RÜYA TABİRLERİ
1-Nefs-i Emmâre: Kâfir, şeytan, münafık ve fâsıkların,
2-Nefs-i Levvâme: Günahkâr mü'minlerin,
3-Nefs-i Mülhime: Âlimlerin,
4-Nefs-i Mutmainne: İlmiyle âmel eden kişiler
5-Nefs-i Radiyye: Evliyâların
6-Nefs-i Mardiyye: Âriflerin
7- Nefsi Safiyye: Nebiler ve rasüllerin -aleyhimü's-selâm- nefislerinin
makamıdır. (Müminler bu makamın hallerine kavuşabilir.)
Bu yedi nefsin her birinin sıfatları - herkesin kendi
nefsini kolayca tanıyabilmesi için - kendi dâiresinin etrafında gösterilmiştir.
Böylece her bir kimse hangi nefs dâiresinde olduğunu, hangisinin hangi nefs
üzere gâlib veya mağlûb veya denk olduğunu açıkça bilir ve ona göre bir hâl
çaresi bulur. Bundan dolayı herkes, gücü nisbetinde ve münâsib bir şekilde
gereği gibi gayret göstererek, ilâhî emirlere uyup, nehiylerden kaçınarak
istikamette olmaya çalışmalıdır. Şurası bilinmelidir ki, meselâ altıncı veya
daha aşağı ki nefs dâirelerinin halleriyle hemhal olan bir kişide, nefs-i
emmâre hâlinden bir veya daha fazla haller görülse, bu hallere mağlûp olduğu
için kişi içinde bulunduğu altıncı nefs dâiresinden çıkmış olmaz. Ancak nefs-i
emmâre halleri, diğer nefs hallerine gâlib gelirse - yani daha fazla görülürse
- işte asıl büyük korku o zamandır.
Bir kimsede yedinci nefsin ahvâli (halleri) tamamen
bulunduktan sonra diğer mertebelere inmesi kuvvetle muhtemeldir. Çünkü yedinci
nefs, nebiler ve rasüllerin nefislerinin makamıdır. Bir kimsede yedinci nefsin
kıdemi ve hâlinin bulunmasıyla o kimsenin nebi olması lâzım gelmez. Ancak yüksek
bir dereceye nail olacak bir amel ve ihlâsta olduğuna işaret olmuş olur. Eğer
bir kimse bu halde kalırsa bu durum itibâra şayan ve arzu edilendir. Ancak
eğer, bazen bir nefsin, bazen de diğer bir nefsin vasıfları görülürse, mu'teber
olan gâlib olandır. Bütün nefslerin hallerini buna kıyaslayarak, galibiyet,
mağlûbiyet ve eşitlik durumlarına bakılmalıdır. Yaradılışı gereği rüya görmeye
müsait olan bütün mahlûkatın görmüş oldukları rüyaların hepsinin ta'biri
aşağıda özet olarak verilen ta'birnâmede bazen açık olarak, bazen de işaretle
beyân olunmuştur. Bu şekilde herkes, içinde bulunduğu durumu anlayıp çaresine
bakmalıdır.
Sonuçta diyebiliriz ki ruhun halleri hareket
halindedir. Bazen birinci makama dahi iniş yapar. Önemli olan bu halin
uyarıcısı geldiğinde dikkat edip halin düzelmesi için gayret gösterilmesidir.
Allah Teâlâ, cümlemizi nefs-i emmârenin şerrinden emîn
eylesin. Âmin Ya Muîn
(Görülen rüyalar ve tabirler, durumunu bilmek isteyen
kardeşlerimiz için özet şekilde ve alfabetik konumda hazırlanmıştır.)
Not: Rüyayı salih kişilere ta’bir ettirmek imkânı bulmayanlar bu
çizelgeden faydalanabilirler.
RÜYA
|
YORUMU
|
NEFSİN DURUMU
|
Abdest Ve Gusül
|
Günahlardan temizlenmeye,
|
Nefs-i Mülhime
|
Ağaç Dikmek
|
Hayra yakın olmak
|
Nefs-i Mülhime
|
Ağaçlar
|
Sâlih amel ve ıhlâsa sâhib olmak
|
Nefs-i Levvâme
|
Akreb
|
Lisan ile azâb etme şeklinde ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Âlemler
|
Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir
|
Nefs-i Mutmainne
|
Alevli Ateş Ve Yanan Şeyler Görmek
|
Kalbin bulanıklığını tamamıyla izâle etmeye.
|
Nefs-i Mardiyye
|
Alevsiz Ateş, Ateş Dumanı,
|
Nefsânî arzulara tâbi olup âhiret amellerinde ihlasın olmaması
|
Nefs-i Emmâre
|
Âlimler
|
Vücûd azalarını Allah'ın emrine tâbi' kılmaya işarettir.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Âmâ-Kör
|
Hakkı görüp de görmezlikten gelmek.
|
Nefs-i Mülhime
|
Anne Ve Babaya Sarılmak, Onlara İtaat Etmek
|
Rızâlarını kazanmak ve gönüllerini alarak onlarla iyi geçinmeye
|
Nefs-i Levvâme
|
Arab
|
Başkasının aybını yüzüne vurmak veya süratle maksada ulaşmak
|
Nefs-i Mülhime
|
Arslan
|
Kişiye göre, nefsin galebesi
|
Nefs-i Levvâme
|
Arslan
|
Dinde ciddiyet
|
Nefs-i Levvâme
|
Arzın Hareketini Görmek
|
Allah'ın yardımıyla, vücûd ikliminde tam manâsıyla tasarrufa ehil olmaya,
|
Nefs-i Mardiyye
|
At Ve Beygir
|
Azgın olmazsa sadâkatle, azgın olursa nefsin üstün gelmesi
|
Nefs-i Levvâme
|
Ateşte Yanmakla Zarar Görmeyip Huzur İçinde Olmak
|
Nefs-i râdıyyenin galebesine, kalbte ma'rifet tahsiliyle meydana gelen
kesafetin/bulanıklığın yok olması Kalbin letâfet (incelik, nurânîlik)
kazanmasına işarettir
|
Nefs-i Râdiyye
|
Avam
|
Onların hâllerine meyletmekle
|
Nefs-i Mülhime
|
Avcı
|
Eğer ehil olursa insafsızlığa ve şefkatsizliğe, ehil olmazsa amel-i sâlih
için gayret etmeye işarettir.
|
Nefs-i Mülhime
|
Ayı Oynatıcısı
|
Nefsin, hiddet, öfke ve hırsta olan aşırılığına.
|
Nefs-i Mülhime
|
Ayı
|
Gadâb (hiddet, öfke, dargınlık, kızgınlık) ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Azgın Deve
|
Şehvet, hırs ve kin ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Azgın Öküz
|
Cimrilik ve emre itaatsizlik ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Bal Arısı
|
Güzel ahlâk sahibi olmak
|
Nefs-i Levvâme
|
Balcı
|
İlm-i ledün ve tatlı kelâm işitmek
|
Nefs-i Mülhime
|
Balık
|
Helâl mal ve rızık kazanmak
|
Nefs-i Levvâme
|
Ballar
|
Kar elde etmek ve ruha biraz kuvvet, vermek
|
Nefs-i Levvâme
|
Beyaz Renk
|
Nefsi Mülhime'nin galebesine,
|
Nefs-i Mülhime
|
Bıçak
|
Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir
|
Nefs-i Mutmainne
|
Bit Ve Pire
|
Mekruh olan fiileri işleme ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Bulanık Sel Suları,
|
Nefsânî arzulara tâbi olup âhiret amellerinde ihlasın olmaması
|
Nefs-i Emmâre
|
Burak
|
Aklın kemâli, Allah'a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir
olunur.
|
Nefs-i Râdiyye
|
Bütün Ahiret Makamlarına Nail Olmak Ve Aydınlık Görmek
|
Nefs-i râdıyyenin galebesine, kalbte ma'rifet tahsiliyle meydana gelen
kesafetin/bulanıklığın yok olması Kalbin letâfet (incelik, nurânîlik)
kazanmasına işarettir
|
Nefs-i Râdiyye
|
Bütün Eti Yenilebilen Vahşi Hayvanlar,
|
Eğer ele geçırilebilirse, sâlih amel sahibi olmakla, ele geçirilemezse,
amel-i sâlih kazanmak için gayret etmekle
|
Nefs-i Levvâme
|
Câhil
|
Onların hâllerine meyletmekle
|
Nefs-i Mülhime
|
Camiler
|
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Cehennem Azabı,
|
Nefsânî arzulara tâbi olup âhiret amellerinde ihlasın olmaması
|
Nefs-i Emmâre
|
Cennet
|
Aklın kemâli, Allah'a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir
olunur.
|
Nefs-i Râdiyye
|
Cennet Kıyafetleri
|
Aklın kemâli, Allah'a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir
olunur.
|
Nefs-i Râdiyye
|
Çeşmeler
|
Kalbin tamamen fâni ve istediğine vâsıl olması sıfatıdır.
|
Nefs-i Sâfiye
|
Çıplak Bir Kişi Görmek
|
Amelsizliğe;
|
Nefs-i Mülhime
|
Çıplaklık, Keyifsizlik, Çiğ Et, Çamura Düşmek, Lezzet, Şehvet Ve
Dünyalığa Dâir Şeylerin
|
Nefsânî arzulara tâbi olup âhiret amellerinde ihlasın olmaması
|
Nefs-i Emmâre
|
Çocuklar
|
Aklın kemâli, Allah'a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir
olunur.
|
Nefs-i Râdiyye
|
Çöplerin Süpürülüp Atıldığı Yer Ve Benzeri Necis Olan Yerler
|
Dünya, zevk u sefâ ve nefsin şehvetlerine uymak
|
Nefs-i Emmâre
|
Dağlarda Yalnız Kalmak
|
Allah Teâlâ’dan başka her şeyi terk etmeye işarettir.
|
Nefs-i Mardiyye
|
Deprem
|
Allah'ın yardımıyla, vücûd ikliminde tam manâsıyla tasarrufa ehil olmaya,
|
Nefs-i Mardiyye
|
Dershane
|
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Deryalar
|
Kalbin tamamen fâni ve istediğine vâsıl olması sıfatıdır.
|
Nefs-i Sâfiye
|
Deve
|
Yüklü olursa, ruha sıkıntı vermekle, ve olursa ruha meyletmek
|
Nefs-i Levvâme
|
Dilsizlik
|
Hakkı söylememek.
|
Nefs-i Mülhime
|
Din Ve Mezheble Alâkalı Bir Takım Meselelerde Muhalif Olan Kimseleri
Mukaddes Mekânlarda Gören
|
Bu mekânlar, kalb ile tabir lunduğundan dolayı - niyetini düzeltmelidir.
|
Nefs-i Mülhime
|
Dînî Kitaplar
|
Amelde kemâle,
|
Nefs-i Mutmainne
|
Diş Çektirmek
|
Ruha ağır gelen şeyi gidermek
|
Nefs-i Levvâme
|
Doktorlar Görmek
|
Nefsinin isyan hastalığını ameli sâlih ile tedavi etmeye,
|
Nefs-i Mutmainne
|
Dolu Görmek Esrarın Zevkinde Mübalağadır.
|
|
Nefs-i Sâfiye
Döşemeli Yer
Nefsin sukûnete kavuşması
Nefs-i Levvâme
Dükkânlar
Nefsin sukûnete kavuşması
Nefs-i Levvâme
Eğer Bu Muhalifleri Bu Yerlerden Çıkardığını Görürse,
Nefsini terbiyeye ve akaidini temizlemeye gayret ettiği; çıkarmaya
çalışmazsa, nefsinin ve hevasının galebesi şeklinde ta'bir edilir.
Nefs-i Levvâme
Ehl-İ Sünnetten Olmayanlar
Farz namazlarda tembelliğe veya Ehl-i Sünnet'in hâricinde bir i'tikâdî
mezhebe meyletmeye
Nefs-i Mülhime
Ekmekler
Nefsin sukûnete kavuşması
Nefs-i Levvâme
Elbise Giymek,
Salih amel-i işlenilmesi
Nefs-i Levvâme
Emirler (Yönetici)
Akılda olgunluğa erme ve maksûda yaklaşmaya,
Nefs-i Mutmainne
Erkek Çocuğu
Sâlih ameli
Nefs-i Mülhime
Eşek Arısı Ve Sarıca Arı:
Fâsid fikirler ve faydasız
Nefs-i Emmâre
Eşek:
Nefsin şehvetlerine çok fazla tâbi' olmak ile ta'bir olunur.
Nefs-i Emmâre
Eşkıya
Nefsin azgınlığına işarettir.
Nefs-i Mülhime
Eti Yenilen Ve Eti Yenilmeyen Hayvanların Hepsi,
Azgın olanları da dâhil olmak üzere, durumlarına, büyüklük ve
küçüklüklerine göre nefs-i emmâre'nın itaatsizliği ve şehveti ile ta'bir
Nefs-i Emmâre
Evler (Ma'mûr)
Nefse itaatle ruha itaatin eşit olması
Nefs-i Levvâme
Evler (Harabe)
Nefse itaatle ruha itaatin eşit olması
Nefs-i Levvâme
Fare:
Nefsle alâkalı olup, halktan gizli ve Hakk'a açık olan şeylere meraklı
olma ve sû-i zan ile ta'bir olunur.
Nefs-i Emmâre
Fasık Kişileri, Kitap Dolu Rafların Yanında, Mescîdlerde, Medreselerde,
Mezhebine ve tarîkatine uygun olmayan
Nefs-i Levvâme
Tekke Ve Ziyâretgâhlarda Ve Sair Mübarek Yerlerde Görürse
Fırın
Nefsin gafleti
Nefs-i Levvâme
Fiil, Söz, Yiyecek, İçecek, Giysi Ve Eşyalardan Haram Ve Yasak Olanı
İşlemek
Yapılması veya yapılmaması günâh olan herhangi bir şeyi işlediğini
görmek, haram ve yasak olan davranışlarda bulunmak ve yaklaşmayı düşünmek
Nefs-i Emmâre
Fil
Kibir ile ta'bir olunur.
Nefs-i Emmâre
Gayr-I Müslim
Dünyaya meyle ve diride tembelliğe işarettir
Nefs-i Mülhime
Gemiler
Nefsin sukûnete kavuşması
Nefs-i Levvâme
Gemiye Binip Sulardan Geçmek
Nefs-i râdıyyenin galebesine, kalbte ma'rifet tahsiliyle meydana gelen
kesafetin/bulanıklığın yok olması Kalbin letâfet (incelik, nurânîlik)
kazanmasına işarettir
Nefs-i Râdiyye
Gök Gürlemesi
Allah'ın yardımıyla, vücûd ikliminde tam manâsıyla tasarrufa ehil olmaya,
Nefs-i Mardiyye
Göklerin Görülmesi
Dâima Hakk tarafına nazar etmeye,
Nefs-i Mardiyye
Görülen Pişmiş Etler, Yiyecekler Ve Mubah İçcecekler,
Nefsin kolayca ve az bir emekle ruha tâbi siması
Nefs-i Levvâme
Gözeler
Kalbin tamamen fâni ve istediğine vâsıl olması sıfatıdır.
Nefs-i Sâfiye
Güneş
Fikrin aydınlığına.
Nefs-i Mardiyye
Güvercinci
Nefsin günahtan temizlenme kaabiliyetine ulaşması
Nefs-i Mülhime
Harâmî
İbadetini saklamaya.
Nefs-i Mülhime
Hatipler
Vücûd azalarını Allah'ın emrine tâbi' kılmaya işarettir.
Nefs-i Mutmainne
Hattatlık
Amelin çok olması için gayret etmeye.
Nefs-i Mutmainne
Havalarda Uçmak
Nefs-i râdıyyenin galebesine, kalbte ma'rifet tahsiliyle meydana gelen
kesafetin/bulanıklığın yok olması Kalbin letâfet (incelik, nurânîlik)
kazanmasına işarettir
Nefs-i Râdiyye
Hayır Ve Hasenat
Ruhun nefis üzerine galibiyeti
Nefs-i Mülhime
Hayırlı Amelden Dönmek
Hak yolu bırakıp bâtıl yola girmekle,
Nefs-i Mülhime
Hınzır:
Haram ile ta'bir olunur.
Nefs-i Emmâre
Hizmetkâr
R; itaatte berdevam olmaya.
Nefs-i Mülhime
Hokkabaz
İbadeti terk edip harama yakınlaşmaya.
Nefs-i Mülhime
Huriler
Aklın kemâli, Allah'a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir
olunur.
Nefs-i Râdiyye
Irmaklar
Kalbin tamamen fâni ve istediğine vâsıl olması sıfatıdır.
Nefs-i Sâfiye
İmamlar
Vücûd azalarını Allah'ın emrine tâbi' kılmaya işarettir.
Nefs-i Mutmainne
İslâm Askerleri
Aklın kemâli, Allah'a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir
olunur.
Nefs-i Râdiyye
İyi Ve Hoş Fiiiler
Bu fiiller gerek davranış, gerek söz, gerek vasıf ve gerek eşva olsum
durumlarına göre Nefs-i Mutmainne ile ta'bir edilir
Nefs-i Mutmainne
Kadılar
Allah'ın hükümlerini, kalbe ve vücûd azasına hâkim kılmak
Nefs-i Mutmainne
Kadın
Tedbirde noksanlığa ve dünyaya meyletme sıfatıdır. Hatta belki de daha
alçak bir seviyededir.
Nefs-i Mülhime
Kama
Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir
Nefs-i Mutmainne
Kan Aldırmak
Nefsi ıslâha
Nefs-i Levvâme
Kaplan:
Kibir ile ta'bir olunur.
Nefs-i Emmâre
Kar
Aklın aydınlığına
Nefs-i Mardiyye
Kar
Merhamette mübalağadır.
Nefs-i Sâfiye
Karınca
Hırs ile ta'bir olunur.
Nefs-i Emmâre
Karpuzcu
Bilgi ve ma'rifet kazanmaya işarettir.
Nefs-i Mülhime
Kasab
Merhametli olmamak
Nefs-i Mülhime
Katır
Emre itaat etmemek ve amelde ihlâs bulunmamak ile ta'bir olunur.
Nefs-i Emmâre
Kavga Ve Çekişme
Ruh ile nefsin geçimsiziiği
Nefs-i Mülhime
Kavuncu
Amel kazanmaya
Nefs-i Mülhime
Kedi:
Şeytanın vesvesesi ile ta'bir olunur.
Nefs-i Emmâre
Kendi Üzerinden Veya Başka Bir Yerden Herhangi Bir Necaseti Temizlemek,
Haramı terk etmek
Nefs-i Levvâme
Kevser Görmek
Aklın kemâli, Allah'a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir
olunur.
Nefs-i Râdiyye
Kıbleden
Hayırdan şerre dönmeye
Nefs-i Mülhime
Yüz Çevirmek
Kıbleye Teveccüh (Yönelmek)
İşlerde istikâmete
Nefs-i Mülhime
Kılıç
Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir
Nefs-i Mutmainne
Kız Çocuğu
Dünya'ya yeni yeni meyletmeye
Nefs-i Mülhime
Korkulu, Yüklü, Sıkıntılı Ve Eziyetli Rüyalar
Ruhu zahmete sokup nefse tâbi olmak
Nefs-i Emmâre
Koyun, Keçi, Sığır
Helal rızık ve menfaat
Nefs-i Levvâme
Köpek
Hiddet, öfke, dargınlık, kızgınlık ve kötülük ile ta'bir olunur.
Nefs-i Emmâre
Köselik
Sünneti terk eden bir kişi olmak
Nefs-i Mülhime
Kötü Ameli İşlerken Vazgeçmek
Bâtılı bırakıp hakka dönmek
Nefs-i Mülhime
Kötülük Ve Zulüm
Nefsin ruh üzerine galib olması
Nefs-i Mülhime
Kötürüm
Hak olan nesneye varmamak.
Nefs-i Mülhime
Kudûs-İ Şerîf
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
Nefs-i Mutmainne
Kur'ân-I Kerîm Görmek Ve Okumak
Kalbi tasfiye ve istenilen şeylere ulaşmaya ve muvaffakiyete işarettir
Nefs-i Mutmainne
Kurbağa
Ruhun nefsden nefreti
Nefs-i Levvâme
Kurt
Hased (kıskançlık) ve ibâdetleri eksik yapma ile ta'bir olunur.
Nefs-i Emmâre
Kutsal Mekânlar
Ancak kışının kalbiyle ta'bir edilir.
Nefs-i Levvâme
Kuyular
Kalbin tamamen fâni ve istediğine vâsıl olması sıfatıdır.
Nefs-i Sâfiye
Kütüphane
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
Nefs-i Mutmainne
Maymun Oynatıcısı
Nefsin lâf taşımak ve aşırı istekli olmasına,
Nefs-i Mülhime
Maymun:
Nemmâmlık (dedikoduculuk) ile ta'bir olunur.
Nefs-i Emmâre
Medîne-İ
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
Nefs-i Mutmainne
Münevvere
Medreseler
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
Nefs-i Mutmainne
Mekke-İ Mükerreme
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
Nefs-i Mutmainne
Mektepler, Okullar
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
Nefs-i Mutmainne
Melekler
Aklın kemâli, Allah'a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir
olunur.
Nefs-i Râdiyye
Mescidler
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
Nefs-i Mutmainne
Mevsiminde Meyve Koparma Amelde
İhlâssızlığa ve samimiyetsizliğe işarettir.
Nefs-i Mutmainne
Mevsiminin Dışında Her Tür Yeşil Meyveyi Ağacından Koparmak
Ameldeki ihlâssızlığı izale etmek ve ihlâsa ve samimiyete meyletmeye ve
istekli olmaya.
Nefs-i Mutmainne
Meyhane, Bozahâne,
Görmek ve içine girmek kalbi ve düşünceleri fesada (bozukluk ve fenalığa)
sarf etmekle, dünya, zevk u sefâ ve nefsin şehvetlerine uymakla ta'bir
edilir. Korkulu, yüklü, sıkıntılı ve eziyetli rüyalar görülmesi, ruhu zahmete
sokup nefse tâbi olmakla ta'bir edilir.
Nefs-i Emmâre
Kahvehane
Meyveli
Sâlih amel ve ihlâsa sâhib olmak
Nefs-i Levvâme
Mubah Olan Şeyleri Satanlar
Sattıkları şey cinsinden - her birinin hallerine göre ta'bir olunur
Nefs-i Mülhime
Müftü
Hayırlı nefse,
Nefs-i Mutmainne
Mülhid Ve Dinsizler
Nasihat kabul etmemek
Nefs-i Mülhime
Namaz
Vera ve takva
Nefs-i Mülhime
Nebîler Ve Resuller Görmek
İslâm Dini'nde kuvvete ve nebiye tâbi' olmaya işarettir.
Nefs-i Mutmainne
Nefsin Arzu Ettiği Bir Şeyi Görüp De Reddetmek,
Dünyaya meyli terk etmek
Nefs-i Mülhime
Nefsin Arzu Ettiği Bir Şeyi Görmek İstemek
Dünyayı istemekle,
Nefs-i Mülhime
Ok
Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir
Nefs-i Mutmainne
Olgunlaşmış Meyveler Görmek
Sâlih amel ve ihlâsa sâhib olmak
Nefs-i Levvâme
Padişah Görmek
Vücûd ikliminde tasarrufa,
Nefs-i Mutmainne
Pâdişâha Yakın Olan Kimseleri Görmek
Akılda olgunluğa erme ve maksûda yaklaşmaya,
Nefs-i Mutmainne
Pars:
Gadâb ile ta'bir olunur.
Nefs-i Emmâre
Pazarlar
Nefsin sukûnete kavuşması
Nefs-i Levvâme
Sağır
Hakkı işitip onunla amel etmemek.
Nefs-i Mülhime
Sakalı Kesilmiş Ve Traşlanmış
Şeriatta noksanlığa işarettir.
Nefs-i Mülhime
Sâlih Zâtların Türbeleri
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
Nefs-i Mutmainne
Sâlihler
Vücûd azalarını Allah'ın emrine tâbi' kılmaya işarettir.
Nefs-i Mutmainne
Sâlihlerin Meskenleri,
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
Nefs-i Mutmainne
Sancak
Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir
Nefs-i Mutmainne
Sancak
Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir
Nefs-i Mutmainne
Sansar:
Gaflet (dikkatsizlik, endişesizlik, vurdumduymazlık) ile ta'bir olunur.
Nefs-i Emmâre
Saraylar
Nefsin sukûnete kavuşması
Nefs-i Levvâme
Sarhoş
Aşk-ı mecâziden vazgeçmemek ve noksanlığına
Nefs-i Mülhime
Sarhoşluk Veren Şeyleri İçmek
Haram fiil işlemekle, görüp de içmese, harama yaklaşmayı düşünüp nefse
tâbi' olmakla ve bunların emsali olan maddeler kullanıldığındadurumlarına
göre çirkin işler yapmakla ta'bir edilir.
Nefs-i Emmâre
Sarı Renk
Nefs-i Levvame'nin galebe sıfatıdır.
Nefs-i Levvâme
Sevgili
Ruhun safasına(temizlik, saflık, tatminlik).
Nefs-i Mülhime
Sıcaklık, Soğukluk, Karanlıklar, Siyah Renk,
Nefsânî arzulara tâbi olup âhiret amellerinde ihlâsın olmaması
Nefs-i Emmâre
Soytarı
İbadeti terk edip harama yakınlaşmaya.
Nefs-i Mülhime
Suları Yüzüp Geçmek
Nefs-i râdıyyenin galebesine, kalbte ma'rifet tahsiliyle meydana gelen
kesafetin/bulanıklığın yok olması Kalbin letâfet (incelik, nurânîlik)
kazanmasına işarettir
Nefs-i Râdiyye
Sure
Okunan sureye göre de göre ta'bir değişir.
Nefs-i Mutmainne
Susuz Kalmak
Allah Teâlâ’dan başka her şeyi terk etmeye işarettir.
Nefs-i Mardiyye
Süprüntülük,
Dünya, zevk u sefâ ve nefsin şehvetlerine uymak
Nefs-i Emmâre
Şarkı Dinlemek
Aşk-ı mecaziden vazgeçmemek ve noksanlığına
Nefs-i Mülhime
Şaşı İnsan
Hak yolu bırakıp bâtıl yola girmekle,
Nefs-i Mülhime
Şehidler
Vücûd azalarını Allah'ın emrine tâbi' kılmaya işarettir.
Nefs-i Mutmainne
Şeyhler Görmek
Nefsini irşada.
Nefs-i Mutmainne
Şeytân
Şeytâna tabı' olmaktır. Eğer şeytanı reddederse bu, çok iyidir.
Nefs-i Mülhime
Tavşancıl Kuşu:
Cehalet ve hırs ile ta'bir olunur.
Nefs-i Emmâre
Tavuk Ve Güvercin Ve Şâir Eti Yenilir Kuşlar:
Helâl mala hırslı olmak
Nefs-i Levvâme
Tekkeler
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
Nefs-i Mutmainne
Tellâk
Bakışlarını haramdan sakınmadığına
Nefs-i Mülhime
Tellâl
Yalancılığa,
Nefs-i Mülhime
Tenhâ Çöllerde Yalnızlık
Allah Teâlâ’dan başka her şeyi terk etmeye işarettir.
Nefs-i Mardiyye
Tesbih
İstenilen şeye ulaşmaya.
Nefs-i Mutmainne
Tilki
Hile, yalan - dolan, arabozuculuk ile ta'bir olunur.
Nefs-i Emmâre
Tohum Saçmak
Hayra yakın olmak
Nefs-i Mülhime
Top Silahı
Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir
Nefs-i Mutmainne
Topal
Hak yolda az hizmette bulunmak.
Nefs-i Mülhime
Traş Olmak Ve Benzeri
Ruhun nurunun artmasına işarettir.
Nefs-i Levvâme
Tuzcu
Nefsin sâlih (fazîletli) olmasına,
Nefs-i Mülhime
Tüfek
Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir
Nefs-i Mutmainne
Vahşi Kuşlar
Salıh amele gayret etmek ve ele geçirilmesi ve çekilen zorluklar, nefs-i
levvamenin meşakkatine katlanarak, amel-i sâlih kazanmakla, meşakkat çekerek
amele gayret göstermeye işaret eder.
Nefs-i Levvâme
Vekiller
Akılda olgunluğa erme ve maksûda yaklaşmaya,
Nefs-i Mutmainne
Veliler Görmek
Korktuğundan emin olmaya ve umduğuna nail olmaya ,
Nefs-i Mutmainne
Vezirler
Akılda olgunluğa erme ve maksûda yaklaşmaya,
Nefs-i Mutmainne
Yabancı Kadınla Kucaklaşmak
Nefsin ruha itaatsizliğine işarettir.
Nefs-i Levvâme
Yağlar
Kar elde etmek ve ruha biraz kuvvet, vermek
Nefs-i Levvâme
Yağmur
İlâhî rahmettir.
Nefs-i Sâfiye
Yalancı
İbadeti terk edip harama yakınlaşmaya.
Nefs-i Mülhime
Yanmamış Mumlar
Nefsin gafleti
Nefs-i Levvâme
Yay
Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir
Nefs-i Mutmainne
Yemek (Hububattan Helâl Olan Şeyleri)
Nafile ibadetlere ehemmiyet göstermeye işarettir.
Nefs-i Levvâme
Yeşil Çayırlar
Sâlih amel ve ıhlâsa sâhib olmak
Nefs-i Levvâme
Yeşil Renk
Nefs-i Mutmainne'nin galebesine.
Nefs-i Mutmainne
Yılan:
Ezâ (sıkıntı, eziyet, zulüm) ve cefâ ile ta'bir olunur.
Nefs-i Emmâre
Yıldırım
İstenilen şeye süratle vâsıl olmaya,
Nefs-i Mardiyye
Yıldız
Nefsin aydınlığına.
Nefs-i Mardiyye
Zavallı Görmek
İbadeti terk edip harama yakınlaşmaya.
Nefs-i Mülhime
Zevceye Sarılmak
Nefsin ruha tâbi olmasına;
Nefs-i Levvâme
Ziyaret Yerleri Ve Bunların Emsali Ne Kadar Mübarek Mahaller
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
Nefs-i Mutmainne
Not: Arabî Ay günleri
esas alınacaktır
1
|
Hayırlı
haber sevinç ve mutluluktur.
|
2
|
Üç gün
sonra meydana çıkacak olan büyük sevinçtir.
|
3
|
Rüya iyi
değildir. Sadaka vermek lâzımdır.
|
4
|
Mal ve
nimete, işaret eder.
|
5
|
Rüya
yolculuğa, mal ve nimetin meydana gelmesini temenni etmeye işaret eder.
|
6
|
Yola
çıkmaya.
|
7
|
Niza ve
mücadeleye,
|
8
|
Kaybolan
şeylerin tekrar bulunmasına alamettir.
|
9
|
Sevince,
|
10
|
Sevinç ve
şenliğe,
|
11
|
Ne hayra
ne de şerre işaret eder.
|
12
|
Saadet,
mal ve nimete işaret eder.
|
13
|
Görülen
rüya iyi değildir. Sadaka vermek gerekir.
|
14
|
Hayırlı
haber alarak sevinmeye işarettir.
|
15
|
Yine
hayırlı haberle sevinmeye işaret eder.
|
16
|
Dost ve
ahbaplardan birinin vefat haberiyle üzülme kederlenmeye işaret eder.
|
17
|
İstirahat
ve saadete, sayısız mal ve nimete işaret eder.
|
18
|
Sevinç ve
müjdeye işaret eder.
|
19
|
İyi
değildir.
|
20
|
Büyük bir
adamla dostluğa,
|
21
|
Şeref ve
vakara,
|
22
|
Sevince
|
23
|
Korku,
izdırap ve sakınmaya
|
24
|
Ayıplama
ve kınamaya işaret eder.
|
25
|
Büyük
sevince,
|
26
|
Kudsiyyete.
|
27
|
Bitmeyen
bir sevince,
|
28
|
Sevinç ve
müjdeye işaret eder.
|
29
|
İyi
değildir, sakınmak ve tevbe etmek gerekir
|
30
|
Sevdiği
bir erkek veya sevdiği bir kadını görmekle sevinmeye işaret eder.
|
Kaynakça
Çizelge için daha
geniş bilgilere bu kaynaklardan ulaşabilirsiniz.
Hafız Hulusi Efendi
hzl: Abdurrahman ACER, Mizanu'n- Nüfus (Rüyalar Işığında Nefis Mertebeleri)
[Kitap]. - İstanbul : Sebil, 2006.
Hafız Hulusi Efendi
Mizânnu'n Nüfus [Kitap]. - İstanbul : Hüseyin Remzi Matbaası, 1305.
Rüyada cinselliğin önemini anlatan Prof. Dr. Rasim Adasal, Medikal Psikoloji adlı eserinde 'Rüyada en faziletli, en sıkılgan,
en bakir insanın bile günlük utancı kalkar. Rüyada en samimi benliğimiz ve bu
arada cinsel arzularımız serbest yol bulur. Bir çok rüyamızda hayallerimiz
seksüel görünümdedir' diyor ve şöyle ekliyor.
'Rüyada en derin önemli semboller cinsel tabiatlıdır.
Erkeğin jenital organları bütünlüğünde özellikle üç adeti önemli bir
sembolik tasarısı haizdir. Her iki cins için bunun en önemli yeri penistir. Rüyada bunun sembolizasyonunu şemsiye, şapka, baston, saz, ağaç, ok, kalem,
ip, anahtar, kravat, tüfek, kılıç, tabanca gibi ya şekil itibarı ile benzerlik
gösteren yahut kadın jenital uzvuna girebilen şeylerdir.
Kadın jenital organı ise, rüyada sembolizmini mağara, vazo, şişe, her çeşit kutu, fırın, çekmece, oda, cep, gemi, çanta,
soba gibi içleri boş eşyada veya göz, ağız, kulak gibi içinden geçebilen
organlarda veya gül gibi yaygın çiçeklerde ve bazen de kabuklu deniz
hayvanlarında bulur. Kadın cinsel organının diğer bir sembolüde inciler ve
kutulardır. Memeler elma, şeftali veya diğer meyvalar veya tepe, dağ, çeşme,
balkon gibi şeylerle temsil edilmektedir. Cinsel ilişki sembolizmi de
orijinaldir. Telefon etmek, otomobil kullanmak, ata binmek, dans etmek, silah
atmak, piyano çalmak gibi.
Oysa ani kayma ve inme, bir dal veya çiçek koparma, su dökme, traş olma
mastürbasyonu sembolize eder. Bir sona varmak, ölmek, bir tepenin ucuna
çıkmak.... gibi rüyalar şehveti sembolize eder. Gebeliği de bir ateşli
hastalığa yakalanmak veya zehirlenmek gibi şeyler sembolize eder. Merdiven
çıkma, yüksek bir yere tırmanma, dağa çıkma, uçma gibi hareketler ereksiyonu
sembolize etmektedir.'
Psikiyatrislerin ve batı dünyasının rüyalara farklı bir yaklaşımları
vardır. İnsanoğlu uzun yıllardan beri görmüş oldukları rüyaları çeşitli yollara
başvurarak açıklamaya çalışmışlardır. Bunları bazen psikanalistlere başvurarak
bazen de halk arasında yaygın olan yorumlarla anlamaya çalışmışlardır.
Pisikanalistlerin açıklamalarına göre; rüya bilinçaltımızdaki tüm
düşüncelerimizin, isteklerimizin ve düşüncelerimizin açığa çıkarak bir tür
bilinçaltımızla haberleştiğimiz şeklinde açıklanır.
Biz burada rüya yorumları konusunda önemli araştırmaları olan Sigmund Freud
ve öğrencisi Carl Gustav Jung ' in yapmış olduğu bazı belirgin simgeler
üzerindeki belli yorumlan ve batı halkı arasında ki yorumları küçük bir bölümde
olsa vermek istiyoruz.
FREUD: Ağacın gövdesi erkeğin varlığını, dallan kadını yapraklan ise çocuğu
ifade ediyor. Ayrıca durağan ve gelişmemiş fikirleri ifade ediyor.
JUNG: İnsan bütününü temsil ettiğini, kökleri bilinçaltı olarak ifade eder.
Gövdeyi ise, bilinçaltının yansıması olarak ifade eder. Ağacı güzel ve estetik
olarak görmek; olumlu bir yaşam olarak açıklar.
HALK İNANIŞINDA: Canlı ve yeşil bir ağaç mutluluğu, huzuru ve rahatı ifade
eder. Ağacı kuru görmek; sıkıntıyı, üzüntüyü ve bedbinliği ifade eder.
FREUD: Arabanızın sağlam ve çalışır bir durumda olmasını görmek, cinsel
isteğin ve şehvetin oldukça yüksek olduğunu ifade eder. Arabanın çalışmaması
veya benzininin bittiğini görmek, libidonun güçsüzlüğüne ve cinsel
isteksizliğin olmasına işarettir.
JUNG: Güzel bir araba görmek, insanın kendine olan güveninin tam olduğuna
işarettir. Arabanın fren ya da gaz pedalıyla ilgili bir şeyler görmek, insanın
kendine olan güvenini denetlemesine işarettir. Arabanın motoru ile ilgili bir
şeyler görmek, sürekli canlılık ve hareketlilik içinde olan bir yaşamı ifade
eder.
HALK İNANIŞINDA: Bakımlı ve hızlı bir araba görmek, insanın başarılarına ve
ilerlemesine işarettir. Eski bir araba görmek, geçim sıkıntısına ve sağlık
sorunlarının ortaya çıkacağına işarettir.
FREUD: At görmek, karşı cinse duyulan ilgiye işarettir. Ata bindiğinizi
görmek, karşı cinse olan sevişme isteğine işarettir.
JUNG: Beyaz at görmek, olumlu yönde kanalize edebileceğiniz bir düşünceye
ve bu düşüncenin gücüne işarettir. Ata bindiğinizi görmek, düşlerin ve
deliliklerin yansıması olarak yorumlanır.
HALK İNANIŞINDA: Yükselmenin, başarıya ulaşmanın ve zenginliğin habercisi
olarak yorumlanır.
FREUD: Ruhsal bir huzura, rahatlığa ve cinsel tatmine işarettir.
JUNG: Çantayı karıştırmak, kendinizi dinleyerek bir öz eleştiriye
yorumlanır. Çantayı kaybettiğinizi görmek, karakterinizle ilgili bazı
sorunların olduğuna işaret eder.
HALK İNANIŞINDA: Çantayı boş görmek, geçim sıkıntısına ve ağır ekonomik
şartlara yorumlanır. Çantayı dolu görmek ise, boş görmenin tam tersine
yorumlanır.
FREUD: Bekareti ve bu duruma ait sıkıntılara yorumlanır. JUNG: Dürüstlüğü,
iyilikseverliğe ve ruh güzelliğine yorumlanır.
HALK İNANIŞINDA: İyiye doğru gelişen değişiklikleri yorumlar.
FREUD: Bilinçaltındaki isteklerin yansıması olarak görülür.
JUNG: Erkeğin görmesi halinde, içlerinde var olan kadım, kadının görmesi
halinde var olan erkeği ifade eder.
HALK İNANIŞINDA: Çocuğun ilerisi için şans ve mutluluk getireceğine ya da
yeni bir hamileliğin haberine yorumlanır.
FREUD: Evliliği hangi durumda görürseniz gerçek hayatta da öyle bir evlilik
yapılacağına yorumlanır.
JUNG: Görenin kendi içinde karşı cinsiyle karşılaşacağı anlamına gelir.
HALK İNANIŞINDA: Kötü bir rüya olarak bilinir. Gerçek hayatta bir ayrılığa
yorumlanır.
FREUD: Kötü bir cinsel birlikteliğe yorumlanır.
JUNG: Kötü bir cinsel birlikteliğe yorumlanmasına ilave olarak [a size dert
çıkaracak bir olayın meydana geleceğini bildirir.
HALK İNANIŞINDA: Tehlikeli bir durum olacağına yorumlanır.
FREUD: Endişelere ve tedirginliklere yorumlanır.
JUNG: Gören kişinin bastırılmış duygularının dışa-vurma isteğidir.
HALK İNANIŞINDA: Maddi durumun zayıflayacağına, geçim sıkıntısına
düşüleceğine işarettir.
KEDİKÖPEK
FREUD: Kedi kadının duygusal ilişkilerinde kendini kedi olarak görmesine,
erkeği ise köpek olarak görmesine yorumlanır. Köpek yavrusu da görülmüşse
çocukları ifade eder.
JUNG: Bu konuda aynen Freud gibi düşünüyor.
HALK İNANIŞINDA: İnsanlarla iyi geçinmeye ve dürüst olmaya yorumlanır.
FREUD: Erkeğin cinsel gücünü simgelediğine yorumlanır.
JUNG: Düşüncelerin dağılarak zihnin sakinleşmesine yorumlanır.
HALK İNANIŞINDA: Yeni bir gönül ilişkisine girileceğine işarettir. Siyah
kuş görmek, endişeye ve tehlikeli bir durumun olacağına işarettir.
FREUD: Sevilen bir kişiye duyulan hasrete yorumlanır.
JUNG: Ruhsal dünyamızı tanımlar.
HALK İNANIŞINDA: Sıkıntıların ve üzüntülerin ortadan kalkmasına ve huzura
işarettir.
FREUD: Sevilen ancak ya çok uzaklarda olan ya da ölmüş kimselere duyulan
hasrete yorumlanır.
JUNG: Gören kişinin artık yaşama azmi, içinde şevki kalmadığına işarettir.
HALK İNANIŞINDA: Geçim sıkıntısının kalkacağına yüklü bir paraya işarettir.
FREUD: Su yada suda yüzdüğünüzü görmek, gören kişinin zayıf kişilikli
olduğuna, kendisini annesinin yanında daha güvende hissettiğine yorumlanır.
JUNG: Kadının yaşamının evrelerine yorumlanır.
HALK İNANIŞINDA: Sakin sular rahatlığa ve huzura, dalgalı sular ise
işyerindeki sorunlara işarettir.
FREUD: Kadının cinsel arzularının simgesi olarak yorumlanır.
JUNG: Ruhlunuzdaki iyiye kötünün mücadelesine yorumlanır.
HALK İNANIŞINDA: Gönül ilişkilerinizdeki rahatsız edici olmayan küçük
yalanlara yorumlanır.
FREUD: Kendi cinselliğinden tedirginlik duymaya kötü bir şey olarak görmeye
yorumlanır.
JUNG: Tedirginliklere ve ruhsal bir arınmadan geçmenin gerekliliğine
yorumlanır.
HALK İNANIŞINDA: Evinde, işinde yada dostları ve yakınları arasında
tedirginlik verecek sorunlar yaşayacağına yorumlanır.
FREUD: Erkek cinselliğinin gücünü simgelediğine yorumlanır.
JUNG: Cinselliği duygusal olarak
yaşamak isteğine yorumlanır.
HALK İNANIŞINDA: Uzun zamandır yapmak istediğiniz bir işin tam zamanı
olduğuna yorumlanır.
FREUD: Buluğ çağına gelmiş insanların ilk cinsel uyarılarına yorumlanır.
JUNG: Ruhsal sıkıntıları üstünden atmaya yorumlanır.
HALK İNANIŞINDA: Dürüstlüğün ve başarının belirtisi olarak yorumlanır.
FREUD: Kötü bir cinsel yaşantıya işarettir.
JUNG: Korku duymanız ve dikkatli
olmanız gereken olayların habercisi olarak yorumlanır.
HALK İNANIŞINDA: Kötülüklerin olabileceğine işarettir.
Kaynak: Aysel YEŞİLYURT, Cinsel
Rüya Yorumları, Gün Yayıncılık, 2002, İstanbul
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar
Yorum Gönder