, Özgecan
20.yy’ın Düşünce ve Sanat hayatında Distopya
(Karşı-Ütopya),
D.E.Ü. Lisans Tezi, İzmir, 2004
YARARLANILAN FİLMLER 1980 Öncesi:
Alien (Ridley Scott, 1979)
Colossus: The Forbin Project (Joseph Sargent, 1970)
Creation of the Humanoids (Wesley Barry, 1962)
Cyborg 2087 (Franklin Adreon, 1966)
La Jetée (Chris Marker, 1962)
Metropolis (Fritz Lang, 1927)
THX-1138 (George Lucas, 1971)
1980 - 1989
Akira (Katsuhiro Ôtomo, 1988)
Android (Aaron Lipstadt, 1982)
Black Magic M-66 (Shirow Masamune, 1987) Blade Runner
(Ridley Scott, 1982)
Brazil (Terry Gilliam, 1985)
Death Powder (Shigeru Izumiya, 1986)
Liquid Sky (Slava Tsukerman, 1982)
Looker (Michael Crichton, 1981)
Robocop (Paul Verhoeven, 1987)
Runaway (Michael Crichton, 1984)
Slipstream (Steven Lisberger, 1989)
Tetsuo - The Iron Man (Shinya Tsukamoto, 1988)
The Terminator (James Cameron, 1984)
Tron (James Cameron, 1982)
Videodrome (David Cronenberg, 1983)
War Games (John Badham, 1983)
1990 - 1999: 8 Man After (Sumiyoshi Furakawa, 1993)
964 Pinocchio (Shozin Fukui, 1991)
Alien Resurrection (Jean-Pierre Jeunet, 1997)
Andoromedia (Takashi Miike, 1998) Armitage III (Hiroyuki Ochi, 1994)
Battle Angel (Hiroshi Fukutomi, 1993) Bicentennial Man
(Chris Columbus, 1999) Dark City (Alex Proyas, 1998) eXistenZ (David
Cronenberg, 1999)
Fifth Element (Luc Besson, 1997)
Gattaca (Andrew Niccol, 1997)
Ghost in the Shell (Mamoru Oshii, 1995) Hackers (Iain
Softley, 1995)
Hardware (Richard Stanley, 1990)
Johnny Mnemonic (Robert Longo, 1995) Lawnmower Man
(Brett Leonard, 1992) Matrix (Andy & Larry Wachowski, 1999) Nirvana
(Gabriele Salvatores, 1997)
RoboCop 2 (Irvin Kershner, 1990)
Robocop 3 (Fred Dekker, 1993)
Rubber's Lover (Shozin Fukui, 1996)
Screamers (Christian Duguay, 1995)
Serial Experiments: Lain (Ryutaro Nakamura, 1998)
Strange Days (Kathryn Bigelow, 1995)
Terminator 2: Judgment Day (James Cameron, 1991) Tetsuo
II: Body Hammer (Kathryn Bigelow, 1992) The Thirteenth Floor (Josef Rusnak,
1999)
Total Recall (Paul Verhoeven, 1990)
Twelve Monkeys (Terry Gilliam, 1995)
Virtuosity (Brett Leonard, 1995)
X-Files: Kill Switch (Rob Bowman, 1998)
2000’den Günümüze:
2009: Lost Memories
A Scanner Darkly (Richard Linklater, 2006)
Aeon Flux (Karyn Kusama, 2005)
Appleseed (Shinji Aramaki, 2004)
Artificial Intelligence: AI (Steven Spielberg, 2001)
Avalon (Mamoru Oshii, 2001)
Avatar - Cyber Wars (Jian Hong Kuo, 2004) Casshern
(Kazuaki Kiriya, 2004)
Code 46 (Michael Winterbottom, 2003)
Code Hunter (Terry Cunningham, 2002)
Cypher (Vincenzo Natali, 2002)
Equilibrium (Kurt Wimmer, 2002) f8 (Jason Wen, 2001)
Fragile Machine (Ben Steele, 2005)
Ghost in the Shell 2: Innocence (Mamoru Oshii, 2004)
Ghost in the Shell Stand Alone Complex (Kenji Kamiyama,
2002) Hellevator: The Bottled Fools (Hiroki Yamaguchi, 2004)
I, Robot (Alex Proyas, 2004)
I.K.U. (Shu Lea Cheang, 2002)
Immortel (Enki Bilal, 2004)
Malice@Doll (Keitarou Motonaga, 2000)
Matrix Reloaded (Andy & Larry Wachowski, 2003)
Matrix Revolutions (Andy & Larry Wachowski, 2003)
Minority Report (Steven Spielberg, 2002)
Natural City (Byung-chun Min, 2003)
One Point O {Paranoia 1.0} (Jeff Renfroe & Marteinn
Thorsson, 2004) Puzzlehead (James Bai, 2005)
Renaissance (Christian Volckman, 2006)
Returner (Takashi Yamazaki, 2002)
Save the Green Planet (Jun-hwan Jeong, 2003)
Terminator 3: Rise of the Machines (Jonathan Mostow,
2003)
Texhnolyze (Hiroshi Hamazaki, 2003)
Ultraviolet (Kurt Wimmer, 2006)
Wonderful Days - Sky Blue (Moon-saeng Kim, Park Sunmin,
2003)
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar