Print Friendly and PDF

ŞAH İSMAİL SAFEVÎ- HATAYÎ DİVANI-NDAN





Hzl: Sadeddin Nüzhet ERGUN
Şah iki cihânın efdalidir
Allah’ın eli anın elidir
Ol söz ki zamâne heykelidir
Allah ü Muhammed ü Ali’dir
*
Olmak dilesen işin mülâyim
Olgıl Ali’nin işine kaim
Kim ehl-i Hak’ın dilinde dâim
Allah ü Muhammed ü Ali’dir
*
Ger diler isen olasın âdem
Halk içre ola sözün mükerrem
Yâd et ki duâ-yi ism-i a’zam
Allah ü Muhammed ü Ali’dir
*
Ol sırr-ı velâyet ü kerâmet
Hem sâhib hüner ü hem şecaat
Hakk’ı sevene kıla himâyet
Allah ü Muhammed ü Ali’dir
*
Evrâd-ı cemâd ü vird-i hayvan
Der rûy-i zemin çerh-i giyvan
Tesbîh-i melek duâ-yi insan
Allah ü Muhammed ü Ali’dir
*
Sahrâda zebân-ı her giyâhî
Deryada hemîşe zikr-i mâhî
Hâcet dileyende yâ İlâhî
Allah ü Muhammed ü Ali’dir
*
Mûr ü mekes ü tüyün ü zenbûr
Hüşyâr ü, divâne mest ü mahmûr
Her şâm ü seher dilinde mezkûr
Allah ü Muhammed ü Ali’dir
*
Her şey ki yarattı der dü âlem
Âdem demine be devr-i hâtem
Zikrinde hemen sabah ü ahşem
Allah ü Muhammed ü Âli’dir
*
İkbâl ü heme kemâl-i tâat
Envâr-ı hüdâ çerâğ-ı rahmet
Miftâh-ı kilid-i bâb-ı cennet
Allah ü Muhammed ü Ali’dir
*
Yazıldı velîler adı üzre
Cibrîl-i Emin kanâdı üzre
Zülfekar’mın fulâdı üzre
Allah ü Muhammed ü° Ali’dir
*
Kalkan-ı kazâ zamân-ı mühlet
Tîr-i kerem u kemân-ı nusret
Ümmîd-i cihan şefî’-i ümmet
Allah ü Muhammed ü Ali’dir
*
Her mu’tekifin gönlünde fikri
Sofilerin her zamanda şükrü
Gazilerin her gazada zikri
Allah ü Muhammed ü Ali’dir
*
Mü’minlerin oldu gamgüsârı
İsyan kışının güzü baharı
Arşın direği yerin karârı
Allah ü Muhammed ü Ali’dir
*
Feth-i şeref-i niifûs-i eyyâm
Zikr ü heves-i havâs ile âm
Nakş ü alem-i Düvazde imam
Allah ü Muhammed ü Ali’dir
*
Ya’kubü gamile ağladan zâr
Yûsuf’a veren cemâl-i ruhsâr
Hem od’u kılan Halil’e gülzâr
Allah ü Muhammed ü Ali’dir
*
Mü’mine nihâd-ı asl-ı îman
Hem def-i belâ-yi şerr-i şeytan
Hak’dan sebeb-i nüzûl-i fürkan
Allah ü Muhammed ü Ali’dir
*
Mazmûn-i ıbâdet-i şeriat
Matlûb-i irâdet-i tarikat
Maksûd-i hakayık-ı hakikat
Allah ü Muhammed ü Ali’dir
*
Kamu kulunun ümîdgâhı
Dünyâ ile ukbi pâdişâhı
Bîçâre Hatâyı’nin penâhı
Allah ü Muhammed ü Ali’dir
**************
Mürebbînin musahibin aşkına
Gönlüme gözüme düşen Ali’dir
Yüreğim yaralı yaralar başlı
Ezelden seven sevişen Ali’dir
*
Ali’dir dünyâya edâyı veren
Ali’dir sofiye sevdâyı veren
Ali’dir Yezid’e gavgayı veren
Hakk’a vâsıl olan merdan Ali’dir
*
Mihr-i yâr’ı divlerin savaşında
Kendine bend etti on beş yaşında
Üç yüz yıldan sonra yedi yaşında
İfrît’in bendini çözen Ali’dir
*
Yedinci felekte arslan görünen
Hâtemin ağzına veren sır eden
Gelüb kırklar ile cemde bulunan
Cümlesine serdâr olan Ali’dir
*
Ali’dir cesedin kendisi yuyan
Yuyup kefeniyle tabuta koyan
Ali’dir devesin kendisi yeden
Hakk ile Hakk olan Arslan Ali’dir
*
Yâ Allah dedi de Düldül’e bindi
İşâret edince gün geri döndü
Yetmiş bin kâfir de hep dîne geldi
Öğlenin vaktinde eren Ali’dir
*
Yıldırım gibidir Zülfikar yüzü
İmam Hüseyin’dir Ali’nin sözü
Zülfikar çekicek Necef denizi
Hikmetle kaynayub coşan Ali’dir
*
Şah Hatâyı’m eydür derd ile âhı
Diline vird etti ol Ganî Şâhı
Lâmekân ilinin hem pâdişâhı
Mü’minlere Yezdan olan Ali’dir


************
Kahrına küfrüne cümle dayandım
Evvel ikrar verüb dönen gelmesün
Rengi boyasına cümle boyandım
Bu renklere boyanmayan gelmesün
*
Rengine boyandım men camdan içtim
Nice canlar ile kondum konuştum
Mahabbet eyledim candan seviştim
Mahabbeti küfür sayan gelmesün
*
Mahabbet eyledim sevdim yârimi
Hare eyledim elde olan varımı
Bir asilzâdeyle et pâzârını
Ettiği pazardan dönen gelmesün
*
Gerçek imiş serseriye gelmeyen
Er odur ki ikrârından dönmeyen
Kalbinde gönlünde riyâ saymayan
İkilik gömleğin giyen gelmesün
*
Günahkâra tarik sitem kodular
Meydâna gelene kırklar dediler 
Dostu dosttan seçiverin dediler
Efsâne sözlere uyan gelmesün
*
Şah Hatâyı eder bu doğru yoldur
Doğru yoldur bu hem aşk makamıdır
Eksiğe kalmayan pirim Ali’dir
Kalbinde şüphesi olan gelmesün (1)

*************
Gele gönül hoş görelim bu demi
Bu da böyle kalmaya bir gün ola
Kişi çekmek gerek gussayı gamı
Hak’tan gelür her ne gelse bir kula
*
Er odur i’tikad ede pirine
Nazar ede evvel ü âhırına
Elbet yol kadimdir ilter yerine
Sana kim neylerse salagör yola
*
Biz de biliriz ki dostu kardeşi
Bulamadım bir kara gün yoldaşı
Dost geçinüb yüze gülen kallaşı
Bahâsıdır satmak gerek bir pula
*
Her kişi bir hayâl ile eğlenür
Dâim anın gönlünde ol eğlenür
Böyle olur sevdiğim gâh ağlanur
Kimi gördük kıyamete dek güle
*
Karun’u gör bunadı ya buldukça
İnandı felek yüzüne güldükçe
Sen iylik et durma elden geldikçe
Dediler Halk bilmezse Halik bile
*
Gerçek olan kişi dosttan ayrılmaz
Değme kişide hakikat bulunmaz
Sen seni satsan yedirsen bilinmez
Bu zamanda kimse yaramaz ile
*
Hatâyı dünyânın ötesi fâni
Bizden evvel bunda gelenler kani
Sanma dâim şad yürüye düşmeni
Bir gün olub nevbet ana da gele
************
İkrar verdim dönmem Elest bezminden
Müridim ikrârı îmandan aldım
Başka seyran gördüm kendi özümden
Bu mahabbeti ben Merdan’dan aldım
*
Nâr ü bâd ü hâkden halk oldum
Kendi kendim ana rahminde buldum
Müddet tamâm oldu dünyâya geldim
Bu ibret nümâyı cihandan aldım
*
Bildiğim unuttum eylerem feryâd
Derdim budur dil yok isteyem imdâd
Tekrar yine talîm etti bir üstâd
Dersimi mekteb-i irfandan aldım
*
Can gözü gafletten açıla düştü
İkilik perdesi seçile düştü
Kudret hazînesi açıla düştü
Cevâhiri kân-ı mercandan aldım
*
Bu bir gizli sırdır her can duyamaz
Ehl-i aşkın katarına uyamaz
Değme cevherfüruş bahâ koyamaz
Bu dürr ü yektâdır ummandan aldım
*
Bu aşk ki görünmez bilmem nerdedir
Esrâr-ı mahabbet gizli yerdedir
Gerçeğe ayandır bize perdedir
Hakikati Şâh-ı Merdan’dan aldım
*
Gel düşünme akla sığmaz bu ilim
Kudret hazînesi miftâhı dilim
Bir ulu dergâha ulaştı yolum
Bilmeyen sanur ki dükkândan aldım
*
Âh edüb utandım kendi sözümden
Mest olub tiirâba düştüm özümden
Kanlı yaş akıttım iki gözümden
Mâcerâyı çeşm-i giryandan aldım
*
Mûsâ-ya tecellî göründü Tur’dan
Mest olub aklım şaşırdı sırdan
Enelhak sırrını, aldım Mansur’dan
Mahabbet kemerin erkândan aldım
*
Mü’minler bulurlar oddan necatı
Budur mü’minlerin elde berâtı
Mi’racdan indirdi savm ü salâtı
Hak bilür hazret-i Sultandan aldım
*
Şeriat sancağı geldi dikildi
Tarikat yolunda dürler saçıldı
Ma’rifet deryası taştı döküldü
Hakikati pîr ü pîrandan aldım
*
Hakikat yolunda gör savaşımı
Akıttım gözümden kanlı yaşımı
Pirler eşiğine koydum başımı
İcâzet ol demde meydandan aldım
*
Hak budur sözüme hile katmazam
Her kese bu sırrı ayan etmezem
Kıymeti bilinmez yerde satmazam
Ben bu nasihati bir candan aldım
*
Çalış bu girdabın çık yöresine
Derman gizlenübdür derd arasına
Merhem sarılır mı aşk yarasına
Bu ilm-i hikmeti Lokman’dan aldım

Âlem baştan başa bir seyrangâhtır
Gir gönül şehrine gör ne dergâhtır
Bir gizlice sırdır kudretullahtır
Yazılmış defter ü dîvandan aldım
*
Terk ü tecrid oldum döktüm kabâyı
Eğnime giyindim şâl ü abâyı
Bana sorun kimden aldım yasayı
İsmâil’e inen kurbandan aldım
* 
Dünyâdan el çektim erkândır işim
Çeşmile burhandır dökülür yaşım
Sizlere hediye eldedir başım
Ol yeşil yaprağı Selman’dan aldım
*
Gerçi Hatâyiyem günâhım çoktur
Kalbimde benlikten bir eser yoktur
İncil, Tevrat, Zebur dört kitab haktır
Lezzeti âyât-i' Fürkan’dan aldım
****************
Bir can bir cana özenüb gelince
El uzatmayınca etek tutulmaz
Rehberinden tevbe okunmayınca
Yuyma anın insanlığı bilinmez
* 
Kâmil rehberdürür özünü yuyan
Ol kerem kâmdır suyunu koyan
Varub Hak ceminde yerini bulan
Musâhibsiz anın özü yuyulmaz
*
Musâhibi olan özü yuyulur
Hak ceme elsiz ayaksız vanlur
Kahrı küfrü lûtfu hep îmân olur
Aşnasız işleri varsa da olmaz
*
Aşna gerek imiş yola gitmeğe
Cehd eyîeyüb dost gediğin ağmaya
Dört kapu içinde bir ev yapmaya
Mürşidsiz ol dört kapudan girilmez
*
Mürşid (2) olur dört kapudan girilür
Özün teslim edüb rızâ sürülür
Mü’min ise nurdan kefen sanlur
Pirsiz cemâatte namaz kılınmaz
*
Namaz kılar cemâatte irfanda
Canın yarlıgasın o tatlı sinde
Yarın varırsanız mahşer yerinde
Yarlıganmadan cennete girilmez
*
Hatâyı’m türâba indirdi teni
Âleme nûr ile doldurdu seni
Pirin meydânında kurtarsın seri
Anlar cehennemin od’una yanmaz
***********
Serime bir sevda geldi
Muhammed Ali’den beru
Yandı vücûdum kül oldu
Tâ Kalûbelîden beru
*
Ali’nin Fatma Kanber’i
Hırka tutunur önleri
Severim on iki imamı
Atası pirimden beru
*
Hasen’le Hüseyn’i sevdim
İkrârım anlara verdim
Kâfirlerin bütün kırdım
Halîl-ür-Rahman’dan beru
*
Zeynelâbidin yolları
Açılur gonca gülleri
Bâkır imamlar serveri
Severim soyundan beru
*
Muhammed dünyâya geldi
Şu âlem nûr ile doldu
Hâcem İmamı Câfer’i
Okuram Kur’an’dan beru
*
Musahibim Mûsâ Kâzım
Rızâ’ya bağlıdır özüm
Kolumda şâhinim bazım
Beslerim zamandan beru
*
Takî’den etek tutumsam
Nakî sırrına yetmişem
Askerî’den mey içmişem
Sarhoşam zamandan beru
*
İkrârm bendi boşandı
İndi türâba döşendi
Mehdi’den kılıç kuşandı
Bilürem zamandan beru
*
Şah Hatâyı’m Hak’ka yalvar
Sevdiğim Ali’dir server
Sorarlarsa bizi erler
Gelürem dîvandan beru
**
Nefesim ehl-i dile gevher-i kândır bilene
Nutkumuz kudret-i Hak rûh-i revandır bilene
*
Ma’rifet bahrine dal dahi güherler alagör
İşte bu ilm ü hüner genc-i nihandır bilene
*
İstedi âb-i hayat çeşmesine erdi Hızır
Ol verir doğru haber bellü beyandır bilene
*
Şerbet-i Hak’dan içenler olur âzâd elbet
Şöyle sermest olanın küfrü imandır bilene
*
Kavli yalancı ile olma musâhib çek eli
Hemdem olmak div ile külli ziyandır bilene
*
Ey Hatâyî Hak’ı özünde tam ârif olub
Dahi söz söyleme gel bu söz ayandır bilene
**********
Gel gönül incinme bizden
Kaîsun gönül yol kalmasun
Evvel âhır yol kadimdir
Kalsun gönül yol kalmasun
*
Erenler bize pusudur
Yalan söyleyen âsidir
Bu gerçekler nefesidir
Kalsun gönül yol kalmasun
* 
Bağçede açılan güldür
Ma’nâyı söyleyen dildir
Pes ezelden yol kadimdir
Kalsun gönül yol kalmasun
*
Başındadır altun tacı
Budur erenler mi’racı
Keskindir yolun kılıcı
Kalsun gönül yol kalmasun
*
Hey Allah’ım hey Allah’ım
Eyü olmaz benim ahım
Saltanatlı pâdişâhım
Kalsun gönül yol kalmasun
*
Ey dîvâne ey dîvâne
Âşık olan kıyar câne
Hatâyı der taçlı hâne
Kalsun gönül yol kalmasun
**
Hakikat bir gizli sırdır
Açabilirsen gel beri
Küfr içinde iman vardır
Seçebilirsen gel beri
*
Açıldı cennet kapusu
Lâ’l ü gevherdir yapusu
Kıldan incedir köprüsü
Geçebilirsen gel beri
*
Canımız melek canıdır
Tenimiz Selmen tenidir
İçtiğim arslan kanıdır
İçebilirsen gel beri
*
Pirimden öğüt almışam
Üstadımdan ders almışam
Men kanadım bağlamışam
Uçabilirsen gel beri
*
Men bağçelerin gülüyem
Ayn-ı cem’in bülbülüyem
Kırk kapunun kilidiyem
Açabilirsen gel beri

Şah Hatâyî’m eydür heman
Dağları bürüdü duman 
İşte İncil işte Kur’an
Seçebilirsen gel beri
**
Ne dinlersin dervişleri
Dervişlerde dem bulunur
Bekle Hakk’ın eşiğini
Derdine derman bulunur
*
Eğer oldun ise haste
Var derdine derman iste
İhlâslı gidersin dosta
Ölürsen de can bulunur
*
Alçağa indir özünü
İn türâba sür yüzünü
Pişir de söyle sözünü
Arasında çiğ bulunur
*
Bahri isen ummana dal
Sarraf isen gir gevher al
Merdân isen meydâna gel
Meydanda merdan bulunur
*
Şah Hatâyî'm özün takın
Sırrım lâdinden sakın
Kudretinden değen okun
Yâresine em bulunur
**
Kaynak: Sadeddin Nüzhet ERGUN, HATAYÎ DİVANI-İSMAİL SAFEVÎ- Edebî Hayatı ve Nefesleri, (İkinci Baskı), İstanbul Maarif Kitaphânesi 1956, İstanbul

Not: Bazen Büyük Dosyaları tarayıcı açmayabilir...İndirerek okumaya Çalışınız.

Benzer Yazılar

Yorumlar