Print Friendly and PDF

Peygamberimiz GERÇEKTEN Bir Çocukla Evlendi mi? Oxford Tarihçisi Joshua Little Neden HAYIR Diyor!!!

Bunlarada Bakarsınız






Oxford araştırması tartışma yarattı: Hz. Muhammed salla’llâhu aleyhi ve sellem'in Hz. Aişe ile küçük yaştayken evlendiği iddiası doğru mu?

Söz konusu hadisin sanılandan bir asır sonra ortaya çıktığı öne sürüldü

Oxford Üniversitesi'nden erken İslam tarihi uzmanı Joshua Little'ın hazırladığı tamamlanmamış doktora tezinde Hz. Muhammed salla’llâhu aleyhi ve sellem'in üçüncü eşi Hz. Aişe'yle 6 yaşındayken evlendiği ve 9 yaşındayken birleşmenin yaşandığı iddiasının tarihsel gerçeklerle uyuşmadığını öne sürmesi tartışma yarattı.

Little, 28 Ekim'de açtığı internet günlüğü islamicorigins.com'da, tanınmış Amerikalı İslam araştırmaları profesörü Christopher Melchert gözetiminde sürdürdüğü çalışmanın eylülde savunma aşamasından geçtiğini ve küçük düzeltmeler yapılacağını belirtti. 

Çalışmasının sonuçlarını özetle aktaran Little, özellikle Sünni İslam'ın hadis geleneğindeki yaygın kabulün aksine, aktarılan bilginin kaynağının 7. yüzyıl değil, 8. yüzyılda Sünni-Şii ayrılığının sertleştiği Irak kenti Kufe olduğunu yazdı.

Akademisyen Little, oldukça uzun makalesinde, bulgusunu yaygın kabule kaynak olan hadisi metinsel, biçimsel, coğrafi ve tarihsel eleştiriye tabi tutarak elde ettiğini dile getirdi:

Akedemisyen bulgusunu, yaygın kabulün kaynağı olan hadisin metinsel, biçimsel, coğrafi ve tarihsel eleştirisine dayandırdığını dile getirerek şöyle dedi:

İlk değerlendirmem, Urve bin el-Zübeyr ve öğrencilerinin, Zübeyrilerin hakim olduğu Medine'de, hadisi ilk formülleştirenler ve yayanlar olduğu yönündeydi. Fakat daha sonra; coğrafi modellere, ilgili isnâdlara ve erken Medine kaynaklarının sessizliğine dikkat çeken Yasmin Amin tarafından, hadisin esas kökeninin Abbasi dönemindeki Irak olduğu görüşüne yönlendirildim. Eleştirel ve biyografik-tarihsel analizler başta olmak üzere, ilerlettiğim çalışmalar beni, hadisin asıl formülleştiricisi ve yayıcısının, 8. yüzyılın ortasında Medine'den Kufe'ye göçen Hişam bin Urve olduğuna ikna etti.

Little, sözlerinin devamında, Hz. Aişe hadisinin o dönemde Kufe'de Şii Müslümanlarla mücadele halindeki Sünnilere "cephane" sağladığını, onun Hz. Muhammed'in diğer eşlerinin aksine evlilik sırasında bakire olmasının en sevilen eş olduğu yönündeki söylemi güçlendirdiğini ve Hz. Aişe'nin de Hz. Ali gibi peygamber ocağında büyüdüğü inancına destek olduğunu belirtti.

Bu hadis, Hişam'dan bazen metin değişiklikleriyle ve silsile ekleriyle birlikte 8. yüzyıl Irak'ındaki çağdaşlarına ve öğrencilerine, oradan Abbasi Halifeliği'nin dört yanına yayılarak sonunda 9. yüzyıldaki proto-Sünni hadis eleştirmenleri ve geleneksel toplayıcıları tarafından miras alınıp kabul edildi.

Little, Sünni hadis geleneğinin başyapıtlarından Sahih-i Buhârî'de de Hz. Aişe hadisinin yer almasını bu tezine bağladı.

Bulgularını ileride ayrıntılarıyla yayımlayacağını söyleyen Little, makalesinin büyük bölümünü, neden bu konuyu seçtiğine ayırdı. Söz konusu hadisi, "Yeni Ateist ve İslamofobik" olduğu dönemde Müslüman topluluklar içinde çocukların evlendirilmesine kaynak oluşturduğu iddiasıyla sıkça duyduğunu belirten Little, son tezlerinin İslamofobiklerden İslam savunucularına ve Hristiyan misyonerlerine kadar farklı kesimlerden tepkiler alacağının farkında olduğunu belirtti. 

Little ayrıca, tezlerinin İslam'daki hadis ve fıkıh geleneklerine topyekün bir saldırıya malzeme yapılamayacağını, çünkü bu geleneklerin köklerinin daha geriye gittiğini sözlerine ekledi.

Little'ın makalesi sosyal medyada kısa sürede yankı buldu. Harvard Üniversitesi'nde İslam çalışmaları alanında doktora adayı Javad T. Hashmi, Little'ın tezlerinden övgüyle bahsettiği bir makale yazarak, İslam dünyasındaki "reformistler, muhafazakârlar ve köktenciler" arasındaki mücadelede artık modern tarihçilerin de söz sahibi olduğunu savundu:

Little'ın argümanlarına şahsen ikna olsam da, bunlar ancak akademik ve dini çevrelerde devam eden son derece çekişmeli bir konudaki en son salvolar olabilir. İnsan hakları savunucuları özel olarak çocukların evlendirilmesi gibi güncel bir konuda kaygılı olabilir ama dini aktörler için mesele daha büyük. Modern tarihsel-eleştirel bilim, geleneksel İslami kaynakların üzerine doğru gelirken, en azından bazı Müslüman bilim ve din insanları arasında kaygı hissedilebiliyor.

Hadis uzmanı Prof. Serdar Demirel, bu makaleyi paylaşanlara tepki gösterdi:

Ortada Oxford Üniversitesi tarihçisi Joshua Little'ın araştırması yok. Olan Javad T. Hashmi’nin yayımlanmamış o çalışmadan anladığı ve özetlediği bilgiler. Kitabı görmeden hakkıyla değerlendirmek mümkün değil.

Demirel, hadisler konusundaki doktora tezini hazırlarken, Şii din alimlerinin bile Little'ın bahsettiği tezleri ileri sürmediğine şahit olduğunu söyledi.

 

Independent Türkçe, New Lines MagazineIslamic Origins

 

 ***********************

 

Hz. Ayşe’nin Yaşı

Soner Yalçın

 syalcin@sozcu.com.tr

Yayınlanma: 13 Aralık 2022

Altı yaşında bebeğin evlendirilmesi pedofili suçudur.

Kuşkusuz suç ve ceza bireyseldir.

Peki… Türkiye'de sübyanların evlendirilmesi ilk kez mi oluyor? Neye dayandırılıyor?

Temel mesele aydınlık İslam'ın, “köylü inanca” bırakılmasından kaynaklanıyor. Az anlayan yanlış anlatmayı sürdürüyor…

Bir kez doğru yoldan sapınca gerçekleri toparlamak zorlaşıyor. Hele… Politik hayatta “inanç rantı” arttıkça, “köylü inancın” serbestlik alanı o derece büyüyor. Ve:

Diyanet'ten siyasi çevrelere kadar herkes medeniyet dini İslam'ın katledilmesini seyrediyor!

Oysa bu kötülüğün/ toplumsal sorunun kaynağını kurutmak gerek. Bunun önceliği samimiyetten, aydınlanmadan geçiyor…

Altı yaşında bir bebeğin evlendirilmesinin kaynağı hurafe çünkü:

★★★

İslam tarihinde Hz. Ayşe kadar tartışmaların odağında olan bir başka sahabe yok.

Hz. Muhammet ile kaç yaşında evlendiği bunlardan biri. Kimine göre 6… Kimine göre 9… Kimine göre 15… Kimine göre 18… Kimine göre ise 20…

Hangisi doğru?

Önce şunu bilmeliyiz: İnsanoğlunun 1400 yıl önceki biyolojik yaşını bilmek imkânsız. Yaş kavramı, Rönesans ve sanayileşmeyle tarih sahnesine çıkan burjuvaziyle birkaç yüzyıl önce doğdu. Öyle ya, Hz. Havva elmayı kaç yaşında ısırdı? Hz. Meryem, Hz. İsa'yı kaç yaşında doğurdu?

Sorunun yanıtına dönersek:

Mekke'nin en büyüğü Kureyş kabilesinin alt kolları vardı. Bunlardan biri de Teym idi. Cahiliye döneminde (savaşlarda esir alınıp cariye yapılması utancının önüne geçmek için) kız çocuklarını toprağa diri diri gömen/ suda boğan / kuyuya atan zengin kabilelerden biriydi Teym…

Hz. Ebubekir bu boydandı. Kızı Hz. Ayşe'yi, gelenek gereği akrabası Mut'im oğlu Cübeyr'e verdi.

Hz. Ayşe kaç yaşındaydı?

★★★

Adet görme/ hayız kızlar için ergenliğin ölçüsüydü. Dini ve hukuki sorumluluğun başlangıcını teşkil ediyordu. Sadece İslam değil tüm inançlarda evlilik yaşı hayız ile başlardı.

Putperest Cübeyr, Hz. Ebubekir'in Müslüman olmasına tepki göstererek nikâhı bozdu. O halde:

Hz. Ebubekir, 38 yaşında/ 611 yılında Müslüman oldu. Demek 611 yılından önce kızını evlendirmişti. Yoksa Cübeyr, Müslüman olmuş Hz. Ebubekir'in kızıyla evlenir miydi?

Resmi olarak belirtilen Hz Ayşe'nin 614 doğumlu olması imkansız!

Keza:

Hz. Muhammet'in Hz. Ayşe ile evliliği 622 yılı sonu veya 623 yılı başında Medine'de oldu. Kimine göre 624 evlilik yılı…

Hz. Muhammet ile evlendiğinde Hz. Ayşe'nin yaşı 6 veya 9 nasıl olur?

Ki: Kızı Hz. Fatma ile aynı yaşta olduğu belirtiliyor ki, o halde evlendiğinde Hz. Ayşe'nin yaşı en az 20 olmalı… Vs. Vs.

★★★

Ekleme yapmalıyım:

Kadının koca evinden kovulması o dönem büyük leke idi. Kadınları cahiliye dönemi yobazlığından kurtarmak isteyen Hz. Muhammet yaşamıyla da topluma örnek oldu. Hz. Ayşe ile evlenmesinin sebebi bu idi. Ki:

Hz. Muhammet'in, kocası ölünce ortada kalan ve akrabalarının Müslümanlıktan dönmesi halinde evlerine kabul edecekleri 54 yaşındaki Sevde bint Zem ile de bu nedenle evlendi…

Savaş dulları; 60 yaşındaki Zeynep bint Huzeyme, 45 yaşındaki Ümmü Seleme ve 44 yaşındaki Reyhane bint Zeyd ile de bu sebeple evlendi…

Hz. Muhammet, toplumu her yönüyle ileriye doğru itekleyen devrimciydi; 14 asır sonra hâlâ anlaşılamaması ne acı!

Çoğu kimsenin anlamak gibi arayışı yok zaten, rant peşindeler! Hurafe, dinden güçlü bu ülkede…



Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar