KADIN PAPA JOAN. GERÇEKTEN YAŞADI MI ?
Romada EASD- 2008 sırasında zaman zaman duyulan hikâyelerden biri de bir zamanlar bir kadın papa'nın (la Papessa) yaşadığıdır.
Bu
konudaki tıbbi bir makale Prof. Maria I. New ve Elizabeth S. Kitzinger
tarafından Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism dergisinde
yayımlanmıştır (1992) (1).
Bu yazı yazara arkadaşı ve meslektaşı olan
Patrizia Borelli tarafından noel hediyesi olarak gönderilen ve Cesare D'
Onofrio tarafından yazılan "La papessa Giovanna. Roma e Papato Tra Storia
e Leggenda ?"
(Kadın Papa Joan. Efsane ve gerçek
arasında Roma ve Papalık) adlı
kitab üzerine kaleme alınmıştır. Orta Çağda bir kadın papanın varlığı ile
ilgili büyük tartışmaların olması ve yazarın bilimsel ilgi alanının müphem
genitalya ile doğan çocukların hormonal ve genetik temelinin anlaşılması
olduğundan, yazar bir erkek olduğu için seçilen, fakat sonradan kadın olduğu
açığa çıkan ve bir efsanenin doğduğu papanın varlığını araştırmıştır.
Bir kadın papanın varlığı ilk kez yaklaşık
MS 1250 de rahip Jean de Mally'in el yazmalarında belirmiştir. Orta Çağ sonları
ve Reform döneminde neredeyse düzinelerce yazar bu skandal kadın ile ilgili yazılar
yazmıştır. Bunlardan bazıları Fransiskan ve Dominikan rahipleri veya
protestanlardı ve hikayeleri geniş çapta kabul görmüştür. Yaklaşık 1265 yılında
basılmasından sonra Avrupada yıllarca en çok satılan kitaplar arasında yerini
alan rahip Martin Polanus' un "Chronicon Pontificum et Imperatum"
adlı kitabında da adı geçmektedir:
"Leo' dan sonra Mainz' de doğan John
Anglicus 2 yıl, 7 ay ve 4 gün papalık yapmış ve sonra Roma' da ölmüştür. Ondan
sonra papalık bir ay kadar bir süre boş kalmıştır. John' un bir kadın (sağlıklı
gerçek bir kadın) olduğu, bir kız olarak Atinaya gittiği, orada bazı hayranları
tarafından erkek gibi giydirildiği iddia edilmektedir. Sonra çeşitli bilim
alanlarında eğitim görmüştür, daha sonra Romaya gelerek, yüksek eğitim yapmıştır.
Öğrenci ve dinleyicileri arasında büyük üstadlar vardı. Bilgisi ile şehir
içinde sivrilmiş ve papalık için seçilmiştir. Papa olduğu sırada sevgilisi
tarafından hamile bırakılmıştır. Doğumun olacağı kesin tarih ihmal
edildiğinden, bir ayin esnasında St. Peter'den Lateran Katedraline giderken,
Coloseum ile St. Clement kilisesi arasındaki "Via Sacra" (kutsal
yol) denen bir dar bir yolda doğum yapmıştır. Ölümünden sonra (kimilerine
göre o ve çocuğu hemen orada öldürülmüştür) aynı yere gömülmüştür. Buraya dikilen
mezar taşında "Petre, Pater Patrum, Papisse Prodito Partum" (Baba,
babaların babası, Kadın Papanın çocuk doğurma ihaneti) yazdığı ileri
sürülmektedir. Papalar geleneksel ayinleri esnasında Romada yürürken daima bu
noktada caddeden dönerler, bunun olaya duyulan nefretten dolayı yapıldığına
inanılmaktadır. Adı, hem kadın cinsiyetinden, hem de olayın çirkinliğinden
dolayı, papalar listesinde yer almamaktadır".
Hikayeyi süsleyen ve 1350 tarihi civarında
basılan "De Claris
Mulieribus" kitabına
dahi eden İtalyan humanisti Boccaccio, John Anglicus'a (Pope John VIII)
ilk defa kadın ismi vermiştir (Giliberta). Kitabı 15. yyı da Fransız
manastırlarında görkemli bir şekilde resimlendirilmiştir. Papa Joan' ın nasıl
öldüğü konusunda çeşitli rivayetler mevcuttur: bazı yazarlar öfkeli kalabalık
tarafından parçalandığını yazarlar, diğerleri ise Roma sokaklarında atlara
bağlanarak sürüklendiğini söylerler. Petrarch (1304- 1376), taunlar bölümüne
gönderme yaparak, Fransada üç gün gece ve gündüz suların kanlı aktığını ve ortalığı
sekiz kanatlı ve keskin dişli çekirgelerin istila ettiğini yazmaktadır. Açık
bir şekilde, kadın papa konusu afaroz nedenidir.
Bu
fantastik öykülerin temeli nedir ?
Bu soruya cevap vermede, bazı tarihi
olaylar sırası yardımcı olabilir. 800 yılının Noel'inde, Papa Leo III,
Charlemagne' i Romayı periyodik olarak saldıran Lombardlardan ve Roma
aristokratlarını düşmanlarından koruduğu için Kutsal Roma İmparatoru olarak
atamıştır. Fakat Charlemagne'nin 814 yılında ölümünden sonra, Papalık gittikçe
güçlü ve dinsiz Roma İmparatorluğunun etkisi altında kalmaya başlamıştır. Bu
çöküntünün varlığı çeşitli efsanelerin anlaşılmasının ana noktasıdır. Joan'ın
papalığı Martin Polanus ve diğer tarihçilerin büyük bir kısmı tarafından Papa
Leo IV (847- 855?) ile Benedict III (?855- 858) arasına konulmaktadır (Jean de
Mailly ve diğer bazıları ise 1100 ler civarına yerleştirmektedir). Fakat bu
beyanların hepsi de Joan' nın yaşadığı ileri sürülen tarihten çok sonra
yazılmıştır ve çoğunda da 400 yıl kadar sonra. Kadın Papa'nın varlığı papalık
yaptığı ileri sürülen tarihlerdeki özel mektuplar veya resmi yazışmaların hiç
birinde geçmemektedir (ilginç olanı bu dönemler St. Cyril tarafından kiril
alfabesinin geliştirildiği dönemlerdir ve bazen papalık yazışmalarında
kullanılmıştır).
O halde
bu hikaye nasıl ortaya çıktı ?
1200 civarlarında Fransiskan ve Dominikan
yardım merkezleri, kilisenin zayıflığı ve çürümüşlüğü üzerine kurulmuştur (Fransikanların
kötü durumu Umberto Eco'nin aynı yılları yansıtan "Gülün Adı"
romanında hatırlatılmaktadır). Fakat bu zamanda, Papa Innocent III, dindar
otoriteyi yeniden sağlamak için gayret gösteriyordu ve rahiplerinin kendi
yolundan ayrılmasına izin vermiyordu. Dominikan ve Fransiskan rahipleri
bağımsızlarını kazanmak için skandal hikayeler uyduruyorlardı. Efsanalerin ana
esin kaynağıgüçlü bir dinsel ailenin kadınından gelmektedir: anaerkil Theodara
sonradan Papa John X (914- 928) olan kendi sevgilisinin papalık için
hazırlıyordu, fakat John X Theodora' kızı Marozia tarafından hapse atılınca,
babası daha önce papa olan Sergius III den olan oğlu, aradaki iki papaya
cinayet teşebbüsü yapıldıktan sonra Papa John XI ismiyle papa olmuştur.
Efsanenin bir diğer kaynağı, tövbekar St.
Pelagia öncü hikayelerinden türeyen erkek kılığında gezen kadın azizler şeklinde
klasik Hristiyan geleneğinden gelmektedir.
Böyle hikayelere örnek olarak, yaşantısı
hakkında bazı bilgiler olan, bir otantik üçüncü yy. Roma şehidi olan St
Eugania, uydurma azizeler olan Marina, Theodora, Margaret Reparata, Euphrosyne,
Apollinara ve Anastasia Patricia verilebilir. Yaşamı çok iyi bilinen Azize
Hildegund, gerçekten bir efsane yaşamış gibi görünmektedir: kadın olduğunun
anşaldığı 1188 yılındaki ölümüne kadar bir manastırda erkek kılığında
yaşamıştır.
Tevrat, travestismi çok kötü olarak kabul
ettiğinden, bu bir skandal durumu oluşturmaktadır ve bu sonradan giydiği erkek
giysilerini çıkarmayı red ettiği için Joan of Arc' ın (Jan Dark) suçlanmasında
kullanılmıştır.
Papa Jon efsanesinin ilk kaynağı ne olursa
olsun, papalık içindeki karmaşa yüzyıllardır sürmektedir. Bir an, papalar
otoritelerini değiştiren antipapalardan sakınmak amacıyla Avignon' a
kaçmışlardır, bu dönem "Avignon Sürgünü" (1306- 1367) olarak
bilinmektedir. 1571 civarında Martin Luther ve Protestan Reformu meydana gelmiş
ve bir bütün olarak papalığa protestanlar tarafından yazılan ve skandalları
canlı tutmaya yönelik yeni bir biçim getirmiştir.
Papa
Joan' ın gerçekten yaşadığına dair kesin bir delil var mıdır ?
Üç meraklı konu ağırlık kazanmaktadır.
Bunlardan birincisi, Siena katedralinin ortasında legal tüm papaların büstü
bulunmaktadır. Johannes VIII ün büstü 1600 yılına kadar Leo IV ile Benedict III
ün arasında durmaktaydı, bu tarihte Papa Clement VIII onun kaldırırılmasını
emretmiş ve yerine Papa Zachary' inki hemen konmuştur.
Bu bir
saklama mıdır ?
İkinci, İtalya' da "La Sedia
Gestatoria" denen ünlü porfiri koltuğun varlığıdır. Bu kırmızı mermer
koltuk, şimdi Vatikan müzesindedir (Resim 4).
Bir değer benzeri koltuk, Napolyon
tarafından çalınmış ve rivayete göre Louvre (Luvr) müzesine konmuştur. Bu
koltukların oturak yerleri oyuktu ve her ikisinin de 1099 (Paschall II ve 1513
(Leo X) arasında papaların atanma töreninde kullanıldığı bilinmektedir. Gerçek
Papa Joan skandalının doğrudan etkisi olarak papa seçimlerinde cinsiyet
tayinlerinde kullanıldığı dedikodusu yaygındır. Genç papaz temsilcisi konuşarak, koltuğun
altındaki oyuktan papa adayısının genital bölgesini eller ve beklediğini
bulunca gür bir sesle "Testiculos habet et bene pendentes" (onun
sarkık testisleri var) diye bağırır. Buna diğer tümü cevap verir: "Habe
ova noster papa" (Babamız erkek). Sonra neşe içinde papa seçiminin
vaftiz törenine geçilir.
Efsaneyi destekleyen bulguların üçüncü
parçası, Papa alayının kendi evi olan Lateran Palace ile St.Peter arasında takip
ettiği dolambaçlı yoldur. Bu yol hem Colesseumun hem de üçüncü yy. Mitraik
tapınağının yerine yapılan güzel bir kilise olan St. Clement bazilicasını
kapsar. Martin Polanuis tarafından yayılan Joan efsanesinin olduğu yıllarda
resmi papalık ayinleri St. Clement ile Colesseum arasında doğrudan yolu Joan'
ın doğurduğu yerden kaçınmak amacıyla dönerek başlarlardı. Dönüşün
başladığı bu noktada caddede küçük bir kilise vardı ve resmi adı "Bakireler
Şapeli" olmasına karşın, orada sonbaharda dolaşan
yazarın farkettiği gibi popüler ismi "Kadın Papa Şapeli" dir.
Papa Joan hikayesi şüphesiz ki bir
efsanedir. 9. yy da olan ve beraberinde çağdaş hiç bir yazılı kayıt bulunmayan
bu fantastik olay inanmak oldukça güçtür. Bu olasılık dışına rağmen, efsane
söylenmeye devam etmekte ve günümüzde hala inanılmaktadır. Bu bayağı alayların
ve kilisenin ciddi suçlamalarına yol açmaktadır:
Bir kadın papa (tarih gerçeği söyler)/
yüksek alayda bir doğum oldu/ ve bir o... çocuğu doğdu/ o zamanlar Roma Babil
o.... su diye
isimlendiriliyordu.
Romantik hikaye ve drama dayanarak, hem
trajedi hem de komedi bir feminist propaganda olarak kullanıldı ve "Pope
Joan" ve "Tarot" gibi kağıt oyunlarındaki, baş rahibe kartı
ilk defa 1400 lerde Bonifacio Bembo' daki Visconti- Sforza ailesi tarafından
yapılan ünlü iskambil destesindeki Pope Joan ile idantifiye edilmişti.
Yazarın kayınbiraderi Kongre
Kütüphanesindeki üç şef kütüpheneciden biridir ve yazar bu yazıyı hazırlarken
Pope Joan hakkında yazılı her şeyi ona göndermişti. Yazar, Pope Joan hakkında
yazılan yüzlerce yazıyı görünce hayrete düşmüştü.
Yazılardan bazıları efsane hakkındaki
deliller ayıklanarak yazılmıştır, fakat onun yaşam hikayeleri de vardır. 20.
yy.da onun hakkında en azından 6 hikaye veya oyun yayımlanmıştır. Bunlardan
Emmanuel Royidis tarafından yazılanı, çağdaş Yunan romanınının bir klasiğidir
ve İngilizceye "Saygısızlık başeseri" olarak isimlendiren
büyük romancı Lawrence Durrell tarafından çevrilmiştir. Kitap, Yunan Ortodoks
Kilisesi tarafından yasaklanmış ve yazar afaroz edilmiştir. Harvard'ın en büyük
sanat tarihçilerinden birisi olan A. Kingsley Porter' in yazdığı Pope Joan
hakkındaki oyundaki tema "kişilerin günah işlerken düşündükleri"
olarak isimlendirilmiştir. "Around the World in 80 days" (80 günde
devrialem), Logan's run (Logan'ın kaçışı) ve "The Shoes of Fisherman"
filmlerinin yönetmeni Michael Anderson, Liv Ullmann' ın baş rolünüoynadığı "Pope
Joan" isimli bir film yapmıştır. Anderson tarihi olayların sırasını
değiştirmiştir: Papa Charlemagne'ye papalık tacını giydirdikten sonra
Charlemagne papalı hamile bırakır. Joseph Papp' ın son döneminde 1982 de
New- Yorkda, Caryll Churchill, başarılı oyunu "Top Girls" de 5 kadın
karakteri içine Pope Joan' ı dahil etmiştir.
Papa Joan bir efsane ise bir medeniyet
olarak yüzyıllar sonra neden ilginçliğini kaybetmemiştir ?
Neden bazı kişiler onun hikayesinin gerçek
olduğunu düşünmeye devam etmektedir ?
Gerçekten de bir çok kişi tarafından kadın
papa efsanesi sürdürülmüştür. Ama bunlardaki ortak özellik sağlıklı bir kadının
erkek kılığına girerek papa olarak seçildiğidir.
Bununla birlikte Maria New ve arkadaşı bu
noktadan sonra farklı bir yola girerek ilginç bir açıklamaya geçmektedir.
Biyolojik temele göre gerçek yazarın ileri
sürdüğü olabilir. Yazar 9. yy da yaşıyor ise bir erkeğin papa Joan olarak
isimlendirileceğini bilmektedir. Bu kişi yazarın hastası olacaktır, çünkü bir
gün onun karısı olan bir hemşire yazara gelip:
"Dr. New, benim
kocam konjenital sürrenal hiperplazisi ve o kadın psödohermafroditi" diyecektir. Onlar 10
yıllık evlidir.
Bunu neden düşünmüştür
?
Kadın şunu der: Kocam
her ay penisinden kanıyor".
Hasta gerçekte tüm
yaşamı boyunca bir erkek gibi yaşayan bir 21- hidroksilaz defektli kadındır.
Evlenmeden önce bir çok kadın aşığı olmuştur. Eşi seksüel ilişkilerinde tamamen
tatmin olmaktadır. Fakat aylık kanamalar göstermektedir. Olasılıkla, hiç tedavi
görmemesine rağmen menses kanamaları olmaktadır. Yazar, siklik menses
kanamaları olan bu kişinin bir kadın olarak doğurgan olmasının olası olduğunu
düşünmektedir.
Efsanenin endokrinolojik temeli Papa Joan'
ın tanınabilir bir sendromu olduğudur: klasik 21 hidroksilaz eksikliği. Joan'
ın hikayesinin medikal perspektivi Papa John VIII ün homoseksüel ilişkileri
bulunan bir kadın psödohermafroditi olduğu, hamile kaldığı ve bir çocuk
doğurduğudur.
1), New MI, Kitzinger ES: Pope Joan. A
recognizable syndrome. J Clin Endocrinol Metab 1993; 76: 3- 13.
2), Pope Joan. http://en.wikipedia.org/
wiki/ Pope Joan. 18.09.2008 de indirilmiştir.
http://www.yusuforhan.com/cgi-bin/index.pl?mod=news;op=news_id;id=236
Yönetmen: Sönke Wortmann
Ülke: Almanya,
İngiltere, İtalya, İspanya
Tür: Dram | Romantik
Vizyon Tarihi: 19 Ekim
2009 (Almanya)
Süre: 149 dakika
Dil: İngilizce, Latin
Senaryo: Donna Woolfolk
Cross, Heinrich Hadding, Jodi Ann Johnson
Müzik: Marcel Barsotti
Görüntü Yönetmeni: Tom
Fährmann
Yapımcı: Faruk Alatan,
Oliver Berben, Jana Brandt
Nam-ı Diğer: Pope Joan |
Pope Joan
Oyuncular: Johanna
Wokalek , David Wenham , John Goodman, Iain Glen , Edward Petherbridge
851 yılında 3 yıl papalık yaptığı rivayet
edilen İngilzi Joan'ın erkek kılığına girerek nasıl Papalık makamına kadar
yükseldiğini konu alıyor. Film Vatikan'ın büyük tepkisini çekmişti. Vatikan
kesin bir dille reddetmesine rağmen film büyük bir ilgi çekiyor.
Film Donna Woolfolk imzalı "Pope
Joan" kitabından esinlenilerek senaryolaştırıldı. Papa’yı Alman oyuncu
Johanna Wokalek’in canlandırdığı filmin yönetmenliğini Sönke Wortmann yaptı.
Kadın erkekten üstün müdür? meselesinde Pope Joan tarafından
yapılan bir yorum.
“Katedral mektebine bir
kızı kabul etmek Tanrı'nın iradesine karşı gelmek demektir. Aynı zamanda
beyhudedir. Mantıki neticelere varma yetisine kadınlar sahip değildirler. Kadın
beynindeki faydalı bölgeler öyle küçüktürler ki kadınlar ulu fikirleri ve
mefhumları telakki edemezler. Aziz Paul da kadınların erkeklere hizmet etmesi
gerektiğini, yaradılış zinciri, hiyerarşi ve irade gücünün böyle kararlaştırmış
olduğunu bu şekilde yazmıştır.”
Yargısı Johanna’ya sorulur.
Söyle
bakalım genç âlim, buna verecek cevabın var mı?
Joan :
Kadın nasıl
yaradılışta erkekten sonra gelebilir?
O, Âdem’in kaburga kemiğinden yaratılmıştır.
Oysaki Âdem, alelade kilden yapılmıştır.
İrade gücü meselesine gelince, kadınlar
erkeklerden üstün olabilir. Havva, bilgiye ve öğrenmeye olan isteğinden ötürü
elmayı yemiştir. Âdem’se yalnızca Havva ona yemesini söylediği için yemiştir.
***
Johanna papalığa seçildikten sonra büyük
bir şevk ve istekle Tanrıya verdiği
sözünü yere getirmeye kararlı görünüyordu. Romalıların yaşadığı zorlukları
herkesten daha iyi biliyordu ve bu yükü hafifletebilmek için elinden geleni
yaptı. Fakir mahallelere hekimler gönderdi. Üç pazardan birinde, toplananların
fakirhanelere bağışlanmasını emretti. Kısa süre içinde Romalılar ona Papa
Populi demeye başladılar. Halkın papası. Ama Johanna, merhametli bir Roma
Piskoposu'ndan daha fazlası olmak niyetindeydi. Ne de olsa o, Hıristiyanlık
dininin lideriydi. Roma'nın bütün piskoposlarını bir kilise meclisi için
çağırdı. Kilisenin pek çok doktrini gözden geçirildi ve değiştirildi. Her
zamankinden daha çok karar kilise oyundan geçirildi.
Kızlar için bir okul açılması için girişimleri oldu. İtiralar
karşısında Johanna tavır aldı.
Kızların
okumasına karşı çıkanlar:
-Yalnız
tek bir hakikatten emin olabiliriz. O hakikat de bize çağlar boyu devredilmiş
hakikattir. Eski olan her şey bir zamanlar yeniydi. Papa cenapları, sizin de
bildiğiniz gibi kızlar ne kadar bilgi sahibi olurlarsa rahimleri o kadar
küçülür.
Johanna
:
-Nerede
okudun bunu?
-
Herkes bilir. Herkes bildiği için mi kimse yazmaya zahmet etmemiş?
Herkesin bildiği bir şey için kitap yazmaya
gerek yoktur. Yünün koyundan geldiği hiçbir yerde yazmaz, ama herkes bilir.
O hâlde Laeta gibi eğitimli kadınların doğumda
yaşadığı bereketi nasıl açıklarsın?
Zamanında Aziz Hieronymos'la yazışmıştır.
Aziz, onun 15 tane çocuğa annelik ettiğini yazar. Ender bir durum. Az rastlanan
bir istisna sadece. Jordanes, yanlış hatırlamıyorsam kardeşin Julia okuyup
yazabiliyordu?
Evin gelir giderini tutabilecek kadar. Yine
de. Bu söylediğine bakılırsa, öğrendiği bilgiler doğumuna engel olmalıydı.
-Peki
kaç tane çocuk doğurdu?
-Saymadım. -On iki tane değil mi?
Bu da mı istisnadır?
Yirmi yıl içinde Roma'da çocuk kalmadığını
görürsek söz, okulu kapattıracağım.
Johanna Papalığı "Özgürleştirmek" istiyordu.
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar