Print Friendly and PDF

VAHDET-İ VÜCUD MESLEĞİNDEN

Bunlarada Bakarsınız



Mahir İz
Biri, Heme ûst, diğeri Heme ez ûst; ya’ni biri kâinatta ne varsa hep O’dur. İkincisi ise, âlemde ne mevcutsa O’nun eseridir, esma’ ve sıfatın ın tecellisidir. Molla Camî’nin
«Kainâtta ne mevcudsa hepsi birer vehim, hayâl yahut aynadaki akisler veya gölgelerden ibarettir.» beytindeki ifade birçok mutasavvıf ehl-i beyanın sözlerinde muhtelif şekillerde söylenmiştir.
Hatif-i îsfahanî’nin terci-i bendinde
«Bir tek O vardır ve O’ndan başka hiçbir şey yoktur. O birdir, O’ndan başka ilâh yoktur.», bediasından da her şeyin fenaya müncer olacağını, bünyesinde fenâ bulunan her varlığın, yok farzedilebileceğini; ya’ni: «Hakk’dan başka herşey mahvolur, bakî ancak O’dur.» ayet-i kerimesinin mealini mücm’elen ifadeden ibarettir.
Ehad Ahmed dürür mim eder fark
Bütün âlem o mim içredir gark
*
Zi Ahmed tâ Ehad yek mim farkest
Heme âlem dürrin yek mim garkest
**Necmeddin Mahmud Tebrizi’nin “Gülşen-i Râz” adlı eserinde geçen
Zi Ahmed tā ehad yek mim farkest
Cihāni ender ān yek mim garkest
زاحمدتا احمد يك ميم فرقست
جهانى اندر أن يك ميم غرقست
Ahmed ile Ahad arasında bir mim farkı vardır. O bir mimin içinde dünya saklıdır.
Kaynak: Eşrefoğlu Rumî Divanı, 1967, İstanbul

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar