Print Friendly and PDF

BİR YAZININ İZİNDE




19 Mayıs 2016 Perşembe

Bir bakıma en çok da onlara güvenirdim; ses taklidi kelimelere, yinelemelere. Zırıltı, patırtı, hav, miyav, tıkır tıkır, vesaire. Irmağın kenarındayken suyu dinlemezdim, yansılaması belleğimde mevcut olurdu. Duyumum kelime tıkacıyla sahih sesten korunurdu. Akıştaki özgünlüğe, çevresel koşulların o andalığına falan takılmazdım. Elimde “şırıl şırıl” vardı; onu alır kullanırdım.

Bütün gün kuşları dinledim. “cik cik” değil daha çok “cib cib” diyorlar. Bir anlığına kuş, “cik”ten önce var oldu. İlk defa dinledim.

Artık dilimize güvenmiyorum.
Erişim: http://eski-tas.blogspot.com.tr/2016/05/once-kus-vardi.html
Kelimeler vardır. Her ağızda var olur. Fakat bazı kişilerde ise gerçekteki güzelliğini bulmuştur. Az sözle çok şey anlatabilmek Allah Teâlâ'nın ve peygamberliğin vasfıdır. (Cevami-ül Kelim)
ÖNCE KUŞ VARDI, yazısındaki ikâz ile kuş sesinde "cik" ve "cib" farkı var mıdır diye düşünüp, küçük oğluma,  yazının farkındalığı ile sordum.
Kuşlar ne diyor?
O da yazıdaki gibi "cib" diyor deyince, şaşırdım. O zaman yazanlar "cib"i, neden "cik"e çevirdiler?
Bunun bir sebebi olabilir mi?
Gerçek duyanlar ile duymayanlar, aktaranlar arasında bu kopukluk nasıl oluşuyor?
Neden?
Bunun cevabı için bir çok söz bulunabilir. Arşivimde bulunan sözlüklere baktığımda en garibi olan belki, Hakasça sözlükteki, mana oldu. [Başka yorumlarda olabilir.]  
Sonuçta bizi uyandıran aşkın kardeşimize teşekkür etmeliyiz. Bizleri, "cik cik" diye şeytanı yad etmekten kurtardılar.
İhramcızâde İsmail Hakkı

Ankara ağzında
Cib: Jib
Cik (sırtüstü yatış şekli)
Divanı lügati-t Türk
Çik çik: oğlağı çağırmak için söylenen söz
Hakasça sözlük
çîk 1. Dikiş yeri. 2. Yarık, aralık, çatlak:
“Hanca kızî ködirgem çikterden,oymahlardan,   duvallardan."
V. Şulbayeva (Nice insan taşıdım yarlarda, çukurlardan, siperlerden.)
çik (ı.) s. 1. Alçak, rezil: “-Yo-o."yo-o-o,çiktin adayı.” V. Kobyakov (Yoo,yoo... alçak köpek.)
2. Şeytan, iblis,
çik (ıı.) Kusur, özür.
Mahalli kelimeler sözlüğü
CİB ( isim ) : Pek, bütün, tamamen. “Ne cib uzun olmuş, ne cib kısa olmuş..’ Bkz: Cip.
CİP (isim ): Tamamen, çok, fazla.
Örnek: Tüccar olan ava gitmez
Sen Karabey’in oğlusun
Adam bacıya küser mi?
Kele Cabbar cip delisin
Sırpça Sözlük
cık: - - onom, pticjeg cvrkutanja; - -ötmek cvrkutati
B. Türk lugatı.
-           cık ; söylediğim söze ne dedi?
cık; edatı tahkir - (mecazen menfi)
-           cık dedi yari hayır dedi

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar