Print Friendly and PDF

YAVUZ SULTAN SELİM’İN BİR GAZELİ



1— Askerimle İstanbul tahtından hareket edip İran tarafına sefere çıktım. Şah İsmali melâmet kanına gark ettim.
2— Mısır valisi can-ü gönülden benim azm-ü himmetimin kölesi oldu. Padişahlık sancağını dokuz feleğin fevkine yükselttim.
3— Nusret çengini [1]zafer bezminde çalmaya başlar başlamaz bu müjde Irak mülkünden Hicaza kadar yayıldı, [2]
4—Kılıcımdan, Maveraünnehir kana gark oldu. Düşmanın gözünü Isfahan sürmesinden mahrum ettim.
5— Düşmana bir nazar edince gam sıtmasından ter içinde kaldı ve her kılından Amu nehri aktı.
6— Mülk tahtası [3] üzerinde devlet şatrancını oynamaya başladığım zaman Hind şahı, âkil [4] askerimin karşısında mağlûp bir fil haline geldi (pil-i mat).
7— Ey Selimî, mihr-ü vefa potasında altın gibi eridikten sonra cihan mülkünün parası üzerine benim ismim yazıldı. (204)
Yavuz Sultan Selim Divanı, Prof. Dr. Ali Nihad TARLAN, İstanbul, 1946, s.214


[1] (musiki âleti)
[2] (Irak, Hicaz musiki makamlarıdır).
[3] (bisat: oyun tahtası)
[4] (Ferzane)

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar