Print Friendly and PDF

YMA SUMAC




Yma Sumac
Doğum adı
Zoila Augusta Emperatriz Chavarri del Castillo
Doğum
13 Eylül 1922, Ichocán, Cajamarca,Peru
Ölüm
Meslekler
Şarkıcı, Sinema oyuncusu, Radyo sanatçısı, sahne sanatçısı
Çalgılar
Vokal Soprano
Etkin yılları
1950'li yıllar
Resmî sitesi
Yma Sumac (13 Eylül 1922 - 1 Kasım 2008), Peru asıllı soprano.
1950'li yıllarda Exotica şarkıcılarının en tanınmışlarından biriydi. Hayret verici bir şekilde beş oktav aralığında kullanabildiği sesi ile uluslararası bir şöhrete erişen sanatçı 1955'te ABD vatandaşı olmuştur. Seyrek de olsa Ima veya Imma Sumack adlarını da kullanmıştır. Egzotik müzik de denen İnka kızılderililerine özgü yüzyıllar öncesine dayanan eski bir Peru müziği tarzını icra ediyordu.
Dünyada çok az sayıda şarkıcının erişebildiği bu beş oktavlık ses aralığından daha da şaşırtıcı olanı Yma Sumac'ın hiçbir müzik eğitimi almamış olmasıdır. Hatta bazı söylentilere göre Yma Sumac nota okumayı bile bilmiyordu.  Sadece 5 albümle efsane haline gelen ender şarkıcılardan biridir. Albümleri 50 yıldan beri defalarca yeni baskılar yapmaya devam etmiştir. 2008 yılında 86. yaşını kutlayan şarkıcı, aynı yılın 1 Kasım'ında Los AngelesCalifornia'da hayata veda etmiştir. Sanatçı kalın bağırsak kanseri tedavisi görüyordu.
13 Eylül 1922 tarihinde Peru'nun kuzeyinde yer alan yüksek dağlarla çevrili bölgesi Cajamarca'nın Ichocán kentinde dünyaya gelmişti. Doğduğunda verilen ismi "Zoila Augusta Emperatriz Chavarri del Castillo" idi. Doğduğu tarih ve kökeni hakkında da çok çeşitli söylentiler ortaya atılmıştı. Daha önce doğduğu yıl ile ilgili olarak 1921'den 1929'a kadar değişik tarihler verilmişti. Ününün doruğunda olduğu 1950'li yıllarda ise son İnka imparatoru Atahualpa'nın soyundan gelen bir prenses olduğu iddia edilmişti. Hatta bir ara aslında Brooklyn veya Kanada'da doğduğu ve New York'ta şarkı söylerken Peru ile ilgili bu hikâyelerin reklam için uydurulmuş olduğu bile ileri sürülmüştü.
13 yaşına geldiği zaman olgunlaşan sesi ile dikkati çekmeye başladı. Arjantin'e radyo programı yapmak üzere davet edildi. 1943'e gelindiğinde Arjantinde 16 kadar şarkıyı plak yapmıştı bile. 1942'de Orkestra şefi Moises Vivanco ile tanıştı ve evlendiler. Cholita Rivero adlı bir dansçıyı da aralarına alarak kurdukları "The Inka Taky Üçlüsü" adlı grupla İnka kızılderililerine özgü yüzyıllar öncesine dayanan eski bir Peru müziği tarzını uyguladı. Bu grupla birlikte bütün Güney Amerika'yı turlayarak konserler verdi.
Yma Sumac'ın annesinin kızlık soyadının Atahualpa olması onun son İnka İmparatoru Atahualpa'nın soyundan gelen bir prenses olduğu söylentisinin çıkmasına yol açmıştı. 1946 yılında grup New York'a gitti. Başlarda Amerikalıların onun müziğine pek hazır olmadıkları anlaşıldı, bu tarz müziği tuhaf bulmuşlardı ve fazla ilgilenmemişlerdi. Küçük gece kulüplerinden birinde şarkı söylerken orada bulunan Capitol Records plak şirketinden bir yetenek avcısının dikkatini çekince 1950yılında bu şirketle bir kontrat imzaladı. Artık adını da resmen Yma Sumac yaptı. Bu daha büyüleyici ve egzotik bir isimdi. Artık 20'li yaşlarının ortalarında olan Sumac'ın sesi de gücünün zirvesine erişmişti. Çok az sayıda şarkıcıda görülebilecek bir şekilde 5 oktava kadar bir ses aralığında şarkı söyleyebiliyordu. Bu olağanüstü yeteneğinin yanı sıra kendisine eşlik eden büyük orkestralarla beraber tarzını daha da geliştirdi ve 1950'de doldurduğu Voice of the Xtabay albümü hiç reklamı yapılmamasına rağmen 100.000'in üzerinde sattı.
Aynı yıl "Hollywood Bowl" da verdiği başarılı koserlerle de ünü tüm dünyaya yayıldı ve yurt dışı konserlerine başladı. Kendisine "İnka Prensesi", "Peru'lu diva", "egzotik müziğin kraliçesi", "Dünyanın en egzotik sesi" gibi lakaplar takılan Sumac tüm 50'ler boyunca dünya turneleri, plak kayıtları yaptı birçok filmde oynadı ve sonunda kendisine "Dünyanın 8.ci harikası" da dendi.
Şarkılarını eski Peru dilinde ve İspanyolca söyleyen Sumac İtalya turnesi sırasında aslında vokal yorumlamaya fazla açık olmayan İtalyanca arya ve şarkıları da büyük bir cesaretle yorumladı. Bunlardan "Sihirli Flüt" ve "Ay Işığı Sonatı"nı yorumladığı zaman 20 dakika ayakta alkışlanmıştı. Kendiyle yapılan röportajda soyunma odasına gelen ünlü bir İtalyan sopranonun kendisinden kendi müzik türüne geri dönmesini rica ettiğini, opera müziğini yapmaya devam ederse kendisi ile rekabet edecek hiçbir İtalyan sopranonun kalmayacağından yakındığını söylemiştir.[1]
1961'de 2 haftalık bir turne için gittiği Sovyetler Birliği'nde aşırı yoğun talep üzerine tam 6 ay kaldı. Dönüşte kocasından ikinci ve son kez boşandı. 1970'lerin başında birkaç hayranının ısrarı ile "Miracles" (mucizeler) adlı bir psychedelic müzik albümü yaptı ancak beğenmeyip derhal piyasadan toplattı. Bu nedenle piyasada çok az olan 1971 tarihli bu albüm hayranları ve koleksiyonerler arasında değerli bir meta haline gelmiştir.
https://youtu.be/n4niH1RVvwU
Yma Sumac'ın 5 oktava kadar çıkan ses aralığının diğer sopranolarla karşılaştırılması.
·        Voice of the Xtabay (1950)
·        Flahooley (1951)
·        Legend of the Sun Virgin (1952)
·        Inca Taqui (1953)
·        Voice of the Xtabay & Inca Taqui
·        Mambo! (1954)
·        Legend of the Jivaro
·        Amor Indio (1957)
·        Fuego Del Ande (1959)
·        Recital (1961)
·        Miracles (1971) Yma Rocks! (1998) adıyla CD olarak tekrar basıldı.
·        Secret of the Incas (1954) .... Kori-Tica
·        Omar Khayyam (1957) .... Karina
·        Música de siempre (1958)
·        Las Canciones unidas (1960)
Yma Sumac kendi albümlerinin birinin kapağında.
Yma Sumac'ın birçok şarkısı filmlerin soundtrack'lerinde yer almıştı. Bunlardan bazıları:
·        Omar Khayyam (1957) "Lament" adlı şarkısı
·        Men with Guns (1997) "Xtabay" adlı şarkısı
·        The Big Lebowski (1998) "Ataypura" adlı şarkısı
·        Aprile (1998) "Bo Mambo" ve "Gopher" adlı şarkıları
·        Dead Husbands (1998) (TV) "Gopher Mambo"
·        Happy, Texas (1999) "Gopher Mambo"
·        Ordinary Decent Criminal (2000) "Gopher Mambo"
·        Confessions of a Dangerous Mind (2002) "Gopher Mambo"
·        The In-Laws (2003) "Gopher Mambo"
·        Rebound (2005) "Hands Up"
·        Die Österreichische Methode (2006) "Xtabay"
·        King of California (2007) "Malambo No. 1"

TRT televizyonunda 1980'lerin başında Öztürk Serengil tarafından sunulan ve Türk komedi dünyasına Fatih Mühürdar gibi pek çok ünlüyü kazandıran Gülünüz Güldürünüz adlı yetenek yarışmasının jenerik müziği Yma Sumac'ın "Gopher" adlı mambo'suydu (Mambo! albümünde yer alır) ve Öztürk Serengil şarkıyı söyler gibi yapıyor ve müzik eşliğinde garip dansını yapıyordu.
[archiveorg KNERIPLAYLIST-YmaSumac-Mambo width=640 height=140 frameborder=0 webkitallowfullscreen=true mozallowfullscreen=true]

Çankırı'da dünyaya geldi.
Ankara Muallim Mektebi'nden mezun olduktan sonra ilkokul öğretmeni olarak görev yaptı. Daha sonra dışardan bitirme sınavları yoluyla lise öğretmenliğine geçti. Kastamonu Lisesi'nde Türkçe ve edebiyat öğretmenliği ve yöneticilik yaptı. İstanbul'da Kabataş Lisesi'nde de çalıştı. Sonra İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünü 1939 yılında tamamladı. Daha sonra sırasıyla Galatasaray Lisesi'nde, Alman Lisesi'nde, Şişli Terakki Lisesi'nde ve Harp Akademisi'nde edebiyat öğretmeni olarak görev yaptı.
İlk şiiri 1923'de halk yolu dergisinde yayınlandı. Halk Edebiyatı geleneklerine bağlı ve hece ölçüsünde çağdaş şiirler yazdı. 1940’dan başlayarak Çınaraltı, Sanat ve Edebiyat, Hareket, Ün, Şadırvan, Edebiyat Dünyası gibi dergilerde şiirleri yayınladı. 1969’da Galatasaray Lisesindeki görevinden emekli oldu. 1970’lerde şiirleri daha çok Varlık dergisinde görüldü.
Anadolu’yu şiirlerinin ana teması olarak aldı. Yurt güzellemeleriyle tanındı. Yazdığı yurt güzellemeleri şiirlerinde Erzurum, Eğin, Ilgaz, Isparta, Bursa, İstanbul, Konya illerini çeşitli özellikleriyle tanıttı.
Güçlü bir anlatıma ve duyarlığa sahip olan şiirleri ancak 1970'lerden itibaren kitaplaşmaya başlamıştır.
Zeki Ömer Defne, Aralık 1992'de yaşama gözlerini yumdu.
Zeki Ömer Defne, Puya’lar – I, Sessiz Nehir

Sesin gelir And dağları'ndan ağrı
ima Sumah!
Beş oktavdan aydınlanır ufkumuz:
Turuncu, sarı, yeşil, mavi, beyaz
Her sabah.
Açıp pencerelerini And dağları'na karşı
Her sabah
"Doğan Güneş Şarkısı" söyler misin,
Ağarırmış bütün dünya dağları..
Uyanırmış eski çağlardan Örfe,
Sonra beş oktavdan doğarmış güneş:
Turuncu, sarı, yeşil, mavi, beyaz.
Öyle mi İma Sumah?
Benim de bir şarkım var sencileyin:
Benimki "Batan Güneş Şarkısı" İma Sumah!
Bir deniz şehrinde oturmaktayım,
Söylüyorum bu şarkımı her akşam,
Ama sade bu sulara vuruyor benim şarkım
Hem de kızıl, mor, siyah.
N’olursun ima Sumah
Kapatıp pencerelerini And dağları'na karşı
Bir akşam da benim şarkımı söyle!
Duysun tâ eski çağlardan Poseidon,
Ve kararsın beş oktavdan bütün dünya suları:
Sarı, turuncu, kızıl, mor ve siyah.
Olur mu İma Sumah?
**
Sen verdin bana bu gözü, bu kalemi:
Onunla görüyorum güllerin ötesini.
Onunla yazıyorum bu ilkyaz sabahına
Kalbimde dirilen bir bülbülün ötmesini.
Sen verdin bana bu gözü, bu kalemf!
Sen verdin bana bu ruhu, bu esini:
Sanki içimde bir açık Arpej şişesi daima,
Ve bir sesler duyuyorum hep "Yâ Yohanna, yaz!" diye,
Yazmalara yetişemiyorum seni ama. (1
Sen verdin bana bu ruhu, bu esini!
Sen verdin bana bu mit, bu masal çağlarını:
Sende eriştim bu Kastalia Kaynağı'na, (2
İçtikçe susadım, içtikçe sarhoş!
Sunar doluyu bir yandan Erato, bir yandan Arvağ. (3,4
Sen verdin bana bu mit, bu masal çağlarını!
Notlar:
1)         Yohanna yahut Johennes: Tanrısal esin başlayınca iki eliyle yazıp yine de yetişemediği rivayet olunan Hrıstiyan azizi.
2)         Kastalia Kaynağı: Delphoi’da, suyundan içen şairi çoşturup ona şarkılar söyleten kaynak
3)         Erato: Sevgi şiirleri ilham eden müz.
4)         Arvağ: Türk Mitolojisinde ilham perisi.
Kaynak: Zeki Ömer Defne, Puya’lar – I, Sessiz Nehir, 1985, Mayıs, İstanbul

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar