RÜYA TABİRLERİ
1-Nefs-i Emmâre: Kâfir, şeytan, münafık ve fâsıkların,
2-Nefs-i Levvâme: Günahkâr mü'minlerin,
3-Nefs-i Mülhime: Âlimlerin,
4-Nefs-i Mutmainne: İlmiyle âmel eden kişiler
5-Nefs-i Radiyye: Evliyâların
6-Nefs-i Mardiyye: Âriflerin
7- Nefsi Safiyye: Nebiler ve rasüllerin -aleyhimü's-selâm- nefislerinin
makamıdır. (Müminler bu makamın hallerine kavuşabilir.)
Bu yedi nefsin her birinin sıfatları - herkesin kendi
nefsini kolayca tanıyabilmesi için - kendi dâiresinin etrafında gösterilmiştir.
Böylece her bir kimse hangi nefs dâiresinde olduğunu, hangisinin hangi nefs
üzere gâlib veya mağlûb veya denk olduğunu açıkça bilir ve ona göre bir hâl
çaresi bulur. Bundan dolayı herkes, gücü nisbetinde ve münâsib bir şekilde
gereği gibi gayret göstererek, ilâhî emirlere uyup, nehiylerden kaçınarak
istikamette olmaya çalışmalıdır. Şurası bilinmelidir ki, meselâ altıncı veya
daha aşağı ki nefs dâirelerinin halleriyle hemhal olan bir kişide, nefs-i
emmâre hâlinden bir veya daha fazla haller görülse, bu hallere mağlûp olduğu
için kişi içinde bulunduğu altıncı nefs dâiresinden çıkmış olmaz. Ancak nefs-i
emmâre halleri, diğer nefs hallerine gâlib gelirse - yani daha fazla görülürse
- işte asıl büyük korku o zamandır.
Bir kimsede yedinci nefsin ahvâli (halleri) tamamen
bulunduktan sonra diğer mertebelere inmesi kuvvetle muhtemeldir. Çünkü yedinci
nefs, nebiler ve rasüllerin nefislerinin makamıdır. Bir kimsede yedinci nefsin
kıdemi ve hâlinin bulunmasıyla o kimsenin nebi olması lâzım gelmez. Ancak yüksek
bir dereceye nail olacak bir amel ve ihlâsta olduğuna işaret olmuş olur. Eğer
bir kimse bu halde kalırsa bu durum itibâra şayan ve arzu edilendir. Ancak
eğer, bazen bir nefsin, bazen de diğer bir nefsin vasıfları görülürse, mu'teber
olan gâlib olandır. Bütün nefslerin hallerini buna kıyaslayarak, galibiyet,
mağlûbiyet ve eşitlik durumlarına bakılmalıdır. Yaradılışı gereği rüya görmeye
müsait olan bütün mahlûkatın görmüş oldukları rüyaların hepsinin ta'biri
aşağıda özet olarak verilen ta'birnâmede bazen açık olarak, bazen de işaretle
beyân olunmuştur. Bu şekilde herkes, içinde bulunduğu durumu anlayıp çaresine
bakmalıdır.
Sonuçta diyebiliriz ki ruhun halleri hareket
halindedir. Bazen birinci makama dahi iniş yapar. Önemli olan bu halin
uyarıcısı geldiğinde dikkat edip halin düzelmesi için gayret gösterilmesidir.
Allah Teâlâ, cümlemizi nefs-i emmârenin şerrinden emîn
eylesin. Âmin Ya Muîn
(Görülen rüyalar ve tabirler, durumunu bilmek isteyen
kardeşlerimiz için özet şekilde ve alfabetik konumda hazırlanmıştır.)
Not: Rüyayı salih kişilere ta’bir ettirmek imkânı bulmayanlar bu
çizelgeden faydalanabilirler.
RÜYA
|
YORUMU
|
NEFSİN DURUMU
|
Abdest Ve Gusül
|
Günahlardan temizlenmeye,
|
Nefs-i Mülhime
|
Ağaç Dikmek
|
Hayra yakın olmak
|
Nefs-i Mülhime
|
Ağaçlar
|
Sâlih amel ve ıhlâsa sâhib olmak
|
Nefs-i Levvâme
|
Akreb
|
Lisan ile azâb etme şeklinde ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Âlemler
|
Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir
|
Nefs-i Mutmainne
|
Alevli Ateş Ve Yanan Şeyler Görmek
|
Kalbin bulanıklığını tamamıyla izâle etmeye.
|
Nefs-i Mardiyye
|
Alevsiz Ateş, Ateş Dumanı,
|
Nefsânî arzulara tâbi olup âhiret amellerinde ihlasın olmaması
|
Nefs-i Emmâre
|
Âlimler
|
Vücûd azalarını Allah'ın emrine tâbi' kılmaya işarettir.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Âmâ-Kör
|
Hakkı görüp de görmezlikten gelmek.
|
Nefs-i Mülhime
|
Anne Ve Babaya Sarılmak, Onlara İtaat Etmek
|
Rızâlarını kazanmak ve gönüllerini alarak onlarla iyi geçinmeye
|
Nefs-i Levvâme
|
Arab
|
Başkasının aybını yüzüne vurmak veya süratle maksada ulaşmak
|
Nefs-i Mülhime
|
Arslan
|
Kişiye göre, nefsin galebesi
|
Nefs-i Levvâme
|
Arslan
|
Dinde ciddiyet
|
Nefs-i Levvâme
|
Arzın Hareketini Görmek
|
Allah'ın yardımıyla, vücûd ikliminde tam manâsıyla tasarrufa ehil olmaya,
|
Nefs-i Mardiyye
|
At Ve Beygir
|
Azgın olmazsa sadâkatle, azgın olursa nefsin üstün gelmesi
|
Nefs-i Levvâme
|
Ateşte Yanmakla Zarar Görmeyip Huzur İçinde Olmak
|
Nefs-i râdıyyenin galebesine, kalbte ma'rifet tahsiliyle meydana gelen
kesafetin/bulanıklığın yok olması Kalbin letâfet (incelik, nurânîlik)
kazanmasına işarettir
|
Nefs-i Râdiyye
|
Avam
|
Onların hâllerine meyletmekle
|
Nefs-i Mülhime
|
Avcı
|
Eğer ehil olursa insafsızlığa ve şefkatsizliğe, ehil olmazsa amel-i sâlih
için gayret etmeye işarettir.
|
Nefs-i Mülhime
|
Ayı Oynatıcısı
|
Nefsin, hiddet, öfke ve hırsta olan aşırılığına.
|
Nefs-i Mülhime
|
Ayı
|
Gadâb (hiddet, öfke, dargınlık, kızgınlık) ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Azgın Deve
|
Şehvet, hırs ve kin ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Azgın Öküz
|
Cimrilik ve emre itaatsizlik ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Bal Arısı
|
Güzel ahlâk sahibi olmak
|
Nefs-i Levvâme
|
Balcı
|
İlm-i ledün ve tatlı kelâm işitmek
|
Nefs-i Mülhime
|
Balık
|
Helâl mal ve rızık kazanmak
|
Nefs-i Levvâme
|
Ballar
|
Kar elde etmek ve ruha biraz kuvvet, vermek
|
Nefs-i Levvâme
|
Beyaz Renk
|
Nefsi Mülhime'nin galebesine,
|
Nefs-i Mülhime
|
Bıçak
|
Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir
|
Nefs-i Mutmainne
|
Bit Ve Pire
|
Mekruh olan fiileri işleme ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Bulanık Sel Suları,
|
Nefsânî arzulara tâbi olup âhiret amellerinde ihlasın olmaması
|
Nefs-i Emmâre
|
Burak
|
Aklın kemâli, Allah'a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir
olunur.
|
Nefs-i Râdiyye
|
Bütün Ahiret Makamlarına Nail Olmak Ve Aydınlık Görmek
|
Nefs-i râdıyyenin galebesine, kalbte ma'rifet tahsiliyle meydana gelen
kesafetin/bulanıklığın yok olması Kalbin letâfet (incelik, nurânîlik)
kazanmasına işarettir
|
Nefs-i Râdiyye
|
Bütün Eti Yenilebilen Vahşi Hayvanlar,
|
Eğer ele geçırilebilirse, sâlih amel sahibi olmakla, ele geçirilemezse,
amel-i sâlih kazanmak için gayret etmekle
|
Nefs-i Levvâme
|
Câhil
|
Onların hâllerine meyletmekle
|
Nefs-i Mülhime
|
Camiler
|
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Cehennem Azabı,
|
Nefsânî arzulara tâbi olup âhiret amellerinde ihlasın olmaması
|
Nefs-i Emmâre
|
Cennet
|
Aklın kemâli, Allah'a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir
olunur.
|
Nefs-i Râdiyye
|
Cennet Kıyafetleri
|
Aklın kemâli, Allah'a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir
olunur.
|
Nefs-i Râdiyye
|
Çeşmeler
|
Kalbin tamamen fâni ve istediğine vâsıl olması sıfatıdır.
|
Nefs-i Sâfiye
|
Çıplak Bir Kişi Görmek
|
Amelsizliğe;
|
Nefs-i Mülhime
|
Çıplaklık, Keyifsizlik, Çiğ Et, Çamura Düşmek, Lezzet, Şehvet Ve
Dünyalığa Dâir Şeylerin
|
Nefsânî arzulara tâbi olup âhiret amellerinde ihlasın olmaması
|
Nefs-i Emmâre
|
Çocuklar
|
Aklın kemâli, Allah'a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir
olunur.
|
Nefs-i Râdiyye
|
Çöplerin Süpürülüp Atıldığı Yer Ve Benzeri Necis Olan Yerler
|
Dünya, zevk u sefâ ve nefsin şehvetlerine uymak
|
Nefs-i Emmâre
|
Dağlarda Yalnız Kalmak
|
Allah Teâlâ’dan başka her şeyi terk etmeye işarettir.
|
Nefs-i Mardiyye
|
Deprem
|
Allah'ın yardımıyla, vücûd ikliminde tam manâsıyla tasarrufa ehil olmaya,
|
Nefs-i Mardiyye
|
Dershane
|
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Deryalar
|
Kalbin tamamen fâni ve istediğine vâsıl olması sıfatıdır.
|
Nefs-i Sâfiye
|
Deve
|
Yüklü olursa, ruha sıkıntı vermekle, ve olursa ruha meyletmek
|
Nefs-i Levvâme
|
Dilsizlik
|
Hakkı söylememek.
|
Nefs-i Mülhime
|
Din Ve Mezheble Alâkalı Bir Takım Meselelerde Muhalif Olan Kimseleri
Mukaddes Mekânlarda Gören
|
Bu mekânlar, kalb ile tabir lunduğundan dolayı - niyetini düzeltmelidir.
|
Nefs-i Mülhime
|
Dînî Kitaplar
|
Amelde kemâle,
|
Nefs-i Mutmainne
|
Diş Çektirmek
|
Ruha ağır gelen şeyi gidermek
|
Nefs-i Levvâme
|
Doktorlar Görmek
|
Nefsinin isyan hastalığını ameli sâlih ile tedavi etmeye,
|
Nefs-i Mutmainne
|
Dolu Görmek Esrarın Zevkinde Mübalağadır.
|
|
Nefs-i Sâfiye
|
Döşemeli Yer
|
Nefsin sukûnete kavuşması
|
Nefs-i Levvâme
|
Dükkânlar
|
Nefsin sukûnete kavuşması
|
Nefs-i Levvâme
|
Eğer Bu Muhalifleri Bu Yerlerden Çıkardığını Görürse,
|
Nefsini terbiyeye ve akaidini temizlemeye gayret ettiği; çıkarmaya
çalışmazsa, nefsinin ve hevasının galebesi şeklinde ta'bir edilir.
|
Nefs-i Levvâme
|
Ehl-İ Sünnetten Olmayanlar
|
Farz namazlarda tembelliğe veya Ehl-i Sünnet'in hâricinde bir i'tikâdî
mezhebe meyletmeye
|
Nefs-i Mülhime
|
Ekmekler
|
Nefsin sukûnete kavuşması
|
Nefs-i Levvâme
|
Elbise Giymek,
|
Salih amel-i işlenilmesi
|
Nefs-i Levvâme
|
Emirler (Yönetici)
|
Akılda olgunluğa erme ve maksûda yaklaşmaya,
|
Nefs-i Mutmainne
|
Erkek Çocuğu
|
Sâlih ameli
|
Nefs-i Mülhime
|
Eşek Arısı Ve Sarıca Arı:
|
Fâsid fikirler ve faydasız
|
Nefs-i Emmâre
|
Eşek:
|
Nefsin şehvetlerine çok fazla tâbi' olmak ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Eşkıya
|
Nefsin azgınlığına işarettir.
|
Nefs-i Mülhime
|
Eti Yenilen Ve Eti Yenilmeyen Hayvanların Hepsi,
|
Azgın olanları da dâhil olmak üzere, durumlarına, büyüklük ve
küçüklüklerine göre nefs-i emmâre'nın itaatsizliği ve şehveti ile ta'bir
|
Nefs-i Emmâre
|
Evler (Ma'mûr)
|
Nefse itaatle ruha itaatin eşit olması
|
Nefs-i Levvâme
|
Evler (Harabe)
|
Nefse itaatle ruha itaatin eşit olması
|
Nefs-i Levvâme
|
Fare:
|
Nefsle alâkalı olup, halktan gizli ve Hakk'a açık olan şeylere meraklı
olma ve sû-i zan ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Fasık Kişileri, Kitap Dolu Rafların Yanında, Mescîdlerde, Medreselerde,
|
Mezhebine ve tarîkatine uygun olmayan
|
Nefs-i Levvâme
|
Tekke Ve Ziyâretgâhlarda Ve Sair Mübarek Yerlerde Görürse
|
||
Fırın
|
Nefsin gafleti
|
Nefs-i Levvâme
|
Fiil, Söz, Yiyecek, İçecek, Giysi Ve Eşyalardan Haram Ve Yasak Olanı
İşlemek
|
Yapılması veya yapılmaması günâh olan herhangi bir şeyi işlediğini
görmek, haram ve yasak olan davranışlarda bulunmak ve yaklaşmayı düşünmek
|
Nefs-i Emmâre
|
Fil
|
Kibir ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Gayr-I Müslim
|
Dünyaya meyle ve diride tembelliğe işarettir
|
Nefs-i Mülhime
|
Gemiler
|
Nefsin sukûnete kavuşması
|
Nefs-i Levvâme
|
Gemiye Binip Sulardan Geçmek
|
Nefs-i râdıyyenin galebesine, kalbte ma'rifet tahsiliyle meydana gelen
kesafetin/bulanıklığın yok olması Kalbin letâfet (incelik, nurânîlik)
kazanmasına işarettir
|
Nefs-i Râdiyye
|
Gök Gürlemesi
|
Allah'ın yardımıyla, vücûd ikliminde tam manâsıyla tasarrufa ehil olmaya,
|
Nefs-i Mardiyye
|
Göklerin Görülmesi
|
Dâima Hakk tarafına nazar etmeye,
|
Nefs-i Mardiyye
|
Görülen Pişmiş Etler, Yiyecekler Ve Mubah İçcecekler,
|
Nefsin kolayca ve az bir emekle ruha tâbi siması
|
Nefs-i Levvâme
|
Gözeler
|
Kalbin tamamen fâni ve istediğine vâsıl olması sıfatıdır.
|
Nefs-i Sâfiye
|
Güneş
|
Fikrin aydınlığına.
|
Nefs-i Mardiyye
|
Güvercinci
|
Nefsin günahtan temizlenme kaabiliyetine ulaşması
|
Nefs-i Mülhime
|
Harâmî
|
İbadetini saklamaya.
|
Nefs-i Mülhime
|
Hatipler
|
Vücûd azalarını Allah'ın emrine tâbi' kılmaya işarettir.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Hattatlık
|
Amelin çok olması için gayret etmeye.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Havalarda Uçmak
|
Nefs-i râdıyyenin galebesine, kalbte ma'rifet tahsiliyle meydana gelen
kesafetin/bulanıklığın yok olması Kalbin letâfet (incelik, nurânîlik)
kazanmasına işarettir
|
Nefs-i Râdiyye
|
Hayır Ve Hasenat
|
Ruhun nefis üzerine galibiyeti
|
Nefs-i Mülhime
|
Hayırlı Amelden Dönmek
|
Hak yolu bırakıp bâtıl yola girmekle,
|
Nefs-i Mülhime
|
Hınzır:
|
Haram ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Hizmetkâr
|
R; itaatte berdevam olmaya.
|
Nefs-i Mülhime
|
Hokkabaz
|
İbadeti terk edip harama yakınlaşmaya.
|
Nefs-i Mülhime
|
Huriler
|
Aklın kemâli, Allah'a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir
olunur.
|
Nefs-i Râdiyye
|
Irmaklar
|
Kalbin tamamen fâni ve istediğine vâsıl olması sıfatıdır.
|
Nefs-i Sâfiye
|
İmamlar
|
Vücûd azalarını Allah'ın emrine tâbi' kılmaya işarettir.
|
Nefs-i Mutmainne
|
İslâm Askerleri
|
Aklın kemâli, Allah'a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir
olunur.
|
Nefs-i Râdiyye
|
İyi Ve Hoş Fiiiler
|
Bu fiiller gerek davranış, gerek söz, gerek vasıf ve gerek eşva olsum
durumlarına göre Nefs-i Mutmainne ile ta'bir edilir
|
Nefs-i Mutmainne
|
Kadılar
|
Allah'ın hükümlerini, kalbe ve vücûd azasına hâkim kılmak
|
Nefs-i Mutmainne
|
Kadın
|
Tedbirde noksanlığa ve dünyaya meyletme sıfatıdır. Hatta belki de daha
alçak bir seviyededir.
|
Nefs-i Mülhime
|
Kama
|
Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir
|
Nefs-i Mutmainne
|
Kan Aldırmak
|
Nefsi ıslâha
|
Nefs-i Levvâme
|
Kaplan:
|
Kibir ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Kar
|
Aklın aydınlığına
|
Nefs-i Mardiyye
|
Kar
|
Merhamette mübalağadır.
|
Nefs-i Sâfiye
|
Karınca
|
Hırs ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Karpuzcu
|
Bilgi ve ma'rifet kazanmaya işarettir.
|
Nefs-i Mülhime
|
Kasab
|
Merhametli olmamak
|
Nefs-i Mülhime
|
Katır
|
Emre itaat etmemek ve amelde ihlâs bulunmamak ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Kavga Ve Çekişme
|
Ruh ile nefsin geçimsiziiği
|
Nefs-i Mülhime
|
Kavuncu
|
Amel kazanmaya
|
Nefs-i Mülhime
|
Kedi:
|
Şeytanın vesvesesi ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Kendi Üzerinden Veya Başka Bir Yerden Herhangi Bir Necaseti Temizlemek,
|
Haramı terk etmek
|
Nefs-i Levvâme
|
Kevser Görmek
|
Aklın kemâli, Allah'a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir
olunur.
|
Nefs-i Râdiyye
|
Kıbleden
|
Hayırdan şerre dönmeye
|
Nefs-i Mülhime
|
Yüz Çevirmek
|
||
Kıbleye Teveccüh (Yönelmek)
|
İşlerde istikâmete
|
Nefs-i Mülhime
|
Kılıç
|
Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir
|
Nefs-i Mutmainne
|
Kız Çocuğu
|
Dünya'ya yeni yeni meyletmeye
|
Nefs-i Mülhime
|
Korkulu, Yüklü, Sıkıntılı Ve Eziyetli Rüyalar
|
Ruhu zahmete sokup nefse tâbi olmak
|
Nefs-i Emmâre
|
Koyun, Keçi, Sığır
|
Helal rızık ve menfaat
|
Nefs-i Levvâme
|
Köpek
|
Hiddet, öfke, dargınlık, kızgınlık ve kötülük ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Köselik
|
Sünneti terk eden bir kişi olmak
|
Nefs-i Mülhime
|
Kötü Ameli İşlerken Vazgeçmek
|
Bâtılı bırakıp hakka dönmek
|
Nefs-i Mülhime
|
Kötülük Ve Zulüm
|
Nefsin ruh üzerine galib olması
|
Nefs-i Mülhime
|
Kötürüm
|
Hak olan nesneye varmamak.
|
Nefs-i Mülhime
|
Kudûs-İ Şerîf
|
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Kur'ân-I Kerîm Görmek Ve Okumak
|
Kalbi tasfiye ve istenilen şeylere ulaşmaya ve muvaffakiyete işarettir
|
Nefs-i Mutmainne
|
Kurbağa
|
Ruhun nefsden nefreti
|
Nefs-i Levvâme
|
Kurt
|
Hased (kıskançlık) ve ibâdetleri eksik yapma ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Kutsal Mekânlar
|
Ancak kışının kalbiyle ta'bir edilir.
|
Nefs-i Levvâme
|
Kuyular
|
Kalbin tamamen fâni ve istediğine vâsıl olması sıfatıdır.
|
Nefs-i Sâfiye
|
Kütüphane
|
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Maymun Oynatıcısı
|
Nefsin lâf taşımak ve aşırı istekli olmasına,
|
Nefs-i Mülhime
|
Maymun:
|
Nemmâmlık (dedikoduculuk) ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Medîne-İ
|
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Münevvere
|
||
Medreseler
|
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Mekke-İ Mükerreme
|
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Mektepler, Okullar
|
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Melekler
|
Aklın kemâli, Allah'a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir
olunur.
|
Nefs-i Râdiyye
|
Mescidler
|
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Mevsiminde Meyve Koparma Amelde
|
İhlâssızlığa ve samimiyetsizliğe işarettir.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Mevsiminin Dışında Her Tür Yeşil Meyveyi Ağacından Koparmak
|
Ameldeki ihlâssızlığı izale etmek ve ihlâsa ve samimiyete meyletmeye ve
istekli olmaya.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Meyhane, Bozahâne,
|
Görmek ve içine girmek kalbi ve düşünceleri fesada (bozukluk ve fenalığa)
sarf etmekle, dünya, zevk u sefâ ve nefsin şehvetlerine uymakla ta'bir
edilir. Korkulu, yüklü, sıkıntılı ve eziyetli rüyalar görülmesi, ruhu zahmete
sokup nefse tâbi olmakla ta'bir edilir.
|
Nefs-i Emmâre
|
Kahvehane
|
||
Meyveli
|
Sâlih amel ve ihlâsa sâhib olmak
|
Nefs-i Levvâme
|
Mubah Olan Şeyleri Satanlar
|
Sattıkları şey cinsinden - her birinin hallerine göre ta'bir olunur
|
Nefs-i Mülhime
|
Müftü
|
Hayırlı nefse,
|
Nefs-i Mutmainne
|
Mülhid Ve Dinsizler
|
Nasihat kabul etmemek
|
Nefs-i Mülhime
|
Namaz
|
Vera ve takva
|
Nefs-i Mülhime
|
Nebîler Ve Resuller Görmek
|
İslâm Dini'nde kuvvete ve nebiye tâbi' olmaya işarettir.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Nefsin Arzu Ettiği Bir Şeyi Görüp De Reddetmek,
|
Dünyaya meyli terk etmek
|
Nefs-i Mülhime
|
Nefsin Arzu Ettiği Bir Şeyi Görmek İstemek
|
Dünyayı istemekle,
|
Nefs-i Mülhime
|
Ok
|
Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir
|
Nefs-i Mutmainne
|
Olgunlaşmış Meyveler Görmek
|
Sâlih amel ve ihlâsa sâhib olmak
|
Nefs-i Levvâme
|
Padişah Görmek
|
Vücûd ikliminde tasarrufa,
|
Nefs-i Mutmainne
|
Pâdişâha Yakın Olan Kimseleri Görmek
|
Akılda olgunluğa erme ve maksûda yaklaşmaya,
|
Nefs-i Mutmainne
|
Pars:
|
Gadâb ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Pazarlar
|
Nefsin sukûnete kavuşması
|
Nefs-i Levvâme
|
Sağır
|
Hakkı işitip onunla amel etmemek.
|
Nefs-i Mülhime
|
Sakalı Kesilmiş Ve Traşlanmış
|
Şeriatta noksanlığa işarettir.
|
Nefs-i Mülhime
|
Sâlih Zâtların Türbeleri
|
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Sâlihler
|
Vücûd azalarını Allah'ın emrine tâbi' kılmaya işarettir.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Sâlihlerin Meskenleri,
|
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Sancak
|
Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir
|
Nefs-i Mutmainne
|
Sancak
|
Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir
|
Nefs-i Mutmainne
|
Sansar:
|
Gaflet (dikkatsizlik, endişesizlik, vurdumduymazlık) ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Saraylar
|
Nefsin sukûnete kavuşması
|
Nefs-i Levvâme
|
Sarhoş
|
Aşk-ı mecâziden vazgeçmemek ve noksanlığına
|
Nefs-i Mülhime
|
Sarhoşluk Veren Şeyleri İçmek
|
Haram fiil işlemekle, görüp de içmese, harama yaklaşmayı düşünüp nefse
tâbi' olmakla ve bunların emsali olan maddeler kullanıldığındadurumlarına
göre çirkin işler yapmakla ta'bir edilir.
|
Nefs-i Emmâre
|
Sarı Renk
|
Nefs-i Levvame'nin galebe sıfatıdır.
|
Nefs-i Levvâme
|
Sevgili
|
Ruhun safasına(temizlik, saflık, tatminlik).
|
Nefs-i Mülhime
|
Sıcaklık, Soğukluk, Karanlıklar, Siyah Renk,
|
Nefsânî arzulara tâbi olup âhiret amellerinde ihlâsın olmaması
|
Nefs-i Emmâre
|
Soytarı
|
İbadeti terk edip harama yakınlaşmaya.
|
Nefs-i Mülhime
|
Suları Yüzüp Geçmek
|
Nefs-i râdıyyenin galebesine, kalbte ma'rifet tahsiliyle meydana gelen
kesafetin/bulanıklığın yok olması Kalbin letâfet (incelik, nurânîlik)
kazanmasına işarettir
|
Nefs-i Râdiyye
|
Sure
|
Okunan sureye göre de göre ta'bir değişir.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Susuz Kalmak
|
Allah Teâlâ’dan başka her şeyi terk etmeye işarettir.
|
Nefs-i Mardiyye
|
Süprüntülük,
|
Dünya, zevk u sefâ ve nefsin şehvetlerine uymak
|
Nefs-i Emmâre
|
Şarkı Dinlemek
|
Aşk-ı mecaziden vazgeçmemek ve noksanlığına
|
Nefs-i Mülhime
|
Şaşı İnsan
|
Hak yolu bırakıp bâtıl yola girmekle,
|
Nefs-i Mülhime
|
Şehidler
|
Vücûd azalarını Allah'ın emrine tâbi' kılmaya işarettir.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Şeyhler Görmek
|
Nefsini irşada.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Şeytân
|
Şeytâna tabı' olmaktır. Eğer şeytanı reddederse bu, çok iyidir.
|
Nefs-i Mülhime
|
Tavşancıl Kuşu:
|
Cehalet ve hırs ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Tavuk Ve Güvercin Ve Şâir Eti Yenilir Kuşlar:
|
Helâl mala hırslı olmak
|
Nefs-i Levvâme
|
Tekkeler
|
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Tellâk
|
Bakışlarını haramdan sakınmadığına
|
Nefs-i Mülhime
|
Tellâl
|
Yalancılığa,
|
Nefs-i Mülhime
|
Tenhâ Çöllerde Yalnızlık
|
Allah Teâlâ’dan başka her şeyi terk etmeye işarettir.
|
Nefs-i Mardiyye
|
Tesbih
|
İstenilen şeye ulaşmaya.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Tilki
|
Hile, yalan - dolan, arabozuculuk ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Tohum Saçmak
|
Hayra yakın olmak
|
Nefs-i Mülhime
|
Top Silahı
|
Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir
|
Nefs-i Mutmainne
|
Topal
|
Hak yolda az hizmette bulunmak.
|
Nefs-i Mülhime
|
Traş Olmak Ve Benzeri
|
Ruhun nurunun artmasına işarettir.
|
Nefs-i Levvâme
|
Tuzcu
|
Nefsin sâlih (fazîletli) olmasına,
|
Nefs-i Mülhime
|
Tüfek
|
Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir
|
Nefs-i Mutmainne
|
Vahşi Kuşlar
|
Salıh amele gayret etmek ve ele geçirilmesi ve çekilen zorluklar, nefs-i
levvamenin meşakkatine katlanarak, amel-i sâlih kazanmakla, meşakkat çekerek
amele gayret göstermeye işaret eder.
|
Nefs-i Levvâme
|
Vekiller
|
Akılda olgunluğa erme ve maksûda yaklaşmaya,
|
Nefs-i Mutmainne
|
Veliler Görmek
|
Korktuğundan emin olmaya ve umduğuna nail olmaya ,
|
Nefs-i Mutmainne
|
Vezirler
|
Akılda olgunluğa erme ve maksûda yaklaşmaya,
|
Nefs-i Mutmainne
|
Yabancı Kadınla Kucaklaşmak
|
Nefsin ruha itaatsizliğine işarettir.
|
Nefs-i Levvâme
|
Yağlar
|
Kar elde etmek ve ruha biraz kuvvet, vermek
|
Nefs-i Levvâme
|
Yağmur
|
İlâhî rahmettir.
|
Nefs-i Sâfiye
|
Yalancı
|
İbadeti terk edip harama yakınlaşmaya.
|
Nefs-i Mülhime
|
Yanmamış Mumlar
|
Nefsin gafleti
|
Nefs-i Levvâme
|
Yay
|
Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir
|
Nefs-i Mutmainne
|
Yemek (Hububattan Helâl Olan Şeyleri)
|
Nafile ibadetlere ehemmiyet göstermeye işarettir.
|
Nefs-i Levvâme
|
Yeşil Çayırlar
|
Sâlih amel ve ıhlâsa sâhib olmak
|
Nefs-i Levvâme
|
Yeşil Renk
|
Nefs-i Mutmainne'nin galebesine.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Yılan:
|
Ezâ (sıkıntı, eziyet, zulüm) ve cefâ ile ta'bir olunur.
|
Nefs-i Emmâre
|
Yıldırım
|
İstenilen şeye süratle vâsıl olmaya,
|
Nefs-i Mardiyye
|
Yıldız
|
Nefsin aydınlığına.
|
Nefs-i Mardiyye
|
Zavallı Görmek
|
İbadeti terk edip harama yakınlaşmaya.
|
Nefs-i Mülhime
|
Zevceye Sarılmak
|
Nefsin ruha tâbi olmasına;
|
Nefs-i Levvâme
|
Ziyaret Yerleri Ve Bunların Emsali Ne Kadar Mübarek Mahaller
|
Kalbin temizliğiyle tabir olunur.
|
Nefs-i Mutmainne
|
Not: Arabî Ay günleri
esas alınacaktır
1
|
Hayırlı
haber sevinç ve mutluluktur.
|
2
|
Üç gün
sonra meydana çıkacak olan büyük sevinçtir.
|
3
|
Rüya iyi
değildir. Sadaka vermek lâzımdır.
|
4
|
Mal ve
nimete, işaret eder.
|
5
|
Rüya
yolculuğa, mal ve nimetin meydana gelmesini temenni etmeye işaret eder.
|
6
|
Yola
çıkmaya.
|
7
|
Niza ve
mücadeleye,
|
8
|
Kaybolan
şeylerin tekrar bulunmasına alamettir.
|
9
|
Sevince,
|
10
|
Sevinç ve
şenliğe,
|
11
|
Ne hayra
ne de şerre işaret eder.
|
12
|
Saadet,
mal ve nimete işaret eder.
|
13
|
Görülen
rüya iyi değildir. Sadaka vermek gerekir.
|
14
|
Hayırlı
haber alarak sevinmeye işarettir.
|
15
|
Yine
hayırlı haberle sevinmeye işaret eder.
|
16
|
Dost ve
ahbaplardan birinin vefat haberiyle üzülme kederlenmeye işaret eder.
|
17
|
İstirahat
ve saadete, sayısız mal ve nimete işaret eder.
|
18
|
Sevinç ve
müjdeye işaret eder.
|
19
|
İyi
değildir.
|
20
|
Büyük bir
adamla dostluğa,
|
21
|
Şeref ve
vakara,
|
22
|
Sevince
|
23
|
Korku,
izdırap ve sakınmaya
|
24
|
Ayıplama
ve kınamaya işaret eder.
|
25
|
Büyük
sevince,
|
26
|
Kudsiyyete.
|
27
|
Bitmeyen
bir sevince,
|
28
|
Sevinç ve
müjdeye işaret eder.
|
29
|
İyi
değildir, sakınmak ve tevbe etmek gerekir
|
30
|
Sevdiği
bir erkek veya sevdiği bir kadını görmekle sevinmeye işaret eder.
|
Kaynakça
Çizelge için daha
geniş bilgilere bu kaynaklardan ulaşabilirsiniz.
Hafız Hulusi Efendi
hzl: Abdurrahman ACER, Mizanu'n- Nüfus (Rüyalar Işığında Nefis Mertebeleri)
[Kitap]. - İstanbul : Sebil, 2006.
Hafız Hulusi Efendi
Mizânnu'n Nüfus [Kitap]. - İstanbul : Hüseyin Remzi Matbaası, 1305.
Rüyada cinselliğin önemini anlatan Prof. Dr. Rasim Adasal, Medikal Psikoloji adlı eserinde 'Rüyada en faziletli, en sıkılgan,
en bakir insanın bile günlük utancı kalkar. Rüyada en samimi benliğimiz ve bu
arada cinsel arzularımız serbest yol bulur. Bir çok rüyamızda hayallerimiz
seksüel görünümdedir' diyor ve şöyle ekliyor.
'Rüyada en derin önemli semboller cinsel tabiatlıdır.
Erkeğin jenital organları bütünlüğünde özellikle üç adeti önemli bir
sembolik tasarısı haizdir. Her iki cins için bunun en önemli yeri penistir. Rüyada bunun sembolizasyonunu şemsiye, şapka, baston, saz, ağaç, ok, kalem,
ip, anahtar, kravat, tüfek, kılıç, tabanca gibi ya şekil itibarı ile benzerlik
gösteren yahut kadın jenital uzvuna girebilen şeylerdir.
Kadın jenital organı ise, rüyada sembolizmini mağara, vazo, şişe, her çeşit kutu, fırın, çekmece, oda, cep, gemi, çanta,
soba gibi içleri boş eşyada veya göz, ağız, kulak gibi içinden geçebilen
organlarda veya gül gibi yaygın çiçeklerde ve bazen de kabuklu deniz
hayvanlarında bulur. Kadın cinsel organının diğer bir sembolüde inciler ve
kutulardır. Memeler elma, şeftali veya diğer meyvalar veya tepe, dağ, çeşme,
balkon gibi şeylerle temsil edilmektedir. Cinsel ilişki sembolizmi de
orijinaldir. Telefon etmek, otomobil kullanmak, ata binmek, dans etmek, silah
atmak, piyano çalmak gibi.
Oysa ani kayma ve inme, bir dal veya çiçek koparma, su dökme, traş olma
mastürbasyonu sembolize eder. Bir sona varmak, ölmek, bir tepenin ucuna
çıkmak.... gibi rüyalar şehveti sembolize eder. Gebeliği de bir ateşli
hastalığa yakalanmak veya zehirlenmek gibi şeyler sembolize eder. Merdiven
çıkma, yüksek bir yere tırmanma, dağa çıkma, uçma gibi hareketler ereksiyonu
sembolize etmektedir.'
Psikiyatrislerin ve batı dünyasının rüyalara farklı bir yaklaşımları
vardır. İnsanoğlu uzun yıllardan beri görmüş oldukları rüyaları çeşitli yollara
başvurarak açıklamaya çalışmışlardır. Bunları bazen psikanalistlere başvurarak
bazen de halk arasında yaygın olan yorumlarla anlamaya çalışmışlardır.
Pisikanalistlerin açıklamalarına göre; rüya bilinçaltımızdaki tüm
düşüncelerimizin, isteklerimizin ve düşüncelerimizin açığa çıkarak bir tür
bilinçaltımızla haberleştiğimiz şeklinde açıklanır.
Biz burada rüya yorumları konusunda önemli araştırmaları olan Sigmund Freud
ve öğrencisi Carl Gustav Jung ' in yapmış olduğu bazı belirgin simgeler
üzerindeki belli yorumlan ve batı halkı arasında ki yorumları küçük bir bölümde
olsa vermek istiyoruz.
FREUD: Ağacın gövdesi erkeğin varlığını, dallan kadını yapraklan ise çocuğu
ifade ediyor. Ayrıca durağan ve gelişmemiş fikirleri ifade ediyor.
JUNG: İnsan bütününü temsil ettiğini, kökleri bilinçaltı olarak ifade eder.
Gövdeyi ise, bilinçaltının yansıması olarak ifade eder. Ağacı güzel ve estetik
olarak görmek; olumlu bir yaşam olarak açıklar.
HALK İNANIŞINDA: Canlı ve yeşil bir ağaç mutluluğu, huzuru ve rahatı ifade
eder. Ağacı kuru görmek; sıkıntıyı, üzüntüyü ve bedbinliği ifade eder.
FREUD: Arabanızın sağlam ve çalışır bir durumda olmasını görmek, cinsel
isteğin ve şehvetin oldukça yüksek olduğunu ifade eder. Arabanın çalışmaması
veya benzininin bittiğini görmek, libidonun güçsüzlüğüne ve cinsel
isteksizliğin olmasına işarettir.
JUNG: Güzel bir araba görmek, insanın kendine olan güveninin tam olduğuna
işarettir. Arabanın fren ya da gaz pedalıyla ilgili bir şeyler görmek, insanın
kendine olan güvenini denetlemesine işarettir. Arabanın motoru ile ilgili bir
şeyler görmek, sürekli canlılık ve hareketlilik içinde olan bir yaşamı ifade
eder.
HALK İNANIŞINDA: Bakımlı ve hızlı bir araba görmek, insanın başarılarına ve
ilerlemesine işarettir. Eski bir araba görmek, geçim sıkıntısına ve sağlık
sorunlarının ortaya çıkacağına işarettir.
FREUD: At görmek, karşı cinse duyulan ilgiye işarettir. Ata bindiğinizi
görmek, karşı cinse olan sevişme isteğine işarettir.
JUNG: Beyaz at görmek, olumlu yönde kanalize edebileceğiniz bir düşünceye
ve bu düşüncenin gücüne işarettir. Ata bindiğinizi görmek, düşlerin ve
deliliklerin yansıması olarak yorumlanır.
HALK İNANIŞINDA: Yükselmenin, başarıya ulaşmanın ve zenginliğin habercisi
olarak yorumlanır.
FREUD: Ruhsal bir huzura, rahatlığa ve cinsel tatmine işarettir.
JUNG: Çantayı karıştırmak, kendinizi dinleyerek bir öz eleştiriye
yorumlanır. Çantayı kaybettiğinizi görmek, karakterinizle ilgili bazı
sorunların olduğuna işaret eder.
HALK İNANIŞINDA: Çantayı boş görmek, geçim sıkıntısına ve ağır ekonomik
şartlara yorumlanır. Çantayı dolu görmek ise, boş görmenin tam tersine
yorumlanır.
FREUD: Bekareti ve bu duruma ait sıkıntılara yorumlanır. JUNG: Dürüstlüğü,
iyilikseverliğe ve ruh güzelliğine yorumlanır.
HALK İNANIŞINDA: İyiye doğru gelişen değişiklikleri yorumlar.
FREUD: Bilinçaltındaki isteklerin yansıması olarak görülür.
JUNG: Erkeğin görmesi halinde, içlerinde var olan kadım, kadının görmesi
halinde var olan erkeği ifade eder.
HALK İNANIŞINDA: Çocuğun ilerisi için şans ve mutluluk getireceğine ya da
yeni bir hamileliğin haberine yorumlanır.
FREUD: Evliliği hangi durumda görürseniz gerçek hayatta da öyle bir evlilik
yapılacağına yorumlanır.
JUNG: Görenin kendi içinde karşı cinsiyle karşılaşacağı anlamına gelir.
HALK İNANIŞINDA: Kötü bir rüya olarak bilinir. Gerçek hayatta bir ayrılığa
yorumlanır.
FREUD: Kötü bir cinsel birlikteliğe yorumlanır.
JUNG: Kötü bir cinsel birlikteliğe yorumlanmasına ilave olarak [a size dert
çıkaracak bir olayın meydana geleceğini bildirir.
HALK İNANIŞINDA: Tehlikeli bir durum olacağına yorumlanır.
FREUD: Endişelere ve tedirginliklere yorumlanır.
JUNG: Gören kişinin bastırılmış duygularının dışa-vurma isteğidir.
HALK İNANIŞINDA: Maddi durumun zayıflayacağına, geçim sıkıntısına
düşüleceğine işarettir.
KEDİKÖPEK
FREUD: Kedi kadının duygusal ilişkilerinde kendini kedi olarak görmesine,
erkeği ise köpek olarak görmesine yorumlanır. Köpek yavrusu da görülmüşse
çocukları ifade eder.
JUNG: Bu konuda aynen Freud gibi düşünüyor.
HALK İNANIŞINDA: İnsanlarla iyi geçinmeye ve dürüst olmaya yorumlanır.
FREUD: Erkeğin cinsel gücünü simgelediğine yorumlanır.
JUNG: Düşüncelerin dağılarak zihnin sakinleşmesine yorumlanır.
HALK İNANIŞINDA: Yeni bir gönül ilişkisine girileceğine işarettir. Siyah
kuş görmek, endişeye ve tehlikeli bir durumun olacağına işarettir.
FREUD: Sevilen bir kişiye duyulan hasrete yorumlanır.
JUNG: Ruhsal dünyamızı tanımlar.
HALK İNANIŞINDA: Sıkıntıların ve üzüntülerin ortadan kalkmasına ve huzura
işarettir.
FREUD: Sevilen ancak ya çok uzaklarda olan ya da ölmüş kimselere duyulan
hasrete yorumlanır.
JUNG: Gören kişinin artık yaşama azmi, içinde şevki kalmadığına işarettir.
HALK İNANIŞINDA: Geçim sıkıntısının kalkacağına yüklü bir paraya işarettir.
FREUD: Su yada suda yüzdüğünüzü görmek, gören kişinin zayıf kişilikli
olduğuna, kendisini annesinin yanında daha güvende hissettiğine yorumlanır.
JUNG: Kadının yaşamının evrelerine yorumlanır.
HALK İNANIŞINDA: Sakin sular rahatlığa ve huzura, dalgalı sular ise
işyerindeki sorunlara işarettir.
FREUD: Kadının cinsel arzularının simgesi olarak yorumlanır.
JUNG: Ruhlunuzdaki iyiye kötünün mücadelesine yorumlanır.
HALK İNANIŞINDA: Gönül ilişkilerinizdeki rahatsız edici olmayan küçük
yalanlara yorumlanır.
FREUD: Kendi cinselliğinden tedirginlik duymaya kötü bir şey olarak görmeye
yorumlanır.
JUNG: Tedirginliklere ve ruhsal bir arınmadan geçmenin gerekliliğine
yorumlanır.
HALK İNANIŞINDA: Evinde, işinde yada dostları ve yakınları arasında
tedirginlik verecek sorunlar yaşayacağına yorumlanır.
FREUD: Erkek cinselliğinin gücünü simgelediğine yorumlanır.
JUNG: Cinselliği duygusal olarak
yaşamak isteğine yorumlanır.
HALK İNANIŞINDA: Uzun zamandır yapmak istediğiniz bir işin tam zamanı
olduğuna yorumlanır.
FREUD: Buluğ çağına gelmiş insanların ilk cinsel uyarılarına yorumlanır.
JUNG: Ruhsal sıkıntıları üstünden atmaya yorumlanır.
HALK İNANIŞINDA: Dürüstlüğün ve başarının belirtisi olarak yorumlanır.
FREUD: Kötü bir cinsel yaşantıya işarettir.
JUNG: Korku duymanız ve dikkatli
olmanız gereken olayların habercisi olarak yorumlanır.
HALK İNANIŞINDA: Kötülüklerin olabileceğine işarettir.
Kaynak: Aysel YEŞİLYURT, Cinsel
Rüya Yorumları, Gün Yayıncılık, 2002, İstanbul
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar