Puşkin, AŞK VE SATRANÇ
Alexander
Puşkin satrancı severdi. Bir deha duygusuyla, Rus yazarlar arasında aile ve
sosyal yaşamdaki rollerini anlayan ve çok takdir eden ilk kişi oldu ve
gelecekleri için bir vizyoner olduğu ortaya çıktı. Bunun kanıtı, Eylül 1832'de
karısına yazdığı mektup ve dört yıl sonra dünyanın ilk satranç dergisi
Palamed*'i satın almasıdır. Şairin kütüphanesinde, çalıştığı ünlü maestro A.D.
Philidor ve A.D. Petrov'un satranç kılavuzları da korunmuştur. Çağdaşları,
ölümcül düellonun arifesinde oynanan son oyun da dahil olmak üzere satranç boş
zamanlarından bahseder. Puşkin, eserlerinde de bu oyuna yöneldi - Eugene
Onegin*, Peter the Great's Moor* romanları, The Tale of the Golden Cockerel*
için eskizlerde.
Bütün
bunlar ve diğer birçok gerçek, şairin tüm yaşamı ve çalışması bağlamında,
Puşkin'in zamanının satranç kültürüyle bağlantılı olarak incelenir.
Satranç
Pushkiniana'ya adanmış kitap ilk kez yayınlandı. Yazarı, ünlü Rus yazar ve
satranç kültürü tarihçisi I. M. Linder'dir. Ek olarak, V. I. Linder'in iki
belgesel kurgu öyküsü de dahil olmak üzere birkaç edebi makale içerir.
Satranç Pushkiniana Uvertürü
"Büyük
bir yazarın her satırı gelecek nesiller için değerli olur." Puşkin'in
Voltaire'in yazışmalarıyla ilgili bu sözleri, şairin eşi Natalya Nikolaevna'ya
yazdığı mektubun satırlarını okuduğunuzda istemeden hatırlanır: “Satrancı
öğrendiğin için teşekkürler ruhum. Bu her düzenli ailede kesinlikle gereklidir;
Daha sonra kanıtlayacağım. Bu 1832'de söylendi. Dört yıl sonra şair, Paris'te
çıkmaya başlayan ve tamamen satranca ve uluslararası satranç hayatına adanmış
olan Palamedes dergisinin ilk sayılarını aldı.
Her
iki tanıklık da anlamlı: Alexander Sergeevich Puşkin, satrancın sadece bir oyun
değil, aile ve sosyal yaşamda yararlı bir rol oynayacak bir kültür alanı olduğu
inancıyla doluydu. O zamanın koşullarında - ve soylular arasında daha yaygın
olan başka bir oyuna direnmek için - toplumun yaşamı ve gelenekleri üzerinde
zararlı bir etkisi olan kartlar.
Ancak
satranç uzun yıllar şairin araştırma ve düşüncelerinin konusu olmuştur. İşte
Puşkin'in "satranç biyografisi" hakkında sadece birkaç gerçek. Bu, o
zamanın en iyi satranç kılavuzlarının incelenmesidir - MS 18. yüzyılın ikinci
yarısının ünlü Fransız ustası. D. Philidor (Paris, 1820) ve Rusya'nın ilk
ustası A. D. Petrov (St. Petersburg, 1824). Ve Eugene Onegin'in dördüncü
bölümünde dikkat çekici bir satranç bölümü. Ve Petrov ile kişisel bir tanışma
ve Edebiyat Gazetesi'ndeki (1830-1831) işbirliğine katılımı. Ve çağdaşların
şairin 20'li ve 30'lu yıllardaki satranç boş zamanlarına dair ifadeleri;
üstelik son maç ölümcül düellonun arifesinde oynandı.
Kendi
başlarına, bu gerçekler bilinmektedir. Ve bir zamanlar Puşkinist B. L.
Modzalevsky, satranç tarihçileri A. Novikov, M. Kogan, I. Romanov, bu satırların
ve diğerlerinin yayınlarında alıntılandılar (bunlar hakkında bir fikir
bibliyografya tarafından verilmiştir. verildi).
Bu
kitapta ilk kez "Puşkin ve satranç" konusuyla doğrudan veya dolaylı
olarak ilgili olan ve onu modern satranç kültürüyle ve Puşkin çalışmalarının
mevcut aşamasıyla birçok bağla ilişkilendiren her şey incelenmeye çalışıldı. Ve
bu aynı zamanda hikayenin tüm arka planını aydınlatmak anlamına gelir. Sadece
şairin hayatındaki ve eserlerindeki satranç gerçekleri ele alınmakla kalmaz,
şairin romantizmini sürekli hissettiği ülkenin satranç hayatının üzerindeki
perde kaldırılır. Zaman zaman tanıdıkların, arkadaşların ve arkadaşların
satranç hobilerinin, özellikle de satranç lehine kartları kategorik olarak
reddeden Decembristlerin en ince psikolojik nüansları onun görüş ve algı
alanında olduğu ortaya çıktı. Puşkin'in hayatının farklı dönemlerinde tanıştığı
bu oyunun hayranları arasında örneğin Wilhelm Küchelbecker, Fyodor Glinka,
Kondraty Ryleev, Mikhail Lunin, Nikolai Basargin,
Puşkin'in
anısının, çağdaşlarının hayranlık duymayı bırakmadığı "kilerinde",
çalıştığı "Rus Eski Eserleri" nin satranç gerçekleri de bir kenara
bırakıldı: destansı masallar ve türküler, Moskova Kremlin Cephaneliği'nin
"sütunları" , yabancı gezginlerin notları ve satrancın Rusya'daki
popülaritesine, Korkunç İvan, Alexei Mihayloviç, Büyük Peter ve diğer
otokratların "kraliyet oyununa" bağımlılığına dikkat çeken diğer
birçok belge. Shakespeare, Cervantes, Goethe'den Voltaire, Rousseau ve
Diderot'ya kadar saygı duyduğu dünya edebiyatı klasiklerinin bir dizi eserinde
kulağa belirgin bir şekilde gelen satranç övgüleri de şüphesiz hafızasına
yerleşti ...
Tüm
bunlar - yaşanan ve görülen, duyulan ve okunan - Puşkin'in bilincinde birikti,
onu etkiledi, dönüştürdü ve eserlerde, mektuplarda, ifadelerde orijinal
tezahürler buldu. Ve şairin hayatı bu kadar erken ve trajik bir şekilde sona
ermeseydi, o zaman, büyük olasılıkla çağdaşları, bu oyunu öğrenmek için söz
verdiği "kanıt" da dahil olmak üzere, satranç hakkında onun dudaklarından
çok daha ilginç şeyler duyarlardı, bitmemiş bir peri. sihirli satranç taşları
ile tamamlanmış bir hikaye olurdu, Puşkin'in satranç tahtasındaki yeni
toplantılarını ve büyük olasılıkla 1837'nin sonunda Petrov tarafından kurulan
ve aralarında neredeyse bir kişinin bulunduğu St.Petersburg Satranç Kulübüne
girişini öğrenirdik. üçüncü (!) şairin arkadaşları ve tanıdıklarıydı. Ne yazık
ki, insan hayatı, toplum tarihi gibi, dilek kipini bilmiyor. Bu nedenle, şair
tarafından söylenmemiş ve açıklanmayan ne kadar çok şey kaldığını ancak
üzülerek söyleyebiliriz. Ve bizi ilgilendiren konuyla bir dereceye kadar
ilişkilendirmek için, F. M. Dostoyevski'nin Puşkin'in yanına aldığı "bazı
büyük sırlar" hakkındaki sözleri.
Ancak
bugün Puşkin'in satranca karşı tutumu hakkında kesin olarak bildiklerimiz bile
değerlidir, önemlidir ve tüm dahi içgüdüsüyle onun bu kültürel olgunun önemini
anladığını ve onun geleceğinin vizyoneri olduğunu ortaya koyduğunu iddia
etmemize izin verir. Rusya'da yazarların satranca olan ilgisinin artması, bu
oyunun bir kişinin ve toplumun yaşamındaki rolünün yüksek takdir edilmesi ve
satrancın en iyi temsilcileriyle kişisel dostane ilişkiler kurulması gibi
harika bir geleneğin Puşkin ile başlamasıydı. sanat. Leo Tolstoy, destansı
Savaş ve Barış üzerinde çalıştığı günlerde "Satranç, kitap ve avcılık
olmadan bu hayatı hayal edemiyorum" dedi. Ve Petrov'dan sonra en güçlü
ikinci Moskova ustası S. Urusov ile olan dostluğu hakkında, koca bir kitap
yazabilirsiniz. I. S. Turgenev'in sınırsız satranç tutkusu da biliniyor.
Satranç kitapları ve dergileri okudu, St.Petersburg ustası I. ile arkadaştı.
Shumov ve tahtada Rus ve yabancı aydınlarla savaşmaya cesaret etti. Bu konuyu
sayısız örnekle genişletmeden, edebi faaliyetini satranç besteleri bestelemekle
birleştiren Vladimir Nabokov'un da adını verelim.
bir
satranç dehasının hayatı hakkında dünyaca ünlü roman "Luzhin'in
Savunması". 1942 şiirlerinden birinin kapanış satırları önemlidir:
Sizinle
satranç oynuyoruz, Shakespeare ve Puşkin.
Yeterince
yaşadık.
Puşkin'in
eserine ve satranç sanatına bu kadar yakın bir estetik algı, bugün diğer
kültürel figürler arasında da bulunabilir. 1980'de St.Petersburg'dan yetenekli
bir küçük plastik ustası olan Elvira Eropkina, "Ruslan ve Lyudmila"
şiirine dayanan muhteşem porselen satranç yarattı. Farklı zamanlarda birçok
sanatçı, Eugene Onegin'deki satranç bölümünü resmetmek için ilhamla çalıştı. Bu
Onegin kıtası, 1996'da Washington'da düzenlenen International Congress of Chess
Collectors International'ın lüks kitapçığına yerleştirilen uzun makale
"Satranç ve Aşk"ın başlangıcıydı. Aynı yıl Berlin yayınevi
Shportferlag tarafından yayınlanan satranç ansiklopedisinde de “Puşkin ve
satranç” makalesi, satranç kültürüne damgasını vuran kurgu dehalarına özel
olarak adanmış birkaç makaleden biriydi. Aynı zamanda, bu satırların yazarı,
yüzyılların tamamen özgün bir yoklamasına ve şiir ve satrancın ilham
perilerinin birleşimine tanık oldu. FIDE dünyası için bir satranç maçının
Elista'daki kapanış töreninde yüzlerce güzel (ve kültürde gerçekten modern!)
Kalmyk kadını tarafından bir buçuk asır sonra nefesini tutarak dinlenen harika
Puşkin doğaçlama “Kalmychka” dan bahsediyoruz. şampiyonluk.
Sonuç
olarak, tamamen farklı bir gerçek olsa da, Puşkin'in dehasının zamanımız
üzerindeki gizemli inanılmaz etkisinin düzleminde de yer almaktadır. Gerçek şu
ki, 19. yüzyılın başları ve ortalarındaki Rus ustaları hakkında, Eski Rusya'da
satranç hakkında, estetik hakkında ilk monografileri yaratmaya mahkum olan,
önümüzdeki yüzyılda Moskova'da bir satranç kültürü tarihçisinin ortaya çıkması.
Satranç ve diğer birçokları, en çok uluslararası kabul görmüş yayınlar olan
Puşkin'in hayatıyla doğrudan bağlantılıydı. Bu durumda, bu kitabın yazarından
bahsediyoruz.
...
Ve bu, yarım asır önce, A. S. Puşkin'in ölümünün 110. yıldönümü arifesinde
oldu. Daha sonra All-Union Radyo Komitesi Radyo Takviminin yazı işleri ofisinde
çalıştım. Aynı zamanda satranç muhabiri olarak basında işbirliği yaptı. Yakın
geçmişte bir Puşkinist olan Gleb Sergeevich Berdyaev bir zamanlar yazı işleri
müdürü, heyecanlı bir durumda geldi ve şairin hayatı ve eserlerinde önemli
tarihlerin bulunduğu masasına bir solitaire kartı koydu.
"Isaak
Maksovich," diye aniden bana döndü. - Hiç böyle bir isim duydunuz mu -
Alexander Petrov? - ve ekledi: - B. L. Modzalevsky tarafından açıklanan Puşkin
kütüphanesinde, biri yazarın ithaf yazıtıyla birlikte satranç oyunu üzerine
kitabının iki nüshası korunmuştur.
-
Evet duydum. Petrov, ilk Rus satranç ustasıdır," diye yanıtladım. O zaman
söyleyebileceğim tek şey buydu.
-
Lütfen radyo dinleyicilerine anlatmak için uygun bir tarih olup olmadığını
öğrenin. Görünüşe göre Puşkin'i iyi tanıyordu.
Kısa
süre sonra 22 Nisan'ın A. D. Petrov'un 80. ölüm yıldönümü olduğunu öğrendim.
-
Lenin'in doğum gününde ölmeliydi! Gleb Sergeevich sıkıntıyla söyledi. - Peki
tamam, programın sonunda veririz. Umarım katledilmezler. Yazmak.
Ve
belirlenen günde, programımız tutkulu bir satranç aşığı tarafından denetlendiği
için Petrov hakkındaki notum geldi.
S.
G. Lapin, ardından Radyo Komitesi Başkan Yardımcısı.
Petrov'un
kişiliğiyle ilgilendi (ortaya çıktığı üzere, yalnızca satranç üzerine orijinal
bir çalışmanın yazarı değil, aynı zamanda yarım yüzyıl boyunca Rusya'nın en
güçlü ustası, seçkin bir satranç teorisyeni, ulusal satranç kompozisyonunun
kurucusuydu. yetenekli bir yazar), aynı yılın Ekim ayında "SSCB'de
Satranç" dergisinde onun hakkında uzun bir makale yayınladım. Beş yıl
sonra A. D. Petrov hakkındaki ilk ve ülkenin ilk monografisi Moskova'da
yayınlandı...
Hızlı
ve öngörülemeyen yaşam koşusu! A. S. Puşkin'in doğumunun 200. yıldönümü çoktan
yaklaşıyor ve biz onun yaratımlarının çekici gücünü, manevi zenginliklerinde,
varlığın ve ilgi alanlarının çok yönlülüğünde muazzam olduğunu tekrar tekrar
keşfediyoruz. Ve Puşkin çelenginin içine dokunan satranç zümrüdü, insanlara
bilgece bir oyunun asaletini ve güzelliğini hatırlatmaya bugün de devam ediyor.
Bu
kitap, genç yaşta idolleştirdiğim ve beklenmedik bir şekilde kaderimi etkileyen
Alexander Sergeyevich Puşkin'e mütevazı bir şükran hediyesi.
Kitabın
alışılmadık konsepti, türünün özgünlüğünü önceden belirlemiştir: tamamen
bilimsel araştırmaların ve keşiflerin de olduğu kurgulanmış bir çalışmadır; ve
araştırma konusuyla doğrudan veya biraz uzak bir ilişkisi olan tarih ve satranç
gezileri; ve Puşkin'in hayatı ve eseri üzerine edebi diyaloglar ve düşünceler;
ve kişinin yaşamı boyunca deneyimlediği ve gördüğü şeylerden kaynaklanan
anıların veya izlenimlerin neden olduğu lirik ara sözler; ve hatta şairin
torunlarıyla yapılan röportajlar...
Kitabı
iki yıldan biraz fazla yazdım.
Petersburg
ve Moskova müzelerinde saklanan belgesel kaynaklara atıfta bulunurken
"rejim" ile tanıştım.
en
çok tercih edilen ulus ve bu nedenle liderlerine ve çalışanlarına özel
şükranlarımı sunmak istiyorum: M. N. Pentai, R. V. Iezuitova, T. I.
Krasnoborodko, L. A. Timofeeva, L. I. Vuich, E. A. Bogatyrev , N. I.
Lupovskaya.
Yazara
samimiyet gösteren ve bu kitabın hazırlanmasında ona yardım edenler arasında,
St.Petersburg Satranç Federasyonu Başkanı B. M. Khropov'a, çevirmen A. B.
Voronov'a, sanatçı Engel Nasibulin'e, Puşkin'in torunlarına da içtenlikle
teşekkür etmek istiyorum -büyük torun Clotilde von Rintelen , eşi Enno ve
oğulları Gregor, şair N. S. Shepelev'in (1904-1999) torunu, Puşkin'in
arkadaşlarının ve tanıdıklarının torunları - D. A. Wulf, A. G. Zyzin
(Nashchokin), Yu. A. Arendt ve eşi A. L. Gurevich.
Yazar,
el yazması aşamasında bu kitapla tanışan herkese ve her şeyden önce V.S.'ye
içtenlikle minnettardır. Rusya Bilimler Akademisi'nden A. M. Gorki ve büyük
usta Yu. L. Averbakh.
Yazar,
yapılan çalışmanın zorluğunu ve içinde öne sürülen bazı hükümlerin olası
ihtilaflarını göz önünde bulundurarak, A. S. Puşkin'in hayatında ve eserlerinde
gerçeği aydınlatmaya ve satranç anlayışımızı derinleştirmeye yardımcı olacak
tüm yorum ve eklemeleri minnetle kabul edecektir. .
Philidor'a giden uzun yol
—
Afiyet olsun Mösyö Slonin!
-
Afiyet olsun, Alexander Sergeevich! Uzun zamandır mağazamızı ziyaret ederek
onurlandırmadığınız bir şey. Geçen gün Paris'ten yeni baskıları olan bir paket
aldık ve Fransızcası çok güzel telaffuzu olan bu kitaplardan kaynaklanan bir
rica gibi hissettim: “Önce Mösyö Puşkin'e gösterilemez miyiz? Onurumuzu hemen
takdir edecektir.”
-
Ah, seni canavar, Ivan Vasilyevich! Zayıflığımı biliyorsun! Ama sorun şu ki,
Tanrı bilir ne kadar çabuk hala yapabilirim
Fransız
yazarların stil zarafetinin ve düşünce keskinliğinin tadını çıkarın!
-
Genç bir tırmığın ağzında dalak var gibi görünüyor. Ve dünyada her şeyin sizin
ajurunuzda olduğunu yorumluyorlar. "Ruslan ve Lyudmila" nız özellikle
bekleniyor. Geçen gün Nikolai Ivanovich Grech ile bu şiirin olduğu kitapların
çoğunu ondan almak için anlaştım. Harikalar yarattığını söylüyorlar!
Böyle
bir övgü duymak güzel! Ama basıldığında, St. Petersburg'dan uzakta olacağım.
Kuzeyin bana zararlı olduğunu söylüyorlar ve beni güney bölgelerine hizmete
gönderiyorlar! Ben de yolda başka bir şey seçmeye geldim ...
-
Hizmetinizde!
-
Yanına çok şey mi alıyorsun? Piits ve filozoflar bende yeterince var. Bu sefer
sizden Shakespeare'in trajedilerinden bir cilt ve satrançla ilgili bir şeyler
satın almak istiyorum. Kont Kapodistria, emrine gireceğim şanlı General
Inzov'un büyük bir satranç hayranı olduğunu söyledi. Lisede de kendimi
şımarttım ve şimdi onun önünde kendimi rezil etmemek için bu bilge oyun
hakkında ciddi bir şeyler okumaktan zarar gelmez.
-
Peki, bu konuda ne söyleyebilirim Alexander Sergeevich? Üzülerek söylüyorum ki
bu kitaplar henüz bizim memleketimizde basılmamış, yabancı bestelerle idare
edilmişlerdir. Doğru, Grech'in en iyi oyuncumuz Petrov ile yayın için pazarlık
yaptığını duydum. Senato Matbaası, St. Petersburg oyuncularımızdan biri olan
Bugrimov'u da aynı şekilde basacak.
-
Julitta sürünür, bir gün sürünecek. Yoksa şu anda hiçbir şeyin yok mu?
-
Neden, var! Avusturyalı Algaier ve ünlü Fransız oyuncu Philidor'dan iki
mükemmel kitap. İkincisi geçen yüzyılda ölmesine rağmen, Paris'ten kitabının
yeni bir baskısını aldı.
bu
yıl. Üstelik cep boyutunda. Tam sana göre!
-
Harika! Almancam pek iyi değil ama Voltaire ve Russo da Philidor ile oynadılar.
Diderot onu özellikle övdü. Çok teşekkür ederim!
...
Bu diyalog, başında "Eugene Onegin" in ilk bölümünün yer aldığı ünlü
şiir "Bir Kitapçının Bir Şairle Sohbeti" kitabının yazarına ilham
verdi. Benzetme elbette dışsaldır: Puşkin'de şiirin yüce amacından
bahsediyoruz, ama burada o zamanlar pek bahsetmeye değer görülmeyen
"yaşamın düzyazısından" bahsediyoruz - satranç oyunu! Ancak Puşkin'in
1820'de sürgününün arifesinde I. V. Slyonin'in o zamanlar Gostiny Dvor'da
bulunan kitapçısında "gerçekleşen" bu konuşmada tek bir gerçek bile
icat edilmedi. Yazar, elbette, şairin Philidor'un "Bir Satranç Oyununun
Analizi" adlı kitabının tüm kesilmiş sayfalarıyla birlikte korunan
minyatür bir baskısını şu anda aldığını kategorik olarak iddia etme özgürlüğüne
sahip değil. bize gelen Puşkin kütüphanesi. Ama büyük olasılıkla tam o sırada
oldu. Ve en önemlisi bu gerçek, Puşkin'in satranca olan ilgisinin ilk belgesel
kanıtıdır. Ve Philidor'un o zamanki ünlü eseri oyunu öğretmeyi değil, onu
geliştirmeyi amaçladığından, edinimi şairin oyuna daha erken girişini gösterir
- ergenlik döneminde ve hatta belki çocuklukta. Başka bir deyişle, bu,
Moskova'da Tsarskoye Selo Lisesi'nde ve hatta daha önce eğitim yıllarında oldu.
"Kaç
kez kederli ayrılıkta, / Gezici kaderimde / Moskova, seni düşündüm!" -
Puşkin, çocukluğunun şehri için kaçınılmaz duygularını böyle ifade etti.
Alexander
Sergeevich Puşkin, 19. yüzyılın arifesinde Moskova'da doğdu - 26 Mayıs (yeni
bir stile göre 6 Haziran), 1799
ailede
baba tarafında - kalıtsal boyarlar, anne tarafında - I. Peter zamanında
Rusya'ya getirilen iyi doğmuş Afrikalı Abram Gannibal'in çocukları. Şair, her
iki akrabalık çizgisini de gururla boyadı. Hatta Puşkinleri "Boris
Godunov" trajedisindeki karakter sayısıyla tanıştırdı ve tarihi bir tane
yarattı. işaret romanı "Büyük Peter Arap".
Doğrudan
çocuklukta ebeveynleri ile iletişimden - babası Sergei Lvovich Puşkin ve annesi
Nadezhda Osipovna, kızlık soyadı Hannibal, İskender büyük sevinçler yaşamadı:
çok fazla emildiler.
A.S.'nin babası Puşkin Sergey Lvoeich Puşkin.
ilgi
alanları - evleri, birçok ünlü şair ve yazarın bir araya geldiği Moskova'nın
kültür merkezlerinden biri olarak biliniyordu. Oğlunun ve iki yaşındaki en
büyük kızı Olga'nın yetiştirilmesi, sık sık değişen öğretmenler ve öğretmenler
ile şairin ilk Rusça öğretmeni olan büyükanne Maria Alekseevna tarafından
sağlandı. Aile rahatlığından ve sıcaklığından mahrum kalan Alexander, müzik,
dil ve resim yeteneği olan kız kardeşi ile eğlencenin keyfini yaşadı. Puşkin'in
kendisi o yıllarda Fransız edebiyatına, özellikle Voltaire'e ilgi gösterdi.
A. S. Puşkin'in annesi Nadezhda Osipovna Pushkina
Sürgünde, kederde, ayrılıkta, Eski Meydandan Manzara,
1799.
Moskova! Seni nasıl sevdim Kutsal Anavatanım!
A. Puşkin
Puşkin,
çocukluğunda, o zamanlar Moskova soylularının kültürel boş zamanlarının
niteliklerinden biri olan satrancın temellerini öğrenebilirdi. Üstelik bu maçı
kendi evinde izlemesine hiç gerek yoktu. Yüzyılın başında Puşkin ailesinde
satrancın varlığına dair şimdiye kadar herhangi bir bilgiye ulaşamadık. Şairin
ebeveynlerinin ve kız kardeşinin yakın zamanda yayınlanan günlüklerinde ve
mektuplarında yer almadılar, ancak bunların tarihi 30'lara kadar uzanıyor.
Annem ara sıra boş saatlerini ıslık oynayarak geçirirdi ve tesadüfen A. D.
Petrov ve nişanlısına aşina olduğu ortaya çıkan kız kardeşi, onun ünlü bir
satranç oyuncusu olduğundan hiç bahsetmedi. 1
Çok
meraklı ve etkilenebilir bir çocuk olan İskender, amcası Vasily Lvovich
Puşkin'i oynarken, aile dostlarıyla veya Moskova'nın herhangi bir yerinde
gördükten sonra satranca ilgi gösterebilirdi. Çağdaşların ifade ettiği gibi,
Napolyon işgalinden önce şehrin sokaklarında bile satranç oynayan insanlar
görülebiliyordu. Ve Moskova gerçeği
Hayatın tüm izlenimlerinin benim için yeni olduğu o
günlerde...
A. Puşkin
ve bu oyun ... - Roma büyükelçisi J. Reitenfels ^ The Tale of Muscovy * (1670-1676) 'da satranç hakkında yazdı - şu anda yaşlılar ve çocuklar neredeyse tüm zamanlarını tüm sokaklarda geçiriyorlar ve Moskova meydanları *
Bu, Moskova'nın *Sigismund Planı*'nda yerlerini
işaretlediğimiz arkeolojik satranç buluntularıyla da doğrulanmaktadır. 1610
Antik
çağlardan beri şehir, Rusya'daki satranç stadyumlarının merkezlerinden biri
olmuştur; bu, Moskova Zaryadye ve şehrin diğer bölgelerinde 13.-17. Moskova
Kremlin Cephaneliği'nin kraliyet korosu için "balıklı satranç tahtaları
veya iyi işçilikli fildişi satranç taşları" satın alınmasından bahseden
"Sütunları" nda. 2
Ve
son olarak, yabancı gezginler buna sık sık tanıklık ettiler. The Tale of
Muscovy'de (1670-1676) Roma'nın Moskova büyükelçisi Yakov Reitenfels, "Bu
oyunun arkasında ..." diye yazıyor, "şu anda yaşlılar ve çocuklar tüm
zamanlarını şehrin tüm sokaklarında ve meydanlarında geçiriyorlar.
Moskova." 3 Ve yüz yıl sonra, İngiliz gezgin ve tarihçi
William Cox şunu iddia etmeye devam ediyor: "Satranç Rusya'da o kadar
yaygın ki, Moskova'da kaldığımız süre boyunca misafirlerin bu eğlenceyle meşgul
olmadığı bir toplumda neredeyse hiç bulunmadım." 4
Ne
yazık ki, sonraki yüzyılda, özellikle 1812 Vatanseverlik Savaşı'nın sona
ermesinden sonra, kartlar Moskova'nın soylu salonlarında giderek daha yaygın
hale geldi. Ancak bu kez, "trend belirleyici" - St. Petersburg -
etkisi çoktan hissedildi.
Puşkin'in
çocukluğunda bile satranç oynamayı öğrendiği gerçeği lehine, daha sonra günlük
konuşmada kökleri halk dilinden gelen figürlerin adlarını kullanır -
"kraliçe", "tur", "memur" ...
Hiç
şüphe yok ki Puşkin, Tsarskoye Selo Lisesi'nde okurken satranç oyununa dahil
oldu. Amcası onu 1811 yazında on iki yaşında St.Petersburg'a getirdi ve
sonbaharda İskender giriş sınavlarını geçti ve Ekim ayında diğer öğrencilerle
birlikte Lyceum'a yerleşti. Surları içinde geçirilen altı yılın etkisi büyük
oldu.
Kader bizi nereye atarsa atsın Ve mutluluk bizi nereye götürürse götürsün, Hepimiz aynıyız: tüm dünya bizim için bir yabancı ülke; Anavatan bize Tsarskoye Selo.
A. Puşkin. Yıldönümü 19 Ekim 1825
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar