Print Friendly and PDF

YOK’A TAŞ MI DEĞER!




Louis Jacques Daguerre, 1837


Benim sesim çok çirkin. Fakat güzel olsaydı bile öyle yüksek sesle şarkı söyleyemezdim. Çocukken arada, bazı güzel akşamlarda babam bir şarkı söyler; ardından da sıranın bizde olduğunu, biz de birer şarkı söylersek buna çok sevineceğini belirtirdi. İki kardeşim de sırasıyla söylerlerdi. Sesleri fena değildi. Bana sıra geldiğinde söylememek için bin dereden su getirirdim. Babam, galiba nazlandığımı düşünerek ısrar edince lambayı söndürürlerse şarkıya başlayacağımı söylerdim. Lamba sönerdi. Buna rağmen şarkıya başlamadan önce “Sakın bana bakmayın!” diyerek kendimi iyice görünmez kılmayı denerdim. Şarkı söylenirdi, ortasında bir yerde gerisini unuttuğumu bahane eder susardım. Lamba yeniden yanardı. Babam bana sarılırdı.

“Sakın bana bakmayın!”lı perdeyi kapatıp, “Hey!...bana bakın!”lı temsillere açılan çok acayip renkli bir perdeyle yüzleşmek kolay olmuyor. Pek çok ağzın “bana baksanıza”sı etrafta çınlarken, “sakın bana bakmayın”ı sarf etmeye gerek kalmıyor. Herkesin “bakılan” olmak istediği bir dünyada yoklara karışmak nasıl da zahmetsiz ve ah nasıl da hüzünlü. Hüzünlü; çünkü yoklara karışmanın bedeli olarak size keskin gözler bahşedilmiştir. Bakışlardan uzaklaştığınız ölçüde gövdeleşmiş bir bakış kesilmeniz kaçınılmaz olabilir.

Çok değer verdiğim biri, dedesinin şu sözünü aktarmıştı bana:  “Oğlum yok olun, yoğa taş değer mi?”
Yok’a taş değmez, doğru. Ses yolunu kullanmayan o tuhaf şarkılardan da dilediğiniz kadar söyleyebilirsiniz üstelik. Kim bilir, taşın değmediği o “Yok”, belki de tüm taşlı temasların katlanarak yankılandığı bir yerdir. Yok’a taş değmeyecektir ama, taşın kımıltısına tanık olmaktan men edilmemiştir ne de olsa.

Şimdi o tatlı, baş döndürücü zıtlığa dönüyorum: “Yok” ve “olmak” yan yana geldiğinde ne yaman çelişkidir. Yine de insan bazan bir körlük karşısında görünmez olmaya razı gelir.

Erişim: http://eski-tas.blogspot.com.tr/2016/07/yoka-tas-mi-deger.html

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar