MASONÎK SÖZLÜK
4/8/1965 Tarih ve 1937 Numaralı
bildirisiyle yayınlanmıştır.
Aziz Kardeşlerim
Her dilde mükemmel benzeri bulunduğu halde bizde
olmayan bu sözlüğü sizler için derledim.
Kusuru her halde pek çok olan bu denemede
bulacağınız eksiği, yanlışı bildirirseniz müsvedde makamında kaleme alman bu
küçük eserin ikinci baskısı topluluğumuza lâyık güzel bir rehber olur.
Hepimiz namına teşekkürler.
A. ZOLETTİ
— A —
AÇILIŞ — Remzen öğle vakti — Locada çalışmağa
başlama
AGAP — Toplantıdan sonra ritüel dışı
kardeşçe yenen yemek, Davetyelerle bildirilmesi usuldendir. Ritüelik resmî
şölene de Türkçe’de Agap deniliyorsa da bunun aslı «Banquet» dir.
Hıristiyanlığın ilk çağlarında da birlikte
yenilen yemeğe, Agap denirdi.
AİDAT — Genel masrafı karşılamak üzere her
üyenin, üç ayda bir ödemesi gereken senelik para, her topluluk bunu ihtiyacına
göre — ve senelik ziyafet bedeli dışında olmak üzere — tayin eder.
AKASYA — (Rumca AKAKTA) Masonluğun değerli
ağacı, Hiramın mezarı üzerinde yaprakları gece eğilip gündüz göğe doğru bakan,
odunu çürümeyen bu ağaç Zia’ya kavuşmağa çalışan Masonun timsalidir.
Fransa’da 1902 den beri, bu isimde bir
mason risalesi neşr edilmektedir.
ALÂMET — Locada vazifelilerin taktıkları
eşarp kordon, önlük ve saire gibi işaretler.
Gönye, üstadı Muhteremin; Cetvel, Birinci
Nazırın; Şakül, İkinci Nazırın kordonlarında bulunur. Hatibin kordonunda, açık
bir kitap, Kâtibinkinde. çapraz iki tüy; Hazinedarmkinde, çapraz iki anahtar;
Hasenat Eminin - kinde, bir sadaka kesesi; Muhakkikinde, çaprazlama meç cetvel
ve teyakkuz manasına bir göz; Teşrifatçınmkinde, çapraz iki meç, bir asa;
Muhafızda, kabzası aşağıda bir meç vardır.
ALÇI — Sofra terimi : Şeker.
ALKIŞ — Her derecenin kendine göre el
çırpışı —Locada sürekli alkış olmaz —Matem alkışlarında alâmetler ters
çevrilir. Sembolik dereceninkine «Müselles» denir.
A.M.I — Uluslararası mason ittihadı demek olan
«Association Maçonnique înternationele» ın kısaltılmış şekli yani ilk
harfleri,
AMİR HAKİM — SUPREM KONSEY (Supreme
Conseil) yani YÜKSEK ŞURA reisi : SOUVE- RAİN GRAND COMMANDEUR
AMUT — (Bk. ŞAKÜL)
ANDERSON — Maziden gelen nizamlara dayanarak
1721 senesinde masonluğun esas teşkilâtım hazırlamıştır. Temel fikirleri ihtiva
eden metni İngiliz Gran Loji tarafından 1723 de tastik edilerek
yayınlanmıştır. (Bk. Konstitüsion)
AREOPAJ — Skoç Ritinde 19.dan 30. (dahil)
dereceye kadar çalışan ve ekserisi tarihi bahislerle meşgul olan Atelyeler
zümresine verilen isim.
ARŞİV — Locanın resmi evrak deposu.
ARŞİV MEMURU — Locanın resmi evrak, defter,
muhabere dosyalarıyla Matrikulleri Obediansın genel ve özel statü ve tüzük
nüshalarını muhafaza etmekle ödevlidir. İş’ari reyle seçildiği gibi, vazifesi
Kâtip birader tarafından da görülebilir.
AY — (Bk. HİLÂL)
AYNA — Refik derecesinin sembollerinden
biri. Nefsini tasfiye ederek yardımlaşma ve anlaşmada kendini tanıyarak ıslâh
yoluna gidilmesini öğretir, insanın hayatta en yüksek ve en güzel şeylere ancak
kendini tanıyarak, zatî himmet ile ulaşabileceğini bildirir.
AZA (MUNTAZAM AMİL) — Loca toplantılarına
muntazaman devam eden, aidatını vaktinde ödeyen, Üstat derecesine geldiğinde
vazifeye seçilebilen Mason, Locasının izni ile uzaklaşan bu sıfatını muhafaza
eder.
B — (Bk.SUTUN)
BARUT — Sofra tabiri: Kuvvetli barut: Şarap;
zayıf barut: Su; sarı barut: bira veya şıra; yıldırım barutu: likör. Bir
zamanlar şaraba kırmızı barut; suya beyaz barut; kahveye, kara barut; liköre
kuvvetli barut, rakıya çarpan barut denirdi. Lübnan barutu, eskiden enfiyeye
verilen isim.
BASAMAK (UÇ) — Mabet eşiğinde ve şarkta
bulunan üç basamak müptedinin kemâle ermesi için maddi manevi ve alî üç
merhaleyi aşması gerektiğini remzeder.
BAYRAK — Sofya terimi: Peçete
BEKLEME ODASI — Önlük kuşanmak, mevcut
defterini imza etmek ve giriş iznini beklemek için mabet kapısının önünde
bulunan ve mabet kadar kudsiyeti olan hücre. Ekseriya önünde bir sofrası
bulunur.
BÎNA EMlNl — Skoç Riti felsefesi derecelerinin
sekizincisi.
BRİDARE — Masonların her derecede birbirlerine
hitap etmek için kullandıkları kelime. Her birader bütün dünya masonlarının
kardeşidir. Ve onlara hayatı pahasına da olsa yardım etmeğe ve haksızlığa karşı
korumağa sorunludur. Eşit şartlar olursa kardeşini tercih eder.
BOOZ — (Boaz) Süleyman mabedinin giriş
kapısının iç sol tarafmdaki tunç direğin adı. îbra- nice manası «Tam Gücünde»
BÜYÜK MARFEL (Grand Loge) — Skoç Riti ile
çalışan locaların seçtikleri murahhaslardan kurulmuş büyük heyet. Senede bir
—icabında daha fazla— defa toplanır. Topluluğun genel konularını yönetecek
kararları alır. Başta büyük üstatla kaymakamı bulunan 15 kişilik bir idare
heyeti vardır. (Bk.Mahfel)
BÜYÜK MAŞRIK — (Grand Orient) Ayni heyetin
Fransa’daki teşkilâtı. Merkezi: Paris. 16 Rue (Cadet)
— C —
CELSE — Locanın ritüele uygun tarzda çalışmak
için toplanmış hah.
CENUP — Locanın giriş tarafı.
CETVEL — Tekâmülü, usulü, kanunu, tatbikatta
hassasiyeti ,bir bakıma da sonsuzluğu rem- zeder. Genel olarak Masonluğun hiç
bir surette ayrılmayacağı moral ve ödev prensibini benimsediğini hatırlatan
aktif bir eleman.
CİLÂLI Veya MİKYAP TAŞ — Üstü piramit şeklindedir.
Refiklerin alât ve edevatını bilemelerine yarar.
CIVA — Tanrıların habercisi, Jüpiterin oğlu olan
Hermesi temsil eder. Masonlukta bir horoz şeklinde remizlendirilmiştir; Nur’u
Zia’nın temsilidir. Tefekkür hücresinde sebat ve teyakküzu ihtar eder.
— Ç —
ÇAKMAK — Yeni bir mabedin tesisinde ışıkları yakacak
ateşi çıkarmağa kullanılan taş. Her şeyi canlandıran tabii ateşin remzi
sayılır.
ÇEKİÇ — (Bk. MATRAKA VE KALEM)
ÇİMENTO (KESKİN) — Sofra tabiri, hardal.
ÇIRAK — (Bk. MÜPTEDİ)
— D —
DAHİLİ MUHAFIZ — (Bk. MUHAFIZ)
DARBE — (Bk. ALKIŞ)
DEBHİR — Bir zamanlar mabet perde ile ikiye ayrılırdı.
Birine HİKAL, birine DEBHİR denir. Hikal Hiramın öldürüldüğü, Debrih tekrar
hayata kavuştuğu bölme, Hikalin duvarlarında beyaz göz yaşları; Debhirin
duvarlarında altın sarıları ile süslü perdeler olur.
DELEGE — (Bk, MURAHHAS)
DELTA — Grek alfabesinin dördüncü harfine
benzediği için bu isimle anılan ve Şarkta üstadı Muhteremin başının üstünde
bulunan ışıklı üçgen. İnsanları aydınlatan bilginin timsalidir. Ortasındaki
açık göz, gören ve öngören usu remz eder. (Bk. TETRAGAMMA)
DERECE — Terkis ve terfi yolu ile tevcih
edilen bilgi basamağı. Sembolikleri: Çırak, Kalfa, Üstad olmak üzere üç; Skoç
Ritinin felsefelerindekileri ise 33 dür.
DEVAM — Mason tekris edildiği gün Locanın
çalışmalarına devamlı katılacağına yemin eder. Bu her Masonun, mazeretsiz kusur
edemeyeceği esas vazifedir. Toplantıda bulunamayacağını -—tercihan yazı ile—
Üstadı Muhtereme bildirmesi ve Dul kesesine sadakasını göndermesi borçtur.
DÖŞEME — (Bk. PAVE MOSAÎQUE) Mahfelin
zemini siyah beyaz karelerle döşenir. Bu şekil, rütbe, sınıf, felsefe ve fikir
sistemlerinin bir arada birbirlerine karışmadan imtizaç ettiğine alâmettir.
Vaktiyle beyaz kare: Masonun saf ve pak ruhunu; siyah kare ise haricinin fena
huylarını temsil eder denirdi.
DUL KESESİ —- Hasenat Emininin her oturum
sonunda, bilhassa muhtaç biraderler için topladığı iane kesesi. İçine
daldırılan kapalı elle para bırakıldığı gibi ihtiyaç halinde gizlice alınabilir
de. Buna «HASENAT KESESİ» de denir.
— E —
EKOSİZM — (Bk. RlT)
ELDİVEN — Saflık timsali, Terkis sırasında
eldivenin ehemmiyetli bir manası vardır. Yani biradere, biri kendisine, diğeri
en taktir ettiği kadına verilmek üzere iki çift beyaz güderi eldiveni verilir.
Şayet doğru ahlâk yolundan ayrılırsa bu eldiven kendisine kusurunu ihtar
edecektir .
ENVAR — Locanın yönetimiyle ödevli esaslı
beş siması: Üstadı Muhterem, Birinci ve İkinci Nazırlar, Hatip ve Kâtip,
ESSENYENLER — Milâttan evvel onbirinci
asırdan beri mevcut bir Musevi mezhebi. Doktrinleri ve sembolleri vardır;
birbirlerine kardeş derler, Müptediler beyaz bir önlük takarlar. Ettikleri
andla Allaha tapmayı adaleti tatbik etmeyi, fenalıkla mücadele etmeği ve
sırları hakkında sükûtu muhafaza eylemeyi taahhüt ederler
EVLÂT (MANEVİ) — Locanın, tahsil ve terbiyesi
ve maddi ihtiyaçları ile ilgilenmeyi ödev edin diği Mason çocuğu, bu yabancı
bir öksüz de olabilir.
— F —
FIÇI — Sofra terimi: Şişe veya sürahi. FIRÇA — Yazı
kalemi.
FRAN-MASON — (Bk. MASON)
— G —
G — Yabancı dillerde God, Grand,
Architecte, Geometrie, Generation, Gravitation gibi kelimelerin baş harfini
teşkil eden ve ışıklı yıldızın ortasında bulunan bu sembolik harf remzi 2.
derecenin talimatı sırasında aydınlanır.
GARP — Mahfelin giriş tarafı. Reisin tam
karşısına düşen bu sütunlarla Nazırların bulunduğu taraf.
GAYRIMUNTAZAM — Nizamî dairesinde kurulmamış
veya tanınmayan bir Ritle çalışan bir Locada tekris edilmiş kimse — Muntazam
devamı olmadığı ve aidatım ödemediği için matrikülden silinen üye.
GECE YARISI — Sembolik Localarda işe son
verme zamanı.
GÎRÎŞ — Her derecede kapıya vuruş, adım
atma ve işaret bakımından Locaya giriş usulü farklıdır. Verilen talimat
sırasında öğretilir. Çıraklıkta kapıya vurulan ilk iki darbe Masonun niyet ve
gayretine .üçüncüsü sebatına alâmettir.
Ziyaretçi kapıyı çaldıktan "sonra
muhafız biraderin işaretini bekler ve ekseriya muhakkik birader tarafından
yoklanmadan Mabed’e alınmaz.
GRAND LOJ — (Grand Loge) (Bk. BÜYÜK
MAHFEL)
GRAND METR — (Grand Maitre) (Bk. BÜYÜK
ÜSTAD)
GRAND ORYAN — (Grand Orient) (Bk. MAŞRIK)
GNOZ — (Gnose). Hristiyanlık devrinde doğan
gizli bir doktrin. Dünya içinde Allah ve İsa- nın rolü ile meşgul olmakta ve
kilise esasları ile taarruz halinde bulunmaktadır.
Gnose bir nevi batınî Hristiyanlıktır. Bir
çok gnostik mektepler bu batınîliğin yuvasıydı. Masonik sırların bir kısmı Gnose’dan
gelmekte ve bu da onu manevi bakımdan geçmiş zamanlara bağlamaktadır.
GÖNYE — Üstadı Muhteremin mücevheri. Gönye
ile çalışan, ham taşı mikâp taş haline getirir. Bazen adalet ve nesafeti
,bazen müsbet ve menfi kuvvetlerin dengesini remzeder. Genel olarak maddenin
zapt-ü rapta girdiğini, geme alındığını, İnsanın maddeye etki edişini, başka
bir anlamla da İnsanın nefsine hükmünü ifade eder. Gönye olumlu ve olumsuzun
birleşmesinden doğan dengeyi remz ettiği için Üstadı Muhteremin eşarbında
asılıdır. Bu durumda, uzun ucu göğsünün sağ ta-, rafına gelir ve bu suretle
müsbet kuvvetin menfi kuvvete hakim olduğu farz edilir. Amudi koli ilme,
müstevi kolu da tatbike delâlet ettiğinden bütün çalışmalarımızın ilme
dayanması lüzumunu da bildirir. Gönye Masonluğun çok önemli remzi aletlerinden
biridir. Şekli tesviye ile şakülü de birleştirdiğinden doğruluk, eşitlik ve
hakkın da timsali sayılır.
Göz — Deltanın içinde. Rite göre, ya
«İlâhi Göz» veya «Tetragamma» (bu kelimeye bak) denen dört İbrani harfi örülür.
Göz fizik plânda hayat ve nur saçan güneşi temsil eder. Orta veya astraL
plânda yaratıcı Prensibi ifade eder. Ruhî ve İlâhi plânda Kâinatın Ulu
Mimarını temsil eder.
GRAN METR — (Grand Maître) (Bk. Büyük
Üstad)
GÜNEŞ — Tabiata can verdiği gibi öldüren,
aktif bir elâmandır. Zenit’te olduğu vakit, yanı «remzen-öğle vakti Locada işe
başlanır. Şarkta üstadı Muhteremin sağında Hatibin unsurudur. (Bk. Hilâl)
_ H —
HAKÎM — Skoç Ritinin felsefi 7. derecesi
HAKİM (AMlR — (SOUVERAİ'N GRAND
COMMANDEUR). Yüksek Şura (Supreme Conle- le) Reisi.
HAKİM (PEK) — Şapitr reisi.
HAM TAŞ — Müptedi Masonun bizzat kendisi.
Onu yontmağa çalışmakla benliğine, iç alemine, semboller sayesinde yeni bir
şekil vermeğe, pürüzlerinden, yani fena huylarından arınmağa çalışır. Başarısı
oranında mikâp taşa inkilâp edebilir ve ancak o zaman mabedin bir rüknü,
insanlık aleminin temel taşlarından birini teşkil eder.
Hamtaş bundan başka bilgisiz ve ilkel
falde bulunan, yahut dış aleminde bilgi ve hüner sahibi olduğu halde, bencil
ve müstebit fikirlerle yaşayan insanı temsil eder ki böyle bir kimsenin ancak
fazilete kavuşturan çabalar sayesinde sıhhat ve hakikat kademelerine ulaştığı
zaman mutluluğa varacağını ihtar eder.
HARİCİ — Masonluk topluluğuna dahil olmayan
yabancı.
HASENAT KESESİ — (Bk. DUL KESESİ)
HASENAT EMİNÎ — Mahfelin hayır işleri ile
ödevli üyesi. Oturumların sonunda dul kesesini dolaştırır ve muhteviyatım
mahfelin kararına göre idare eder. Gizli reyle seçilir.
HATİP — Locanın beş ENVARINDAN biri, kanun
ve nizamlarının koruyucusu, her konunun tartışılmasından sonra reyine müracaat
edilir. Mütalaasını bildirdikten sonra kimseye söz verilmez. Tekrislerde ve
nafaka artırmalarında bir söyleve yeni biraderlere ödev ve vecibelerini
anlatır. Sene- başı ziyafetinde Locanın faaliyetinin raporunu verir.
HAYSİYET DÎVANI — 1. Skoç ritinin idare
bölümü 31. derecesi. Buna bir zaman mahkeme-i Kübra denirdi. 2. — Biri
mahfelde. biri büyük Locada ve biri de Bölge Mahfelinde, Disiplin Kurulu
adıyla kurulu heyetler. Azalan gizli reyle ve Locada başka hiç bir vazifesi
olmayanlar arasından seçilir. Localarla üyelere ait disiplin konuları ile
meşgul olur.
HAZÎNE EMÎNİ — Locanın mali işlerine bakar.
Aidatı toplar ve üstadı Muhteremin emrettiği sarfiyatı yapar.
HEMŞÎRE: Kardeş eşi.
HEMŞİRE MAHFEL — Bir Locanın mensup olduğu
Obedyanslara bağlı bütün diğer Localara verdiği isim.
HEYET — (Bk. KOMİSYON)
HİKAL — (Bk. DEBHİR)
HİLÂL — Şarkta, cephede ,sağda, J sütunu
tarafından Güneş (Aktif); solda, B sütunu tarafından Hilâl (passif) görülür
Eski Ritüellere göre Locanın üç Nuru: Ortada Üstadı Muhterem ,bir yanda Hilâl
(Kâtip)dir. (Bk. Güneş)
HIRAM — Tevrat menkıbesine göre Süleyman
Mabedinin Mimarı, Mürüur kelimesini bildirmeği reddettiği için iki Refik
(Kalfa) tarafından öldürülmüştür.
HOROZ — (Bk. CIVA)
HÖCREÎ VASAt — Yalnız üstad derecesinde
jlan Masonlarm toplantı atelyesi.
HÜRRİYET, EŞİTLİK, KARDEŞLİK — Mason
aleminin üç temeli, Fransız Ritinde çalışan Masonlar bu üç kelimeyi üç alkışın
arasına almışlar bir de Adalet kelimesini ilâve etmişlerdir.
HÜZE — Aslı İngilizce HUZZA kelimesidir,
«Yaşasın» manasına kullanılan bir alkıştır. İbranıce OZA kuvvet demektir.
Araplar UZZA şeklinde kullanırlar.
İ
İhtiram — (Bk. VAZ’I İHTİRAM
İNTİHABAT — Masonlukta her ödevli seçimle
atanır. Mabet vazifelilerle murahhaslar (delegeler). Komisyon üyeleri her sene
başında gizli reyle seçilir. Beş Envardan her biri ayrı pusulalarla, diğerleri,
karara göre, liste halinde seçilebilir.
Üstadı Muhterem, evvelâ Hücrei Vasatide
kararlaştırılan üç namzet arasından Müptediler Mahfelinde reylerin
ekseriyetiyle seçilir. Esâslı vazifelere ancak üstadlar seçilir. Kalfalarla
çıraklar-Hitabet makamı hariç diğer vazifelere yardımcı olabilirler. Lâkin
muhakkik Muavini Üstadı Muhteremlik çekicini kullanmaz. Seçmek ve seçilmek için
nizamnamede gösterilen müddetleri doldurmuş olmak ve Hazine ilişiğini muntazam
bulundurmak gerekir.
İNTİZAM — Masonlukta intizam esastır. Devamda,
aidatın ödenmesinde, çalışma usullerinde, evrak. kayıt ve her türlü muamelede
intizam başlıca ödevlerden bilinir.
İNTİZAMA İRCA — İstifa ve gayrı muntazam
ilânı suretiyle uykuya dalmış her Mason nizamnamede gösterilen şartlan yerine
getirmekle tekrar Locaya dönüp çalışmalara katılabilir.
İNZİBAT — Locada edep ve terbiyeye saygı,
söz ve ifadede nezaket, tavrı harekette nezahet uygar bir topluluğun tabii
şiarından olduğundan şüphe edilmez.
Resmi oturum sırasında konuşanın sözü
Üstadı Muhteremden başka hiç kimse tarafından kesilmez. Hele Üstadı Muhteremin
sözüne asla müdahale olunmaz. Yalnız Hatip Birader. Umumî ve hususî
nizamnamelere aykırı hareketler halinde Üstadı Muhteremi ikaz eder. Tezahürat
,alkış ve gürültü yapılmaz; mevzuun ve ölçülü sözün haricine çıkılmaz. Söz
daima derecenin muayyen ihtiram vaziyetinde ve Üstadı Muhtereme tevcih olunur
,aksi halde disiplin tüzününün icapları uygulanır. Mahfelde Üstadı Muhteremin
inzibatî kararlarının infaz unsuru Muhakkik Birâderdir.
ÎS’AT — Her sene başında, seçimlerden
hemen sonra ilk celsede, vazifeliler, özel bir törenle yer erine oturtulur. Bu
törende bütün hemşire mahfellerin delegeleri hazır bulunur.
Evvelce Üstadı Muhterem, ya Büyük Mahfelin
mümessili, ya sabık Üstadı Muhterem, ya da müddeti hitam bulan 1. Nazır
tarafından tahlif edilerek vazifesine davet edilir. Bundan sonra Üstadı Muhterem
diğer vazifelileri iş başına geçirmeden evvel Hatip Biradere hepsinin namına
yemin ettirir. Bu törenin özel bir Ritüeli vardır
İŞARET — Her derecenin kendine has tanıtma
işareti vardır, ancak bunların Mabet haricinde kullanılmaması tavsiye edilir
İTTİHAT ZİNCİRİ — Masonların, remzen, mihveri
doğudan batıya uzanmak üzere ve sağ eli sola sol eli sağa çaprazlama
birleştirmek suretiyle teşkil ettikleri daire. Üstadı Muhterem doğuda durur,
sağ ve soluna Hatip ve Kâtip Biraderleri alır; tam karşısında Muhakkik birader
1. ve 2. nazırları iki tarafında bulundurur. "
Bu zincir Masonlar arasındaki sıkı kardeş
dostluğunu remzeder. Senelik kelimenin verilmesinde, matem celsesinde ve
senelik ziyafetin sonunda teşkil edilir. Ziyafette eller yerine bayraklar (Bk.)
Bayrak) çaprazlanır. Yabancıların huzurunda teşkil edilen ittihat zincirinde
kollar çaprazlanmaz, sarkan eller birbirini tutar.
İZİN — (Bk.MEZUNİYET)
IŞIKLI YILDIZ — Şarkta, ortasında G harfi
ile parlayan beş dallı ışınlı yıldız insanı büyük eserlere yükselten, dehanın
mukaddes ateşi, hür düşüncenin amblemi ,zekâ ve ilmin ifadesidir. Skoç Ritinin
remzi 1. derece bilgisinin esasıdır. Işık saçan bu yıldız, her kesin ışıktan
faydalandığı gibi ilim ve fenden de herkesin istifadeye hakkı olduğuna delâlet
eder. Iç içe iki üçgenden birinin kenarları kuvvet, hikmet ve güzellik,
ötekininkiler ise yaradılış ömür ve ölüm manasını taşır ve bütün görüntülerin
eşit ilişkilerde bulunduğunu ve birbirlerinin yardımcısı olduklarını ifham
eder .(Bk. G harfi)
— J —
J — Sabit, metin manasına gelen mukaddes
kelimesinin baş harfi. 2. Nazırın sütunun üzerinde bulunur. Mevhum, hikmet
yahut ilm-u marifette tekâmül etmiş akl’u idraktir.
JAKİN — (Teessüs edecek, sabit kılacak)
Süleyman mabedinin giriş kapısının iç sağ tarafındaki tunç sütun Booz
kelimesiyle birleştikte «Allah, bizzat kendisinin merkezinde bulunduğu mabetle
dini, sağlam bir surette kuvvete istinat ettirir.» demek oluyor (Bk. BOOZ).
JÜBELOS, Jübelas, Jübelon: Hiramı öldüren
3 kalfanın adı sahife 92
— K —
KABBALE — Menşei doğuya ,ayni zamanda
musevi dinine bağlı gizli bir doktrin, Esaslarını tasvir etmek oldukça güçtür.
Allahın, insanın ve dünyanın bir temsilinde tecelli eder. Buna stronomik,
astrolojik, matamatik ve sair telakkiler ilâvesiyle «Occultisme»e sapmıştır.
El’an dahi bazı münevverlere etki yapan ehemmiyetli bir rolü vardır. Bazı
Mason sistemleri tamamıyle kabalistik bilgi ve fikirlere dayanır.
KABUL MERASİMİ — (Bk. TEKRİS)
KADİM VE MAKBUL SKOÇ RİTİ------------------------ (Bk.
RİT)
KADOŞ — (Bk. ŞÖVALYE)
KÂİNATIN ULU MİMARI — (Bk. MİMAR)
KALEM (TAŞÇI.................. İ) — Araştırmada temyuz kudreti. Çekiç,
irade; kalem anlatıştır. Ham taşı yontmağa yarayan bu iki aletten sağ elle
tutulan kalem pasiftir, kullananın etkisiyle bir kuvvet haline gelir.
KALFA — (Bk. REFİK)
KARDEŞ — (Bk. BİRADER)
KARARGÂH — (Bk. MABET - LOCA).
KAPANIŞ — Locada çalışmanın sona ermesi.
KÂTİP — Locanın beş Envarından biri. Oturumlarda
zabıt tutar, muhaberatı yönetir. Dosya vs matrikülleri tanzim eder.
SIR KÂTİBİ — (Chancelier) — Aynı ödeve
memur Şapitr elemanı.
KAYMAKAM (BÜYÜK ÜSTAD....................... I) — MUAVİN..
KAZMA — Sofra terimi: Çatal.
KELİME — Üç türlüdür: Mukaddes, Mürur ve
Senelik. İlk ikisi her derecede değişir; teksir ve terfilerde bildirilir.
Üçüncüsü her sene başkadır. Ve yalnız muntazam üyelere verilir.
KESE — (Bk. DUL — HASENAT VE TEKLİF
KESESİ)
KETUM ÜST AD — Skoç Ritinin felsefi 4.
derecesi
KILIÇ — Namus ve şeref sembolü. Vaktiyle
Avrupa’da yalnız asilzadelerin kullandığı bu silâhı Localarda herkesin elinde bulundurması
Masonlukta eşitliğin timsali sayılmıştır. Halen, icabında zafer takının
teşkiline yarar. Agap sofrasında, bıçak demektir.
KISILTMA — Mason yazılarında birçok kelimeler bütün yazılmayıp kısaltılarak veya ilk
iki üç harfinden sonra eşit kenarlı üçken şeklinde üç nokta ilâvesi usuldendir;
Örneğin: B**„ M ah»** Muh,** Üst.". M.', ve saire. Locada da şu.’, şekilde
gösterilir.
KİTAP — ŞARK’ta Üstadı Muhteremin önündeki
rahle üzerinde gönye, pergel ve kılıcın altında Kur’an, Incil ve Tevrat bulunur.
Yeminler bu kitaplara el basarak yapılır.
KOMANDÖR — (Souverain Grand Comman- öeur) (Skoç 33,
dereceli Yüksek şura) (Supreme Conseil) reisi.
KOMİSYON — Localarda fikri, mali, yardım,
ziyafet komisyonu teşrifatçı biraderin başkanlığı altında üçer azadan
ibarettir.
KONKORDA — Süprem Konseyle Gran Lojin
karşılıklı münasebet şartlarını ihtiva eden andlaş- ma.
KONSİSTUAR — (Consistoire). Skoç Ritinde
Mason kanun, nizam ve ritüellerin heyeti umumiye- sinin nazımı 32 dereceliler
heyeti.
KONSTÎTÜSYONLAR (ANDERSON....................... I) —
İngiltere’de Anderson tarafından kaleme
alınıp, 1723 yılında Franmasonluk (Obligations) vecibelerini teşkil etmek
üzere yayınlanan ilkelerin bütünü. Kitap, 106 sahife ve üç kısımdır. Birinci
kısmı 60 sahifedir. 18. yüzyılın başlarına kadar ameli (operatif) masonluğun
bir tarihçesidir. İkinci kısmı 26 sahifedir. Ve bir Masonun vecibelerini ve
masonların tabi oldukları genel nizamları havidir. Ve altı paragraftan
ibarettir.
a) Ahlâk ve din. b) Üst ve alt otoriteler,
c) Localar, d) Üstadlar, Nazırlar, Biraderler ve Müptediler. e) Franmasonluğun
mesai esnasında idaresi. f) Nizam ve usul.
1738 tabında bütün bu kaidelerden çıkan manayı
hülasa eden ve ihtilâf halinde kardeşlerin Büyük Locaya müracaatlarını tavsiye
eyleyen bir yedinci vecibe ilâve edilmiştir. (Bk. Landmark).
KONVAN — Her sene başka bir memlekette buluşan Mason
reisleri toplantısı A.M.Î. (Asscoiati- on Maçonnique Internationale) harfleri
ile anılır.
KORDON — Masonun derecesine ve vazifesine
göre boynuna veya omuzundan çaprazlama takılan geniş kurdele. Her dereceninki
ayrı renklerdedir ve işlemler, harfler ve sembolik resimlerle süslüdür.
KUBBE — (Bk. YILDIZLI KUBBE).
KUM — Sofra terimi: Tuz.
KURUCA AZA — Yeni bir Locanın kuruluşunda
işbirliği eden üye. Ana locasiyle ilişiğini muhafaza edebildiği gibi ondan
ayrılıp yeni Locada da çalışabilir.
KÜKÜRT — Ruhu temsil eder. Her varlığın
nüvesinde mevcut, uzviyetin esas yapıcısıdır. Ruh. Kâinatın Ulu Mimarının bir
tecessümüdür.
Kürek — Sofra terimi: Kaşık.
— L —
LANDMARKLAR — Anglo-Sakson Masonluğunun
temel kaideleri ,Landmark, lügat manasiyle hudud, sınır demektir. Anderson
Kostitüsyonunda sıralanan usul ve kaidelerinden ibarettir. İngiliz Masonluğunda
değişmez prensip manasını taşır. İngiliz Büyük Locası diğer mason teşkilâtını
tanımak ve münasebette bulunmak için Landmarklara mutlak surette riayet
edilmesini şart koşar.
LANDMARKLAR A.C. Mackay’e göre 25, H.B
Grant’a göre 54’dür.
En fazla taammüm eden Mackay’ınkiler şunlardır.
1 —
Ananevi tanışma usulleri,
2 —
Remzi Masonluğun üç dereceye ayrılması,
3 —
Üçüncü dereceye ait efsanesi
4 —
Camianın bir Granmetr tarafından idaresi
5 —
Gran Metrin her Mason toplantılarına başkanlık etmek imtiyazı.
6 —
İstisnaî zamanlarda tekrisler yapabilmek için bazı muafiyetler bahşetmek
hususunda Gran Metre tanınan selâhiyetler
7 —
Yeni Locaların açılması için gerekli patentleri vermek hususunda Gran Metre
tanınan hak.
8 —
Kaza Mason sıfatını dilediğine izafe etmek selâhiyeti,
9 —
Masonların Localar halinde toplanma vecibeleri,
10— Locaların bir üstad ve iki Nazır
tarafırdan idaresi _
11— Her Locanın mahfuz olması,
12— Her Masonun camianın umumi heyetlerine
katılmak ve mümessillerini seçmek hakkı,
13— Her Masonun kardeşlerinin kararları
aleyhine Loca, Büyük Loca ve Umumi Heyetlere müracaat hakkı,
14— Her Masonun her muntazam ve umumi
heyetlere baş vurma hakkı,
15— Her meçhul ziyaretçinin bir imtihana
tabi tutulabilmesi,
16— Locaların birbirine karşı buyrukluğu
(İstiklâli) ve birbirlerinin iç işlerine karışmamaları,
17— Her masonun ikamet yeri, Mason
teşekkülünün kaidelerine tabi oması,
18— Her adayın dört vasfa sahip olması
zorunluğu, yani: erkek olmak, vücut sakatlığı olmamak, özgür doğmuş ve olgun
çağda olmak,
19— Kâinatın Ulu Mimarı diye tanınan
Allah’ı tanımak,
20— Ölümden sonraki hayata inanmak,
21— Mukaddes Kitap (Tevrat) ın Locada
bulunması,
22— Bütün biraderlerin eşit olması,
23— Müesseselerin gizliliğinin muhafazası,
24— Bir ameli san’atın temelleri üzerine
nazari bir ilmin te’sisi ve bu san’atın ifadelerinin sembolik tefsirleri
sayesinde dini ve ahlâki telkinatta bulunması,
25— Bu eski prensiplerin değişmezliği,
LEMS — Her derecenin elle temasta tanışma
işareti. Teksir ve terfi sırasında öğretilir.
LEVHA — Her türlü resmi yazı, mektup vesaire.
Kadın Localarında MERDİVEN denir.
LOCA — Birinci dereceden üçüncü dereceye
ka dar ,en azdan yedi masonun muntazam surette çalışmak üzere vücuda getirdiği
manevî topluluk. Toplandıkları yere (Loca, Mahfel veya Mabet) denir.
Her Masonun nura kavuştuğu Locaya Ana Locası
denir.
Localar tamamiye müstakil olabilirlerse de umumiyetle
bir Obediansa (Bk. Obedians) bağlı bulunurlar.
, Her Locanın kendi mümeyyiz vasfı ve bir
de ismi vardır. Bazı memleketlerde aynı meslek erbabının özel localar
kurdukları görülür. (Bk. MABET)
LÜBNAN PRENSİ — Skoç Ritinin 22. derecesi.
— M —
MABET -—- (Bk. LOCA). Masonların toplanıp
çalıştıkları lokal. Mahfuz ve müsait her hangi bir binada olabilir. Yere sembol
(rümuzların) çizili bulunması şartiyle herhangi bir yer olabilir. İlk ma-
sonik toplantılarda bu tablo tebeşirle toprağın üzerine çizilir ve celseden
sonra silinirdi.
Asıl mabed müstatil şeklindedir. «Uzunluğu
remzen Garptan, şarka genişliği şimalden cenuba, yüksekliği Nadirden Zenith’e
kadardır. Mabet (Cosmos) u yan Alemi temsil ettiğinden ebadı tasrik edilmez.
Leota YL: ESRARI FARMASON sahife 278 :
Türkçe tercüme kitabm Fransızca adı: Les Moys teres FRANC Maçonnerie: Türkçe
tercümesi ESRARI Farmason
Üstadı Muhteremle Hatip ve Kâtibin yer
aldıkları tarafa «Şark» denir. Karşılarındaki kapıdan girerken sol taraf,
kuzey, sağ taraf güneydir. Adları Hikmet, Kuvvet ve Hüsün (güzellik) olan üç
sütuna dayanan tavanı yıldızlarla süslü bir kubbedir. Üç tezyinatı vardır.
Mozaik döşeme, ziya saçan yıl- diz ve dalgalı sayvan. Üçü muharrik: gönye,
şakül, üçü gayrı muharrik; resim tahtası cilâlı mikyap taş ve ham taş olmak
üzere altı mücevheri vardır.
Doğu, batı ve güneyde üç penceresi vardır.
Nazırların önlerinde oturdukları ve J ve B harflerini taşıyan iki direğin
başları akasya yaprakları ile örtülüdür, tepelerinde yarık narlar (bu kelimeye
bak) bulunur.
MAHFEL — (Bk. LOCA — MABET). -
MAHABON — Pederin oğlu
MAHFEL — (BÜYÜK.................. ) (Grande Loje) her
Locanın delegeleri tarafından kurulan ve
en az senede bir kere toplanarak memleketteki mason kitlesinin bütün işlerini
-seçim yolu ile ödevlendirdiği- bir Daimî heyet aracılığıyla yöneten teşkilât.
Bu heyet başında bir Büyük Üstad, bir Büyük Üstad Yardımcısı, iki Nazır,
Hatip, Kâtip, Hazine ve Hasenat Eminleri, iki Muhakkik üç teşrifatçı ve Dahili
ve Harici Muhafızlar olmak üzere onbeş kişiden ibarettir.
MAHKEMESİ KÜBRA — Skoç Riti 31 dereceli
Haysiyet Divanı.
MAKBENAK — Etin kemikden ayrılması aslı
ibranice 95 - 147 sahifa
MAHUF BİRADER — Namzetlerin Tefekkür
Hücresinden Mahfel kapısına kadar muamelesini idare eden Birader.
MALA — Harcı kullanarak binayı teşkil eden
taşların birleştirilebilmesine ve Vahdetin teessüsüne yardım eder. Ve bu
sebeple birleştirdi tevhit edici, Uluslararası kardeşliği, sevgiyi, herkese
karşı müsamahayı remzeden bir alettir.
Sofra Tabiri: Kaşık.
MANİVELA — Tefekkür âleminin üst merhalelerinde
bilgiyi, irade ve yaratma kudretinin dayanağını remzeder.
MASON —- İnsanlığın barış ve mutluluk
içinde yaşamasını amaç bilen, hakikati ve adaleti her şeye tercih eden, batıl
fikirlerden ve avamın beğendiği hurafelerden nefsini tecrit eylemiş bulunan,
zengin fakir herkesin muhibbi olan, faziletli, hüsnü ahlâk sahibi .vatanına,
dinine sadık hür adam.
MASONLUK — İnsanlar arasında adaleti tesis,
uhuvveti tahkim, alemin sulh fe selâmetini temin maksadını takip eden hayırlı
faydalı, bir yol. Din ve siyasetle meşgul olmaz. Ulusal kardeşlik ilkelerini
Dünya mutluluğuna temel bilir.
MAŞRIKI AZAM — (BÜYÜK MAŞRIK) — Grand
Orient — Fransa, masonları federe atelyelerinin mümessilleri tarafından kurulu
büyük idare heyet, Merkezi: Paris 16 Rue Cadet.
MATEM CELSESİ — Ebedi Maşrıka intikal eden
biraderlerin hatırasını anmak için Mahfellerde yapılan özel toplantı, Törenin
hususi bir ritüeli vardır.
MATRAK A — (ÇEKİÇ) Üstadı Muhterem ile
Nazırların elinde otoritelerinin ifadesi. Nizam vaziyetinde bulundukları zaman
sağ ellerinde olan çekici sol omuzlarına dayanmak suretiyle gönyeyi resmederler.
Fil dişinden matraka temizliğin sembolüdür. Çekiç müsbettir ve kuvveden fiile
geçen iradeyi de ifade eder, fakat hiç bir vakit ağır ve kırıcı olmamalıdır.
Çırağın elinde, ham taşı yontmağa yarayan
çekiç, mesaiye aktif bir şekilde iştirakini ve bu sahadaki iradesini,
arzusunu ifade eder.
Yüksek derecede biraderlerin Mahfele
kabullerinde birbirini takip eden süratli darbelerle tekrim vazifesini görür.
Birinci, ikinci, üçüncü matraka terimleri üstadı Muhteremle iki Nazırları
murad eder.
Bir konuyu çekiç altına almak, incelemek
üzere ertelemek demektir.
MATRIKÜL — Bir locanın üyelerini bütün
teferruatiyle gösteren ana defter. Kâtip veya arşiv memuru tarafından tutulur.
MAVl MASONLUK — İlk üç remzi derecelerin
grubuna verilen isim.
En üst kat idari grubuna, Beyaz; felsefi
grubuna, siyah ;Şapitr grubuna, kırmızı, denirse de bu renk bahsi yabancı
lisanlara mahsustur, Türkçede adet edinilmemiştir, (Bk.RENK)
MEÇ — (Bk. KILIÇ)
MENAFİİ UMUMİYE VE HUSUSİYE — Oturumların
sonunda biraderler tarafından teklif ve müta’aa şeklinde konuşulan konular.
MESAİ — Makul ve muteber herhangi bir sebeple
muvakkat bir zaman için toplantılara katılmıyacaklar keyfiyeti yazı ile Üstadı
Muhtereme bildirip Locadan izin istemeğe mecburdur. Reye müracaat edilmek
suretiyle verilir. Şartı ve müddeti nizamnameye bağlıdır.
MİMAR (KÂİNATIN ULU....................... I) — Skoç Ritme mensup Masonluğun
Allah mevhumuna verdiği isim .
MİMAR (ÜSTAD) — Skoç Riti felsefi 12. derecesi.
Mİ'SRAİM — Lugavi manası, Mısır, Mısır’da
90 dereceli bir nevi masonluk taklidi.
MOZAİK — (Bk. FA VE MOAK)
MUAVİN — Büyük Üstad, Hatip, Kâtip, Hazine
ve Hasenat Eminleri, Muhakkik, Teşrifatçı ve Dahi li Muhafız biraderlere, bulunmadıkları
zaman vekâlet etmek üzere seçilen vazifedarlar. Bu vazifeyi gördükleri
müddetçe asillerin bütün selâhiyet ve zorunluklarıyla yüklü olurlar. Ancak,
Muhakkik muavini Üstadı Muhteremlik makamını işgal edemez. Kalfalarla,
Çıraklar - Hatiplik hariç ,icabında muavinliklere seçilebilirler.
MUHADENET KEFİLİ — Obediansların irtibat
vazifesini görmek için birbiri nezdinde karşılıklı bulundurdukları mümessili,
oturumlarda şarkta şeref mevkiine alınır.
MİKÂP TAŞ — Felsefenin, tefekkür aleminin
aslıdır; menşeine dönmek isteyen ruhun remzidir ve sütunların dayanak taşıdır;
bu sebeple de istikran remzeder.
İlim ve marifet elde etmiş arif ve fadıl
bir masonun maruz kalabileceği çirkinliklerden ve lekelerden temiz ve saf
kalmak yolundaki azm ve sebatını ilham eder.
Kalfaların kullandığı aletlerin bileyi
taşı; heva ve hevesten, hırs ve tama’dan nefsini tenzih etmek, lüzumunu
belirtir.
MUHAKKİK — Mahfelin zaptu raptuna nezarete,
üstadı Muhteremin inzibatî emirlerini infaza, ziyaretçilerin sıfat ve derecelerini
tahkike, takrisle terfilerde törenleri hazırlayarak yönetmeye memur, Üstadı
Muhterem ve sırasıyla birinci ve ikinci nazırlar bulunmadığı taktirde birinci
çekici idare eder. İcabında Mahuf birader vazifesini de görür.
MUHAFIZ — Biri içerde (dahili) diğeri
dışar- da (Harici), mesainin emniyeti altında bulunmasını temin eder. Celsenin
açılmasından sonra gelenlere kapıyı ancak Üstadı Muhteremin müsaadesiyle açar.
MUKADDES KELİME -— Okunmaz ve yazılmaz,
yalnız hecelenir. Birinci harfi söyleyene İkincisi söylenir. Tekris ve
terfilerde bildirilir. Kuvvet ve metanet ifade eder; Süleyman Mabedinin sütunlarında
amelenin yanma gelip, ücretlerini aldıkları sütunların isimleridir.
MUNTAZAM — Kanun, nizam ve usulu dairesinde
kurulmuş Loca veya tekris edilmiş Mason; Matrikülde kayıtlı ve vecibelerine
riayet eden müdavim birader.
MURAHHAS — Locayı Büyük Mahfelde, tören
veya komisyonarda temsil etmek üzere seçilen üye, murahhaslar daima Üstad
derecesinde olmalı, fakat seçimlerine refik ve müptediler de rey verir. (Bk.
DELEGE).
MÜCEVHERLER — Üçü Muharrik : Gönye, cetvel
ve şakül, üçü de gayri muharrik: resim tahtası, cilalı mikyap taş ve hamtaş
olmak üzere altıdır. (Bu kelimelere bak.)
MÜDDET (TERFİ.................. LER) — Çıraklıkta yedi ay, Refiklikte,
bir, Üstadlıkta iki senedir. Fevkalâde hallerde kararlarla kısaltılabilir.
MÜFETTİŞ — Çalışmalara nezaret edip her sene
raporla bildirmek kaydıyla Büyük Locanın kendi üyeleri arasından Localar
nezdinde memur ettiği mümessil Özel nizamnamesi vardır.
MÜFETTİŞ (BÜYÜK UMUMİ) — Skoç Kitinin 35.
dereceli üyesi, Bunlara Pek Münevver ve Pek Muktedir denir.
MÜHÜR — Locanın her türlü resmi evrakının
altında bulunmalı. Eskiden tekris sırasında müptedinin omuzu bununla
damgalanırdı. Bu, mason vas- fıı. ir tık silinmez olduğuna işarettir.
İÜHÜRDAR — Loca ödevlilerindendir; Resmi
levhaları mühürlemeğe memurdur. Bunu kâtip de yapabilir.
MÜFTEDİ — Bir dereceli Mason, Susmak, dinlemek,
düşünmekle olgunlaşmalı. Aletleri çekiçle kalemdir. Vazifesi ham taşı
yontmaktır. Nafakasını J sütunundan alır. Samimi Mason, Refik ve Üstad olsa da
daima müptedi kalacağını unutmaz.
MÜRUR KELİMESİ — Bu kelime ile MUKADDES
kelime her derecenin tevcihinde bildirilir. Telaffuz edilmez, karşılıklı
hecelenir. Her birinin karşılıklı manası vardır. Jules Boucher’nin «Le
aymbolique Maçonnique» inde mukaddes ve mürur kelimelerinin mufassal izahlı
tam listesi vardır S. 347 - 354.
MUSAVVAT — Diğerleri HÜRRİYET VE KARDEŞLİK
olan üç masonluk temelleriden biri.
MÜSELLES — Masonluğun esas amblemi, Üç
kenar, üç açı ve üç noktadan yapılı bu şekil en büyük mesafeleri ölçmeğe
yaradığı için pozitif ilmin ana temellerinden sayılır. İyi düşünme, iyi söz,
iyi iş; akl-u hikmet, kuvvet, güzellik; Hürriyet, Eşitlik, Kardeşlik; geçmiş
hal, ati; tuz, kükürt, cıva; doğma, hayat, ölüm mason müsellesinin formülleridir.
(Bk. ALKIŞ).
MÜSTATİL — Mason Mabedinde üç sütunla
sınırlanmış olan Kuzey ve Güneş sütunlarındaki biraderler arasında ve «Şark»
ın önünde bulunan kısım.
MÜTALEA — (HATİBİN...................... SI) Loca tartışmalarında reye müracat edilmeden
evvel Hatip Biraderden alman fikir. Başkan, bizzat tartışılan konuyu değil,
Hatibin reye arzolunmak üzere formüle ettiği şekli teklif eder. Hatibin, bu
şekilde müta- leasmdan sonra kimseye söz verilmez. Açılış ve kapanışlardan
evvel de Hatibin fikrine danışmak usuldendir.
— N —
NAFAKA — (Bk. TEZYİDİ....................... ) Bir üst dereceye
geçmek.
NAMZET — Tekris ve terfi’e istekli mason
veya teklif edilmiş harici.
NAR — Mabette J ve B Sütunlarının tepesinde açık bulunur. İnce bir zar içinde
birbirine bitişik taneleri müşterek idealle birbirine bağlamış masonları
temsil eder. Bazı masonik tefsirlere göre de nar, cinsiyeti telkin sembolü
sayılır. Jules Boucher der ki : Narın kabuğu zehirli olduğundan Masonların,
esasında fena olan bir alemden çıkıp yükselme alemine geçişlerinin remzidir. Bu
yazarın «La Sym- bolique Maçonnique» eserinde Narın tarihçesiyle daha bir çok
tefsirler vardır.
NAZIR — Mahfelde Üstadı Muhteremden sonra
gelen ve çalışmaların yönetimi ve intizamını teminiyle ödevli iki otorite.
Birincisi B, İkincisi J, sütununda yer alır. (Fransız Ritinde bunun aksidir).
Her ikisinin elinde bir Matraka vardır. (Bk. Komisyon).
1. Nazır, Üstadı Muhteremin doğrudan doğruya
yardımcısıdır. Biraderler arasında disiplini temin ve onların devam ve
çalışmalarını mürakabe eder.
2. Nazır mahfe üyelerinin masonluk bilgisini
ve fikri seviyesini yükseltmekle görevlidir.
Üstadı Muhterem bulunmadığı vakit her işte
kendisine vekâlet ederler.
NİZAM (veya İHTİRAM) VAZİYETİ — Her
derecede ayakta duruş hali.
NİZAMNAME — (Bk. Statut).
NOKTA (ÜÇ) — Mason yazılarında kısaltılan
kelimelerin eksik harfleri yerine eşit kenarlı üçken — B. ’. , Üst. ’ . , Muh.
’ . — şeklinde kullanılır. Yazılarında kendilerini belletmek isteyen BAZI
masonlar bu üç noktayı imzalarının sonuna da ilâve ederler.
NURA KAVUŞMAK — Mason topluluğuna katılarak
misterlerine ermek. (Bk. NUR)
NUR — Masonluğun kendine mahsus bir nuru
yoktur. Masonluk Nurunu «nefsini bilmek» ten doğan doğruyu severlikten alır.
OBEDİYANS (OBEDÎENCE) — Kendi kendini
idare eden büyük bir mason teşekkülü. Belirli bir bölgede çalışan Masonları
bir araya toplar. Remzi derecede çalışan Obedians çeşitleri şunlardır :
Büyük Mahfel (Grand Lofe), Büyük Maşrık
(Grand Orient), Büyük Milli Buyruk Gran Loj (Grande Loge Nationale
îndependante), Droit Hu- main (Muhtelit Masonluk). Birleşik Amerikada «Job’s
Daugghters» ve «Daughters of the Nile» isimleriyle, yalnız kadınlar tarafından
tesis edilmiş bir mason teşkilâtı da mevcuttur.
— Ö —
ÖNLÜK — Masonlukta fikri çalışmalar kadar
ameli çalışmalara da kıymet verildiğini ifade eder. Her derecenin kendine göre
önlüğü vardır. Önlük, Masonun asıl alâmetidir. Kordonlar, eşarplar, madalyonlar
birer süsten ibarettir. Çırak ve kalfaların önlüğü beyaz kuzu derisindendir.
Çırak önlüğünde bavet» Arkaya kıvrılır. Üstad önlüğü siyah astarlı, mavi
kenarlı, işlemeli beyaz satendendir, ….lara karşı korunmak için takılmıştır.
Genel olarak şeref alâmeti sayılır. Israilde rahipler, İranda Mithra
misterlerinde adaylar, Japonyada dini merasimde. Habeşistan'da, Mısır’da her
zaman Ve her yerde bir mümtaz sınıf alâmeti sayılmıştır. Halen Masonlukta da
öyledir. Beyaz kuzu derisi, Saflık, Masonluk ifade eder.
ÖĞLE VAKTİ — Müptedi derecede Locada çalışmağa
başlama vakti.
— P —
PATENT — Muntazam surette teşekkül eden
her Locaya Büyük Loca tarafından verilen «çalışmağa izin» kağıdı. Her sene
üstadı Muhteremler tarafından halefe devir ve teslim olunur.
PAVE MOZAİK (MOSAİ:QUE) —
Mabedin beyaz ve siyah karelerle dama tahtası biçiminde döşemesi — Renk, iklim,
siyaset ve itikat farklarına rağmen birbirlerine bağlı olan bütün dünya masonlarını
temsil eder. Birleşmiş, fakat yine de ayrı olan vücut (madde) ve Ruhu andırır.
Birbirine zıt fakat birbirine bağlı ışıkla karanlığı da hatırlatır. İki zıt
renkte taş ayrıca materializm ile spiritüalizm, fizik ve psişik arasındaki bağ
ve zıddiyetlerin alâmetidir. Her fiil bir aksülamel yaratır. Ve her an bozulur
her an tekrar teessüs eder (Bk. DÖŞEME)
PENCERE — Mabedin Doğu, Güney ve Batısında
remzen, kafesli birer pencere vardır. Yalnız Kuzeyde yoktur. Doğu penceresi
şafağı yani tekrar faaliyete geçme zamanını bildirir. Güney, güneşin kuvvet
ve sıcağını aksettirir. Bazı penceresi tedricen hafifleyip istirahate davet
eden bir ışık verir. Kuzeyde ışık olmadığından pencere yoktur. Müptedi, yani
çırak, kuzeyde oturur çünkü aydınlanmağa muhtaçtır. Güney penceresinin hararet
ve ışığından faydalanır. Güneyde oturan Refikler daha bilgili olduklarından
daha az ışığa muhtaçtırlar; Kuzey duvarına akseden onlara kafi gelir. Üstadı
Muhterem Batının ışığını alır. Nazırlar ise doğunun ziyasından hemen haberdar
olur ve çalışmaların başlayabileceğini daima müjdeleyebilir.
PERGEL — Daire çizmeye yarayan bu alet fikir
hareketlerini remzeder ve çizdiği dairenin büyüklüğü, iki kolu arasındaki
açıklık derecesine söre değişir Çıraklık devresinde kollar arasındaki açı 45
derecedir. 90 derecede, pergel gönyeye eşit olur. Böylece gönye halinde menfi’i
(maddeyi) pergel halinde müsbeti (tefekkürü) ifade eder. Araştırmada ölçü
aracı sayılan pergelin iki kolunda vücuda gelen açı tefekkür kudretine göre
ayarlanırsa, geniş düşünce açık zaviyeye, küçük açı münakaşaya karşılık
tutulur.
Mabedin kapısında ve yemin kürsüsünde
pergel ile gönye biri öteki ile bir arada bulunur. Ve kardeşlerin samimiyet ve
anlayışını sembolize eder.
Relativite sembolü olarak kabul edilen
pergel insana da teşbih edilmektedir. Pergelin iki kolu insanın iki koluna ve
iki kolunun birleştiği nokta da dimağa tekabül eder.
—
R —
REFİK — Remzi Masonluğun 2. derecesi, İstihkakını
J sütunundan alır. Aletleri çekiç, kalem, cetvel ve pergeldir; bu kalfalık
devresinin müddeti en azından 12 aydır; fevkalâde hallerde kısaltılabilir.
REGİUS POEM — (Hallivell Document) En eski
Franmason, yazılı konstitüsyonları. Tarihi takriben miladı 1390 dır. Chaucerian
English denilen ve tercümesiz anlaşılması güç bir eserdir. British Museum’da
muhafaza edilmektedir. 4x5,5 inch boyunda, parşömen üzerine, kırmızı ve vaktiyle
siyah fakat şimdi koyu kahve rengini almış mürekkeple yazılıdır. Önemi, nazım
şeklinde yazılmış olduğu için «destan denilmesindedir.»
RENK — Safirin mavi rengi remzi mahfeller
zümresinin rengidir. Kâinatın mavi kubbesi altında çalışan masonluğun evrensel
bir bütün olduğunu belirtir.
İncinin rengi olan beyaz, dürüst bir
hayatın, temiz bir ahlâkın, iffet ve ismetin sembolüdür. Ekosizimde 4.
dereceden 18 dreceye kadar ara faslın rengi kırmızıdır.
Zekâ, kudret, şan ve feragat timsali
sayılır. 19. dereceden 30. dereceye kadar uzanan bölümün rengi siyah 31. dereceden
33. idari derecelerin rengi beyazdır. (Bk. MAVİ MASONLUK)
REMZ SYMBOLE — Mason âlemir/de fikir ve
eşyanın mecazi manâsını canlandıran kelime veya Şey.
REMZİ (SYMBOLİQUE) Skoç Ritinin ilk üç
dereceli bölümüne verilen ad (Bk. LOCA).
RESİM TAHTASI — Üstadların plânlarını
çizmeye kullandıkları bu levha arz üzerinde dağılmış bütün insanların örnek
olacak işlerde ve davranışlarda bulunmaları lüzumunu sembolize eder.
REY — Masonlukta rey gizli ve şerbettir.
Buna azami riayet şarttır. Yalnız idari işlerde Loca üyelerinin arzusu ile
aleni olabilir. Skrütende, tahkik varakalarının tam olarak okunmasında hazır
bulunmayanlar reye katılamazlar. Haricinin Masonluğa kabulüne dair verilen rey
maddesi özel bir usule tabidir. (Bk. SKRÜTEN)
RİT — Mason çalışma sistemi. Eskiden
mevcut sayısız Ritlerden şimdi ancak çağdaş Ingiliz Riti, York Riti, Eski ve
Kabul edilmiş Skoç Riti ile Fransız Riti kalmıştır. Bunlardan başka Royal
Order Of Scotland ile halen Almanlarla Norveçlilerin ve Felemenlilerin
kullandıkları kendi özel (ritleri ile Rectifie, Schröder, Memphis ve Misraim
Ritlerini de zikr etmek gerekir.
RİTÜEL — Mahfelde çeşitli derecelerin muntazam
çalışma ve ananevi merasim usullerini ihtiva eden rehber.
RUMUZ — (Bk. REMZ).
ROYAL ARCH — Skoç Riti felsefe derecelerinin
onüçüncüsü.
ROT KRUA (ROSE CROX) — Skoç Riti felsefi
18. derecesi. Buna Şapitr üyesi de denilir.
RUZNAME (GÜNDEM) — Oturumlarda görüşülmesi
tasarlanan konuların cetveli. Davetna melerde bildirilir. Reye bağlı her mesele
mutlaka, her üyeye gönderilen. Ruznamede gösterilir. Buna yapılan değişiklikler
oturum sırasında reye müracatla yapılır. Gündemde bildirilmeden tekris, terfi
merasimi ile tahkikat akrüteni yapılmaz. Her oturum gündemini Üstadı Muhterem
veya envar meclisi tayin eder.
—
S —
SAAT (MASONÎK) — Oturumların başlangıç ve sona erme
vakti remzen ifade edilir. Ve derecelere göre değişir.
SAİNT ANDRE BÜYÜK SKOÇ ŞÖVALYESİ — Skoç
Ritinin felsefi 29. derecesi.
SAİNT—JEAN LOCASI — Remzi üç derece
Localarına verilen isim. Eski inşaatçılar (Confra- ternite de Saint Jean)
localarından kalmadır.
SANCAK — Şarkta, Üstadı Muhteremin sağında
şeref mevkiini işgal eden milli Bayrak.
SANDIK (YARDIM.................... ğı) — Ölüm halinde biraderin cenaze
masrafını varisine yetiştiren servis.
SANİİ ÂZAMİ KAİNAT — (Bk. mimar).
SAYVAN (DALGALI) — Mabedin dört kena- rmı
birbirine bağlarki hakikat matlaı olan Masonların arzın her hangi noktasında
olurlarsa olsunlar birbirlerine bağlı olduklarını ima eder. Buna ilmekli ip de
denir.
SEÇİM — (Bk. intihap).
SEMA — (Bk. Yıldızlı Kubbe).
SEMBOL VE SEMBOLİZM — (Bk. Remz).
SENE — Mason tarihi, Milâdi senenin rakamına 4000 ilâvesiyle gösterilir, Prensip
olarak Mason senesi 1 Martta başlar ve gün, ay, sene ile belirtilir. Böylece
1 Ocak 1965 tarihine: «Hakiki Ziyanın 5965 inci senesi, 11. ayının, birinci
günü denir.
Türkiyede mason senesi, yeni devir
Türkiye Gran Lojunun Kuruluş tarihi olan 16 Aralıkta başlar. Senelik seçimler
bu tarihten sonra yapılır. Ve 15 gün ardından da isatlar yapılır. Halbuki aslında
bunların 22 Aralıktan itibaren yapılması umumi bir adettir.
SENELİK KELİME — Her sene — bazılarında
her altı ay — değişen ve ancak mahfel dahilinde gizlice ve ittihat zinciri ile
kulaktan kulağa verilen bu kelime, Gran Loj Büyük Üstadı tarafından tertip
edilir. Sırf Obediansma tabi olan Local-
verilen bu kelime muntazam Masonların mabetlerine girebilmelerine yaradığı
için üyeler ancak kapıda Muhakkik Biradere aktarırlar. Başkalarına
bildirmeleri yasaktır. Unutanlar onu yalnız Üstadı Muhtereme sorabilirler.
SEYYAHAT — Tekris ve terfi merasiminin
önemli bir safhasını teşkil eder. Bunda namzet toprak, hava, su ve ateş
tecrübelerinden geçerek, çocukluk, gençlik orta yaş ve kemâl gibi hayat merhalelerini
remzen yaşar. Tefekkür hücrelerinden Mabede geliş namzedin topraktan çıkışını
(bazılarına göre ana rahminden kurtuluşunu), İkincisi hayatta ilk adımlarında
rastladığı zorluklarla engelleri cesaret ve sebatla yenmesini; üçüncüsü
ihtirasları yenmek için attığı metin adımları, dördüncüsü de azm ve meramla
faziletin zaferi sayesinde nura kavuşmasını sembolize eder.
SİLAHLAR — (Sofra terimi : Kadehler.
Sıra — Mahfele girişte en küçük
dereceliden, çıkışta, en yüksek dereceden başlar.
SKOÇ RİTİ (ESKİ VE KABUL EDİLMİŞ) —
Templier Şövalyelerinin Şarkta aldıkları batmi bilgileri kapalı şekilde
çalışan operatif masonlara öğretmeleriyle meydana gelmiştir. Dereceler
şunlardır.
1 — Müptedi (Çırak) — Entered
apprentice)
2 — Refik (Kalfa) —
Fellovveraft)
3 — Üstad (Master Mason)
4 — Ketum Üstad (Secret
Master)
5 — Kâmil Üstad (Perfect
Master)
6 — Sır Kâtibi (İnkimate
Secratary)
7 — Nazır ve hâkim (Prevost
and Judge)
8 — Bina Emini (Intendent of
the Building)
9 — Dokuzlar müntahabı
(Master elect of Nine.Eiu of the Nine.
10 — Onbeşler müntehabı (Elect
of Fifteen, Eluof the Fifteen.
11 — Onikiler müntehabı
(Sublime Master Elected, Elu of the Twelve)
12 — Üstad Mimar (Master, Grand
Master Architect)
13 — Royal Arch de Salomon
(Master o£ the Ninth Arch. Royal Arc of Salomon.)
14 — Kâmil Müntehap (Grand
Elect Master. Perfect Elu)
15 — Şark ve Kılıç şövalyesi
(Knight of the Eastand Sword.)
16 — Kudüs Prensi (Prince of
Jerusalem)
17 — Şark ve Garp Şövalyesi
(Knights of the East and West).
18 — Roz-krua şövalyesi (Knight
of the Rose-Croix).
19 — Pontif (Grand Pontif)
Köprü yapıcısı veya merasim alayı kavası.
20 — Remzi Mahfeller Üstadı
(Master and VitamMaster of the Symbolic Lodge)
21 — Prusya şövalyesi
(Patriarch Noaehite-Noaehite of Prussian Knight)
22 — Lübnan Prensi veya Asil
Balta Şövalyesi (Prince of Libanus — Knights of the Royal Arch)
23 — Esrar Sandukası Şefi
(Chief of the Tabernacle).
25 — Eren Yılan Şövalyesi
(Knight of the Bragen Serpent)
26 — Mersi Prensi (Prince of
Mercy : İnayet)
27 — Mabet Büyük Amiri (Knight
Commander of the Temple)
28 — Güneş Şövalyesi (Knight of
the Sun or Prince Adept)
29 — Saint-Andre Büyük Skoçu
(Scottish Knight of Saint-Andrevv).
30 — Kadoş Şövalyesi (Grand
Elect of Knight Kadosh)
31 — Amir Müfettiş (Inquisitor,
Commander Inspector, Grand Inspector Inquisitor).
32 — Ulvi Sır Prensi (Sublime
Prince of the Royal Secret, Master of the Royal Secret)
33 — Büyük müfettiş umumi
(Sovereign GrandInspector General).
SKRÜTEN — (OYLAMA) — Haricilerin tahkik
ve kabuluna, Müptedi ve Refiklerin nafaka artırımına mutlaka gizli reyle karar
verilir. Harici hakkında gelen bütün tahkik varakalarıyla sair yazılar
oturumda biraderlere alenen okunur. Ve yalnız, bunların hepsini dinlemiş olan
biraderler, (ziyaretçiler de dahil) reye katılırlar. Gran Lojdan haricinin
evvelce red, tard ve imha edilenler arasında bulunmadığına dair cevabi levha
gelmedikçe skrüten yapılmaz, idaresi ve neticesi tüzüğün özel şartlarına
bağlıdır. (Bk. Rey).
SOFA t— (Pas — Perdus) — Mabedin bekleme
odasına açılan kısım. 18. yüzyüda en son tekris edilen Müptedilerden ikisi,
elinde kılıçla turada bekletilirdi. Ödevi, yaklaşan yabancüarı uzaklaştırmaktır.
Nöbeti kendilerinden sonra Nura kavuşanlara devrederlerdi. Şimdi bu vazife
harici Muhafız Birader tarafından güdülmektedir.
SÖZ — Mabette daima Hazırların iş’arı ve
Üstadı Muhteremin müsadesiyle söylenir. Üstadı Muhteremden başka kimse
konuşanın sözünü kesemez ve müdahalede bulunamaz. Hele Üstadı Muhterem asla
itiraz olunamaz, tenkit muaheze ve muhalefet edilemez. Ancak hatip Birader
Anayasa veya iç tüzüğe aykırı bir hali, ikaz makamında, hatırlatabilir.
Hatibin mütalaasından sonra bir de, Dul
kesesi muhteviyatı ilân edildikten sonra kimseye söz verilemez; söz daima
ayakta ihtiram vaziyetinde, sakin ve edep dairesinde Üstadı Muhtereme hitaben
söylenir; karşılıklı tartışılmaz.
SPEKÜLATİF MASONLUK — inşaat mesleğinden
olmayan kimselerin Mason Localarına intisabı üzerine vücuda gelen teşekkül.
STATUT — Genel Tüzük.
SULP (KATI) — Sofra terimi : Her türlü yiyecekler.
SUPREM CONSElL — (Supreme Conseil Bk.
YÜKSEK ŞURA).
SÜTUN (ÎKÎ................. )
COLONNES — Süleyman Mabedinin önünde ve dışında bulunan iki tunç Sütun, Mason
Mabedinin, biri giriş kapısının iç kısmında öteki sağ tarafın yan ortasında J
ve B harfleri ile durur. Jaekın «tesis edecektir.» Booz ise «kuvvet» demektir.
J erkek sütundur çünkü ibrani- cede, J (Jod, Jot) erkek-faal manasına. B (Beth)
ev, mesken, rahim, kabul, yani pasif, dişi manasına gelir. Müptedilerle
Refikler nafakalarını bu sütunlarda alırlar. Biraderler «Sütunları tezyin»
eder. Sütunlarda «Sükût cari» kimse söz istemiyor demektir.
SÜTUN (ÜÇ......... )
— (Piliers). Skoç Ritine göre dörtgenin ortasında Güney-Doğu Güney-Batı, ve
Kuzey-Batı taraflarında, açıları gönye şeklinde bulunan bu sütunlar üç
vazifelinin hususiyetlerini yani, Akl-u hikmet (Üstadı Muhterem — yaratır)
Kuvvet (1. Nazır = süsler) e karşılıktır. Müstafilin tam olması için, yeri boş
duran dördüncüsü, görünenle görünmeyeni birleştiren Yüksek Zekâyı temsil
eder. Mevcut olmakla beraber fani gözlerimize gözükmek. Böylece bu dört sütun
Dörtgenin sınırlarını (ideal dünyayı) çizer ve -—prensip itibarıyla— kimse
bunların arasından geçmemeli. Işıkların yakılması özel bir törene tabidir.
Anglo-Sakson Masonluğunda bu sütunlar birer minyatür şeklinde Üstadı
Muhteremle Nazırların masalarında durur.
-Ş-
ŞAKÜL — Anlayışı ve müsamahayı temsil eden
1
Nazırın amblemidir. Dikey durumu sağlamaya yarayan şakiil, derinliğe doğru
yöneltili bir gayrettir; sağa sola en ufak bir kaymanın vukuunu önler, ailevi
ve kişisel etkilerden azade olarak tefekkürde doğruluğu ve hakikatin aranması
lüzumunu; düşüncede dengeyi ifade eder.
ŞANSÖLYE — (Chancelier), Supreme Conseil ve Şapitr (Chapitre) kâtiplerinin ünvanı.
ŞAPİTR (Chapitre) — Skoç Riti felsefi
15-18. dereceleri bölümü.
ŞARK — Mabet kapısının tam karşısında, sağdan
ve soldan üç basamakla çıkılan, parmaklıkla ayrılmış bölme. Ortasında bir
basamak yüksekte üstadı Muhteremin koltuğu ile masası ve bunun hemen önünde
yemin kürsüsü vardır. Bunların her ikisi bir arada bir mihrap mahiyetini
taşıdığı için aralarından geçilmez. Pepelerinde gözlü üçgen, sağda ve solda
Güneş ve Hilâl görülür. Işık Doğudan geldiğinden Mabedi aydınlatan Üstadı,
Muhterem çalışmaları buradan yöneltir. Her iki tarafına şeref- lendirilmesi
icap eden derecelileri davet eder.
ŞIBULET — Yahut ŞEYBULET — 2 nci derece —
Kalfa paraları, ESRARI FARMASON Sahife 76.
ŞÎMAL — Üstadı Muhteremin sağı, 2. Nazırın
idaresine tabi taraf.
ŞÖVALYE — (ŞARK, GARP, ROZ, KRUA, KADOŞ SI). (Bk. YÜKSEK ŞURA).
— T —
TAHKİKAT — Mason topluluğuna girmek isteğinde
bulunan herkes araştırmaya tabi tutulur. Araş tırma. mesleki, içtimai ve
masonik üç koldan yürütülür'. Mahfelde okunup tasvip edilmesi için davetnamelerde
isim tasrihi ile bildirilmesi şarttır. Üs ta d Muhterem her zaman tahkikatı
çekiç altma alabilir; Mahfelde her zaman araştırmanın genişletilmesini
isteyebilir. Oylama ve teferruatı Nizamnamenin özel maddelerine göre yapılır.
TAK (ÇELİK................. )
— Şeref misafirlerini ve celse açıldıktan sonra gelirse, Üstadı Muhteremi istikbal
için zairini derecesine ve sıfatına göre sütunlar arasında üç, beş, yedi meçle
kurulur. Bu adet 18. asırdan kalmadır.
1 Temmuz 1789 da 16. Louis, Pariste Belediye
Sarayına girerken hazır bulunan Masonlar binanın merdivenlerinde böyle bir tak
kurmuştur; ondan sonra adet haline girmiş.
TAKVİM — (Bk. Sene)
TALEPNAME — Mason topluluğuna karışmak
isteyenin baş vurma kağıdı, Okunacağı, davetnamelerde bildirilir. Kabulü
skrütene tabidir. Yönetim ve sonucu özel tüzükte belirtilmiştir.
TAŞ — (Bk. HAMTAŞ — MİKYAP TAŞI).
TEAVÜN SANDIĞI — Yardım fonu. Özel tüzüğü
vardîr.
TEBENNİ — Muntazam bir Masonun Ana Locasından
gayri başka bir Locanın matrikülüne de geçmek suretiyle çalışmalarına
katılması. İşleminin usulü tüzüğün özel maddesinde gösterilmiştir.
TEFEKKÜR HÜCRESİ — Tekris edilecek haricinin
ilk sorulan üç şeye (Bk. VASİYETNAME) hertürlü dış etkilerden uzak kalarak
cevap verebilmesi için kapatıldığı sembolik oda.
TEKEMMÜL MAHFELÎ — Skoç ritinin 4. İlâ 14derecelerde
çalışan mahfeller bölümü.
TEKLÎF VARAKASI — Üyelerin kendi
mahfellerine alınmasını uygun gördükleri bir kimseyi bildirmek için üç imza ile
verdikleri pusula. Okunacağının davetnamelerde ilânı usuldendir.
TEKLİF KESESİ — Üyelerin mahfel reyine
arzetmek istedikeri işleri yazılı olarak bildirmek için attıkları torba. Oturum
sonunda teşrifatçı birader tarafından dolaştırılır. Ve Üstadı Muhterem
tarafından açılır; gereği reyine bağlıdır'.
TEKRİS — Bir kimsenin masdnluğa kabulü
sırasında Mabette yapılan geleneksel tören. Bütün teferruatiyle Ritüelden takip
ve icra edilir. Ancak, İnsan yalınız bu merasimle Mason olmaz. Mason olmak için
temessül kabiliyetinde olmalı ve ruhuna nüfuz edebilmek için çaba sarf etmeli.
İnsanlar teşkilâtlarında daima törenlere önem vermişlerdir. Zamanın vahşi
kabileleri bile gençlerinin bûluğ çağını bazan dehşet verici merasimle kutlamışlardır.
Eski dinlerde ancak, tam bir inisiasyon,
kursunu muvaffakiyetle tamamlıyanı mabede alırlardı.
Sanat Korporasyonları ile Localar da tarih
boyunca mensuplarını bir takım törenlerle aralarına alırlardı. Bizde ahiler de
öyle yapardı.
Temsili törenler insanın ruh ve dimağına
daha derin etki yapar. Fakat şimdiye kadar yapüa- gelenlerin hiç biri Mason
ritüelininkinden daha iyi olmamıştır. Zira yaşanan, duyulan, nüfuz edilen
sembolik şekli yüzyıllar arasında amaca vardıran en emin yol olduğunu isbat etmiştir.
TERFÎ — (Bk. Tezyidi Nafaka)
TERSİMAT — Mahfelde bir evvelki oturumun
zaptı. Her toplantı başında Kâtip Birader tarafından okunur. İcabında
tartışılır; Hatibin mütalaasıyle reye konulur. Ve Üstadı Muhterem, Hatip ve Kâtip
Biraderler tarafından imzalanarak Mühürdar birader tarafından mühürlenir.
TEESSİS MERASİMİ — Kurucu Üstad Masonlar
tarafından teşkil edilmiş bir Locanın Büyük Loca Murahhaslarınca yapılan resmi
bir törenle çalışmağa başlaması. Locaya icabında kendi kendini teessise
selâhiyet verilebilir. Böyle hallerde Üstadı Muhteremle Nazırlar teessüs
törenini Büyük Loca namına idare ederler.
TESVİYE — Çalışkanlığı, ceht ve çabayı
temsil eden, 1. Nazırın amblemidir. Müvazi hattı tersime yarayan pasif bir
unsurdur. Bilgilerin tatbik alanında doğru yola yöneltilmesiyle daima
insanlığa faydalı olmağa çalışılması lüzumunu belirten bir semboldür.
TEŞRİFATÇI — Mabette her çeşit töreni idare
eder. Üstadı Muhteremin emri üzerine ziyaretçileri Mahfele almak, teklif
kesesini dolaştırmak ve Mahfelin sair hizmetlerini görmekle görevlidir.
TETRAGAMMA — Deltanın içinde Obedianslara
göre — ya ilâhi göz veya tetragamma denilen İbrani Jod, Ne, Vau, Ne harfleri
görülür. İbrani- lerde Allahı isimlendiren bu harfler baş rahip tarafından
senede ancak bir defa telaffuz edilirdi.
Göz, fizik plânda, «Hayat ve Nur saçan
Güneşi temsil eder. Orta veya Astral plânda «Yaratıcı prensibi ifade eder. Ruhi
ve ilâhı plânda «Sani’i Azam’ı Kâinat’ı» temsil eder.
TEZ — Nafakasının artmasını isteyen her Masonun
bulunduğu derecenin felsefesini anlamış olduğunu isbat etmek için vermeğe
mecbur olduğu özel etüd. Terimler, Fransızcadan tercüme edilirken alındığı
için buna Travay (Travail) da denir.
TEZYİDİ NAFAKA — Bir derece ilerleme.
Müddetleri —Vadisine göre— Refikliğe 5-7, Üstadlığa 7-12 aydır. Yazılı ve
imzalı talepler teklif kesesine atılır. Talip devamlı, ve Hazine ile alakası
tam olmalıdır. Her talep. Mahfelde tartışıldıktan sonra kabul kararı bir üst
derecede verilir.
TEZYİNAT — Sütunlar, Mabedin zemini, Ziya
saçan yıldız, Delta, içiçe iki üçgen, Sayvan, iş araçları, önlük kordonlar ve
sair amblemler.
TOPLANTI — (Bk. celse).
TOPRAK (KUVVETLİ) — Sofra terimi : Hardal.
TONUBLANŞ (TENUE BLANCHE) — Masonların
eş, ana ve 18 yaşından yukarı evli olmayan kızları ve kızkardeşleri ile
yaptıkları resmi toplantı ve sofra, Özel Ritüele tabidir.
TRAVAY (TRAVAİL) Her türlü Mason konuları
üzerine hazırlanmış bir etüde verilen, ve Ritüeller Fransızcadan tercüme
edilirken lisana aktarılan bir terim. (Bk. TEZ)
TUĞLA — Dul kesesinden çıkan paranın kuruş
olarak ifadesine kullanılan birim.
TUZ — Akü ve hikmetin aynı zamanda imtizacın
sembolü. Eskiden beri mukaddes telâkki edilmiş bir dostluk remzi.
— U —
ULVİ SIR PRENSİ Skoç Ritinin 32. derecesi
ÜSTAD — Remzi Masonluğun 3. derecesi. Us’
lu, bilgili, nur saçan tam Mason.
ÜSTADI MUHTEREM — Locanın başkanı. Her
sene Üstad derecesinde gizli reyle seçilen üç aday arasından Çırak oturumunda
aranan çoğunluğu üe intihap olunur. Locayı toplantıya davet eder, celsenin
devamınca görüşmeleri yöneltir. Konuşurken söz daima kendisine tevcih edilir.
İzni olmadan kinişe konuşamaz. Kendi sözü kimse tarafından kesilemez, ancak
kâtip birader tüzüğe aykırı hallerde ikazda bulunabilir.
Üstadı Muhtereme mutlak itaat şarttır.
Toplantıda, asla tenkit ve muaheze edilemez. (Ek. Söz). İzni olmadan mahfele
girilip çıkılamaz. Mason törenlerinde mahfeli temsil eder veya ettirir. Bütün
komisyonların tabii başkanıdır. Bulunmadığı zaman 1. ve 2. nazırlar, bunlarda
olmazsa 1. Muhakkik kendisine vekâlet eder. Ancak, bir oturum sırasında inzibati
her hangi bir sebeple celseyi tatil ederse kendisinden başka —veya izni
alınmadan— kimse otu rıımu tekrar açamaz.
ÜSTAD (BÜYÜK — Grand Maitre) — Her
memlekette Mason topluluğunun Genel Başkanı Konvanlara riaset eder, içeride ve
dışarıda memleketin Mason âlemini temsil eder. Ve her türlü işlerinin
yönetimini düzenler. Her dönemde tekrar tekrar seçilebilir.
UYANMA — Masonluk aleminde, intizama avdet
ederek, tekrar çalışmalara katılma.
UYKU — Mason faaliyetinin durgun hali.
—
Ü —
ÜÇ — Skoç Ritinin remzi rakkamı. Üç nokta,
üç yaş, üç darbe bunun tezahürüdür. (Bk. NOKTA).
ÜÇGEN — Masonluğun ana amblemi, Şarkta,
Üstadı Muhteremin koltuğunun arka ve üst tarafında bulunan ışıklı üçgen
(Delta) İlâhi kuvvetin timsali sayılır. İçinde yazılar (Bk. Tetragamma) veya
bir göz (Bk. Göz) vardır. Üç kenarı iyi düşünmek, iyi söylemek, iyi yapmak;
veya Hürriyet, Müsavat, Uhuvvet; Üç ucu, Hal, Mazi, İstikbal; Açıları Akl’u
Hikmet, Kuvvet, Güzellik veya Doğuş, Hayat Ölüm manalarını alır. (Bk. DELTA).
ÜÇ NOKTA — Mason yazılarında kısaltılan
kelimelerde eksik harflerin yerine kullanılır. Ba- zan bir kelimenin baş bir
veva iki üç harfi ve eşit kenarlı üçgen şeklinde, üç nokta ile iktifa edilir.
Yazılarında kendilerini belirtmek isteyen bazı Masonlar imzalarına üç nokta
ilâve ederler (Bk. Nokta).
_ V —
VADİ' — Şehir.
VASATİ HÖRE — Skoç Ritmin remzi 3 derecede
çalışma mahfeli.
VASİYETNAME — Mason âlemine katılmak üzere
bulunan kimsenin dış dünyanın karanlığından sıyrılarak Nura kavuşma merasimi
sırasında, tefekkür Hücresinde, Vatanına, nefsi ile ailesine ve insanlığa karşı
olan vazifelerine dair sorulara verdiği yazılı cevaplar. Mabette her kese
okunur, tartışılır, ve sonra yakılır.
VAZİFEDARLAR — (Bk. ÜSTADI MUHTEREM).
NAZIR, HATİP, KATİP HAZİNE ve HASENAT
EMİNİ, MUHAKKİK, TEŞRİFATÇI, MUHAFIZ).
VAZ’I İHTİRAM — Ayakta saygı duruşu. Her
derecenin işaretine göre çeşitli şekildedir.
V.İ.T.R.İ.O.L. — Tefekkür Höcresinin duvarlarında
görülen bu harflerin manası : Visita İ'nteri- ora Terra Rectificandoque
İnvenies Occultum La- pidem.» «Toprağın içini ziyaret et, tasfiye et, giztaşı
bulursun.» Bu, iç alemini, yani sükûn ve sükût
içinde bizzat kendi ruhunu araştır, ham taş insan ruhunun karanlıklarında
gizlidir» demektir.
— Y —
YAĞMUR YAĞIYOR — Masonların bulundukları
yerde kendi işlerinden bahsederken yabancıların dinlediğini veya
işitebileceğini birbirlerine bildirmek için kullandıkları ikaz.
YARI GECE — Remzi 1. derece çalışmasının
sona erdiği vakit.
YAŞ — Dereceye göre değişen remzi bir sayı.
YEMlN — Her derecede tazelenmesi icap eden and.
YEMİN KÜRSÜSÜ — Mahfelde Üstadı Muhteremin
önünde Mukaddes kitapların bulunduğu mihrap, Üstadı Muhteremin Kürsüsü ile bu
mihrap bir kül ettiğinden aralarından geçmek caiz değildir.
YILDIZ (IŞIKLI) — (Bk. IŞIKLI YILDIZ).
YILDIZLI KUBBE — Mabedin tavanı kubbe
halinde gece vakti mavi göğü andırır. Mevki, rütbe, inanç, ırk ve renk farkı
gözetmeksizin bütün insanları barındırabileceğini belirtir.
YONTMAK — (Bk. HAM TAŞ).
YORK RİTİ Özellikle Anglo-Sakson Memleketlerinde
tatbik edilir. Çalışmaları sadece üç bölümden ibarettir. Buraya katolik
olmayanlar alınır. Ancak, herhangi bir inanca mensup olanın dinine sadık
olması aranır. Amerika’da dini ne olursa olsun, bu dereceler herkese açıktır.
York Riti şu şekilde üç bölüme ayrılır.
1— Chapitre — Çırak, Kalfa, Üstad, Mark
Master, Past Master (Virtual), Most Excellent Mas- ter, Royal Arch Mason.
2— Conseil — Royal Master, select Master,
3— Commanderie — Süper Excellent Master,
Order of the Red Gross, Order of Knights of Malta, Order of Knights Templar.
Bu Rit kendine eski Tempier Şövalyelerinin halefi
nazarıyla bakarsa da bunun hakikatte aslı yoktur.
YÜKSEK ŞURA — (SUPREME CONSEİL) Skoç Riti
33. ve son derecesi üyelerinden kurulu idare heyeti.
YÜRÜYÜŞ — Mahfel içinde her dereceye göre
ayrı bir şekilde olan adım atma usulü. Skoç Ri tmde sol ayaktan, Fransız
Ritinde sağdan başlanır.
— Z —
ZİYA (NÜR’U ZİYA) — Mason aleminin bilgi
ve felsefi, ruhi ve ahlâki iç sırrı. (Bk. NUR).
ZİNCİR — (Bk. İTTİHAT ZİNCİRİ).
ZİYARETÇİ — Hüviyet cüzdanı ile, bir Mabedin
çalışmalarına katılmağa gelen muntazam Mason, Derece ve sıfatına göre ihtiramla
kabul olunur. Mahfelin hususi mali işlerinden ve tebenni oylamasından, ve
vazifedarlar seçimlerinden başka her şeye iştirak eder. Mahfelin aile
celselerinde bulunmaz.
ZİYARET — (Bk. TEZYİNAT).
ZULMET — Masonluğa göre dış alem.
Sh: 163-214
Kaynak. A. G. MICHEL ,MASONÎK SÖZLÜK , La Dîctature De
La Franc - Maçonnerle Sur La France Documents, İhya Yayınları, 1974, İstanbul
Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.
Yorumlar