Print Friendly and PDF

YOLUNU YOLDAN BULANLAR

Bunlarada Bakarsınız



Türkiye Cumhuriyeti'nin 46. hükümeti, Turgut Özal tara­fından 13.12.1983'te kuruldu. Bu tarihten sonra da ülkede Özal'ın ve partisinin çok sevdiği deyimle, "mega projeler" dönemi başladı.
Turgut Özal, "mega projeler" konusunda iktidara gerçekten hazırlıklı gelmişti. Çünkü bunlar, birbiri ardınca gerçekleştirilmeye başlandı. Daha doğrusu birbiri ardınca iha­leleri yapıldı.
Turgut Özal, iktidara hazırlıklı gelmişti gelmesine, ne var ki bu hazırlık, daha çok düşünsel açıdandı. Özal, uzun yıllar üst-düzey denilebilecek görevlerde bulunmuştu. Bu görevleri ne­deniyle dünyayı gezerken, ileri ülkelerde gördüklerinin, bir gün Türkiye'de de yaşama geçmesini düşlemiş olmalıydı. İktidar, ona bu düşlerini gerçekleştirme olanağını sunuyordu.
Öte yandan, bu "mega projeler" için mali ve fiziksel ince­lemeler, fizibilite çalışmaları, kapsamlı uygulama projeleri ge­rekiyordu. Dahası, işleri yürütecek şirketlerin en doğru biçimde seçimi söz konusuydu. Ama ne Özal'ın, ne de partisinin bu ko­nularda hazırlıklı oldukları söylenebilirdi. Kaldı ki özal, bir bakıma "istim arkadan gelsin" diye özetlenebilecek "işbitirici" bir anlayışın başını çeken temsilcisiydi. Öyle ön çalışma, incele­me, araştırma... gibi ayrıntılara pek önem vermediği de bilini­yordu. Önemli olan, "bir şeylerin" yapılmasıydı. Yani tek tümcelik özeti hem Özal’ın, hem partisi­nin, hem de yüksek bürokratlarının temel dünya görüşleri şu olmuştu:
"Bir şeyler yap da nasıl yaparsan yap! Kaça yaparsan yap!"
Bu anlayış, Türkiye'ye ve Türkiye'nin yazgısına bir dönem egemen olan Özal'a ve ANAP'a özgü "arabesk liberal anlayışın" birinci kuralıydı.
Bu anlayış bir yandan hiçbir plana, kayda ve hesaba sığmayan işler nedeniyle kıt kaynakları hızla eritir, dış ve iç borçları çığ gibi büyütürken, öte yandan hesapsızlığın doğal sonucu yüksek enflasyon, halkın büyük çoğunluğunun üzerine karabasan gibi çöküyordu.
Bu hesapsızlık ve kural tanımazlık, iki önemli sonuç doğurmuştu:
Birincisi; gerçekte bire çıkabilecek işler dörde, beşe yaptırılmıştı.
İkincisi bu arada pek çok kişi ve kuruluş, bilinçli olarak akıtıldığında kuşku duyulmayan rüşvet çeşmelerinden küpünü doldurdukça doldurmuştu. Dönülecek köşeler öylesine çoğalmıştı ki... Türkiye’deki bu "mega projeler" çağının Avrupa'ya ve Amerika'ya da yansıdığı belirtiliyordu. Yurtdışındaki gizli banka hesaplarında, çiftlik evi taleplerinde bir patlama olduğu söyleniyor, yazılıyordu. Bu dönemde, dev­let parasıyla yüzlerce zengin yaratıldı. Sıradan bürokratlar, maaşı belli müdürler servet sıralamasında listelere girdiler. Banka memuru hısım akrabalar holding patronu oldular. Dürüstlük aptallıkla; üçkâğıtçılık beceriklilikle eşdeğer sayıldı. Köşe dönmek, insanı insan yapan bütün erdemlerin göz kırpmadan feda edilebileceği tek amaç oldu.
Bu akıl dışı dönemin, bir anlamda bittiği söylenebilir. Bir anlamda bitti, bitmesine de, bazı sektörlerde eskiden başlamış bu tür işler hâlâ devam etmektedir. Bugünlerde de kimi işlerde, kimi alanlarda benzer yöntemlerin benimsenme eğilimi de zaman zaman gözlenmektedir. Yine de ANAP'ın iktidardan düşmesi, bu bakımdan bir dönüm noktası sayılabilir.
"Mega projeler" ve "mega yolsuzluklar" çağının en önemli, en büyük projelerinden birinde devlet çıkarlarının birkaç büyük müteahhitin çıkarlarına nasıl feda edildiği, koskoca devlet kurumlarının bu müteahhitlerin çıkarlarına nasıl bekçilik ettiği ve onların peşinden koştuğu, bu amaçla bakanlar kurulunda bile nasıl mesai harcandığı anlatılmaktadır. Bu proje,"Otoyollar” dır.
Gördüğünüz gibi otoyollar; birkaç anlamda he­sapsızlığın, plansızlığın, usulsüzlük ve yolsuzluğun başyapıtı olarak, ülkemizin bir ucundan ötekine uzanmaktadır.
Yapılan işlerin "gerekli" olup almadığı konusunda, bugüne kadar pek çok tartışma yapıldı. Bu tartışmaların, bun­dan sonra da süreceği anlaşılmaktadır. Ancak biz bu tartışmalara, yani bunca otoyolun gerekli olup olmadığına, söylemek istemiyoruz. Çünkü, bu konuda olumlu olumsuz pek çok şey söylemek olanağı vardır, ayrıca zamanla kişisel yargılar değişmektedir. Oysa bu olaylardaki yolsuzluklar, bir bakıma soygun; hava gibi, su gibi, güneş gibi hiçbir kuşkuya ve tartışmaya olanak vermeyen, zamanla hiç değişmeyecek olan bir gerçektir.
Aslında bu konu, oldukça teknik ve karmaşık bürokratik ilişkilerle örülüdür. Ancak bahse konu olaylar gerçektir, Basında, TV'lerde bunlar fazlasıyla yapılıyor. "Trilyo­ner genel müdürleri" kamuoyu, artık tanıyor. Daha iyi tanınma­sı, iyice bilinmesi gerekense bu kişiler değil, kişilere bu "köşe dönme" yollarını açan "anlayış”tır. Çünkü kuralları koyan, bir anlamda "yasaları" yapan da uygulayan da "insan"dır.
"Otoyollar"uı üzerinden her geçişinizde, bu yolların her santiminin size neye, kaça patladığını düşünmeniz dileğimizdir.
Sh: 7-9
**

Otoyol güzergâhları bazen özel mülklerden, özel kişelere veya kuruluşlara ait tarlalardan, bahçelerden geçiyordu. Böylesi durumlarda, vatandaşın elindeki mülk, kamulaştırılıyordu.
Şimdi, kamulaştırma nedir, bu konuda kısa bir bilgi ve­relim:
Kamu yararının gerektirdiği hallerde, gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerinin mülkiyetinde bulunan taşınmaz mal­ların, devlet ve kamu tüzel kişilerince kamulaştırılması, 2492 sayılı kamulaştırma kanununa göre yapılıyor.
Bu yasa gereğince, bir kamu kurumu, yürüttüğü hizmet için ihtiyaç duyduğunu söyleyip, vatandaşın taşınmazını elin­den alabiliyor.
Kamulaştırılan taşınmazın sahibine ödenecek bedel ise, yine devlet görevlilerinin çoğunlukta bulunduğu kıymet takdir komisyonları tarafından belirleniyor.
Hemen hemen her kamulaştırma işleminde kamu­laştırma bedelleri, gerçek duruma göre düşük belirleniyor ve bu yüzden de "tezyid-i bedel" (bedel arttırımı) davaları birbirini izliyor.
Kamulaştırma kararına karşı ise, idari yargıda itiraz yolu varsa da, hemen hemen hiçbir zaman bu kararlara karşı dava kazanılamıyor. Çünkü örneğin bir yol için yapılan kamulaştırmada, kamu yararı olmadığını veya yolun başka yerden de geçirilebileceğini kanıtlamak pek kolay olmuyor.
Kamulaştırmalarda, belirlenen kamulaştırma bedelinin nakden ve peşin olarak ödenmesi genel kural. Ancak, Bakanlar Kurulunca kabul olunan büyük projelerde, bu bedel 5 yıl süren taksitlerle ödenebiliyor.
Gerek taksitli ödemelerde, gerekse de peşin ödemenin gecikmesi halinde, anaparaya devlet tarafından uygulanan faiz ise, yıllık %30 oluyor.
Otoyol seferberliği plansız, programsız başlatıldığından, hangi yolun kaça malolacağı hakkında hiç kimsenin en ufak bir fikri bile yoktu. Çoğu projelerde kamulaştırma bedellerini de karşılayacağı öngörülen dış krediler ise, zaten işleri yanlamıyordu bile. Olan biten para da müteahhitlere avans, ek avans, daha ek avans, fiyat farkı, ön ödeme, ihzarat bedeli, ek zam... bizim saymaktan, sizinse okumaktan bıktığınız türlü gerekçelerle ödeniyor da ödeniyordu.
İşte bu hay-huy arasında garip vatandaşa para kalmıyor, kamulaştırma bedellerinin üstüne yatılıyordu. Bu gün arsası kamulaştırılan, parasını en erken 2-3 yıl sonra alabiliyordu. Gecik­me faizi ise, yıllık %30’du. Genel Müdürlük, metrelerce uzun­lukta "alacaklı sıra cetvelleri" tanzim edip duruyordu.
Büyük müteahhitler her ağızlarını açtığında yeşil dolar­ları çuvalla onlara akıtan işbitiriciler, gerçekten "zenginleri sevi­yordu". Sıradan vatandaşlar ise arsalarından, tarlalarından olu­yor, bu yetmezmiş gibi paralarını da 3 yıl sonra enflasyonla iyice ufalanmış olarak ancak alabiliyorlardı. İşte bu sistemin adı da, "arabesk liberal düzen"di...

Sh: 113-115
**
Biliyorsunuz, otoyol yolsuzluğunun baş aktörlerinden işbitirici Genel Müdür A. Ç ….. hakkındaki bazı suçlamaların, "zaman aşımı" nedeniyle düştüğünü, bazı suçlamaların kamu davasına bile dönüşmediği yazıldı.
Böyle olayları izleyen insanlar, benzer durumlarla sık sık karşılaşıldığını anımsayacaklardır. Gerçekten, zaman zaman or­taya çıkarılan yolsuzluk olaylarında kamu davaları çoğunca zaman aşımına uğramaktadır.
Hiçbir hukuk bilgisi olmayan okurlar için çok kısa bir açıklama yapmak gerekirse, bir suçun işlendiği tarihten itibaren belli süre içinde dava açılmaz ve belli süre içinde ceza verilmez­se, artık o suç nedeniyle dava açmak ve ceza vermek olanağı or­tadan kalkar. Buna, zamanaşımı denir.
Peki, neden benzer olaylarda zaman aşımı ile sık sık karşılaşılmaktadır?
Bu yasa, padişahın değerli memurlarının, görevleri sırasında işledikleri veya görevlerinden doğan suçlarından ötürü yargılanmalarını özel kurallara bağlamaktaydı. Yasa, me­murların öyle her suçlamada zırt pırt yargıç önüne çıkmalarının önlenmesini amaçlıyordu. Osmanlı Devletinin memurları hakkında bir suçlama söz konusu olduğunda, hemen dava açılmayacak, önce o memur merkez memuru ise, bağlı olduğu bakan veya bağımsız genel müdürlüklerde genel müdür, eğer illerdeki memurlardan ise vali, ilçelerdeki memurlardan ise kaymakam tarafından soruşturma emri verilecek, "muhakkik­ler" (soruşturmacılar) tarafından soruşturma yapılacak, soruşturma evrakı tümü de memur olan bazı üst kurullardan geçecek, bazı durumlarda son olarak bir de Danıştay'a gidecek, eğer tüm bu aşamalarda "Lüzum-u Muhakeme" (yargılamanın gerekliliği) karan çıkarsa memur yargılanabilecek, yok, "Men-i Muhakeme" (yargılamanın gereksizliği) kararı çıkarsa memur yargılanamayacaktı.
Günümüze kadar devam eden bu sistem nedeniyle her siyasi iktidar, kendine yakın yüksek bürokratları hemen hemen her iddiaya karşı koruyabilmişlerdir. Bir bakan soruşturma emri vermedikçe, onun memurunu yargılamanın olanağı yoktur.
Gerçi, son yıllarda rüşvet, irtikap, kaçakçılık gibi suçların kovuşturulması bu yasadan koparılmıştır ama yine de ceza ya­sasında tanımlanan pek çok suç için koruma devam etmektedir.
Siyasi iktidarlar bürokratlarını ne kadar yolsuzluk yapmış veya ne kadar kuşku altında kalmış olurlarsa olsunlar, böyle koruyabilmek olanağına sahip olunca, bu memurları yargılayabilmek için ancak ve ancak iktidarın değişmesi, yeni gelen bakanın bu soruşturma emrini vermesi gerekmektedir. Bu ise, bazen Ceza Yasamızdaki zaman aşımı sürelerinden de fazla zaman gerektirmektedir.
İşte birçok bürokrat bu 80 yıllık "geçici yasa" sayesinde birçok suçlamadan kurtulmuştur. Özal'ın en yakınında bulunan bir bürokrat için Özal’a rağmen herhangi bir ANAP Bayındırlık Bakanının soruşturma emri verebileceği düşünülebilir mi? Gerçekten, otoyollar konusundaki soruşturma emri SHP'li Bayındırlık ve İskan Bakanı Onur Kumbaracıbaşı tarafından ve­rilmiştir. Bu yasa gerekli midir?
Bu konuda karşıt görüşler vardır.
Görüşlerden biri, memurların görev yaparken sık sık çeşitli suçlamalarla karşılaşmalarının doğal olduğunu, her suçlamada dava açılmasının hizmeti aksatacağını ve memurun görev duygusunu olumsuz etkileyeceğini ileri sürer. İkinci görüş ise, yasalar önünde herkesin eşit olduğunu, hiç kimseye ayrıcalıklı bir statü verilmemesi gerektiğini savunur.
Bu konuda biz de bu ikinci görüşü paylaşmaktayız.
Osmanlı İmparatorluğu döneminde ülke padişahın mülkü, devlet padişahın devleti, halk ise padişahın tebasıydı.
Oysa çağdaş cumhuriyetimizde devlet bir hukuk devleti­dir ve yurttaşın hizmetinde olan bir örgüttür.
Halkın hizmetindeki bir devlet örgütünün maaşlı me­murları (ki, onlar da halka hizmet için vardır) hiçbir suçlama karşısında sıradan bir yurttaştan farklı bir zırhla korunmamalıdırlar. Memurun yargılanmasına gerek olup olmadığı yo­lundaki karar, birtakım idari kurallar tarafından değil, yine bağımsız yargı tarafından verilmelidir. Cumhuriyet savcıları, "Kovuşturmaya yer olmadığı" veya "yer olduğu" şeklindeki ka­rarları, herkes gibi memurlar hakkında da verebilmelidir. Hele soruşturma ya da kovuşturma emri vermek, siyasi ya da idari kadroların elinde olmamalıdır.
Padişahlık devrinin ürünü, 80 yıllık bu çürümüş yasa yürürlükten kaldırılmadıkça, bürokratların yaptıkları yolsuz­luklar çoğu zaman yanlarına kalacak, bu durum kamu vic­danını kanatmaya devam edecektir.
Temiz devlet, temiz toplum sloganını kullanan siyaset­çilerimiz, işe buradan başlamalıdırlar. Yoksa söylenenler ve ya­pılanlar birbirini tutmayacak, bu ikiyüzlülük sürüp gidecektir.
İşte, otoyol ihalelerinde var olan usulsüzlük ve yolsuzluğun tümü değildir. Ne yazık ki. örneğin, yapılan imalatın fiziki ölçümlerinin daha ne yolsuzluk sak­ladığı bilinmiyor. Otoyollarda bugüne dek 10 milyonlarca met­reküp kazı, bir o kadar dolgu yapılmıştır. Binlerce ton taş, kum, çimento, demir, asfalt, çelik, alüminyum ve diğer malzemelerin hak edişlerde ne kadar şişirildiğini hiçbir zaman tam olarak öğrenemeyeceğiz.
Devlet kurumlarının ve yöneticilerin yolsuzluğa bulaş­maları, hem tarih kadar eski, hem de sadece ülkemize özgü ol­mayan bir evrensel sorundur. Ne var ki, her ülkede parlamentoların, yargının ve en önemlisi de halkın böylesi olaylara karşı tepkisi aynı değildir. Kimi ülkelerde bunlar en ağır tepkiyi çeker ve derhal cezalandırılırken, kimi ülkelerde ise bu yolsuz­lukları yapanların değil, ortaya koyanların, yazanların başla­rına olmadık işler gelebilir.
Ülkelerin ne kadar dürüst, demokratik yönetimlere sahip oldukları konusunda çok çeşitli ölçütler ortaya konulabilir. Bizce bu ölçütlerden biri de, ülkede yolsuzluk ve hırsızlıkların etkin biçimde kovuşturulup kovuşturulmadığı, üzerine gidilip gidilmediği, bunların toplumdan gizlenip gizlenmediği olmalıdır. Bu açılardan, Türkiye’nin çok iyi bir sicile sahip olduğunu söyleyebilmek, şu an ne yazık ki olanaksız.
Ülkemiz için en büyük şanssızlıklardan biri de, özellikle son 10 yıl içinde ANAP iktidarı döneminde topluma yayılmış ve ne acı ki epeyce de yandaş bulmuş olan bir düşünce biçimidir. Bunu, şöyle özetleyebiliriz: "Canım adam yedi filan ama, epeyce de iş yaptı bu arada" Bu düşünce, kamu görevlilerinin iş yaparken bu arada küplerini doldurmalarının doğal olduğu yargısıdır ve bunun kadar toplumu çürüten, ahlâk değerlerini ayaklar altına alan bir başka şey düşünüle­mez. Çünkü bu inanış, toplumsal vurdumduymazlığı, bezgin­liği, tepkisizliği, en önemlisi de "Bize de vurgun sırası gelebilir" beklentisini ifade etmektedir.
Bu düşüncenin toplumda yandaş bulmasını, sadece 1983 sonrası ve sadece 1983 sonrasının icraatı ile açıklamak aslında eksik bir yaklaşım sayılmalıdır. Bu dönemin öncesinde ve son­rasında vaat ettiklerini yerine getiremeyen, toplumun beklenti­lerine, özlemlerine yanıt veremeyen, doyurucu icraat yapama­yan, kısaca beceriksiz, yetersiz ve yeteneksiz yönetimlerin payını da unutmamalıyız. Bu kadar olumsuzluk arasında biraz göz boyayabilen herkes, toplumun sınırsız hoşgörüsünü ve övgüsünü kolayca kazanabilmektedir.
Ödediği vergilerin nasıl ve nereye harcandığı konusunda bu kadar bilgisiz, bu kadar ilgisiz bir halk daha var mı?
Kuşkusuz vardır. Nerede?
Bizden daha azgelişmiş, bizden daha az demokratik, bizden daha kötü durumdaki ülkelerde elbette. Böyle ülkelerde sıradan insanlar, altlarında 30-40 milyonluk kırık dökük arabalarıyla otoyollardan geçerken, "ne kadar güzel, kaymak gibi yol" olduğunu zevkle düşünürler de, bunun kaça patladığıyla, aslında kaça yapılabilecek olduğuyla ve bu arada kimlerin küpünü doldurduğuyla hiç ilgilenmezler.
Güzel Türkçemizde halkın tepkisizliğini, teslimiyetini, kaderci bekleyişini belgeleyen pek çok atasözü vardır.
Ne diyelim, belki de işleri düzeltmeye atasözlerimizden başlamak gerekir.
Otoyollar konusunda sürdürülen araştırma, inceleme ve soruşturmalar sonunda iki eski bakan ile, bir eski genel müdür ve bir iki orta kademe yöneticisi şu anda yargılanmaktadır. Bu yargılama, Yüce divanda sürmektedir. Verilecek hükmün, temiz devlet, temiz toplum için bir ibret, bir iyi başlangıç olmasını dileriz.
Sonuç olarak, kitabımızın başında söylediklerimizi bir kez daha tekrar edelim:
Otoyollar; hesapsızlığın, plansızlığın, usulsüzlük ve yol­suzluğun başyapıtı olarak ülkemizin bir ucundan diğerine uzanmaktadır.
Bu yollardan geçerken, katettiğiniz her metrenin, çocuklarınıza, torunlarınıza iç ve dış borç anapara ve faiz ödemesi olarak döneceğini unutmayın, lütfen...
Kaynak: Yolunu Yoldan Bulanlar, Seçkin Doğan, Ümit Yayıncılık ,1994, Ankara


Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar