İtiraz Edenler Etsin… Rasûlüllah salla'llâhü aleyhi ve sellemin Hakikati Budur
Peygamberim salla'llâhü
aleyhi ve sellem hakkında Gümüşhanevi şöyle diyor: “Hakkın suretleri
Muhammed’in kendisidir. Çünkü ehadiyet ve vahdaniyet hakikati ile taayyün
etmiştir.”
“ilk
taayyunla beraber olan zattır. Esmau’l-Husnası vardır ve Allah’ın ismi
a’zamıdır.”
Muhammed
ed-Demirtaş da şöyle demektedir: “Hakikatlerin hakikati bütün mertebeleri ihata
eden ilahi kemalli insani mertebedir. Hazratu’l-Cem’, ehadiyyetu’l-cem’ diye
isimlendirilir. Daire onunla tamamlanır. Zatın yokluğunda taayyün eden ilk
mertebedir ve o hakikati muhammediyedir.”
İbn Arabi de
şöyle demektedir: “Alemin başlangıcı hava(boşluk)tur. Alemde ilk mevcut,
rahmani arşın üzerin istiva ile nitelenen rahmani hakikati muhammediyedir.
Rahmani arş ilahi arştır. Ayrı bir varlık söz konusu olmadığı için onu ihata
etmek de söz konusu değildir. O, neden var olmuştur? Nerede var olmuştur? Hava
(boşluk)da var olmuştur. Ne şekilde var olmuştur? Kendisini bilmekle ifade
edilen Hak (Allah)da mevcut olan misal (şekil) üzere var olmuştur. Karışımdan
kurtulmak ve karışım olmaksızın her alemin yaratıcından nasibini almasını
sağlamak, gayesi hakikatlerini izhar etmek ve en büyük alemin feleklerini
bilmektir.”
Yine şöyle
demektedir: “Allah’ım! Salavatının bağı (sılası)nı ve selamlarının selametini
rabbani körlük (boşluk)tan doğan taayyunatın ilki ve insan türüne katılan
tenezzülatın sunucusu üzerine saç. Mekke’den Medine’ye hicret eden Allah’tı ve
onunla beraber ikinci bir şey yoktu. Daha önce ne ise şimdi de odur. Varlığında
beş alemin (ilahizatın aşamaları) hazaratını toplamıştır. Hüviyet sırrı her
şeyde sirayet etmiştir. Ubudiyetle rububiyeti şahsında toplamış, imkan ve
vücudiyeti kapsamıştır. [
Abdulgani
en-Nablusi de şöyle demektedir: “Muhammed’e ancak Muhammed salat okumuştur.
Çünkü kulların ona salatı isminin suretinden bir emriyle kullardan sadır
olmuştur. (Yani Kur’an’da Allah müminlere Muhammed’e salat okumalarını
emrederken, gerçekte emreden Muhammed’in kendisiydi ve Allah salat okuyan
kulların suretine bürünmüştür.)”
el-İbriz
kitabının sahibi Abdulaziz el-Debbağ da şöyle demektedir: “Arş ve ferşiyle, yer
ve gökleriyle, cennet ve perdeleriyle, alt ve üstleriyle ne varsa, hepsi bir
araya getirilip bakıldığında Muhammed’in nurundan bir parça olduğu görülür.
Muhammed’in bütün nuru biraraya getirilip Arşa konulsa, Arş erir. Arşı örten
yetmiş kat perdeye yöneltilse, perdeler parçalanırlar. Bütün yaratıklar bir
araya getirilip o büyük nura tutulsa, hepsi dökülür ve dağılırlar.”
Ömer İbn
Said el-Fûnî de şöyle demektedir:
“Muhammed’in
nuru yaratıldığı zaman, taayyün eden kainatta dağılmadan önce bütün
peygamberlerin ve evliyanın ruhları ehadi bir bütünlükle bu Muhammedi nurda
toplanmıştı. Bu da birinci akıl mertebesinde olmuştur.”
Ahmed
Abdulmumin el-Hulvani de şöyle demektedir: “İnsanlar yok iken bütün
varlıklardan önce, fert fert parlak bir nur olarak var etmiştir. Ondan sonra
bütün yaratıklar senin yüce nurundan varlığını almıştır. Bu ne büyük bir
şereftir! Onun için bütün yaratıklar bu dünyada ve daha çetin kıyamet gününde
sana sığınır. Başlarına bir sıkıntı geldiği zaman, sadece insanların değil,
diğer yaratıklar da dahil, hepsinin sıkıntısını giderirsin. Bana cömertlik yap.
Şüphesiz Rahman’ın hazineleri sağ elindedir. Ve sen dağıtanların en
cömerdisin.”
Meşhur
mutasavvıf şair el-Busiri de “el-Burde” kasidesinde şöyle demektedir: “Bütün
peygamberlere gelen âyetler onun (Muhammed’in) nurundan onlara gelmiştir.” [33]
İbn Arabi de
şöyle demektedir: “Nuru içinde bir lamba bulunan kandile benzer. Lambaya
benzetilmiştir. O boşlukta akılla adlandırılan hakikati Muhammed’den daha çok
kabul edeceği bir şey yoktu. Akıl denilen bu hakikati Muhammed bütünüyle âlemin
başlangıcı ve varlık olarak ilk zahir olandır. O’nun varlığı o ilahi nurdan,
boşluktan ve külli hakikattandır. Boşlukta kendisi var olmuş ve alemin kendisi
onun tecellisinden var olmuştur. Onun en yakını, alemin imamı ve bütün
peygamberlerin sırrı Ali ibn Ebi Talib’dir.”
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar