Print Friendly and PDF

YİRMİNCİYÜZYILIN İKİNCİYARISINDA TÜRKİYE’ DE KADIN ÂŞIKLAR




Çalan / Okuyan ve Mahlası: İkin Manya [Sarıcakız]
-1-

Bulamadım hiçbir yerde izini
Çayır çimen bağda gülde aradım
Boşa yuttum gurbet elin tozunu
Dağ taş dere tepe yolda aradım
-2-

Başım aldım gurbet gurbet götürdüm
Ben camım boşa yedim bitirdim
Leyla gibi Mecnun'umu yitirdim
Stepte sahrada çölde aradım

Âşıkın yüreği dardadır darda
Sözden caymak var mı eroğlu erde
Aslı için yanıp tutuşan nerde
Ateşte narlarda külde aradım
-4-

Durup bir kararda kalamadım ki
Yerde gökte nerde bulamadım kı
Sarıca nerde dir bilemedim ki
Yazık ki yabanda elde aradım

*Selbi: Kaynaklarda ismi Selvihan olarak da geçen bu kişi, rivayete göre Ercisli Emrah’ın sevdiği kadındır.
**


Sen gittin gideli burada sensiz
Perişan hallerim tez gel efendim
Felek baltasını bana savurdu
Kırıldı dallarım tez gel efendim


Zalim kader beni avladı erken
Ağzımda lokmalar büyüdü yerken
Derdimle başbaşa durup dururken
Zehroldu ballarım tez gel efendim


Güllüşah'mı düştü çaresiz hak
Döküldüm pazara aldım ihale
Araya gerildi bir metin kale
Kapandı yollarım tez gel efendim|
Âşık Güllüşah




 1850'de, şimdi artık Kazak şehrinin sınırlarına girmiş Ağköynek köyünde doğdu. Babası Kâzım Ağa Giyasbeyli, Kazak'ın asilzâdelerindendi. Eğitimini ağabeyi Hacı Mehemmed Ağa'dan aldı. "Rencur" mahlası ile şiirler yazmasına rağmen, Arap ve Fars dillerini bilmesi ve Seyid Mirhemze Nigârî'nin Nakşibendî tarikatının müridlerinden biri olması münasebetiyle çağdaşları arasında "Molla Hanım" adıyla tanınmıştı. "Molla hanım ziyade mü'mine ve abide, ismetli ve hayalı bir hanım idi ki, vaktinin çoğunu ibadet ve riyazetde geçirirdi" (Firudinbey Köçerli, Azerbaycan Edebiyatı, c. II, Bakı, 1981, s. 249).
Şahnigâr Hanım'm yayınlanmamış bir divanı vardır. Divanındaki şiirler, tür açısından gazel, münacât, mersiye, maddeyi tarih, çarpârelerden ibaretdir. Bir tarikatın müridi ve din tebliğatçılarından biri olması nedeni ile şiirlerinde dini konular sık-sık ele alınmıştır. Mersiye türünde yazdığı şiirler ise teinin ve tek kızı Abıhayat'ın ölümüne ithaf olunmuştur. Eşi Paşa Ağa Dilbazov da Kazak'ın aydınlarından ve asilzadelerinden biriydi.
Şahnigâr Hanım Rencur 1890'da Kazak'ta vefat etmiş ve burada toprağa verilmişdir.
Kaynakça: Firudinbey Köçerli. Azerbaycan Edebiyatı, c. II, s. 249-253; Azerbaycan’ın Aşık ve Şair Kadınları, Bakı, 1991, s. 109- 113.

(Feridun Bey Köçerli, Azerbaycan Edebiyatı, Bakü-1981, c. II. s. 250)

İlahi, gönül nurunun kasrıdır, onu gam evi yapma;
bir an olsun sevim [cazibe] iştiyakından ayrı koyma.
*
Şahım, gönül şehrini hayal gürültüleriyle perişan etme;
dert yüklü olan belimi, dert ve gam eliyle bükme!
*
Bu geçici dünyada, yüzü kara bir kulum;
ey merhamet edici, rahmetini ve yardımını benden uzaklaştırma.
*
Muhabbet âdemlerini, köyünün güneşiyle daima koru;
rakibi amacına ulaştırma, elimi Cem'in kadehinden ayrık bırakma.
*
Cihanda zevksiz olan gamlardan (ayrı) dur, ama;
aşkının gamıyla, Rencur'un yüzünü gözü yaşsız ve nemsiz bırakma.
***
Sarhoşum, kafam karmakarışık, bu iş nedir bilmem;
sâkî ile elbirliği etmişim, kadehin doluluğu nedir bilmem.
*
Bugün, aşkınla ağlamaktayım, şaşkın bir âşığım;
ilişme, sızlarım ki azar (paylama) nedir bilmem.
*
Güneşin altındayım, gölgem uzun düşmez;
çünkü (benim) özüm şiirdir, söz nedir bilmem.
*
Sevgilinin müptelâsıyım, gölgem uyur düşmez;
çünkü (benim) özüm şiirdir, söz nedir bilmem.
*
Şahmeran'ın müptelası, yalvarmakta olan bir yılanım;
(sevgilinin) saçı ile günüm karadır ışık nedir bilmem.
*
Aşk müptelası, bir perişan aşığım;
sevgilinin talibiyim, rakip nedir bilmem.
(c. II, s.253)
***
Ne küfrüm, ne imanım var; nede dinim, ne inançlarım var;
ben imansızım, ümidim de küfür şahma kaldı.
*
Ne Müslümanım, ne dindarım; ne dolu kadehim,
ne sarhoşum; ne Basra, ne Şam şehrindenim; ne Hindistan'dan, ne de İran'danım.
*
Ne Şii'yim, ne Sünni'yim; hepsi boş laf, dört kadına ise gönlüm temizdir (razıyım).
Ne zalimler, ne de insafsızlar ehlindenim; hangi illetle beraberim ben?
*
Muaviye nesline, daima lanet ederim;
küfre engel olmayanlar bunlardır, ben bunlarla düşmanım.
*
Ne olgun biriyim, ne güzel bir yüzüm, ne de malım mülküm var.
Benim bir şebane [gecelik kadın] olduğumu söylüyorlar.
*
Ne sözlerim hakikattir, ne yolum bir" tarikattir
ne konuşmam güzeldir, ne de bilgi ilim ehliyim.
*
Ne dünya, ne ahiret ehliyim;
ne sevda ehliyim, ne perişanım; ne rahatım, ne de Hak'tan şüphem var.
*
Ne bahtlıyım, ne gamsızım; bahtım ne iyidir, ne kötüdür;
ne mutlu oldum, ne gözlerim nem oldu; ne de cihanda perişanım.
*
İstek nedir, istenen nedir; rakip nedir, rekabet edilen nedir;

cazip nedir, cazibeli olan nedir; ne zan nolunsa, ben cennet(ler)im.


Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar