Print Friendly and PDF

Ebedi Azapta Olsa Aşkımıza Sana

 


Al-Hallac'ın Kitab el-Tawasin

Melekler Âdem'e secde ettiler: Müsade üzerine. Ve İblis secde etmemekte direndi: Uzun bir zaman geçirmişti müşâhede üzerine...[1]

Derken işleri karmakarışık hale geldi. Kötü zanlara kapılmıştı. "Ben ondan üstünüm" diye tutturdu.[2]

Örtüler arkasında kaldı; toprakta kıvranıp durdu.
Azap gerekli olmuştu artık.[3] Ebedler boyu azap...[4]

 

Kaynak: Prof. Dr. Yaşar Nuri ÖZTÜRK, Hak ve Aşk Şehidi Hallac-ı Mansur Ve Eseri, Yeni Boyut,1996, İstanbul, sh: 341

 



[1]   "Bu miişâhede mele-kûtu müşâhedeydi, Hakk'ı müşâhede değil. Eğer Hakk'ı müşâhede olsaydı, onun için: "Kâfirlerden oldu" (Kr, Bakara, 84 vs.) denmezdi.” (Baklî, a.g.e.)

[2]   "İblis görünüşte davasına sadakatinden öyle yapmıştır. Oysaki iç âlemi, tevhidin aksinedir..."

"Ortada Âdem, İblis diye birşey yok. "Orta" diye bir şey yok! Eğer muvahhidsen Allah'a kafa tutmak ne demektir? Muvahhid, Hakk'ın celâlinden gayrı bir şey göremez, kafa tutmak şurda kalsın." (Baklî, a.g.e.)

[3]   Ruzbihân Baklî, tefsirinin bu konuyla ilgili ayeti izah eden bölümünde (Kr. Bakara, 32-34) Hallâc'dan şunları naklediyor:

"Mansûr demiştir ki:”İblis"e: "Secde et" dendiğinde Hakk'a şöyle hitap etti: "Ruhumdan, senden başkasma secde etmeme şerefini gide- recek misin? Âdem'e mi secde edeyim? Bana, bu yönde bir emir ver- men, beni bu işi yapmamaya sevketmen olacaktır." Hak dedi: "Seni ebedler boyu azaba mahkûm ederim.” İblis dedi: "Bana edeceğin o azap esnasında, beni görecek misin?" Hak dedi: "Evet!" İblis cevap verdi: "Beni görmen, bana bakman, azaba tahammülüm için yeterli- dir. Dilediğini yap bana!"

[4]   Son iki paragraf Farsça metinde —Arapça olarak- yer almıştır. Arapça metinde yoktur.

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar